ساعدنیوز
ساعدنیوز

افزایش حقوق در بودجه ۱۴۰۱ در دوراهی «عدالت» و «ناچاری»

  پنجشنبه، 19 اسفند 1400 ID  کد خبر 195922
افزایش حقوق در بودجه ۱۴۰۱ در دوراهی «عدالت» و «ناچاری»
ساعد نیوز: دولت لایحه بودجه ۱۴۰۱ را ابتدا در حالی به مجلس فرستاده بود که حداقل دستمزد در سال آینده ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باشد و افزایش حقوق را «پلکانی» در نظر گرفت تا هر چه حقوق‌ها بالاتر برود، افزایش حقوق هم کمتر شود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس جمهور دولت سیزدهم از آغاز به کار واژه «عدالت» را بار ها در سخنرانی ها و اظهار نظرهایش به کار برد؛ آقای رئیسی که در تابستان ۱۴۰۰ از ریاست قوه قضائیه به ریاست دولت رسید، «عدالت در پرداخت حقوق و دستمزد» را به عنوان یکی از دستور کار های مهم خودش معرفی کرد.

آقای رئیسی آبان ماه تأکید داشت تمام دستگاه های کشور تلاش کنند تا در پرداخت ها تبعیضی وجود نداشته باشد. چند روز پیش، نهم اسفند ماه رئیس جمهور در جلسه با استاندارهایش بی عدالتی های موجود در پرداخت حقوق را «بسیار نگران کننده» خواند و گفت که مردم در پرداخت حقوق و دستمزدشان «احساس بی عدالتی و تبعیض» می کنند.

دولت در لایحه بودجه سال آینده، ۲۹ درصد افزایش حقوق را برای حقوق بگیرانی در نظر گرفت که دریافتی کمتری داشتند؛ در ادامه هم با هر چه بیشتر شدن حقوق ها، درصد افزایش کم تر می شد تا به ۵ درصد برسد و در نهایت، میانگین افزایش حقوق کارکنان، ۱۰ درصد شود. با این شیوه دولت می خواست عدالت در پرداخت ها را دنبال کند.

عبور از بخش حقوق و دستمزد لایحه بودجه ۱۴۰۱/ نماینده مجلس: پیشنهادهایمان را هوا دادند!

اما حقوق و دستمزد لایحه بودجه ای که حالا به شورای نگهبان رفته، با لایحه پیشنهادی دولت متفاوت شده. دوشنبه این هفته، یک روز پیش از پایان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱، رئیس مجلس با یک رأی گیری «استِمزاجی» موافقت نمایندگان را گرفت تا از تبصره پر از پیشنهاد «حقوق و دستمزد» عبور کند و بررسی بودجه زودتر تمام شود.

جبار کوچکی نژاد عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت «هیئت رئیسه مجلس امسال به قانون آیین نامه داخلی عمل نکرد و چند روز پیش با رأی استمزاجی و غیرعلنی، موافقت نمایندگان را گرفت تا پیشنهاد ها به نوعی مطرح نشوند. در صحن هم تذکر دادیم، اما همین روند ادامه پیدا کرد.»

او گفت «تبصره ۱۲ برای کارمندان و بازنشستگان و عدالت در پرداخت ها مهم بود، متأسفانه با یک رأی همه پیشنهاد های نمایندگان را هوا دادند. اولین بار پس از حضور در ۴ دوره مجلس این اتفاق افتاد.»

با عبور مجلس از تبصره ۱۲ یا همان «حقوق و دستمزد»، نظر کمیسیون تلفیق مصوب شد که افزایش حقوق برای همه ۱۰ درصد در نظر گرفته شود اما، حداقل حقوق را در سال آینده با افزایش یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی به ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید؛ بیشترین حقوق هم حدود ۲ میلیون تومان بالاتر رفت و ماهانه ۷ برابر حداقل حقوق یعنی ۳۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان شد.

آقای کوچکی نژاد اضافه کرده «در سال ۱۴۰۰ و چند سال پیش از آن افزایش حقوق پلکانی بود که می خواستیم با پیشنهاد ها این بخش از لایحه بودجه را اصلاح کنیم که ممکن نشد. لابی هایی داخل مجلس هست و مشکل ایجاد می شود؛ برخی افراد منافع یک گروه خاص را دنبال می کنند.»

افزایش پلکانی یا افزایش حداقل حقوق!

یکی دیگر از نمایندگان مجلس گفت «ناعادلانه شدن افزایش حقوق را رد نمی کنم، اما کمیسیون تلفیق فکر می کند این بهترین کاری بوده که می توانست انجام شود. این کمیسیون حداقل حقوق را می خواست خیرخواهانه افزایش دهد تا مردم حتی الامکان با اضافه کاری هم که شده، زندگی شان را بچرخانند.»

این نماینده توضیح داد «خواسته دولت برای افزایش پلکانی حقوق ها با حداقل پرداختی ۴ میلون و ۵۰۰ هزار تومانی ممکن بود، اما محدودیت منابع اجازه نمی داد این اتفاق با کف حقوق ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی بیفتد.»

او گفت «آقای حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق هم معتقد بود اگر مصوبه کمیسیون تلفیق دست بخورد، لایحه بودجه به هم می خورد. دولت هم این تغییر را احتمالاً به خاطر افزایش حداقل حقوق پذیرفته و از این تبصره رد شدند.»

رئیس کمیسیون تلفیق: دولت حداقل حقوق را ۲۹.۵ درصد بالا برد؛ ما ۶۰ درصد

حمیدرضا حاجی بابایی که امسال به ریاست کمیسیون تلفیق رسیده، گفته لایحه بودجه ۱۴۰۱ بی عیب نیست، اما بیشترین آثار مثبت را در خودش داشته است.

او گفت «حداقل حقوق پیشنهادی دولت از سال ۱۴۰۰، ۲۹.۵ درصد افزایش پیدا می کرد و ما در کمیسیون تلفیق آن را ۶۰ درصد افزایش دادیم. تلاش کردیم در مالیات ها هم کمک کنیم.»

آقای حاجی بابایی اضافه کرد «نمی گویم بودجه مصوب ما عیبی ندارد، حتماً عیب دارد؛ اما میان تعارض های موجود، چون مجلس یکپارچه آن را پذیرفت، نشان داد جمع بندی مناسبی بوده. حقوق رزمندگان معسر و جمعیت قابل توجهی از مردم افزایش یافت که بالاترین حسن مصوبه مجلس است.»

او گفت «در گذشته حداکثر حقوق ۱۵ برابر حداقل حقوق اعلام می شد، اما با افزایش کف حقوق، بیشترین دریافتی ۷ برابر است؛ نکات مثبت این پیشنهاد در دستمزد ها بیشتر بوده و بیشتر از پیشنهاد دولت برای افزایش حداقل حقوق، پول گذاشتیم.»

یک نماینده: حقوق ها در لایحه بودجه به «عدالت» نزدیک «نیست»

آقای پژمانفر عضو کمیسیون اصل نود مجلس گفته «حقوق و دستمزد لایحه بودجه به عدالت نزدیک نیست؛ باید حداقل وضعیت سال گذشته را برای افراد حفظ می کردیم که متأسفانه نشد.»

دولت در لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۱، حقوق های ۵ میلیون تومانی را از پرداخت مالیات معاف کرده بود و برای دستمزد های «تا ۱۰ میلیون تومان، ۱۰ درصد»، «۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان، ۱۵ درصد» و برای حقوق های بالای ۲۰ میلیون تومان هم ۲۰ درصد مالیات در نظر داشت.

کمیسیون تلفیق اما، حقوق بگیران ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی را از مالیات معاف کرد و به دستمزد های «تا ۱۵ میلیون تومان، ۱۰ درصد»، «۱۵ تا ۲۵ میلیون تومان، ۱۵ درصد»، «۲۵ تا ۳۵ میلیون تومان، ۲۰ درصد» و برای حقوق های بالاتر هم ۳۰ درصد مالیات بست.

برخی منتقدان می گویند علاوه بر پلکانی نشدن افزایش حقوق ها، تغییر شیوه پرداخت مالیات بر حقوق و دستمزد هم نتوانسته عدالت را محقق کند و رشد حقوق کسانی که پرداختی بیشتر دارند، با محاسبه مالیات هایشان بیشتر از دیگران شده؛ مثلاً حقوق بگیر ۲۰ میلیون تومانی در لایحه دولت باید ۴ میلیون تومان مالیات بر درآمد می داد اما، با نظر مجلس سال بعد ۳ میلیون تومان مالیات می دهد. این دسته از منتقدان معتقدند مالیات های بر درآمد موجب شده دست آخر، افزایش مزد رخ ندهد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (103 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (84 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (82 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (82 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (41 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (39 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (38 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (35 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (33 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (31 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (29 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (27 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (26 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (26 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (26 نظر)
دیگران می‌خوانند   
نگاهی به سفر رهبر انقلاب به لرستان با ماشین معمولی و فقط با یک راننده/مردم لُر جواهرند +عکس این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس بدرقه مهدی هاشمی برای رفتن به اوین توسط پدرش هاشمی رفسنجانی +ویدئو (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند! بررسی‌ و مطالعه تقسیم استانهای غربی و شرقی تهران/ لزوم تطبیق طرح با شرایط امروز جمعیتی واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران ؛ مرعوب نمی شویم نخبه معلول کنکور انسانی بر اثر گاز گرفتگی جان باخت‌ توصیه امام صادق (ع) به پدران و مادران امروز دفاع جانانه محمدحسین میثاقی از بانوان پرسپولیسی هتک حرمت شده / از اون سربندت خجالت بکش ... پدر مهران غفوریان افسر ارشد ساواک بود؟ | واکنش فوری ستاره سینما و تلویزیون به یک شایعه فراگیر درباره پدرش از اهتزاز پرچم ایران در کالیفرنیای امریکا تا بازداشت لیدر سپاهان در حواشی داغ امروز شنبه 15 اردیبهشت 1403 شباهت بی حد و اندازه احسان علیخانی، مجری محبوب ایرانی به مادرش+عکس رونمایی از یک عکس نایاب و تاریخی از خلاقیت مردم دوران قاجار برای حمل جنازه/ بیچاره مُرده تا دفن بشه چی به سرش میومد!+عکس عکس تاریخی از یک دبیرستان پسرانه در تهران 90 سال پیش/ چه قوانین جالبی برای امتحان گرفتن داشتند! کولاک ژست های جذاب و جدید علیرضا بیرانوند، ستاره تیم ملی در صنعت مدلینگ/ چه استایل تابستونی خفنی+ویدیو (ویدئو)سکانس فراموش نشدنی از پشت صحنه در حاشیه/ترکیب جواد رضویان و مهران مدیری یعنی بمب خنده نگاهی به تابلوفرش وَاِن یَکاد المیرا شریفی مقدم در خانه اش/ هم اصالت هم دیانت +عکس خلاقیت خنده دار یک مادر در تبدیل نوزادش به تِی برای تمیز کردن خانه حماسه آفرین شد+ویدئو/هیتلر هم مغز تو رو نداشت! رونمایی از مادر واقعی ریما رامین فر، همای پایتخت +عکس/چه مامان زیبایی😍 خانه شیک و امروزی بهاره افشاری، بیتای سریال فاصله ها به سبک اروپایی/ دکوراسیون لوکس و باسلیقه خانم بازیگر+عکس نگاهی به لباس عروس و دسته گل با کلاس سوگل طهماسبی بازیگر سریال فاصله ها/ باز هم عکس عروس خانوم بدون حضور آقای داماد+عکس خلافیت منحصربفرد مادر باحوصله ایرانی برای خوراندن تخم مرغ به فرزند بد غذایش/ مادر نمونه سال+ عکس ویدئوی جذاب از همراهی جواد عزتی و الناز حبیبی در اکران تمساح خونی! شوکه کننده ترین سکانس برنامه "صداتو"/ افشاگری عجیب جوان خوش چهره و خوش صدای برنامه صداتو درباره ترانه معروف "تنهاترین عاشق" (ویدئو) شادترین لحظه برنامه "صداتو" با آهنگ محلی جنوبی / داور معروف دیگه نتونست جلو خودشو بگیره اومد وسط عکسی جنجالی از دوران جوانی مریم امیر جلالی / ماشالا خانوم بازیگر مثل قالی کرمان می مونه! (عکس) استوری جدید یوسف تیموری با پدرش/ شباهت عجیب وی به پدرش جلب توجه کرد!/چه میز غذای شیک و رنگارنگی! زهره فکور صبور، ستایش دلنوازان: مرگ آرومو خیلی دوس دارم و بدم میاد تو بستر مریضی بمیرم! +ویدئو خلاقیت بامزه و خنده دار یک پسربچه برای رای آوردن در انتخابات شورای مدرسه/ با این وعده شیرین حتما رای میاری😂+عکس
تیتر امروز   
محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند! بررسی‌ و مطالعه تقسیم استانهای غربی و شرقی تهران/ لزوم تطبیق طرح با شرایط امروز جمعیتی واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران ؛ مرعوب نمی شویم نخبه معلول کنکور انسانی بر اثر گاز گرفتگی جان باخت‌ توصیه امام صادق (ع) به پدران و مادران امروز پدر مهران غفوریان افسر ارشد ساواک بود؟ | واکنش فوری ستاره سینما و تلویزیون به یک شایعه فراگیر درباره پدرش از اهتزاز پرچم ایران در کالیفرنیای امریکا تا بازداشت لیدر سپاهان در حواشی داغ امروز شنبه 15 اردیبهشت 1403
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...