دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

سیاست /

افزایش تحرکات متحدان عرب برای زدودن فضای غبارآلود از روابط با پاکستان 

جمعه، 19 دی 1399
کد خبر: 128045
ساعد نیوز: بحث اختلاف پاکستان با اقدام متحدان عرب خود برای سازش با رژیم صهیونیستی همچنان جاری است و به نظر می‌رسد حاکمان عربی سازشگر تلاش دارند تا با افزایش تحرکات دیپلماتیک فضای غبارآلود روابط با اسلام آباد را بهبود بخشند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از ایرنا: رایزنی های وزرای خارجه عربستان و بحرین با همتای پاکستانی خود و همچنین میزبانی منامه از فرمانده ارتش پاکستان و اعطای بالاترین نشان نظامی بحرین به ژنرال پاکستانی؛ تازه ترین اقدام متحدان عرب برای خروج از انزوای ناشی از برقراری روابط با رژیم غاصب صهیونیستی است.

محافل سیاسی و رسانه ای پاکستان طی روزها و ماه های اخیر بارها به واقعیت فشار مضاعف حاکمان عرب سازشگر بر اسلام آباد برای برقراری روابط با تل آویو پرداخته اند، موضوعی که دستگاه دیپلماسی دولت اسلام آباد آن را قویاً رد می کند و نخست وزیر پاکستان نیز ضمن تاکید چند باره بر موضع خود علیه به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی، گفت که هیچ کس نمی تواند وی را تحت فشار قرار دهد.

پس از نمایش اخیر حاکمان سعودی در شهر العُلا و توافق کشورهای تحریم کننده قطر برای پایان اختلافات میان یکدیگر، وزیران خارجه عربستان و بحرین در گفت وگوی جداگانه تلفنی با «شاه محمود قریشی» همتای پاکستانی، تحولات پیرامون نشست اخیر سران کشورهای خلیج فارس را بررسی کردند.

وزیر امور خارجه پاکستان همچنین طی تماس با همتای قطری خود از آنچه وی پیشرفت مثبت در نشست شورای همکاری خلیج فارس خواند، استقبال کرد.

در همین حال بحرین که پادشاه آن حاضر به حضور در نشست العُلا نشد، میزبان ژنرال «قمر جاوید باجوا» فرمانده ارتش پاکستان است. ژنرال باجوا برای انجام سفر ۳ روزه رسمی وارد منامه شد و با رهبران سیاسی و نظامی این کشور دیدار کرد.

بحرین که اواخر شهریورماه امسال به همراه امارات با وساطت دونالد ترامپ تن به سازش با رژیم اشغالگر قدس داد، در جریان سفر ژنرال باجوا بالاترین نشان نظامی بحرین را به فرمانده ارتش پاکستان تقدیم کرد.

روابط عمومی ارتش پاکستان هدف از سفر ژنرال باجوا به منامه را تلاش برای تقویت مناسبات دفاعی، نظامی و امنیتی میان دو کشور عنوان کرد و افزود: فرمانده ارتش پاکستان در مراسم پایانی رزمایش نظامی دو کشور موسوم به «البدر-۵» نیز شرکت کرد.

براساس این گزارش، عمق اختلافات پاکستان با برخی کشورهای عربی از جمله عربستان و ابوظبی از اواسط سال جاری میلادی آشکار شد؛ زمانی که پیام صریح اسلام آباد مبنی بر گلایه از عدم همراهی آن ها در بحث مواضع منطقه ای پاکستان و اختلافات این کشور با هند در شبه قاره و وضعیت کشمیر، به سران کشورهای عرب متحد مخابره شد.

واکنش متقابل اما بی سر و صدای عربستان و امارات مبنی بر پس گرفتن وام هایی که قرار بود در بلندمدت بازپرداخت شود، بلاتکلیفی طرح های به اصطلاح بزرگ انرژی با پاکستان، تشدید مشکلات اتباع پاکستانی در عربستان و حتی توقف صدور روادید برای اتباع پاکستانی جویای کار از سوی امارات، نیز طی چند ماه اخیر مشاهده شد.

محافل رسانه ای در پاکستان از تلاش سفیران سعودی و اماراتی در اسلام آباد برای تنش زدایی و دیدار با مقامات سیاسی، نظامی و اقتصادی برای تاکید بر اهمیت به اصطلاح روابط نزدیک پاکستان با متحدان عرب خبر می دهند.

دولت سعودی نیز درصدد دلجویی از اسلام آباد برآمده و اعلام کرده است که یک هیات بلندپایه به ریاست «فیصل بن فرحان آل سعود» وزیر امور خارجه این کشور ماه جاری (ژانویه ۲۰۲۱) راهی پاکستان خواهد شد.

منابع آگاه در پاکستان اعلام کردند: رایزنی درباره روابط دوجانبه، اوضاع منطقه، تحولات خاورمیانه و بررسی ظرفیت های همکاری در بخش اقتصادی و انرژی در دستور کار سفر آتی هیات سعودی قرار دارد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 15 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
مراحل اکسپت مقاله
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!