آشنایی با دریاچه زیبای شورمست

  شنبه، 28 خرداد 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
آشنایی با دریاچه زیبای شورمست
دریاچه ها، مکان های دنجی برای تفریح و قایق سواری هستند. سکوتی که آن ها را در میانه جنگل فراگرفته و تنها صدای پرندگان را می شنوید. چنین طبیعتی می خواهید؟ به دریاچه شورمست سوادکوه بروید.

شهرستان سواد کوه فقط یک دریاچه طبیعی دارد. دریاچه شورمست، که وسعت آن 15 هزار متر مربع و عمیق ترین قسمت آن 5 متر است، یکی از توریستی ترین دریاچه های شمال ایران است. منظره این دریاچه با جنگل اطراف آن که از درختان کهنسال و بلند قامت توسکا پوشیده شده، آن را به یکی از زیباترین اماکن موجود در شهرستان سوادکوه تبدیل ساخته است.شورمست دریاچه کوچکی است و مساحت آن در حدود 16000 متر مربع یعنی تقریبا برابر با دو زمین فوتبال است.گسترش این دریاچه بصورت شرقی غربی بوده و در طولانی ترین محل 250 متر طول دارد.روستا و دریاچه شورمست در ناحیه جنوبی استان مازندران و در جنوب غربی شهرستان سوادکوه، شهر پل سفید قرار دارد.در اطراف این دریاچه، تاسیسات عظیم استخراج زغال سنگ، پل ورسک، امامزاده عبدالحق زیرآب، برج تاریخی لاجیم، قلعه کنگ لو، امامزاده شابالوفلورد، امامزاده سامولا ارفع ده، کوه های صخره ای خروا و نروا و بسیاری از مکان ها و چشم اندازهای زیبای طبیعی قرار دارند.

آب و هوای این منطقه ترکیبی از آب و هوای سرد و کوهستانی فیروزکوه و معتدل قائمشهر است.

موقعیت جغرافیایی دریاچه زیبای شورمست

با توجه به موقعیت قرارگیری این دریاچه که در واقع دروازه ورود به استان مازندران از محور سواکوه است و فاصله تقریبی 200 کیلومتری از تهران که مسافت نسبتاً کوتاهی می باشد انتظار می رود مورد استقبال زیادی واقع گردد. دریاچه مورد نظر در فاصله 5 کیلومتری از شهرک صنعتی شورمست پل سفید قرار دارد و به دلیل قرار گرفتن در شاهراه تهران شمال و وجود دو محور جاده آسفالته و راه آهن از موقعیت بسیار مناسبی برخوردار است. با توجه به توسعه جاده ای چهاربانده کردن این محوراز تهران به سوادکوه و قائمشهر روز به روز بر میزان استقبال از این دریاچه افزوده می شود. روستا و دریاچه شورمست در ناحیه جنوبی استان مازندران و در جنوب غربی شهرستان سوادکوه، شهر پل سفید قرار دارد.

مشخصات دریاچه زیبای شورمست

در اغلب مسافرت ها تنها مکانی که به آن سفر می کنید اهمیت ندارد بیشتر گردشگران دوست دارند به منطقه ای سفر کنند که در طول مسیر نیز از زیبایی های آن لذت ببرند و با وجود امنیتی که در مسیر جاده دارند از امکانات آن نیز نهایت استفاده را داشته باشند. در طول جاده زیبای فیروزکوه می توانید با طبیعت چشم نوازی آشنا شوید زیبایی های این مسیر خستگی را از تن شما دور می کند به عنوان مثال یکی از زیبایی هایی که در طول این مسر می توانید از تماشای آن لذت ببرید پل ورسک است این پل در مسیر فیروزکوه به سوادکوه واقع شده است. در انتهای این جاده به دریاچه زیبا و دیدنی شورمست در سوادکوه نزذیک می شوید مسیر این جاده پر پیچ و خم است و زیبایی های خاص خود را دارد این دریاچه در مسیر خاکی بعد از سوادکوه قرار گرفته است و بسیار دیدنی می باشد.

در بالای ارتفاعات پل سفید در مطقه ای از جنگل های انبوه توسکا دریاچه ای با وسعت ۱۵ هزار متر مربع واقع شده است دریاچه ای که از دل کوه های نواحی می جوشد عمیق این دریاچه بالا است و در برخی از مناطق به ۱۵ متر نیز می رسد. درختان کهنسالی که در این مناطق وجود دارند بر جذابیت طبیعت گردی این منطقه افزوده اند این منطقه دوست داشتنی دارای امکانات تفریحی متعددی است. خیلی از گردشگران با سفر به این منطقه دیدنی از دیدنی های پل سفید و زیبایی های مناطق مختلف آن نیز بازدید می کنند پل سفید یکی از شهرهای معروف و محلی در این منطقه است.
مسیر دسترسی دریاچه شورمست

چنانچه از تهران از جاده فیروزکوه به سمت قائمشهر حرکت کنید،حدود 65 کیلومتر بعد از فیروزکوه و گذشتن از کنار "پل ورسک" به شهر پل سفید میرسید.در مرکز شهر مسیر اسفالتی به سمت روستای شورمست میرود.با ورود به این مسیر و عبور از پل کوچک ابتدای آن و طی مسیر تقریبی 5 کیلومتر به دوراهی میرسید که مسیر سمت راست به روستای شورمست و مسیر سمت چپ به دریاچه شورمست میرسد.فاصله پل سفید تا قائمشهر نیز حدود 50 کیلومتر است.

دریاچه شورمست

تفریحاتی متفاوت و شورانگیز در دریاچه شورمست

  • قایق سواری: درون دریاچه قایق های پدالی را خواهید دید که می توان یکی از آن ها را کرایه کرده و گشتی درون دریاچه زد و منظره اطراف آن را از میان دریاچه ببینید.بدون شک نشستن در یک قایق و رفتن به میان دریاچه می تواند حس آرامش را به شما القا کند؛ آرامشی از جنس طبیعت...
  • تاپ بازی: بر شاخه ی تنومند یکی از درختان کنار دریاچه با طناب تاپی مهیج را بسته اند که دقیقا در مرز دریاچه و فضای خاکی کنارش قرار گرفته است .صدای جیغ و خنده ی افراد حتما شما را وسوسه خواهد کرد که کمی جلوتر رفته و اگر شجاع و اهل هیجانی هستید، سوار این تاپ شوید تا فردی که تاپ را کرایه می دهد شما را تا وسط دریاچه هل دهد.
  • ماهیگیری: یکی از تفریحات جذاب این این دریاچه، ماهیگیری با قلاب است که علاقه مندان به این رشته، تجهیزات خود را برداشته و جایی دنج را در کنار دریاچه پیدا کرده و قلاب خود را برای گرفتن ماهی در آب رها می کنند. البته به این نکته باید توجه داشت که میزان ماهی این دریاچه آنقدر زیاد نیست.
  • دوچرخه سواری: یکی از مقاصدی که تورهای دوچرخه سواری برای تمرین و سفر انتخاب می کنند، دریاچه شورمست است.در مسیر جنگلی و اطراف دریاچه به خصوص در فصل بهار و تابستان حتما گروه های دوچرخه سواری را خواهید دید. شما هم اگر اهل این ورزش دوست داشتنی باشید می توانید دوچرخه خود را همراه ببرید.
  • قدم زدن در مسیر جنگلی: از کنار شرقی دریاچه که فضای وسیع و خاکی وجود دارد، که برخی چادر مسافرتی خود را در آن برپا کرده اند، اگر مسیر را پیش بگیرید، آرام آرام، بافت محیط عوض شده و قدم در فضای جنگلی می شوید.کمی حوصله به خرج دهید و از روی سنگ های مسیر که آبی از میانشان در جریان است، بگذرید تا در کمتر ار پانزده دقیقه به یک بخش دنج و سرسبز زیبا برسید.آسمانی آبی با هوایی سالم و فرح بخش در کنار زمین سبز رنگ و درختانی کهنسال، بهترین روز را برایتان رقم خواهد زد.
  • یک وعده غذای ذغالی دورهمی: بعد از کلی هیاهو و بازی و گشت و گذار، چشیدن یک غذا آن هم دورهم با دوستان و خانواده بسیار لذت بخش است.پس یادتان باشد پیش از رفتن؛ ماهی، جوجه و یا گوشت و .... را تهیه کرده و در جاهایی که به طبیعت آسیب نرسانید، آتشی برپا کرده و یک کباب زغالی را نوش جان کنید.البته اگر غذا به همراه ندارید می توانید از دکه ی کوچکی که در محوطه ی دریاچه قرار دارد، غذایی تهیه کنید.
  • اسب سواری در محوطه دریاچه: یکی دیگر از تفریحات مهیجِ توأمان با آرامش در دریاچه ی شورمست اسب سواری است.در محوطه ی کنار دریاچه شورمست می توانید اسبی کرایه و دقایقی اسب سواری کنید و می توانید اوغات خوش و خاطره انگیزی را تجربه کنید.

جاذبه های دریاچه شورمست برای بهترین تعطیلات

وجود منطقه ای وسیع پوشیده از آب درون جنگل درختان راش شروع شکل گیری منطقه ای گردشگری است. گردشگرانی که به این منطقه می آیند، روستای سنگده را در نزدیکی در یاچه خواهند یافت. از جاذبه های اطراف دریاچه شورمست می توانیم مکان های زیر را نام ببریم.

  • جنگل ارفع ده
  • غار اسپهبد خورشید
  • قلعه کنگلو
  • جنگل درختان راش
  • پل و تنگه ورسک نرسیده به جاده دریاچه شورمست
  • ماهیگیری درون دریاچه شورمست فیروزکوه
  • پیاده روی در طبیعت اطراف دریاچه و درون جنگل
  • تاپ بازی برای افراد اهل دل

بهترین فصل سفر دریاچه شورمست

به خاطر موقعیت جغرافیایی منطقه که در میان دو منطقه ی آب و هوایی خشک و بیابانی ( فیروزکوه ) و معتدل و مرطوب ( مازندران ) در هر فصلی که بخواهید، سفر به شورمست جذاب و لذت بخش است.در هر کدام از فصل ها طبیعت حال و هوای خاص خود را به این منطقه بخشیده است.

  1. بهار:دریاچه شورمست با هوای خنک و طبیعت تازه و جوان، پذیرایی گردشگران است.
  2. تابستان:در این فصل از هوای گرم شهر باید فرار کرد و به شورمست رفت تا از طبیعت سرسبز و هوای فرحبخش آن لذت برد
  3. پاییز:در اینجا نیز مانند دیگر طبیعت های ایران، درختان با رنگ های گرم و متفاوت خود، تصویری متفاوت و رویایی را خلق کرده اند که برای عکاسان و طبیعت گردان بسیار دوست داشتنی است. البته به خاطر بارندگی در این فصل کمی جاده گلی است و باید با تجهیزات و کفش مناسب رفت.
  4. زمستان:هوای سرد و جاده برفی، شاید برای همه جذاب نباشد، اما برای علاقه مندان به این فصل، جاده فیزوکوه و طبیعت برف گرفته ی شورمست بسیار دیدنی می باشد.

دریاچه شورمست

پل ورسک

پل ورسک معروف به پل پیروزی نیز در نزدیکی این محل قرار گرفته است. این پل بنا به دلایلی همچون موارد زیر از شاهکارهای مهندسی و پل سازی جهان به شمار می آید:در ساخت این پل از ملات غیر مصلح(بدون استفاده از هر گونه فلز) ساخته شده.تاریخچه ساخت این پل به سالهای 1313 تا 1315 هجری شمسی باز میگردد که در ساخت آن از ابزار اولیه عمرانی نظیر دریل دستی و دینامیت استفاده شده است.با توجه به شیب زیاد دره میان دو کوه عملیات ساخت با مشکلات فراوان روبرو بود.با توجه به فاصله زیاد دو سر پل و عدم امکان پایه گذاری برای پل در طول آن بخش زیادی از بار واگن ها و خود پل توسط تکنیک های طراحی به پایه های طرفین پل منتقل شد.این پل در نزدیکی روستای ورسک قرار دارد.

در طول مسیر محل قرار گیری ریل های راه آهن توجه نا آشنایان را جلب میکند. با دقت زیاد متوجه میشوید که در حد فاصل پل ورسک تا پل سفید،سه خط راه آهن در طرفین راه دیده میشود.این خطوط در واقع یک خط هستند که به دلیل توزیع شیب 600 متری مسیر بصورت سه مسیر رفت و برگشت طراحی شده اند که از شیب مسیر بکاهند.این سه خط به نام "سه خط طلا"نیز معروفند.اولین بار چرچیل در جریان جنگ جهانی دوم نام این پل را "پل پیروزی" نامید که بعد ها به نام رسمی این پل تبدیل شد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (649 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (199 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (153 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (59 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (29 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان