آشنایی با کاخ سعد آباد تهران

  پنجشنبه، 09 تیر 1401   زمان مطالعه 22 دقیقه
آشنایی با کاخ سعد آباد تهران
مجموعه فرهنگی - تاریخی سعدآباد مجموعه‌ای ۱۱۰ هکتاری در شمال تهران است که توسط شاهان در دوره قاجار و دوره پهلوی، بنیادگذاری شده و گسترش یافت. این مجموعهٔ تاریخی دارای چند هکتار جنگل طبیعی، به همراه چندین کاخ، عمارت، موزه و ساختمان‌های متعدد، قنات‌ها، باغ‌ها، گلخانه‌ها و خیابان است.

تهران یکی از شهرهای بزرگ و مهم ایران در طول تاریخ است. بسیاری از افراد، تهران را فقط به عنوان پایتخت ایران می شناسند.اما جالب است بدانید، آثار تاریخی و گردشگری بسیار زیادی در تهران وجود دارند. مجموعه کاخ سعدآباد یکی از مهم ترین و زیباترین مجموعه های تاریخی و باستانی موجود در شهر تهران است. کاخ تاریخی سعدآباد از باشکوه ترین کاخ های ایرانی است که مربوط به دوران حکومت قاجار و پهلوی بوده است.

معرفی کاخ سعدآباد

مجموعه کاخ سعدآباد تهران یکی از بزرگ ترین و مجلل ترین مجموعه های گردشگری ایران است که در قسمت شمالی شهر تهران قرار دارد. این کاخ در دوران حکومت قاجاریه و پهلوی در ایران ساخته و تکمیل شده است. کاخ تاریخی سعدآباد محل زندگی پادشاهان معاصر پهلوی در ایران بوده است. به همین دلیل نیز گشت و گذار در کاخ تاریخی سعدآباد باعث می شود تا افراد بازدیدکننده، با تاریخ معاصر کشور ایران بیشتر آشنا شوند. سالانه گردشگران و مسافران بسیار زیادی برای بازدید از این کاخ به تهران سفر می کنند.

با توجه به اینکه این کاخ در منطقه شمیرانات و شمالی تهران قرار دارد، یکی از اقامتگاه های ییلاقی شاهان قاجاری و پهلوی بوده است. اطراف مجموعه کاخ تاریخی سعدآباد مملو از درختان سرسبز و باغات درخت بوده است. اما امروزه با توجه به توسعه شهرنشینی و پیشرفت شهر تهران، اغلب زمین های اطراف کاخ را زمین ها و ساختمان های مسکونی تشکیل می دهند.

مجموعه کاخ سعدآباد، در دل خود تعداد زیادی کاخ های اختصاصی را جای داده است. هر یک از این کاخ های اختصاصی با مرور زمان و به دستور شاهان پهلوی ساخته و بنا شده اند. در ادامه به معرفی و توضیح هر یک از کاخ های موجود در مجموعه سعدآباد خواهیم پرداخت.

کاخ سعدآباد کجاست؟

همان طور که قبلاً نیز گفته شد، مجموعه کاخ سعدآباد در شمالی ترین منطقه تهران قرار گرفته است. این کاخ بر روی کوهپایه توچال قرار دارد و مشرف به دره سرسبز و خوش آب و هوای دربند است. در گذشته اغلب زمین های اطراف این مجموعه را زمین های درخت کاری سرسبز تشکیل می داد. اما امروزه این مجموعه توسط مناطق شمالی نیاوران از شرق، ولنجک از غرب و تجریش از جنوب احاطه شده است. در شمالی ترین قسمت این کاخ نیز کوهپایه توچال قرار دارد. در گذشته شاهان پهلوی برای استفاده از آب و هوای خنک کوهپایه ای، در فصل تابستان در کاخ های موجود در قسمت های شمالی این مجموعه اقامت می کردند

کاخ سعدآباد

تاریخچه کاخ سعدآباد

بنای اولیه این کاخ در زمان حکومت قاجار پایه گذاری شده است. با به روی کار آمدن رضاخان پس از کودتای سال ۱۲۹۹، این مجموعه نیز از ارزش بسیار بالایی برخوردار شد. رضا خان با خرید زمین های اطراف این کاخ و تلفیق آنها با زمین های اصلی مجموعه سعدآباد، مساحت این مجموعه را افزایش داد. در واقع، با به قدرت رسیدن خاندان پهلوی و روی کار آمدن رضاخان بسیاری از بخش های مجموعه کاخ تاریخی سعدآباد بازسازی و ساخته شدند.

بسیاری از بناهایی که امروزه در کاخ سعدآباد قرار دارند، با دستور رضاخان پهلوی ساخته شده اند. مساحت و وسعت اولیه این مجموعه ۸۰۰۰ مترمربع بوده است. کاخ ملکه مادر از اولین کاخ هایی است که در این مجموعه قرار داشتند.

معماری کاخ سعد آباد

مجموعه تاریخی سعد آباد در زمینی به مساحت نزدیک به ۳۰۰ هکتار قرار دارد که در حدود ۱۱۰ هکتار آن را عمارت ها و کاخ ها و در حدود ۱۸۰ هکتار دیگر را باغ، قنات ها و گلخانه های مجموعه سعد آباد تشکیل داده اند. در ساخت عمارت ها و کاخ های مجموعه سعد آباد تلفیقی از معماری اروپایی و معماری اصیل و سنتی ایران به چشم می خورد و طراحی ساختمان کاخ ها توسط برجسته ترین مهندسان داخلی و خارجی صورت گرفته است.

مهندسان طراح کاخ سفید در مجموعه سعدآباد، مهندس خرسندی و مهندس بوریس روسی بودند. گچ کاری ها و تزیینات داخلی کاخ سفید نیز توسط هرمندان ایرانی، غلامرضا پهلوان، عبد الکریم شیخان، حسین کاشی، استاد لرزاده و رضا ملائکه انجام شده اند. در قسمت ورودی کاخ سفید چهار ستون به سبک معماری رومی دیده می شود و نمای اصلی را با سنگ های مرمر پوشانده اند.

مقابل کاخ سفید مجسمه چکمه های رضاخان به چشم می خورد. این مجسمه در ابتدا کامل بود و در یکی از میادین شهر دزفول قرار داشت، اما پس از انقلاب توسط مردم دزفول شکسته شد. مجسمه آرش کمانگیر، اثر مجسمه ساز برجسته استاد ارژنگ نیز در محوطه باغ سعد آباد و مقابل کاخ سفید نصب شده است.

معمار بنای کاخ سبز، میرزا جعفر کاشی ملقب به معمار باشی بوده است. برای ساخت بنای کاخ سبز، هنرمندان و معمارن برجسته ایرانی نزدیک به هفت سال تلاش کردند و با استفاده از سنگ های سبز معدن خمسه زنجان و سنگ مرمر خراسان، نمای زیبایی برای کاخ سبز ساختند. این کاخ به نام کاخ مرمر نیز معروف است.

درون کاخ سبز مملو از آینه کاری های ظریف، کاشی کاری و گچبری است. تذهیب دیوارهای داخل کاخ سبز را استاد حسین بهزاد انجام داده اند و شاگردان استاد صنیع خاتم، داخل کاخ سبز را خاتم کاری کرده اند. روبه روی تالار آینه کاخ سبز، اتاق خواب رضا پهلوی را با چشم انداز رو به دربند، تعبیه کرده بودند.

از دیگر معماری های برجسته در مجموعه کاخ سعد آباد می توان به بنای کاخ شمس اشاره کرد. ساخت بنای کاخ شمس در شمال غربی مجموعه سعد آباد، از سال ۱۳۱۴ تا ۱۳۱۸ طول کشیده است. کاخ شمس را با مساحت ۲۶۰۰ متر مربع، در دو طبقه با زیرزمین ساخته اند. در معماری این کاخ، نشانه های از سبک معماری اروپایی به خصوص معماری آلمانی و معماری سنتی ایران از زمان ساسانیان، به چشم می خورد.

کاخ اشرف پهلوی نیز در فضایی به وسعت ۱۸۰۰ متر مربع در شرق باغ سعد آباد، به دستور رضا شاه و توسط مهندس فرمانفرمائیان ساخته شد. در سال ۱۳۵۰ به دستور اشرف پهلوی نمای بیرونی این کاخ را با سنگ مرمر پوشاندند. سایر بناهای مجموعه سعد آباد نیز در دوران قاجار و پهلوی اول ساخته و در دوره پهلوی دوم بازسازی و مرمت شدند. آثار دست هنرمندان ایرانی در گوشه و کنار مجموعه کاخ های سعد آباد به چشم می خورد.

 کاخ سعد آباد

کاخ ها و موزه های مجموعه سعد آباد

کاخ های مختلف مجموعه تاریخی و فرهنگی سعد آباد، پس از انقلاب اسلامی ایران، تغییر کاربری داده اند و تعداد زیادی از آن ها به موزه تبدیل شده اند. ۱۸ ساختمان اصلی از کاخ های کوچک و بزرگ در مجموعه سعد آباد وجود دارند که از آن ها استفاده های متفاوتی می شود. در بعضی ساختمان ها بیش از یک موزه تعبیه کرده اند و تعدادی از کاخ ها نیز امروزه مورد استفاده اداری یا نهاد ریاست جمهوری قرار گرفته اند. در این قسمت به معرفی کاخ ها و موزه های مختلف مجموعه سعد آباد می پردازیم.

کاخ احمد شاهی

کاخ احمد شاهی از قدیمی ترین ساختمان های مجموعه سعد آباد به شمار می رود. این کاخ همان طور که از نامش پیدا است، در زمان سلطنت احمد شاه قاجار بنا شده است؛ اما با روی کار آمدن رضاخان، در زمان حکومت پهلوی اول، ساخت آن به پایان رسید. در حال حاضر به دلیل انجام عملیات مرمت و بازسازی در کاخ احمد شاهی، امکان بازدید عمومی از این کاخ وجود ندارد. پس از پایان مرمت کاخ احمد شاهی، بازدید برای عموم آزاد خواهد بود.

کاخ شهوند

کاخ شهوند که به دلیل معماری آن با نام کاخ سبز نیز شناخته می شود، در قسمت شمال غربی مجموعه تاریخی و فرهنگی سعد آباد واقع شده است. کاخ شهوند یا کاخ سبز در زمان وزارت جنگ رضاخان، ساختمانی نیمه کاره با مالک شخصی بود و خارج از محدوده کاخ های سلطنتی قرار داشت. سپس رضاخان این ساختمان نیمه کاره را خرید و در محل آن کاخ شهوند را بنا کرد. کار ساخت کاخ سبز در زمان به قدرت رسیدن رضا شاه، پایان یافت.

پس از بازسازی و مرمت کاخ سبز، از این ساختمان با عنوان کاخ شهوند یاد می کردند و پس از انقلاب از این بنا با عنوان کاخ سبز، نام برده شد. طبقه همکف کاخ سبز محل زندگی و دفتر کار رضا شاه پهلوی و زیرزمین آن انبار شاه بوده است. از زیباترین وسایل تاریخی موجود در این ساختمان می توان به سرویس مبلمان غذاخوری مجلل در تالار کاخ، ظروف نفیس چینی و سرامیک و نقره ایتالیایی، قالی مشهد ۷۰ متری، مبل کوبلن دوز کار دست از زمان قاجار، میز کار فرانسوی وسط تالار و پرده نقره فام با چوب پرده منبت کاری شده در تالار، اشاره کرد. مبلمان مربوط به دوره لویی شانزدهم فرانسه و دو میز کنسول از زمان ناپلئون بناپارت نیز در این کاخ وجود دارند.

کاخ سفید

کاخ سفید همان طور که از نامش پیدا است، نمایی سفید دارد. کاخ سفید بزرگ ترین کاخ در مجموعه سعد آباد به حساب می آید و محل زندگی محمد رضا شاه پهلوی و همسرش فرح در تابستان بوده است. ساخت کاخ سفید در سال ۱۳۱۰ به دستور رضا شاه آغاز شد و تا پنج سال بعد ادامه داشت.

دفتر کار محمد رضا شاه پهلوی در کاخ سفید قرار داشت و امور اداری و تشریفاتی دربار نیز در این کاخ انجام می شد. از برجسته ترین آثار به جا مانده در کاخ سفید می توان پرده های بزرگ رنگ روغن اثر استاد حسین بهزاد و شاگردانش را نام برد. در این کاخ فرش های نفیس ایرانی، سفالینه های تاریخی، کریستال های با ارزش، لوسترها و چلچراغ های اروپایی و میز تحریر متعلق به ماری آنتوانت، ملکه پیشین فرانسه، به چشم می خورند.

کاخ سفید 

کاخ اختصاصی سعدآباد

کاخ اختصاصی سعد آباد از بخش های غیر قابل ورود برای عموم مردم است. این کاخ از مجموعه تاریخی سعد آباد در حال حاضر در اختیار نهاد ریاست جمهوری قرار دارد. در گذشته موزه تاریخ طبیعی در کاخ اختصاصی سعد آباد قرار داشت؛ اما با واگذاری این کاخ به نهاد ریاست جمهوری، کاربری آن تغییر داده شد. کاخ اختصاصی سعد آباد در غرب موزه هنرهای زیبا قرار گرفته است.

کاخ اسود یا سیاه

کاخ سیاه در منتهی الیه جنوب مجموعه تاریخی سعد آباد قرار گرفته است. این بنا از زیباترین کاخ های مجموعه سعد آباد است. در طول سال های ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۷، کاخ سیاه محل استقرار وزیر دربار بوده است. دلیل نام گذاری این ساختمان به نام کاخ سیاه، کاربرد سنگ های مرمر سیاه در نمای ظاهری این کاخ است. از سال ۱۳۶۱ کاخ سیاه با عنوان موزه هنرهای زیبا افتتاح شد.

کاخ شمس

ساختمان کاخ شمس پهلوی در ضلع شمال غربی مجموعه سعد آباد قرار گرفته است. در این کاخ امروزه موزه ای بسیار کامل از سیر تکاملی انسان وجود دارد. لباس های سلطنتی فرح دیبا نیز در بخشی از این کاخ با عنوان موزه پوشاک سلطنتی به نمایش در آمده اند.

کاخ اشرف

کاخ اشرف پهلوی در شرق مجموعه تاریخی و فرهنگی سعد آباد، امروزه به موزه ظروف سلطنتی تبدیل شده است. اولین بار موزه ظروف سلطنتی در سال ۱۳۷۲ افتتاح شد و دو سال بعد از آن در اختیار نهاد ریاست جمهوری قرار گرفت. اما پس از آن دوباره در سال ۱۳۸۴ به سازمان میراث فرهنگی برگردانده شد. در حال حاضر صنایع دستی و ظروف سلطنتی مربوط به دوره های پهلوی و قاجار و همچنین ظروف اهدایی به محمد رضا شاه و فرح پهلوی از سراسر دنیا، در این موزه به نمایش در آمده اند.

کاخ اشرف

کاخ ملکه مادر

در آخرین سال های حکومت رضا شاه پهلوی، کاخ ملکه مادر محل سکونت او بود. کاخ ملکه مادر را به دستور رضا خان، برای تاج الملوک (مادر رضا خان) ساختند. در حال حاضر این کاخ در اختیار نهاد ریاست جمهوری قرار دارد و در آن از مهمانان خارجی دولت پذیرایی می شود. امروزه کاخ ملکه مادر با نام ساختمان جمهور شناخته می شود.

کاخ بهمن

کاخ بهمن در دوران حکومت محمد رضا شاه در دوره پهلوی دوم ساخته شد. این بنا از زیباترین ساختمان های مجموعه سعد آباد به شمار می رود و محل زندگی برادر زاده شاه و پسر غلامرضا پهلوی بوده است.در حال حاضر کاخ بهمن محل استقرار مدیریت مجموعه سعد آباد است. کاخ بهمن در جوار موزه مردم شناسی در ضلع شمالی باغ سعد آباد و نزدیک دروازه شمالی مجموعه سعد آباد قرار دارد.

کاخ بهمن 

کاخ شهرام

کاخ شهرام نیز امروزه به موزه نظامی تبدیل شده است و در مرکز مجموعه سعد آباد قرار دارد. بنای اولیه این کاخ در سال ۱۳۱۴، به دستور رضا شاه پهلوی برای همسر دومش تاج الملوک ساخته شد. در طول سال های ۱۳۵۱ و ۱۳۵۲، ساختمان این کاخ بازسازی کامل شد و در اختیار شهرام، پسر اشرف پهلوی قرار گرفت. در سال ۱۳۶۲ این کاخ با نام موزه نظامی افتتاح شد.

کاخ ملکه عصمت دولتشاهی

این کاخ در مرکز مجموعه سعد آباد، امروزه محل نمایش آثار برجسته استاد مینیاتور ایران، استاد فرشچیان است. در زمان رضا شاه، عصمت دولتشاهی، همسر چهارم او در این کاخ زندگی می کرد و در دوران پهلوی دوم، پس از سکونت برادر محمد رضا شاه و سر آشپز مخصوص او، این ساختمان به انبار تبدیل شد. موزه استاد فرشچیان در سال ۱۳۸۰ افتتاح شد و در پنج سالن این موزه بیش از ۷۰ اثر زیبا از استاد فرشچیان به نمایش در آمده اند.

کاخ قدیم ولیعهد رضا پهلوی

کاخ قدیم ولیعهد با نام کاخ کرباس نیز شناخته می شود. این کاخ در ابتدا محل کار و استراحتگاه رضا شاه پهلوی بود؛ اما پس از برکناری او، در زمان پهلوی دوم، رضا پهلوی نوه رضا خان از کاخ کرباس استفاده می کرد و به همین دلیل این ساختمان را با نام کاخ ولیعهدی می شناسند.پس از انقلاب ایران، ساختمان کاخ ولیعهدی را بازسازی و مرمت کردند و در سال ۱۳۷۳ که صدمین سالگرد تولد استاد بهزاد بود، ساختمان کاخ کرباس با کاربری موزه و عنوان موزه استاد بهزاد افتتاح شد. هم اکنون زیرزمین موزه بهزاد، آموزشگاه و نمایشگاه هنری است.

تابلو های کاخ ولیعهد رضا پهلوی

کاخ فرحناز و علیرضا

ساختمان این کاخ در بخش مرکزی مجموعه سعد آباد قرار گرفته است. در گذشته دو فرزند خانواده محمدرضا شاه پهلوی، فرحناز و علی رضا، در این کاخ زندگی می کردند. پس از انقلاب با تغییر کاربری ساختمان کاخ فرحناز و علیرضا پهلوی، در سال ۱۳۷۶ موزه خط و کتابت میر عماد، هنرمند برجسته خوشنویسی ایران، در این ساختمان افتتاح شد.

کاخ فرحناز و علیرضا

کاخ فرح پهلوی

ساختمان این کاخ در شمالی ترین نقطه مجموعه سعد آباد با معماری زیبا و منحصربه فرد قرار گرفته است. در طول سال های ۱۳۸۵ تاکنون، نمایشگاه های مختلف لباس و پوشاک سنتی در این ساختمان برگزار شده اند. برگزاری نمایشگاه های هنری دیگر مانند نمایشگاه های رنگ روغن و اکرلیک روی بوم و آثار نگارگری مختلف، از رویدادهای سال های اخیر در کاخ فرح بوده اند و به همین دلیل این کاخ را در حال حاضر با نام موزه نگارستان می شناسند. از هنرمندان برجسته حوزه نگارگری که آثارشان در این موزه و نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته اند می توان به نام های اساتیدی مانند رضا صمدی، مینا قویدل، نادر یاسمی، مصطفی بسیمی، طاهره چیذری و خلیل طوایی حمیدی اشاره کرد.

کاخ فرح پهلوی 

کاخ ملکه توران امیر سلیمانی

بنای اولیه کاخ ملکه توران به دوران قاجار تعلق داشت و رضا خان پس از تکمیل کاخ سبز، دستور به بازسازی و مرمت این کاخ داد. بخش بیرونی این کاخ بعدها محل سکونت همسر چهارم رضاشاه، ملکه عصمت شد؛ اما بخش درونی ساختمان به ملکه توران، همسر سوم رضا شاه پهلوی تعلق داشت.

در حال حاضر بخش بیرونی این ساختمان به موزه استاد فرشچیان تبدیل شده است و در بخش درونی کاخ ملکه توران، مجسمه های مشاهیر و دانشمندان ایرانی به چشم می خورند. این قسمت با عنوان موزه چهره های ماندگار در مجموعه سعد آباد شناخته می شود.

کاخ ملکه توران امیر سلیمانی 

کاخ لیلا پهلوی (موزه

مینیاتور استاد آبکار)

ساختمان کاخ لیلا در مرکز مجموعه سعد آباد تهران، آخرین کاخ ساخته شده در این مجموعه است. در سال ۱۳۷۳ در محل کاخ لیلا، به مناسبت روز جهانی موزه، موزه مینیاتور استاد آبکار افتتاح شد. آثار استاد آبکار در این موزه به نمایش در آمده اند و انواع مختلف تابلوهای نقاشی در میان این آثار به چشم می خورند.

موزه برادران امیدوار

ساختمان کنونی موزه برادران امیدوار در شمال غربی مجموعه سعد آباد، باقی مانده از دوران قاجار است. در گذشته بخشی از خدمه کاخ و سورچیان در این ساختمان استراحت می کردند و از کالسکه های دربار در این بخش نگهداری می شد. برادران امیدوار اولین جهانگردان ایرانی بودند که از سال ۱۳۳۳ سفر به دور دنیا را آغاز کردند. دستاوردهای با ارزش و تاریخی برادران امیدوار در این موزه نگهداری می شود و بازدید از این مجموعه برای عموم آزاد است. موزه برادران امیدوار در سال ۱۳۸۲، در هفته جهانگردی افتتاح شد.

آثار موزه برادران امیدوار 

موزه آب

ساختمان امروزی موزه آب، در گذشته ابتدا محل دفتر کار مخصوص محمد رضا پهلوی بوده است که بعدها به دفتر کار تیمسار کسرائی، مسئول حفاظت ارتش و رئیس دفتر تشریفات کاخ سعد آباد تبدیل شد. امروزه این ساختمان با عنوان موزه آب در مرکز مجموعه سعد آباد در معرض دید عموم قرار دارد و اسناد، ابزار و تندیس متعلق به دانشمندان حوزه آب در آن نگهداری می شوند.

دیگر موزه ها و کاخ های مجموعه سعد آباد

به جز کاخ موزه های نام برده شده در مجموعه سعد آباد، موزه های دیگری مانند موزه آلبوم ها و اسناد سلطنتی در ساختمان گارد شاهنشاهی، موزه آشپزخانه سلطنتی در بخش آشپزخانه موزه ملت و موزه اتومبیل های سلطنتی از دیگر موزه های تاسیس شده در سال های اخیر و زیرمجموعه موزه های کاخ سعد آباد هستند. کاخ عبدالرضا پهلوی و کاخ غلامرضا پهلوی نیز امروزه به ترتیب محل ساختمان اداری مجموعه سعد آباد و موزه سلاح های دربار هستند. دیگر کاخ مجموعه تاریخی و فرهنگی سعد آباد، کاخ جدید ولیعهد رضا پهلوی یا همان موزه دفینه سابق است و اکنون در اختیار نهاد ریاست جمهوری قرار دارد.

مجسمه های مجموعه کاخ سعدآباد

علاوه بر کاخ ها و موزه هایی که در محوطه بیرونی مجموعه کاخ سعدآباد قرار دارند، مجسمه هایی نیز وجود دارند که از شاخص های اصلی این مجموعه شمرده می شوند. در ادامه با این مجسمه ها آشنا می شویم.

  • مجسمه برنزی رضاشاه: یکی از مجسمه هایی که در نزدیکی کاخ سفدی قرار گرفته، مجسمه رضاشاه می باشد و امروزه تنها چکمه های آن باقی مانده است. این مجسمه برنزی در ابتدا کامل بود و رضاشاه را در لباس سربازی به نمایش گذاشته بود. اما در زمان انقلاب و در سال 1357 اهالی شهر دزفول این مجسمه را شکستند و باقی مانده آن به مجموعه سعدآباد منتقل شد و تنها چکمه های آن می باشد.
  • مجسمه آرش کمانگیر: مجسمه آرش کمانگیر که یکی از مشهورترین اسطوره های ایرانی می باشد، در مقابل کاخ ملت قرار گرفته و طول آن به 4 متر می رسد. این مجسمه توسط هنرمند خوش ذوقی به نام استاد ارژنگ پور و با مواد پلاستیکی و سنگ مصنوعی ساخته شده است.

قنات های کاخ سعدآباد

در زمان های قدیم، رودخانه دربند در میان باغ سعدآباد جریان داشت و همین مهمترین دلیل سرسبزی و طراوت این منطقه شده بود. اما با گذشت زمان و افزایش تعداد درختان انبوه و گیاهان متنوع، کمبود وجود قنات در این باغ جهت آبیاری درختان به وضوح احساس می شد. به همین منظور دستور ساخت تعدادی قنات در بخش های مختلفی از این باغ صادر شد و در پی آن 12 رشته قنات در گوشه و کنار باغ سرسبز سعدآباد حفر کردند. همین امر به عنوان اصلی ترین دلیل سرسبزی و سرزنده بودن درختان و گیاهان باغ می باشد. این قنات ها آب مورد نیاز سرتاسر باغ را تامین می کنند. قنات های مجموعه کاخ سعدآباد عبارتند از:

  • قنات آب نما
  • قنات گلخانه
  • قنات قوام الدوله
  • قنات جعفرآباد
  • قنات خوابگاه
  • قنات کاخ سنگی
  • قنات کاخ سفید
  • قنات کاخ شمس
  • قنات جوادیه
  • دو قنات دفتر مخصوص کاخ
  • هراش آباد

درب های ورودی کاخ سعدآباد

از آنجایی که مجموعه کاخ سعدآباد مساحت وسیعی از منطقه شمیران را به خود اختصاص داده و به همین جهت درب های متعددی از محله های مختلف برای آن در نظر گرفته شده است. اما امروزه گردشگران تنها از دو درب ورودی خیابان دربند و خیابان زعفرانیه امکان تردد دارند. همچنین درب ورودی زعفرانیه برای بازدیدکنندگانی که با خودروی شخصی و درب ورودی دربند نیز برای بازدیدکنندگانی که با وسایل نقلیه عمومی آمده اند، مناسب می باشد.درب های ورودی مجموعه کاخ سعدآباد:

  • درب زعفرانیه
  • دو درب جعفرآباد
  • درب کاخ سفید
  • درب رودخانه
  • درب میدان دربند
  • درب نظامیه: مسیر تردد رضاشاه پهلوی
  • درب خیابان دربند: مسیر تردد محمدرضا پهلوی

شرایط بازدید از کاخ سعدآباد در کرونا

از زمانی که بیماری کویید 19 در میان تمام افراد جهان شیوع پیدا کرد، برای قطع زنجیره این ویروس، قوانین و مقررات جدیدی جهت بازدید از کاخ سعدآباد وضع نمودند. نخستین قانونی که شما هنگام بازدید از مجموعه تاریخی و فرهنگی سعدآباد می بایست رعایت نمایید، استفاده از ماسک می باشد. به صورتی که تمام افراد در هر سن و سالی باید از ماسک استفاده کنند. در ادامه هنگام ورود به مجموعه دمای بدن تمام بازدیدکنندگان سنجیده می شود و از ورود افرادی که دمای بدن آن ها بالاتر از حد نرمال باشد، ممانعت به عمل می آید. در رابطه با تعداد افرادی که می توانند به همراه یکدیگر به بازدید از مجموعه اقدام نمایند می توان گفت که گروه هایی با تعداد کم و یا به صورت انفرادی می باشند که امکان بازدید از مجموعه را دارند.

در تمام نقاط این کاخ مواد ضدعفونی کننده وجود دارد که بازدیدکنندگان بایستی در طول زمان بازدید، دستان خود را با مواد ضدعفونی کنند. همچنین در محوطه داخل موزه ها و کاخ ها، خوردن خوراکی و نوشیدنی ممنوع می باشد. به یاد داشته باشید، در زمان بازدید از کاخ ها و اشیاء، از لمس آن ها خودداری نمایید. همچنین بازدیدکنندگان اجازه نشستن روی مبلمان و صندلی های موجود در کاخ ها را ندارند.

بهترین زمان بازدید از کاخ سعدآباد

مجموعه کاخ سعدآباد با آن شکوه، عظمت و جلال که در میان باغی سرسبز، وسیع و بسیار زیبا قرار گرفته به عنوان یکی از زیباترین جاذبه های دیدنی تهران به شمار می رود. این باغ سرسبز تعداد زیادی از درختان بلندقامت، انبوه و زیبا را در دل خود جای داده و یکی از بهترین تفرجگاه هایی است که هر گردشگری برای یک بار هم که شده باید به آن سری بزند. اگر برای بازدید از مجموعه کاخ سعدآباد به دنبال بهترین زمان بازدید از آن هستید، خوب است بدانید که فصل پاییز به عنوان بهترین زمان بازدید از کاخ سعدآباد شناخته شده است. چرا که درختان و گیاهان باغ سعدآباد به هزاران رنگ در می آیند و قدم زدن و نشستن روی نیمکت های باغ را بسیار لذت بخش خواهند کرد. اگر در فصل پاییز به سراغ این کاخ زیبا بروید، عکاسان زیادی را خواهید دید که برای عکاسی از مناظر زیبای این باغ آمده اند.

همچنین از آنجایی که کاخ سعدآباد در منطقه ای کوهپایه ای قرار دارد، در فصل پاییز هوای منطقه رو به خنکی رفته و هوایی بسیار دلنشین در مجموعه جریان دارد که می توانید از آن لذت ببرید. اما تنها بهترین زمان بازدید از مجموعه به فصل پاییز منتهی نمی شود، بلکه در تمام فصول سال زیبایی خاص خودش را دارد. همچنین یکی از دلایلی که فصل پاییز بهترین زمان بازدید از این مجموعه به شمار می رود، این است که می توانید عکس های بسیار زیبا و به یاد ماندنی را در باغ آن ثبت کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (165 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (153 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (74 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (20 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (12 نظر) نگاهی به سلیقه خاص و متفاوت علی انصاریان در چیدمان میز تنقلات و میز شام در میزبانی از بازیگران+عکس/ باقالی پلو و سالادالویه و... (11 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (8 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر)