آشنایی با جاذبه های کاخ موزه رامسر

  شنبه، 28 خرداد 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با جاذبه های کاخ موزه رامسر
کاخ سلطنتی رامسر یا کاخ مرمر یکی از نفیس‌ترین آثار دوران پهلوی در ایران است. این کاخ به دستور رضا شاه پهلوی در سال ۱۳۱۶ به بهره‌برداری رسید و تا انقلاب سال ۱۳۵۷ به عنوان اقامتگاه خانواده پادشاهی استفاده می‌شد. محمدرضا پهلوی شاه وقت ایران و همسر دومش ثریا اسفندیاری ملکه وقت ایران ماه عسل خود را در این کاخ گذراندند.

یکی از بهترین نقاط دیدنی و جهانگردی نادر و مشهور برای توریست ها کاخ سلطنتی رامسر یا کاخ مرمر است که مساحتی حدود 600 متر دارد و در میان باغی به مساحت 60 هزار متر بنا شده است. در کنار این کاخ چشمه آب گرم رامسر که مرکب از 6 چشمه بزرگ و کوچک است قرار دارد.

آثار دیدنی کاخ موزه ، مبلمان، شمعدان ها و بوفه های عتیقه ؛ مجسمه های برنزی و مرمرین نفیس ؛ تابلوهایی از هنرمندان مشهور جهان است و از جاذبه های پیرامونی می توان چشمه آب گرم رامسر، تله کابین رامسر ، هتل قدیم رامسر، مجموعه توسکا سرا را نام برد.

ظروف عتیقه، مبلمان، مجسمه و لوازم زندگی رضا شاه و محمدرضا شاه می پردازد. معماران کاخ را با حجاری ها و گچ بری های زیبایی آراسته اند. کاخ رضا شاه در حال حاضر تحت عنوان تماشاگه خزر به موزه ای برای بازدید عموم تبدیل شده است. از آثار مختلفی که در این کاخ نگهداری می شود، می توان به مبلمان، شمعدان ها، بوفه های آنتیک، مجسمه های مرمری و برنزی، آثار بلوری، تابلوهایی از مشهورترین نقاشان جهان، برخی آثار باستان شناسی، فرش های نفیس و غیره اشاره کرد. این آثار در قالب چند سالن به نام های تالار جنگ افزار، تالار تزئینات، سالن مبلمان و سالن تزئینات انسانی و غیر انسانی در معرض نمایش قرار گرفته اند.
باغ کاخ موزه رامسر خود به عنوان یکی از زیباترین باغ های گیاه شناسی در ایران به شمار می رود که در آن گونه های مختلف و نادر گیاهی به چشم می خورد. اولین نهال های مرکبات اصلاح شده، گیاهان کمیاب تزئینی و سایر گیاهان نادر همچون گیاه پسیلتوم که تنها در قاره آمریکا و ژاپن دیده می شود و گیاه برهنه از برجسته ترین گیاهان موجود در باغ به شمار می روند که توجه علاقه مندان را به خود جلب می کند. در این باغ یک درخت کاج با طول 23 متر دیده می شود که 5/1 متر قطر دارد و درخت های سرو و نخل نیز در نقاط مختلف آن به چشم می خورند. باغ بامبو، باغ مرکبات، باغ چای، باغ کیوی، باغچه گل گاوزبان و باغچه های گل های تزئینی نیز از دیگر بخش های باغ کاخ موزه رامسر محسوب می شود.

چرا بازدید از کاخ موزه رامسر پیشنهاد می شود؟

کاخ موزه رامسر یکی از نفیس ترین آثار دوران پهلوی در شمال ایران است.یکی از جالب ترین و متنوع ترین باغ های ایران را دارد.مجموعه ای متنوع از موزه ها را در خود جای داده است.در سال ۱۳۹۰ به عنوان پر بازدید ترین موزه ایران انتخاب شد.معماری خاص و زیبای این کاخ نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند. می توانید با بازدید از این مجموعه، عکس های زیبایی را ثبت کنید.

 کاخ موزه رامسر

تاریخچه کاخ موزه رامسر

کاخ موزه رامسر به دستور رضاشاه پهلوی بین سال های ۱۳۱۲ تا ۱۳۱۶ ساخته شد تا جهت استراحتگاه خاندان سلطنتی مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از سنگ مرمر، وجود ۴ ستون مرمری و دو ببر مرمری باعث شد تا به این بنا عنوان کاخ مرمر را بدهند. کاخ مرمر رامسر تا انقلاب سال ۱۳۵۷ به عنوان اقامتگاه موقت و چند روزه خاندان پهلوی استفاده می شد، تا اینکه بعد از انقلاب مالکیت آن به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی رسید. در سال ۱۳۵۸ تنها به مدت ۴۵ روز بازدید از کاخ برای عموم بازگشایی شد و پس از آن به دلیل مسائل امنیتی به مدت ۲۱ سال درهای آن را بسته نگاه داشتند. در این زمان اقلام داخل کاخ را جهت نگهداری به تهران انتقال دادند. در اواخر سال ۱۳۷۷ بود که پرونده ثبت ملی کاخ رامسر تهیه شد و در نهایت باغ رامسر و مستحدثات واقع در آن در اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. پس از یک سال مرمت و آماده سازی، در سوم اسفند ۱۳۷۹ در این کاخ به روی عموم باز شد تا علاقه مندان کاخ استراحتی رامسر و آثار متعلق به این کاخ را ببینند و به پژوهش روی آثار متنوع مربوط به حوزه حاشیه دریای خزر در آن بپردازند. درحال حاضر این کاخ موزه تحت عنوان تماشاگه خزر به موزه ای برای بازدید عموم تبدیل شده است. از این رو کسانی که بلیط هواپیما رامسر را خریداری می کنند نیز حتما سری به این موزه می زنند.

کاخ موزه رامسر

معماری کاخ موزه رامسر

یک تیم ایرانی آلمانی نظارت کننده معماری هوانس اونیک غریبیان برای ساخت این باغ با زیر بنای حدود ششصد متر بوده اند. یک سند دیگر هم وجود دارد که معماری کاخ را به استاد ابوالقاسم واثقی نسبت می دهد. شکل عمارت مستطیلی بوده و دارای یک هال و تالار مرکزی و ۲ اتاق بزرگ درطرفین و حمام و سرویس بهداشتی است. در و پنجره ها چوبی بوده و جنس کف اتاق از تخته است. ارتفاع کف کرسی بنا ۲ متر است و محوطه تحتانی کاخ رامسر خالی است که بدین ترتیب یک طبقه زیرزمین به وجود آمده است ولی بازدید از زیرزمین کاخ امکان پذیر نیست. در سقف اتاق های اصلی و ورودی، گچ بری های زیبایی از تمثیل های گیاهان و حیوانات و انسان (زنان) وجود دارد. این طرح ها، یاد آور هنر هنرمندان یونانی است. راه ورود به عمارت به صورت منحنی بر پایه قاعده حجاب در معماری ایرانی است. سنگ مرمر سفید استفاده بسیاری در ساخت این بنا داشته است. همه سنگ مرمر های استفاده شده در نمای کاخ، سنگ مرمر رگه دار اونیک مشهدی هستند و قطر هر کدام ۳۰ سانتی متر است. همچنین در جبهه جنوب کاخ سلطنتی رامسر که راه دیگر ورود به کاخ است، دو ببر مرمری در دو سمت پلکان پشت کاخ وجود دارد که باعث شده تا به این بنا عنوان کاخ مرمر را بدهند. تندیس مادر و کودک، یکی از مجسمه های قابل توجه در موزه است.
در حوض آبی رنگی که جلوی کاخ وجود دارد، تعدادی ماهی خاویار جهت تزیین نگهداری می شوند. درخت کاجی معروف به کاج کاشفی به بلندای۲۳ متر در محوطه جلوی کاخ وجود دارد که در سال۱۳۹۲ کاشته شده است. حوض مدوری در جلوی کاخ رامسر احداث شده که گویی جزئی از بناست و پس از طی حدود یازده پله بالاتر از حوض به ورودی اصلی از شمال می رسید. عرض پله های ورودی شمالی که جهت ورود به کاخ تعبیه شده، از پایین به بالا کم شده و جلوه خاصی به کاخ رامسر داده است.

 کاخ رامسر

نحوه دسترسی به کاخ موزه رامسر

به دلیل این که رامسر استراحتگاه خانواده سلطنتی بود، زمان پهلوی دوم یک فرودگاه در آن ساخته شد. این فرودگاه هنوز هم فعال است و شما می توانید با خرید یک بلیط هواپیما خود را به رامسر برسانید و از دیدن دیدنی های جذاب رامسر مخصوصا کاخ مرمر رامسر لذت ببرید یا این که خود را با اتومبیل شخصی به رامسر برسانید.

باغ موزه رامسر دارای پارکینگ است و شما می توانید با اتومبیل، به دیدن این بنای زیبا بروید. این باغ موزه در کنار شهر رامسر واقع شده است و به چندین اقامتگاه و هتل نزدیک است.جز این موارد تور های زیادی به این مناطق می روند که شما می توانید با یکی از این تور ها رهسپار رامسر شوید.

بهترین زمان سفر به رامسر از نظر آب و هوا، فصل بهار (مخصوصا اواسط اردیبهشت) و اوایل پاییز است. مکان ها و جاذبه های دیدنی نزدیک کاخ موزه رامسر

  • پارک ملی رامسر: ۱.۶ کیلومتر
  • بازار سنتی رامسر: ۲.۵ کیلومتر
  • بلوار معلم: ۳.۳ کیلومتر
  • پلاژ ساحلی: ۳.۷ کیلومتر

کاخ موزه رامسر


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (459 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (170 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (151 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (71 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (45 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (23 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (19 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (18 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (11 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شبنم قلی خانی، یکتای سریال هشت و نیم دقیقه و همسر جنتلمنش+تصاویر جذاب و دیدنی
تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند
حمایت تمام قد قالیباف از جلیلی: همه باید تلاش کنیم تا نامزد جبهه انقلاب آقای دکتر جلیلی بعنوان رئیس دولت چهاردهم انتخاب شود
تاریخ مناظره‌ ها و برنامه‌های تبلیغاتی دور دوم انتخابات ریاست‌ جمهوری + جدول
میانجی گری پسر 17 ساله با از دست دادن جانش تمام شد
یک حیوان نایاب پس از 2 قرن در ایران دیده شد + فیلم | این حیوان گمشده، ایرانی‌ها را خوشحال کرد
قدرت صدای علیرضا قربانی بنای تخت جمشید را خراب می‌کند؟ حاشیه‌های تازه کنسرتی که از امروز شروع می‌شود
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس