اهمیت صندوق عقب در هنگام خرید خودرو

  چهارشنبه، 19 شهریور 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
اهمیت صندوق عقب در هنگام خرید خودرو
حجم صندوق عقب خودرو برای خانواده‌های ایرانی یک پارامتر مهم و حیاتی محسوب می‌شود و این موضوع به خصوص در مورد خودروهای خانوادگی و شاسی بلند که استفاده خانوادگی و جاده‌ای دارد اهمیت دوچندان پیدا می‌کند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، فضای خودرو به دو بخش پیدا و پنهان تقسیم می شود که بخش پنهان که به طور عادی ناپیداست، مانند صندوق عقب، به عنوان حریم خصوصی تلقی می شود و این مفهوم شامل بخش پیدای خودرو که بدون تفتیش قابل رویت است، مانند جایی که سرنشینان خودرو می نشینند، نمی شود. وقتی چیزی در معرض دید عموم قرار دارد دیگر خصوصی نیست و جزو حریم خصوصی به حساب نمی آید، مانند نمای ساختمان ها یا پنجره ای که پرده بر آن افکنده نشده یا شخصی در برابر پنجره خودنمایی کند و خود را در معرض دید عموم قرار دهد.

صندوق عقب خودرو فضایی است که عموماً اسباب و بار مسافران به علاوه تجهیزات و امکانات ضروری خودروها را در درون خود جای می دهد.

تجهیزات و ابزار آلات کمکی که خودروسازان در صندوق عقب خودرو قرار می دهند شامل لوازم اضطراری، لاستیک زاپاس، جک و آچار، کیف ابزار، ابزارهای الکترونیکی و صوتی، باتری و مخزن انرژی در خودروهای هیبرید، جعبه فیوز و مخزن گاز CNG/LPG است.

البته این تجهیزات و امکانات بسته به کارخانه سازنده خودرو متفاوت بوده و ممکن است که طیف گسترده تری را نیز شامل شود. نکته حائز اهمیت دیگر آن است که خودروهای مختلف نیز حجم صندوق عقب متفاوتی را در اختیار دارند که این موضوع به عوامل متنوعی همچون کلاس خودرو، کارایی خودرو، ظرفیت خودرو و… بستگی دارد.

هرچند خودروسازان در زمان معرفی خودروها حجم صندوق عقب خودرو را مقدار ثابتی اعلام می کنند اما این مقدار می تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی بزرگ تر و یا حتی کوچک تر شود. به عنوان نمونه اگر مالکان خودروهای بنزین سوز خودروی خود را گازسوز کنند ناچار هستند که یک مخزن گاز CNG/LPG در صندوق عقب خودرو جای دهند و همین موضوع سبب کاهش حجم صندوق عقب خودروها می شود. از طرف دیگر برداشتن صندلی های ردیف عقب خودرو بر حجم صندوق عقب خودرو افزوده و عملاً فضا را برای جابجایی بیشتر بار مهیا می کند.

در کنار تمامی این موارد لازم است یادآوری شود که در بعضی از خودروها صندوق عقب کاربردهای دیگری غیر از کاربردهای رایج و متداول خود دارد. به عنوان نمونه در بعضی از خودروهای مخصوص کمپ صندوق عقب خودرو می تواند در نقش میز غذاخوری ظاهر شود.

شاید بتوان بزرگ ترین کاربرد صندوق عقب یک خودرو را بتوان در حوزه حمل لاستیک و زاپاس آن دانست.

پس تا بدین جای کار باید متوجه شده باشید که صندوق عقب یک پارامتر مهم و تاثیرگذار در خصوص خودروها است. بسیاری از افراد به خصوص افرادی که به دنبال خرید یک خودرو خانوادگی هستند برای انتخاب خودرو مناسب خود صندوق عقب را به عنوان یک پارامتر تاثیرگذار درنظر می گیرند.

برای خانواده هایی که به وسیله خودرو خود اسباب و وسایل زیادی را جابجا می کنند به خصوص خانواده های پرجمعیت صندوق عقبی با حجم کم می تواند بسیار دردسر آفرین باشد.

خودروهایی با صندوق جلو!

صندوق خودرو در اکثر خودروهای امروزی در قسمت عقب قرار داشته و به همین دلیل نیز بیشتر با نام صندوق عقب خودرو شناخته می شود اما این قاعده در خصوص تمامی وسایل نقلیه صدق نمی کند. به عنوان مثال خودروهای موتور وسط و خودروهای برقی که این روزها نیز بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند عموماً از یک صندوق در قسمت جلو و یک صندوق در قسمت عقب خودرو برخوردار بوده و فضای در دسترس برای حمل بار و سایر تجهیزات در آن ها بیشتر از خودروهای رایج است.

فولکس واگن نوع ۳، پورشه ۹۱۴، پورشه Boxster، تویوتا MR2 و تسلا مدل s از نمونه های این خودروها هستند.

اهمیت صندوق عقب خودرو برای خانواده های ایرانی

همانطور که پیش از این نیز عنوان کردیم حجم صندوق عقب خودرو برای خانواده های ایرانی یک پارامتر مهم و حیاتی محسوب می شود و این موضوع به خصوص در مورد خودروهای خانوادگی و شاسی بلند که استفاده خانوادگی و جاده ای دارد اهمیت دوچندان پیدا می کند.

برای یک خانواده ایرانی و در یک خودرو خانوادگی هرچه حجم صندوق عقب یک خودرو بیشتر باشد بهتر است. این موضوع از این جهت مهم است که حمل بار توسط خودرو در بین ما ایرانی ها امری بسیار رایج است و صدالبته که هرچه تعداد اعضای یک خانواده بیشتر باشد بار قابل حمل آن ها نیز بیشتر است. در این شرایط و با نبود فضا جابه جایی اسباب و وسایل بسیار مشکل خواهد شد و به همین جهت است که خودروهایی با صندوق عقب بزرگ محبوب تر هستند.

به این نکته نیز باید توجه شود که با در نظر گرفتن قیمت بنزین و تمایل مردم به استفاده از گاز خودروهایی که از صندوق عقب بزرگتری برخوردار هستند مناسب تر بوده و انتخاب بهتری هستند.

با این اوصاف واضح است که خانواده های ایرانی به دنبال خرید خودروهایی هستند که از فضای صندوق عقب با حجم بالا برخوردار بوده و خودروهای هاچ بکی که صندوق عقب ندارند مانند پراید ۱۱۱ بیشتر جوان پسندانه بوده و چندان انتخاب مناسبی برای یک خانواده چند نفره محسوب نمی شود.

صندوق عقب خودرو برای افرادی که تمایل به نصب یک سیستم صوتی خوب و با کیفیت دارند نیز یک پارامتر حیاتی و مهم محسوب می شود. در واقع هرچه خودرو شما به صندوق عقب بزرگ تری مجهز باشد دست شما برای انتخاب یک باکس (جعبه) بزرگتر و باکیفیت تر بازتر بوده و همین موضوع در نهایت می تواند منجر به یک صدای خروجی رسا و عالی شود. کیفیت صدایی که در انواع سیستم های صوتی کوبشی و ارزشی یک پارامتر بسیار مهم است.

ایمنی صندوق عقب خودروهای ایرانی

صندوق عقب خودرو به همان میزان که برای رانندگان برون شهری از اهمیت بالایی برخوردار است از بعد امنیت برای رانندگانی که در درون شهر از خودرو خود استفاده میکنند نیز مهم است.

در چند سال گذشته سرقت صندوق عقب خودروها بسیار رایج شده و یکی از شگردهای سارقان برای خالی کردن خودروها است. این اتفاق به خصوص برای خودروهای ساخت داخل به خصوص مدل هایی که که ایمنی چندان بالایی نیز برخوردار نیستند رخ می دهد.

صندوق عقب خودرو و مصرف سوخت

علت اصلی آن که تعدادی از رانندگان در خصوص چینش بار در صندوق عقب خودرو حساس اند به میزان مصرف سوخت بازمیگردد. تحقیقات نشان داده است که چینش نامنظم و نامتوازن بار در صندوق عقب خودرو تاثیر مستقیمی بر میزان مصرف سوخت آن دارد. در واقع هرچه شما بار بیشتری را به صورت نامتوازن و نامنظم در صندوق عقب خودرو خود قرار دهید وزن خودرو شما بیشتر شده و در نتیجه میزان مصرف سوخت آن نیز افزایش می یابد.

بنابراین کارشناسان توصیه می کنند که در صورت حمل بار زیاد توسط خودرو خود تلاش کنید که بار را به صورت متوازن در تمامی قسمت های خودرو پخش کرده و از سنگین کردن قسمت عقبی خودرو پرهیز کنید. با اینکار میزان مصرف سوخت شما نیز کنترل شده تر خواهد بود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (445 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (33 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (34 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (8 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (7 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر) تغییر استایل پاشا رستمی، حامد سریال لحظه گرگ و میش در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 11 تیر ماه 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس