اگر لپ تاپ در شارژ بماند چه میشود؟ بررسی آسیب باتری لپ تاپ

  شنبه، 25 فروردین 1403   زمان مطالعه 5 دقیقه
اگر لپ تاپ در شارژ بماند چه میشود؟ بررسی آسیب باتری لپ تاپ
یکی از سؤالات فلسفی حوزه تکنولوژی و به‌خصوص لپ تاپ این است که اگر لپ تاپ در شارژ بماند چه میشود؟ علمای این حوزه بر سر پاسخ این سؤال اختلاف‌نظر زیادی دارند و هر کدام برای جواب خود دلایلی منطقی می‌آورند که رد کردن نظریه آن‌ها را دشوار می‌کند.

باتری لپ تاپ در مقایسه با سایر قطعات آن عمر کوتاه‌تری دارد و کاهش کارایی آن در گذر زمان اجتناب‌ناپذیر است. با این حال برخی تصور می‌کنند که اتصال دائم لپ تاپ به برق عمر باتری آن را کوتاه‌تر می‌کند و ممکن است آسیب‌های جدی به باتری و خود لپ تاپ وارد کند. در این مقاله قصد داریم صحت این تئوری را بررسی کنیم و برای نحوه شارژ کردن باتری لپ تاپ و خارج کردن یا نکردن آن پس از شارژ 100 درصد یک راه‌حل جامع و نهایی ارائه کنیم.

اگر لپ تاپ در شارژ بماند چه میشود؟

بگذارید یک‌بار برای همیشه به این سؤال پاسخی روشن و صریح بدهیم. باتری‌های لیتیومی نسل جدید به نحوی طراحی شده‌اند که پس از شارژ 100 درصدی به‌صورت خودکار فرایند شارژ را قطع می‌کنند و امکان شارژ شدن بیش از حد آن‌ها وجود ندارد. اگر تصور می‌کنید که این باتری‌ها مثل باتری‌های نسل قدیم خود پس از شارژ بیش از حد منفجر می‌شوند، خیالتان راحت باشد. احتمال بروز این اتفاق چیزی نزدیک به صفر است.

البته هر کسی که سؤال «اگر لپ تاپ در شارژ بماند چه میشود» را می‌پرسد به سناریوهای وحشتناک فکر نمی‌کند و ممکن است به فکر عمر باتری لپ‌تاپش باشد. تا چند سال پیش سازندگان لپ تاپ توصیه می‌کردند که اگر در بیشتر اوقات به برق شهری دسترسی دارید، باتری لپ تاپ را در بیاورید تا اتصال دائم به برق شهری به آن آسیب نرساند. در حال حاضر بیشتر این سازندگان معتقدند که در شارژ ماندن لپ تاپ به باتری آسیبی وارد نمی‌کند و در صورت شارژ صحیح و به‌موقع، باتری لپ تاپ چرخه عمر طبیعی خود را طی خواهد کرد.

درصورتی‌که باتری لپ تاپ شما زودتر از پایان چرخه عمر طبیعی خود خراب شده و به‌درستی کار نمی‌کند، باید آن را به مرکز تعمیر باتری لپ تاپ بسپارید تا مشکل آن برطرف شود.

باتری لپتاپ

چه چیزی باعث کاهش عمر باتری لپ تاپ می‌شود؟

آنچه به باتری‌های لیتیومی نسل جدید آسیب وارد می‌کند، در شارژ ماندن لپ تاپ نیست، بلکه حرارت بیشترین آسیب را به این باتری‌ها وارد می‌کند و عمر آن‌ها را کاهش می‌دهد. درصورتی‌که لپ تاپ در شارژ باشد و روی آن برنامه‌های سنگین یا بازی اجرا کنید، دمای آن بالا می‌رود و این دما به باتری سرایت می‌کند. استفاده از فن‌های خنک‌کننده کمکی (Cool Pad) و قرار ندادن لپ تاپ روی بالش، موکت، فرش و ... به بالانرفتن دمای لپ تاپ کمک می‌کند.

با این حال اگر بیشتر با لپ تاپ کارهای سنگین انجام می‌دهید، بهتر است باتری آن را هنگام اتصال به برق خارج کنید تا افزایش حرارت به باتری آن آسیب نزند. همچنین درصورتی‌که باتری به لپ تاپ متصل باشد، پس از 100 درصد شدن شارژ جریان برق به سمت منبع تغذیه و شارژر می‌رود و ممکن است به این قطعات آسیب بزند.

بهترین روش شارژ کردن باتری لپ تاپ کدام است؟

بهترین جواب به سؤال «اگر لپ تاپ در شارژ بماند چه میشود» این است که در این وضعیت باتری آن دائم در حالت 100 درصد شارژ باقی می‌ماند و این حالت عمر باتری را کاهش می‌دهد.

در حال حاضر دیگر نیازی نیست که باتری‌های لپ تاپ نسل جدید را با نزدیک شدن به شارژ صفر درصد شارژ کنید و منتظر بمانید تا 100 درصد شارژ شود، بلکه بهینه‌ترین حالت شارژ این باتری‌ها بین 40 تا 80 درصد است و در صورت رعایت این وضعیت، تعداد دفعات شارژ باتری لیتیومی شما افزایش پیدا می‌کند.

البته در صورت استفاده نکردن طولانی از لپ تاپ، بهتر است آن را هرچند وقت یک‌بار به همراه باتری به برق متصل کنید؛ چون شارژ باتری‌های لیتیومی در صورت کار نکردن به مرور زمان خالی می‌شود و رسیدن شارژ باتری به صفر درصد هم برای سلامت آن خوب نیست. همچنین شارژ کردن هر چند وقت یکبار به کالیبره کردن باتری و بهبود عملکرد نشانگرهای سلامت آن کمک می‌کند.

اگر باتری لپ تاپ شما به‌درستی شارژ نمی‌شود یا زود شارژ خالی می‌کند، ممکن است مشکل از اتصال دائم لپ تاپ به برق نباشد و اتصالات باتری مشکل پیدا کرده باشند. در چنین حالتی باید به مرکز تعمیر تخصصی لپ تاپ مراجعه کنید.

شارژ کردن باتری لپ تاپ

بهترین توصیه‌ها برای افزایش عمر باتری لپ تاپ

حال که پاسخ سؤال «اگر لپ تاپ در شارژ بماند چه میشود» را گرفتید، بهتر است برای افزایش طول عمر باتری لپ تاپ، حواستان به نکات زیر هم باشد:

  • در صورت استفاده نکردن طولانی از لپ تاپ، باتری آن را خارج کنید و آن را در جای خنک (دمای زیر 30 درجه) نگه‌داری کنید تا عمر باتری کم نشود.

  • اگر باتری لپ تاپ قابل جدا شدن نیست و می‌خواهید آن را برای مدتی طولانی کنار بگذارید، باتری را قبل از خاموش کردن تا کمتر از 50 درصد شارژ کنید.

  • تنظیم نور صفحه‌نمایش و صفحه‌کلید و تنظیمات صحیح sleep و hibernate به افزایش طول عمر باتری کمک می‌کند.

  • بعد از داغ کردن لپ تاپ، برنامه‌ها و بازی‌های سنگین را برای مدتی متوقف کنید.

  • از باز نگه داشتن تب‌های متعدد در مرورگر خودداری کنید.

  • سعی کنید اطلاعات حساس و ضروری را روی هارد اکسترنال یا فلش نگه‌داری کنید. پر بودن هارد به باتری آسیب می‌زند.

  • در صورت اتصال دائم لپ تاپ به برق، فلش درایوها و هاردها را در صورت عدم استفاده از لپ تاپ جدا کنید تا داغ نکند و به باتری آسیب نرسد.

بهترین نرم‌افزارها برای تست سلامت لپ تاپ کدامند؟

درصورتی‌که سؤال «اگر لپ تاپ در شارژ بماند چه میشود» ذهنتان را مشغول کرده است و می‌خواهید ببینید که این کار به باتری لپ تاپ شما آسیب رسانده است یا خیر، می‌توانید از برخی از نرم‌افزارهای تست سلامت باتری لپ تاپ کمک بگیرید. در ادامه فهرست تعدادی از این نرم‌افزارها را می‌بینید:

  • BatteryInfoView

  • PassMark BatteryMon

  • Save Battery

  • Microsys Smarter Battery

  • Pure Battery Analytics

این نرم‌افزارها اطلاعات مفیدی را در مورد عمر و ظرفیت واقعی باتری لپ تاپ در اختیارتان می‌گذارند و با استفاده از تعدادی از آن‌ها می‌توانید تغییرات و خرابی‌های جزئی باتری لپ تاپ را هم متوجه شوید. همچنین برخی از آن‌ها قابلیت تنظیم Notification به منظور اطلاع از رسیدن شارژ باتری به میزان خاصی را دارند و با این قابلیت می‌توانید لپ تاپ را به‌موقع از شارژ خارج کنید.

مگابایت سیستم؛ مرکز تخصصی تعمیرات باتری و شارژر لپ تاپ

در این مقاله سعی کردیم پاسخ کاملی به سؤال «اگر لپ تاپ در شارژ بماند چه میشود» بدهیم و آسیب‌های ناشی از اتصال دائم لپ تاپ به برق را بررسی کنیم.

اگر باتری لپ تاپ شما مشکل پیدا کرده است و کامل شارژ نمی‌شود، زود شارژ خالی می‌کند و گاهی اوقات لپ تاپ آن را نمی‌شناسد، می‌توانید تعمیر آن را به مگابایت سیستم بسپارید که مرکز تعمیرات تخصصی لپ تاپ در غرب تهران است. این مرکز نمایندگی اچ پی در تهران را دارد و برای تعمیر باتری لپ‌تاپ‌های ساخت برندهای دیگر نیز می‌توانید روی آن حساب کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (110 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (28 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان