آشنایی با جاهای دیدنی بهشهر

  شنبه، 28 خرداد 1401   زمان مطالعه 11 دقیقه
آشنایی با جاهای دیدنی بهشهر
شرقی ترین شهرستان استان مازندران با قدمتی طولانی بهشهر است به دلیل قرار گرفتن در جاده ترانزیتی خراسان و رفت وآمد زائران حرم امام رضا (ع) دارای موقعیت خوبی است.

بهشهر یکی از شهرهای زیبا، با طبیعتی بی نظیر و دیدنی در شرق استان مازندران است. در این مطلب قصد داریم تا درباره جاذبه های گردشگری بهشهر، طبیعت و تاریخ این شهر برایتان بگوییم. نام این شهر را که یکی از شاهان صفوی انتخاب کرده است به معنی بهترین و شریف ترین شهر است. نقشه بهشهر مانند ماهی در حال شنا می باشد که به نظر در تلاش است تا خود را به دریا برساند. این شهر دارای جاهای دیدنی بسیاری است که باعث جذب گردشگران می شود. جاذبه های گردشگری بهشهر شامل چشمه، غار، سواحل، جنگل و مناطق محافظت شده می باشد. در ادامه شما را با بخشی از جاذبه های گردشگری بهشهر آشنا می کنیم.

باغ چهلستون اشرف

بله، درست خواندید! باغ چهلستون فقط در اصفهان و قزوین نیست بلکه بهشهر هم عمارتی مشهور و زیبا به نام چهلستون دارد که داخل باغی با درخت های چندصدساله و تنومند محصور شده.این ساختمان و باغ هم مانند چهلستون های اصفهان و قزوین متعلق به دوره ی صفوی است و شاهان صفوی مهمان های ویژه و خاص خود را در این باغ پذیرایی می کردند. اما سرنوشت این باغ و بنا به همین آسانی و خوشی نگذشته است.سال ها پیش این ساختمان زیبا و ارزشمند که آن زمان با نام باغ شاه شناخته می شد، بر اثر یک آتش سوزی نابه هنگام آتش گرفت. آسیب های زیادی دید و تا مدت ها شکوه و زیبایی اولیه ی خود را از دست داد. پهلوی اول دوره ای بود که بخت دوباره با این باغ و ساختمان آن یار شد و توانستند ساختمان دیگری به جای ساختمان اولیه بسازند. این ساختمان که چهلستون نام گرفت، معماری و زیبایی خاص خود را داشت. امروز بنای باغ چهلستون در اختیار شهرداری بهشهر قرار گرفته است و با یک کاربری جدید و نو دوباره زنده شده است.

باغ چهلستون اشرف

قبرستان سفید چاه

قبرستان یا گورستان سفید چاه که به «گورستان سپید» نیز شهرت دارد، اولین قبرستان مسلمانان در ایران و یادگاری از دوران تیموریان است. داستان های شگفت انگیزی درباره این گورستان تاریخی سر زبان ها است. اهالی این منطقه معتقد هستند که خاک سفید این روستا، نمی گذارد که اجساد مردگان شان بپوسد.

آدرس: بهشهر، بخش یانه سر، روستای سفید چاه

قبرستان سفید چاه

آبشار اسپه او

آبشار اسپه او، آبشاری پلکانی و کاسه ای است که حوضچه های آهکی متعددی در هفت طبقه دارد و در ۳۰ کیلومتری بهشهر در ارتفاعات رشته کوه البرز در منطقه هزار جریب قرار گرفته است. «اسپه او» به معنای «آب سفید» است. ارتفاع این آبشار بیش از ۴۰۰ متر است و از چشمه ای که از شکاف سنگی در زیر درختی کهنسال می جوشد، سرچشمه می گیرد.

آدرس: ۳۰ کیلومتری بهشهر، ارتفاعات رشته کوه البرز

باغ چشمه عمارت

چشمه عمارت یکی از بناهای تاریخی در شمال ایران می باشد که در فاصله بسیار کوتاه از مرکز بهشهر قرار گرفته و به عنوان یکی از پرطرفدارترین و پربازدیدترین جاذبه های توریستی و تاریخی این منطقه به شمار می رود. جوشیدن چشمه ای از دل زمین در این مکان دلیل اصلی نامگذاری آن به باغ چشمه عمارت می باشد طراحی و معماری این بنا به گونه ای می باشد که در وهله اول نظر هر فردی را مجذوب خود ساخته و گردشگران با توجه به ساختار بسیار ظریف و حرفه ای که دارد این عمارت را مورد تحسین قرار می دهند. از جمله ویژگی های منحصر به فرد در ساختار و طراحی این عمارت می توان به سیستم آبرسانی آن اشاره کرد که بدون نیاز به پمپ، آب از چشمه بالا تامین و در نهری از عمارت بیرون می کرده اند.

غار باستانی هوتو و کمربند

قدمت غارهای هوتو به ۷۰۰۰ هزار سال پیش می رسد غارهای باستانی هوتو و کمربند در انتهای جاده ای با چشم انداز زیبا از شهر و در مجتمع رفاهی و تجهیزشده واقع شده است. از پارکینگ این مجموعه، باغ های انار دلنشینی را می بینید که اگر به دنبال استراحت یا نوشیدن چای باشید، می توانید در آلاچیق های این باغ ها که در میان درختان، سایه ای برای شما فراهم کرده اند، بنشینید. گفته می شود که قدمت این غارها به هفت هزار سال می رسد.

غار باستانی هوتو و کمربند

کاخ صفی آباد

شهری که زمانی زادگاه مادر شاه عباس بوده است طبیعی است که بناها و آثار باشکوه و هنرمندانه ای در آن ساخته شده باشد؛ کاخ صفی آباد هم یکی از همین عمارت های قدیمی و تماشایی است.کاخ صفی آباد را ابتدا شاه عباس اول بنا کرد و چهار دوره بازسازی به خود دید. دوره ی اول در زمان نادرشاه افشار و دوره ی دوم در زمان قاجار اتفاق افتاد. سال ۱۳۱۵ سومین دوره ای بود که به دستور پهلوی اول مرمت شد و آخرین بار، سال ۱۳۸۴، سازمان میراث فرهنگی کاخ را مجدد بازسازی و مرمت کرد تا عمر و دوام آن بیشتر شود.

کاربری امروزی کاخ یک کاربری نظامی است که اجازه نمی دهند بازدید کنندگان برای دیدن آن وارد محوطه و ساختمان شوند اما خوبی که باغ صفی اباد دارد چشم انداز باشکوهش است. این چشم انداز را از روی یک تپه در ورودی بهشهر به خوبی می توان دید.

باغ عباس آباد

یکی دیگر از مکان های دیدنی بهشهر باغ عباس آباد است که در فاصله ی نزدیکی از مرکز شهر قرار گرفته. تنها ۲۰ دقیقه از باغ چهلستون رانندگی کنید و به این مجموعه تاریخی برسید. این باغ هم به دستور شاه عباس اول بنا شد و شامل سد عباس آباد، مخزن، دریاچه، آسیاب آبی و برج آجری است.علاوه بر این دیدنی های جذاب در این منطقه، امکانات رفاهی و متنوعی مثل رستوران، سکو برای کمپینگ و قایق سواری و اسب سواری هم در دسترس بازدیدکنندگان و مسافران است.

دریاچه و سدی که در مجموعه ی باغ عباس آباد قرار دارد یک بار در تابستان ۱۳۹۶ دچار خشک سالی شد اما بعد از گذشتن و تمام شدن دوران خشک سالی و نابه سامانی، دوباره روی خوش زندگی و طراوت را دید و امروز سرزنده و سرپاست. اگر چه گاهی مواقع از سال کم آب می شود اما خشک نخواهد شد. عمارتی زیبا در مرکز دریاچه قرار دارد که زیبایی و جذابیت این منطقه را دوچندان کرده است.

تالاب میان کاله

کمی دورتر از بهشهر و در فاصله ۳۹ کیلومتری آن، تالابی به نام میانکاله قرار دارد که از مهم ترین زیستگاه های پرنده های بومی و مهاجر ایران است. تالاب با مساحت ۱۰۰هزار هکتار است و انواع و اقسام پرندگان دریایی و مهاجر در آن زیست می کنند. پوشش متنوع گیاهی این منطقه باعث شده تا بیشتر از قبل مورد پسند و علاقه ی پرندگان مهاجر و حیات وحش باشد و بیش از ۴۰ نوع پرنده در تالاب میانکاله زندگی کنند.

دریای چهار فصل هم کمی آن طرف تر از تالاب میانکاله است. دریایی آرام و دلپذیر که رستوران ها و قهوه خانه های اطراف آن محلی آرامش بخش و خاص برای استراحت و گذران اوقات است. اگر دوست دارید ساعاتی از روز تان را در یک محل خلوت، با صدای آرام موج های و خنکی آب دریا بگذرانید و از نوشیدن یک فنجان چای یا قهوه لذت ببرید، دریای چهار فصل بهشهر را انتخاب کنید که پشیمان نخواهید شد.

تالاب میان‌کاله

پارک ملی پابند

پارک ملی پابند یکی از جاذبه های گردشگری بهشهر در استان مازندران است. این پارک به وسعت ۲۶۵۹۷ هکتار، به صورت جنگل های بکر و رویشگاه گونه های منحصربه فرد گیاهی، علفی، بوته ای، درختچه ای و زیستگاه گونه های شاخص جانوری نظیر مرال، شوکا و پلنگ است و به عنوان پارک ملی تعیین شده است . منطقه حفاظت شده هزار جریب نیز در جوار این پارک قرار دارد.

پارک ملی پابند

موزه گوهر تپه

دو کیلومتری شمال غربی رستم کلا، سایت موزه ای باستانی و ارزشمند به نام گوهر تپه قرار گرفته. این سایت موزه از محوطه های مهم و بزرگ دوران پیش از تاریخ است. داده ها و بررسی ها انجام شده ثابت کرده انسان هایی که در غارهای باستانی مثل کمیشان، غار هوتو و کمربند زندگی می کرده اند، پس از خروج از غار، کم کم به این منطقه کوچ کرده اند و باعث پیدایش گوهر تپه شده اند.گوهر تپه بر خلاف بسیاری از سایت موزه های طبیعی، یک تپه ی انسان ساز است و با گذشت زمان به خاطر اینکه مردم دورهای جدید، روی آثار باقی مانده مردمان قبلی زندگی خود را ساخته اند، بالا رفته است. تپه از دوره های مختلفی تشکیل شده و از زمان عصر نوسنگی تا دوره ی برنز و مفرغ را شامل می شود.

اسکلت انسان در موزه گوهر تپه

آتشکده کوسان بهشهر

ردپای تاریخ در بهشهر هم از دوران پیش از تاریخ و تاریخی دیده می شود هم می توان آثار معماری و ارزشمند بعد از اسلام را در آن دید. آتشکده ی کوسان بهشهر یادگاری از زمان ساسانیان در این منطقه است و مربوط به سده های اولیه ای است که اسلام وارد تاریخ ایران شد. کوسان در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۰ در لیست آثار ملی ایران ثبت شد و به جایگاه واقعی و مهم خود رسید.

کشتی صفوی

اجازه دهید تا هنوز از فضای و حس و حال تاریخ بیرون نرفته ایم، یکی دیگر از جاهای دیدنی بهشهر را به شما معرفی کنیم. کشتی ۴۰۰ ساله بندر امیرآباد بهشهر، گفته می شود این کشتی به دوران صفوی تعلق دارد. باستان شناسان درباره ی کاربری اصلی این کشتی معتقدند که یک کشتی باربری بوده و در نزدیکی بنادر ایران غرق شده و زیر آب رفته است.اگر چه این کشتی می تواند اطلاعات و داده های ارزشمندی را ثابت کند اما هنوز کاوش ها و بررسی های لازم روی آن انجام نشده و یکی از میراث زیرآبی ناشناخته مانده است.

کشتی صفوی

روستای یخکش بهشهر

یخکش یکی از روستاهای قدیمی بخش یانه سر، شهرستان بهشهر در استان مازندران است که در دهستان عشرستاق قرار دارد و در فاصله 43 کیلومتری بهشهر، 90 کیلومتری ساری (مرکز استان) و 58 کیلومتری گلوگاه می باشد. این روستای دیدنی در یک منطقه کوهستانی واقع شده و از اطراف به ترتیب با روستای پچت از جنوب، جنگل های هیرکانی از شمال، اوارد از شرق و پجیم از غرب همجوار می باشد. در زمان های کهن روستای یخکش به اولار مشهور بوده و چون اهالی این منطقه از قبل و بعد از دوره قاجار به فروختن یخ مشغول بودن به این روستا یخکش می گویند. جنگل های انبوه این منطقه زیستگاه حیوانات بسیاری همچون خرس، پلنگ، روباه و انواع پرندگان می باشد. جالب است بدانید که این روستا از اولین مناطق بخش یانه سر است که در آن مکتب خانه برپا شده است. بیشتر اهالی این روستا به کشاورزی مشغول بوده و از این راه امرار معاش می کنند.

روستای یخ کش بهشهر

منطقه حفاظت شده هزار جریب

هزارجریب یک منطقه حفاظت شده با مساحت ۶۱۹۵ هکتار در استان مازندران و استان سمنان است. این منطقه که به دلیل داشتن جنگلهای کم دست خورده هیرکانی و همچنین ضرورت حمایت از گونه های با ارزش مرال، شوکا، بز و پازن از سال ۱۳۸۰ تحت حفاظت قرار گرفته دارای اقلیم نیمه مرطوب معتدل است.این منطقه کوهستانی، دارای درِّه های پرآب، پوشش های گیاهی نیمه انبوه و چراگاه های ییلاقی است. رودحانه «زارم رود» مرز شمالی منطقه با پارک ملی پابند را تشکیل می دهد. هزارجریب از قدیم به دو بخش تقسیم شده است. چهاردانگه و دودانگه. چهاردانگه نیز سه قسم بوده است: «چهاردانگهٔ سورتیجی، چهاردانگهٔ مسعود الملک و چهاردانگهٔ شهریاری به مرکزیت یانه سر»

آبشار سنگ نو

آبشار سنگ نو در یکی از جنگل های خوش آب و هوای شهر بهشهر واقع شده است.این جنگل همانند دیگر جنگل های استان مازندران سرسبز و زیبا می باشد.آن چیز که باعث جذابیت بیشتر این جنگل شده است ،آبشاری است که در خود جای داده است.این آبشار رویایی به نام آبشار سنگ نو معروف می باشد.

در کنار این آبشار می توانید آرامش واقعی را پیدا کنید.آبشاری که از فاصله ۱۲ متری بر روی سنگی که به صورت حوضچه درآمده با فشار همراه با صدای دلنشین ؛قطره هایی که در کنار هم گویا آهنگی دلنشین می نوازند سرازیر می شود.

آبشار سنگ نو

خانه احمد علی خان هزارجریبی

همان طور که این شهر تاریخ و دوران های مختلفی به خود دیده است، خانه ها و عمارت های بزرگی و خاصی را هم در دل خود پنهان کرده که داستان و تاریخ هر کدام شنیدنی است. خانه احمد علی خان هزارجریب با پلان مستطیل شکل و سقفی سفال پوش خبر از معماری دوران قاجار می دهد و زیبایی متفاوت و خاصی دارد. برای دیدن این خانه باید راهی روستای سرخ گریه بهشهر شوید.

روستای سرخ گریه

توسکا چشمه

منطقه ی بالادست شهرستان گلوگاه چشمه ای دارد که با درختان سبز و سربه فلک کشیده ی توسکا احاطه شده است. آب زلال و گوارای این چشمه در ترکیب با آرامش و سرسبزی بی نظیر این جنگل، هر ساله، به خصوص در طول فصل بهار و تابستان میزبان مسافران وگردشگران زیادی است. این منطقه همچنین یخچال های طبیعی و خنکی دارد که جذابیت آن را در فصل های گرم و طاقت فرسا دو چندان کرده است.

توسکا چشمه


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (654 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (149 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (60 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان