ساعدنیوز
ساعدنیوز

آغاز پرداخت تسهیلات کرونا از شنبه آینده

  دوشنبه، 19 خرداد 1399 ID  کد خبر 83387
آغاز پرداخت تسهیلات کرونا از شنبه آینده
ساعد نیوز: معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار از برداشته شدن شرط حفظ تمام نیروهای کار برای پرداخت تسهیلات کرونا خبر داد و گفت: متقاضیان وام و تسهیلات کرونا از روز شنبه باید به شعبی که در سامانه بیمه بیکاری اعلام کرده مراجعه و تسهیلات خود را دریافت کنند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از ایسنا، عیسی منصوری در نشست تشریح جزییات پرداخت تسهیلات کرونا اظهار کرد:تا کنون ۷۵ هزار پرونده در بانک های بیست گانه کشور تشکیل و در توافق با بانک مرکزی انتخاب شده است. از روز سه شنبه افراد متقاضی ثبت نام کرده در سامانه که پرونده هایشان به بانک معرفی شده باید به شعبی که خودشان در سامانه معرفی و اعلام کرده اند مراجعه و تسهیلات خود را دریافت کنند.

مساعدت با وام گیرندگان و پرهیز از هرگونه سخت گیری

وی تصریح کرد: طی رایزنی های صورت گرفته مقرر شد تا در گرفتن ضمانت از افراد تسهیلات و مساعدت لازم صورت گیرد و سختگیری نشود.

معاون اشتغال وزیر کار در ادامه از برداشته شدن شرط حفظ اشتغال تمام نیروهای کار برای پرداخت وام خبر داد و گفت: پیش از این مقرر شده بود که در صورت حفظ ۹۰ درصد اشتغال تسهیلات کرونا به بنگاهها پرداخت شود که در حال حاضر این شرط برداشته شده و اگر بنگاهی حتی یک نفر را حفظ کرده باشد به ازای نیروی کار شاغل تسهیلات دریافت می کند.

منصوری در عین حال از دستور کار امروز ستاد ملی مقابله با کرونا برای حمایت از کسب و کارها و مشاغل بیمه نشده خبر داد و گفت: در صورت نهایی شدن با همکاری دستگاههای تخصصی مربوطه برای آنها هم ارسال پیامک صورت خواهد گرفت و امکان ثبت نام آنها فراهم شده است.

ثبت نام ۲۲۸ هزار نفر در سامانه کارا

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار تصریح کرد: تاکنون ۲۲۸ هزار نفر از افراد و بنگاهها در سامانه کارا ثبت نام کردند که از این تعداد ۱۲۶ هزار بنگاه واجد شرایط بوده و ۲۳۸ هزار نفر مشمول حمایت از طریق تسهیلات قرار گرفته اند.

پرداخت وام ۶ میلیون تومانی به رانندگان مسافربری و برون شهری

منصوری به میزان وام و تسهیلات پرداختی اشاره کرد و گفت: در این زمینه سه نوع پرداخت تسهیلات داریم اول وام ۱۶ میلیون تومانی به بنگاههایی که به دستور دولت و به اجبار تعطیل شده اند مثل سینماها که به ازاری هر کارکن ۱۶ میلیون تومان وام به این کسب و کارها پرداخت می شود؛ دوم وام ۱۲ میلیون تومانی به بنگاههای شدیدا آسیب دیده از کرونا که به ازای هر نفر کارکن مبلغ ۱۲ میلیون تومان وام در اختیار واحد کسب و کار قرار می گیرد و سوم، تسهیلات ۶ میلیون تومانی که برای رانندگان مسافری و برون شهری جاده ای درنظر گرفته شده است.

ضمانتهای لازم برای دریافت وام کرونا

وی درباره ضمانتهای دریافتی برای تسهیلات مذکور گفت: طی رایزنی های صورت گرفته برای کسانی که رقم وامشان زیر ۱۶ میلیون تومان باشد تنها سفته یا چک کفایت می کند، برای تسهیلات ۱۶ تا ۴۸ میلیون تومانی سفته با یک ضامن، تسهیلات تا ۱۶۰ میلیون تومان سفته با دو ضامن، تسهیلات ۱۶۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان سفته با سه ضامن و بالاتر از ۲۰۰ میلیون تومان با عده ای که با بانک توافق می شود تسهیلات در اختیار بنگاه گذاشته می شود.

حمایت از بنگاهای فاقد کد بیمه و نیروی کار بیمه نشده

معاون اشتغال وزیر کار در بخش دیگری از اظهارات خود تعداد بنگاههای آسیب دیده از کرونا را دو میلیون و ۲۰۰ هزار بنگاه ذکر کرد که در بردارنده حدود ۶ میلیون اشتغال است و افزود: این تعداد بنگاه، یک میلیون و ۲۰۰ هزار بنگاه دارای کد بیمه هستند و از طریق اطلاعاتی که در تامین اجتماعی داشتیم، آنها را شناسایی و نیروی کار تحت پوشش آنها را احصا کردیم و یک بخش از بنگاهها دارای کد بیمه نیستند و نیروی کار آنها در کارگاه تحت پوشش بیمه نبودند که آنها را به طور جداگانه پیگیری می کنیم و قرار است که امروز در ستاد اقتصادی کرونا نحوه حمایت از این کسب و کارها و بنگاهها بررسی و مشخص شود.

منصوری متذکر شد: از ۶ میلیون نفری که متأثر از کرونا هستند ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر فاقد بیمه و ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بیمه شده اند. این افراد چند دسته هستند به این صورت که یا خویش فرما هستند یا رابطه کارکنی-کارفرمایی بین آنها وجود دارد که قابل اثبات نیست و یا رابطه کارکنی-کارفرمایی وجود داد که قابل اثبات است و ما برای حمایت از این افراد دستورالعملی را تهیه و امروز در ستاد ملی مقابله با کرونا به تصویب نهایی خواهیم رساند.

حذف شرط حفظ تمام کارگران در بنگاهها

وی در خصوص حذف شرط حفظ تمام کارگران و نیروهای کار در یک بنگاه برای دریافت تسهیلات کرونا توضیح داد: از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بنگاهی که اطلاعات آنها را در اختیار داشتیم پیامک داریم و کارفرمایانی که تمایل داشتند و پیامک را دریافت کرده بودند در سامانه کارا ثبت نام کردند و در این دوره کرونا مشمول وام ۱۲ درصدی می شوند.

منصوری ادامه داد: در ابتدا اصرار ما این بود که بنگاهها نیروی کار خود را حفظ کنند تا وام به آنها تعلق بگیرد ولی در حال حاضر این شرط برداشته شده و اگر بنگاهی با حداقل نیروی کار مشغول کار باشد به ازای تعداد نیروهای شاغل در بنگاه وام می گیرد؛ یعنی اگر کارفرمایی قبلا ۱۰ نفر کارکن داشت با توجه به وام ۱۲ میلیون تومانی، ۱۲۰ میلیون تومان وام دریافت می کند ولی اگر یک نفر را هم حفظ کرده باشد معادل آن یک نفر به او تسهیلات پرداخت می شود.

۱۴ رسته و ۵۵۰ زیر رسته مشمول تسهیلات کرونا

معاون اشتغال وزیر کار خاطرنشان کرد: در حال حاضر با ۱۴ رسته اصلی و ۵۵۰ زیررسته مواجه هستیم که یک میلیون و ۲۰۰ هزار بنگاه می شوند. وزارت کار رسته های اصلی را از ابتدا مورد مطالعه قرار داد تا به ۱۰ رسته رسید و پس از تلفیق آنها با ۱۴ رسته و حدود ۵۵۰ زیر رسته مواجه شدیم که از شیوع ویروس کرونا شدیدا آسیب دیده اند و برخی از این رسته ها در حوزه گردشگری، مراکز اقامتی، رستورانها، اغذیه فروشی ها بودند، برخی آموزشگاههای رانندگی، آرایشگاهها و سالنهای زیبایی، مراکز تولید و فروش صنایع دستی، کیف و کفش، پوشاک، مراکز عرضه آجیل و خشکبار، باشگاهها و مجتمع های ورزشی و تفریحی و حمل و نقل مسافری برون شهری و بین شهری که در این ۱۴ رسته می گنجیدند.

پرداخت تسهیلات کرونا به واحدهای پرورش مرغ مادر و محصولات گلخانه ای

وی گفت: در ادامه واحدهای حوزه پرورش مرغ مادر گوشتی، محصولات گلخانه ای و صیفی جات و گیاهان زینتی هم اضافه شده و موسسات خصوصی دارای پروانه از وزارت بهداشت هم مشمول شدند و تا به امروز با کوشش دستگاهها، سیستم بانکی و سازمان تامین اجتماعی و با نقش آفرینی محوری وزارت کار ۲۲۸ هزار واحد در سامانه کارا ثبت نام کردند و ۱۵۶ هزار واحد کسب و کار واجد شرایط بودند و بخشی از این ها علاوه بر ثبت نام اطلاعاتشان را تکمیل کردند.

دلیل واریز اندک بیمه بیکاری کرونا

منصوری در ادامه در پاسخ به ایسنا در خصوص اینکه واریز بیمه بیکاری کرونا به مشمولان با چه معیاری صورت گرفته و چرا بعضا مبالغ واریزی ناچیز بوده است؟ گفت:علیرغم پیشنهاد وزارت کار نظر سازمان برنامه و بودجه این بود که میزان کار در ماه این افراد در قیاس با فردی که تمام وقت کار می کند آن قدری نیست که بیمه بیکاری را دریافت کند لذا سازمان برنامه میزان بیمه بیکاری ناشی از کرونا را تعدیل کرد. به گفته وی وزارت کار مایل بود که واریز بیمه بیکاری کرونا به روال قانون بیمه بیکاری صورت گیرد ولی مجموع جمع بندی ها به این سمت رفت که این مقرری بر اساس شرایط کرونا واریز شود چرا که بسیاری از این افراد مجدد به سر کار خود بر می گردند.

تدوین بسته پساکرونا با سه سناریو

معاون اشتغال وزیر کار در پایان از تدوین برنامه پساکرونا خبر داد و گفت: بنا به نظر رئیس جمهور و وزیر کار مبنی بر تدوین یک بسته حمایت از کسب و کار برای دوران پساکرونا، بررسی های لازم را انجام داده ایم و دوران پسا کرونا را در سه سناریو تعریف کرده ایم، سناریوی اول این است که واحدهای اقتصادی همراه با رونق به حالتی بهتر از حالت قبل از کرونا برگردند؛ سناریوی دوم پیش بینی یک دوره افول و سپس بازگشت سریع به رونق است و سناریوی سوم بازگشت به روال قبل اما درگیر شدن دوباره با کرونا است که ما بر اساس این سه سناریو ۱۱ مؤلفه در قالب برنامه پساکرونا تدوین کردیم که به محص تصویب اطلاع رسانی خواهیم کرد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (77 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (76 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (37 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (33 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (31 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (24 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (20 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (14 نظر) عکسی از خانه ابدی زهره فکور صبور و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... (14 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (13 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (13 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (13 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (12 نظر)
دیگران می‌خوانند   
ایده بکر شهرداری شیراز برای ساخت خونه نقلی به شکل هندوانه وسط پارک/ این زیبایی رو فقط تو ایران میشه دید سورپرایز خانوادگی پدر در کلاس درس توسط بچه هاش که همگی مثل خودش معلم اند+ویدئو/ماشاءالله به این دخترا و پسرایی که تربیت کردی... اقدام خنده دار و وسواس گونه هموطن ایرانی در ضد سرقت کردن خانه ‌اش+عکس/ احیانا اگه خواستین برید بیرون باید یه ساعت قبلش شروع کنین به بازکردن قفلها🤣 نگاهی به محتویات بوفه خوشگل و خاص خونه هادی چوپان/ بوفه نیس که گنجینه افتخاره😍👌+عکس تجلیل هاشمی رفسنجانی از مریم میرزاخانی بعد از کسب مدال طلای المپیاد ریاضی+ فیلم بی ریاترین نماز دسته جمعی موتوربازان در مزرعه /این سر بجز درگاه خدا خم شدنی نیست+ویدئو ابتکار منحصربفرد قصاب خوش ذوق در تهیه کادوی روز تولد همسرش مرزهای خلاقیت رو جابجا کرد+ ویدیو/ امیدوارم خانمت خوشحال بشه که بعید میدونم🤣 (فیلم) مچ گیری المیرا شریفی مقدم از شوهرش وقتی جلوی جمع سوتی میده/ رفته بودم شاباش بدم...😂 جشن تولد دونفره و خودمونی مستانه مهاجر با حضور دختر یکی یدونه‌ش نفس بازغی+عکس/ مبارک باشه تغییر قیافه رضا اکبرپور، بازیگر نقش اسماعیل سریال گیلدخت دریک فیلم متفاوت+عکس ایده خنده دار کارگر ساختمونی برای طراحی پله تاریخی شد/ لامصب راه پله نیست تست هوشه واسه خودش😂+عکس همایِ پایتخت دوباره مادر شد؟ / عکس باور نکردنی از ریما رامین فر با نوزاد دختر در بغلش معمای المپیادی عبور قورباغه از برکه (ویدئو) غار یخی، شاهکاری از طبیعت که نفس را در سینه حبس می‌کند! شام خانوادگی فریبا نادری، پری سیمای ستایش در یک رستوران اصیل ایرانی/ مثل همیشه با اصالت+ عکس این تصویر چیزی جز توهم مغز شما نیست! رونمایی از عاشقانه های محمدرضا علیمردانی بائو سریال پایتخت و همسرش/ به پای هم پیر بشید (ویدئو) کشف اسرار کهکشان / سفری علمی به ناشناخته‌های راه شیری (تصویر) به این میگن فرهنگ‌سازی ترک سیگار! تغییر چهره باورنکردنی امیر جعفری که اصلا قابل شناسایی نیست+ عکس (ویدئو) انفجار رنگ‌ها در حباب‌های پلاستیکی / نقاشی خلاقانه با سرنگ و پلاستیک! (تصاویر) با جاده‌ی مرگ آشنا شوید! تماشای فوتبال با تلویزیون خانگی پشت ماشین 206 توسط دو جوان خوش ذوق شیرازی در زیر باران+ویدیو/ چه کِیفی میکنن😍 (ویدئو) با این معلم کاربلد در سه دقیقه شاهنامه را یاد بگیرید! رونمایی از برادر قدبلند و خوشتیپ ریما رامین فر، همای پایتخت +ویدئو/یکی از یکی معروف تر... رونمایی از خواهر کپی برابر اصل نعیمه نظام دوست/ انگار یه سیبو از وسط نصفش کردن😳+عکس (تصویر) راز سمت تاریک ماه فاش شد! نگاهی به اتاق خواب بارانا دختر علیرضا بیرانوند و اکرم بانو/چه دکوراسیون شیکی داره +فیلم زمین زیر پای مدارس سست است! شباهت بی حد و اندازه صهبا شرافتی، روناک نون خ به پدرش/ مگه داریم انقدر شباهت+عکس نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی+ویدیو/ روحش شاد تذکر جدی رهبر معظم انقلاب به یک مادر تُرک زبان+ویدیو/ توی خونه با بچه هاتون ترکی صحبت کنین فارسی رو در مدرسه یاد میگیرن (عکس)نادرترین اتفاقی که به ذهن هیچ کس خطور نمیکنه!!/به دنیا آمدن نوزادی با دم 12 سانتی متری مردی که در ماشین‌های پارک‌شده را قفل می‌کند! / وقتی مرزهای انسانیت جا به جا می شود (ویدئو) خنده دارترین عاقبت فرار از زندان در ونزوئلا/ باورتون نمیشه زندانیها بعد از همه تلاشهاشون واسه فرار از کجا سردرآوردند🤣 (فیلم) کشف دیوانه وارترین چیزهایی که جنگل ها به خودشون دیدند / دنیا رفته رفته ترسناکتر میشه! 😱 (عکس) شوخ طبیعی استادانه ی راننده ماشین قدیمی در تیکه انداختن به ماشین های لوکس و به روز😂 چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (عکس) عجیب و غریب ترین خانه های جهان / چجوری به ذهنشون رسیده همچین خونه هایی بسازن! ایول! ( ویدئو) شوخی بانمک و شنیدنی بهنام تشکر و امید حاجیلی با جواد خیابانی/ بهش میگن جواد بلا! البته جواد بلا هم خوب از پسشون براومد😄
تیتر امروز   
معمای المپیادی عبور قورباغه از برکه (ویدئو) غار یخی، شاهکاری از طبیعت که نفس را در سینه حبس می‌کند! این تصویر چیزی جز توهم مغز شما نیست! (ویدئو) کشف اسرار کهکشان / سفری علمی به ناشناخته‌های راه شیری (تصویر) به این میگن فرهنگ‌سازی ترک سیگار! (ویدئو) انفجار رنگ‌ها در حباب‌های پلاستیکی / نقاشی خلاقانه با سرنگ و پلاستیک! (تصاویر) با جاده‌ی مرگ آشنا شوید! (ویدئو) با این معلم کاربلد در سه دقیقه شاهنامه را یاد بگیرید! (تصویر) راز سمت تاریک ماه فاش شد! زمین زیر پای مدارس سست است! مردی که در ماشین‌های پارک‌شده را قفل می‌کند! / وقتی مرزهای انسانیت جا به جا می شود لطفاً کمی با مستأجرت مهربان باش+عکس اقتدار معلمان دهه شصت یا دانش‌آموزان دهه نود؟ / برخورد پیمان معادی با معلم دهه شصتی در سریال افعی تهران درست بود؟ جزئیات مرگ تلخ «ماهی جان» مادر کازرونی که به خاطر نجات یک پیرمرد سیل نفسش را برید+فیلم چرا در تهران قدیم خودروها وسط خیابان پارک می‌کردند؟+عکس
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...