دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

سیاست /

اهداف سفر رئیس جمهور اسرائیل به باکو؛ از احداث کوریدور زنگزور تا حمایت از تجزیه طلب ها و تهدید منافع ایران، روسیه و چین در قفقاز 

سه شنبه، 09 خرداد 1402
کد خبر: 342328
ساعدنیوز: دکتر احسان موحدیان در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به تلاش اسرائیل برای سلطه آذربایجان بر منطقه آرتساخ این تلاش را در راستای اهداف ضدایرانی بلوک غرب در قفقاز و ایجاد تهدید امنیتی برای روسیه و چین و ایران ارزیابی کرد.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعدنیوز، دکتر احسان موحدیان کارشناس مسائل قفقاز در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار ما و در واکنش به سفر رئیس جمهور اسرائیل به جمهوری آذربایجان گفت: هدف اولیه و اساسی سفر رئیس جمهور اسرائیل به باکو را قطعاً باید افزایش همکاری ها و هماهنگی های رژیم صهیونیستی با جمهوری باکو بر علیه ایران بدانیم. می دانیم که 70 درصد تسلیحات باکو را صهیونیست ها تأمین می کنند. صهیونیست ها 40 نفت شان را از باکو خریداری می کنند. از طرف دیگر، هرتسوگ به هنگام ورود به پایتخت جمهوری باکو اعلام کرده است که ایران همسایه باکو است و یک نیروی بی ثبات کننده در منطقه است که تلاش می کند، صلح و امنیت را منطقه مختل کند. همچنین هرتسوگ از فرصت ها و چالش های مشترک بین دو تا کشور صحبت کرده است. می شود حدس زد که در پی این سفر، همکاری های باکو و رژیم صهیونیستی گسترش پیدا خواهد کرد. همکاری های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و موساد با دستگاه اطلاعاتی-امنیتی باکو گسترش خواهد یافت. در عین حال، شاهد گسترش همکاری های نظامی و اقتصادی دو طرف خواهیم بود.

دکتر موحدیان افزود: در واقع، یکی از اهداف این سفر آن است که باکو هرچه بیشتر به مستعمره رژیم صهیونیستی تبدیل شود، گستره نفوذ صهیونیست ها افزایش یابد. احتمالاً در این سفر برای همکاری های اطلاعاتی و خرابکاری و جاسوسی از جمهوری اسلامی ایران از طریق رژیم باکو برنامه ریزی خواهد شد. لذا هدف اصلی این سفر، افزایش همکاری های دوجانبه باکو و صهیونیست ها بر علیه جمهوری اسلامی ایران است.

این کارشناس مسائل بین الملل در پاسخ به سؤالی درباره مواضع رژیم صهیونیستی در خصوص صلح احتمالی آذربایجان و ارمنستان بر سر قره باغ گفت: من فکر نمی کنم که رژیم صهیونیستی در پی برهم زدن توافقات باکو با ارمنستان باشد یا این که نزدیک شدن ارمنستان و باکو با منافع اسرائیلی ها در تضاد باشد. زیرا صهیونیست ها دنبال این هستند که بین جمهوری باکو و ارمنستان صلحی برقرار شود و در واقع، این دو کشور به فضای آرامش برسند و این آرامش زمینه را فراهم کند برای این که باکو ذهنش درگیر ارمنستان نباشد، و بتواند به صورت کامل بر روی ایران تمرکز بکند. اگر چنین اتفاقی بیفتد صهیونیست ها می توانند از این وضعیت سود ببرند و اهداف خودشان را به طور کامل در باکو حاصل کنند. بنابراین، من معتقدم که تصور این که اسرائیل از صلح باکو و ارمنستان نگران است، تصور اشتباهی است. در واقع، انگلیسی ها، ناتو، رژیم صهیونیستی و ترکیه هدفشان این است که به زور یا از طریق مذاکره یک صلح ذلت آوری را به ارمنستان تحمیل بکنند و منطقه قره باغ کوهستانی آرتساخ را از ارمنستان جدا بکنند. این چیزی است که دولت پاشینیان با آن مشکلی ندارد و به صورت رسمی هم موافقت خودش را اعلام کرده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اهداف شوم جمهوری آذربایجان و متحدانش در آرتساخ تأکید کرد: این منطقه قره باغ کوهستانی دارای معادن طلا و نیز معادن بسیار زیاد دیگری است و انگلیسی ها و اسرائیلی ها در تلاش هستند تا این معادن را غارت کنند. می خواهند سه فرودگاه را در این منطقه ایجاد کنند. دو تا از این فرودگاه ها در فضولی و زنگیلان افتتاح شده است و سومین فرودگاه نظامی را هم در لاچین می سازند و در تلاش هستند تا از این فضا در نزدیکی مرزهای ما برای اشراف امنیتی، اطلاعاتی نظامی بر علیه منافع ایران استفاده کنند. لذا دنبال این هستند که صلح را به ارمنستان در آنجا تحمیل بکنند تا این فضا در آنجا آماده بشود تا بتوانند تا آنجا لانه کنند و فعالیت های ضدایرانی خودشان را گسترش دهند.

دکتر موحدیان تصریح کرد: من معتقدم که نزدیک شدن ارمنستان به باکو با منافع ایران در تضاد نیست، بلکه کاملاً در راستای منافع این رژیم است. این سفر منافع جمهوری اسلامی را به شدت تهدید می کند، چرا که وقتی ذهن باکو و رژیم علیف از سمت ارمنستان راحت می شود، با همکاری انگلیسی ها، اسرائیلی ها و ترکیه می توانند برای تهدید جمهوری اسلامی با دقت بیشتری برنامه ریزی بکنند. با توجه به این که اردوغان نیز در ترکیه بار دیگر به عنوان رئیس جمهور این کشور رأی آورده است و وی به یک معنا کارگذار و مجری سیاست های انگلیس در منطقه است. اگر رسانه ها را دیده باشید، مثلاً روزنامه تلگراف صراحتاً از پیروزی اردوغان ابراز خوشحالی کرده است. انگلیسی ها برای اجرایی کردن برنامه های خودشان در آن منطقه از جمله غارت منابع معدنی و نفتی آن منطقه و ایجاد کوریدور جعلی زنگزور برای آزار دادن ایران، روسیه و چین و در واقع حمایت از نیروهای تجزیه طلب و مخالف جمهوری اسلامی که در باکو لانه کرده اند و نیز حمایت از اقوام ترکی که می توانند برای امنیت چین و روسیه مشکل ایجاد کنند، همه اینها برنامه های طراحی شده توسط انگلیس هست که باکو و ترکیه مجری آن برنامه ها هستند.

این کارشناس مسائل قفقاز در پایان با اشاره به انتخاب مجدد اردوغان در ترکیه و تأثیر آن در فعالیت های رژیم صهیونیستی در منطقه افزود: انگلیس و باکو از رأی آوردن مجدد اردوغان خوشحال هستند. صهیونیست ها هم از این پیروزی خوشحال هستند. برنامه ریزی های خودشان را برای آزار ایران، روسیه و چین انجام خواهند داد. این برنامه ریزی ها در واقع برای عملی کردن اهدافی از جمله احداث کوریدور زنگزور، حمایت از تجزیه طلب ها و آسیب زدن اطلاعاتی و عملیاتی به منافع سیاسی و اقتصادی ایران، چین و روسیه صورت گرفته است. این کوریدور کمک خواهد کرد تا پای ناتو و انگلیس به نزدیکی دریای کاسپین و در نزدیکی مناطقی که ایغورهای چین در آنجا ساکن هستند و نیز تاتارستان که ترک ها در آن ساکن هستند باز بشود. اینها مطلوب انگلیس، صهیونیست ها و ترکیه و باکو است.


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 10 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
آینه کنسول قهوه ای رنگ و شومینه اُریب، گوشه ای از سبک چیدمان و طراحی خانه لوکسِ سالار عقیلی+ عکس/ علاقه همسر آقای خواننده به حیوان خانگی مشهوده
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
ویدیو/ تبدیل تنۀ درخت به راه‌پله فقط میتونه کار یه مهندس خلاق باشه/ یا راهی خواهم یافت، یا راهی خواهم ساخت...
عکس منتشر شده توسط میکاپ آرتیست اکرم بیرانوند/ تغییرات جادویی چهره همسر علیرضا بیرانوند را ببینید
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
ترجمه تخصصی کتاب
پربازدید شدن بگو مگوی دو دختر وسط نماز جماعت به امامت رهبرمعظم انقلاب+ویدیو
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی