آشنایی با خانه ی تاریخی کوزه کنانی

  پنجشنبه، 02 تیر 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با خانه ی تاریخی کوزه کنانی
این خانه که یکی از بناهای ارزشمند مشهد است در دوران قاجار در سال 1247 شمسی ساخته شده است و در سال 1382 در فهرست آثار ملی ایرن قرار گرفته است.ورودی خانه هشتی بوده و بدنه ی آجری و تزئین کاری شده دارد.

خانه کوزه کنانی که از خانه های تاریخی و جاذبه های گردشگری مشهد محسوب می شود، در سال ۱۲۴۷ شمسی مطابق با ۱۲۸۸ قمری، در دوره قاجاریه ساخته شد و بیش از هزار متر مربع مساحت دارد. این اثر در تاریخ ۲۴ تیر ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۹۲۵۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. ورودی به خانه از طریق هشتی ورودی با بدنه آجری و پوشش کاربندی است. تزیینات این بنا آجری است. از این خانه فعلا به عنوان میراث فرهنگی استان و نیز موزه مشروطیت استفاده می شود.

ویژگی های خانه کوزه کنانی مشهد

این خانه به طور کلی به دو بخش جنوبی و شمالی تقسیم می شود و حیاط مستطیل شکلی نیز دارد. ورودی اصلی این خانه در گوشه جنوب غربی حیاط واقع شده است. فضای ورودی با چهار ستون گرد و ساده تزیین شده و از طریق آن می توان وارد دالان کوتاهی شد.در سمت راست این دالان، دری وجود دارد که به طرف خانه باز می شود. بخش جنوبی خانه دارای یک ساختمان یک طبقه و یک زیر زمین است. طرح این ساختمان کاملا متقاون است و دو راه پله از دو طرف بهار خواب به سمت بالا دارد. این قسمت خانه دارای چهار ستون گرد و ساده چوبی و دو نیم ستون است.در طبقه همکف پنج اتاق نشیمن ساخته شده که اتاق اصلی یا همان شاه نشین، در بخش مرکزی این اتاق ها واقع شده است. این اتاق طول و عرضی معادل 10 و 5.7 است. در وسط این اتاق نیز یک پنجره اُرسی چوبی با شیشه های رنگی تعبیه شده که آن را به دو بخش کوچک تقسیم کرده است.اتاق شمالی سه پنجره به سمت حیاط دارد. در هر دو طرف غرب و شرق اتاق شاه نشین نیز دو اتاق نشیمن وجود دارد که ورودی آن ها دو راه پله ذکر شده در بالا است.در زیر زمین نیز پنج اتاق وجود دارد که تقریبا زیر اتاق های طبقه فوقانی ساخته شده اند. زیرزمین سه ورودی دارد. راه پله اصلی آن در وسط نما و درست زیر بهار خواب واقع شده است.

ساختمان شمالی نیز سه طبقه دارد و از میانه به دو قسمت متقارن و مستقل غربی و شرقی تقسیم می شود. هر قسمت دارای ورودی مشابه اما مستقلی است. این ورودی ها در طبقه همکف به چهار چراغ ، در طبقه اول به دو اتاق و در طبقه دوم نیز به چهار اتاق مرتبط می شوند. اندازه اتاق ها به نسبت کوچک اما یکسان است. راه پله های طبقه اول به دوم، دارای دو ستون گرد با سرستون های کورنتی است. سقف این قسمت، از چوب ساخته شده است. در کل اصلی ترین مصالحی که برای ساخت خانه کوزه کنانی مشهد به کار رفته است عبارتند از:

  • آجر
  • ملات
  • گچ

تزیینات بنای خانه کوزه کنانی مشهد

نمای بخش جنوبی این ساختمان تقریبا ساده است و ستون های ساده چوبی در بهار خواب، آجرهای دندان موشی در قسمتت بالای نما و طاق گرد در ورودی راه پله ها وجود دارد. همین سادگی ها هم این بنا را نسبتا متفاوت کرده است. همان طور که گفتیم در اتاق شاه نشین این عمارت نیز یک پنجره اُرسی با شیشه های رنگی کار گذاشته شده است. در عوض نمای ساختمان شمالی آجری است و سنتوری های بالای پنجره ها نیز از جنس سنگ ریزه های سیاه رنگ و آجر های قالبی می باشد.

خانه کوزه کنانی چه تاریخچه ای دارد؟

خانه کنانی در تاریخ ۱۲۴۷ خورشیدی در دوران قاجار ساخته شد. این خانه در آن زمان مکان زندگی اشراف قجری بود. در سال ۱۳۱۶، سرکنسول روس، در این عمارت سکنی گزید. مدتی بعد نیز کنسولگری آمریکا در این خانه مستقر شد. از حضور سرکنسول های کشورهای بیگانه در این عمارت سال ها گذشت تا اینکه در نهایت، فردی با نام حاج مهدی کوزه کنانی، این خانه را از آمریکایی ها خرید. حاج مهدی کوزه کنانی یکی از تاجرهای سرشناس مشهد قدیم به حساب می آمد.

این تاجر برجسته پس از مدتی چهره در نقاب خاک کشید. وراث کوزه کنانی خانه را به هیئت مذهبی در خمینی شهر اصفهان فروختند. این اتفاق، تغییر کاربری خانه را از منزل مسکونی به حسینه به دنبال داشت. در نهایت نیز در تاریخ ۲۴ تیر ۱۳۸۲، ملک کوزه کنانی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. گفته می شود در روزگاران قدیم، اشخاص سرشناسی مانند ستارخان، باقرخان، حاجی میرزا آقافرشی به این خانه تردد می کردند.

خانه کوزه کنانی مشهد چه معماری دارد؟

همان گونه که اشاره کردیم خانه کنانی در دوران قاجار ساخته شده است. به همین دلیل نیز معماری زیبای قجری در گوشه و کنار این خانه نمود پیدا کرده است. خانه کنانی ۳ حیاط بسیار بزرگ دارد. طبق روال معماری های خانه های قجری، این ۳ حیاط از داخل به یکدیگر مرتبط هستند.دو در بزرگ ورودی های خانه را تشکیل می دهند. یکی از این درها، درِ اصلی خانه است. درِ دیگری هم در قسمت شرقی منزل قرار دارد. از قرار معلوم از این در برای ورود اسب و درشکه استفاده می شده است. ورودی اصلی خانه با چندین ستون بزرگ آجری خودنمایی می کند. این ورودی با ۵ پله به پایین می رود تا حیاط در فضایی پایین تر از سطح کوچه قرار بگیرد.

خانه کنانی ۲ بخش اصلی شمالی و جنوبی دارد. این ۲ بخش با حیاط مستطیل شکلی به هم مربوط می شود. قسمت جنوبی خانه ساختمانی یک طبقه دارد که بر روی زیرزمینی بنا شده است. در قسمت جنوبی ۴ ستون چوبی گرد خودنمایی می کند. اتاق نشیمن اصلی این منزل که در قدیم به آن شاه نشین گفته می شد، در طبقه همکف قرار گرفته است. در اطراف این اتاق، ۴ اتاق دیگر قرار دارد. اتاق شاه نشین خانه کنانی مساحتی برابر با ۱۰ در ۱.۷ متر دارد. این اتاق با پنجره های چوبی و رنگی زیبایی مزین شده است. زیرزمین این خانه نیز پنج اتاق بزرگ دارد که با ۳ ورودی در دسترس قرار می گیرد.

خانه کوزه کنانی مشهد

خانه کوزه کنانی مشهد چه امکانات گردشگری دارد؟

همان گونه که اشاره شد این روزها این خانه به موزه مشروطیت تغییر کاربری داده است. به همین دلیل اگر اهل موزه گردی هستید و به تاریخ مشروطه علاقه دارید، گشت و گذار در ساختمان کوزه کنانی شما را حسابی سرگرم می کند. از طرف دیگر چند اتاق در داخل این خانه پنجره های رنگی قدیمی دارند. این پنجره ها، نورگیری زیبایی به اتاق ها می دهد. پیشنهاد می کنیم این شرایط را به فال نیک بگیرید و عکس های خاطره انگیزی از اتاق های ساختمان کوزه کنانی بردارید.

به این نکته هم اشاره کنیم که به لحاظ گردشگری در این مکان خبری از امکانات رفاهی نیست. ناگفته نماند بر خلاف اینکه ساختمان کوزه کنانی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده، مدتی پیش قسمتی از آن تخریب شد. با این حال امیدواریم در آینده ای نزدیک عزمی برای مرمت یکی از زیباترین خانه های قدیمی مشهد جزم شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (8 نظر) شرط عجیب محمود احمدی نژاد برای کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری 1403/ احمدی نژاد پیروز قطعی انتخابات! (6 نظر) جسد سید محرومان غرق در طلا و مرمر! تحمیق کاربران فضای مجازی به شیوه اینترنشنال (3 نظر) تیپ و چهره ناز لنا دختر نیوشا ضیغمی با عینک جدیدش+عکس / چقدر بهش میاد😍 (2 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) حضور محمود احمدی نژاد در مراسم بزرگداشت بیت رهبری و قرآن خواندنش برای رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس (2 نظر) مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند! (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) سفر به «اندرونی»؛ وقتی عکس‌های عادی کسالت‌آور می‌شدند!+ عکس (1 نظر) چهره محزون و ناراحت وحید شمسایی در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس (1 نظر) دستگیری زن تبهکار معروف به کماندو/ زایمان متهم هنگام بازجویی! (1 نظر) اسامی 20 نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری (1 نظر) انتشار برای اولین بار ؛ جدیدترین تصاویر ثبت‌شده از آخرین پرواز بالگرد رئیس‌جمهور شهید و همراهانش (1 نظر) فیلمی تاریخی و دیده نشده از شهید جمهور / اینجانب سید ابراهیم رئیسی هستم ... (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
اعتراف زیبا و عاشقانه نوید محمدزاده به همسرش فرشته حسینی در سریال جنگل آسفالت+ویدیو ژست پدر و دختری دلبر و ناز نبات کوچولوی شاهرخ استخری بعد برگشتن باباش از مسافرت+عکس تغییر چهره جالب «نرگس» سریال خانه به دوش بعد 20 سال در کنار همسرش+ عکس صحبت های زیبا و قابل تامل شهرام قائدی + ویدیو/ با این 2 دقیقه میشه ساعتها اشک ریخت فال انبیاء روزانه یکشنبه 6 خرداد 1403 تغییر چهره «سمیه» فیلم ابد و یک روز بعد 9 سال+ عکس روایت جالب آیت الله هاشمی رفسنجانی از روزی که ترور شد+ویدیو/ از نحوه اصابت گلوله تا بردن به بیمارستان و عمل جراحی فقط کدبانو ها این جاهای خونه رو جاروبرقی میکشن انتقاد صریح آیت الله آل هاشم از تعطیلی برنامه های پربازدید صداوسیما+ویدیو/ میدان دادن به نیروهای انقلابی رونق شبکه های ماهواره را کم میکند اولین سفر خارجی شهید خدمت، سیدابراهیم رئیسی به کدام کشور بود؟ تغییر چهره جذاب یوسف سریال لحظه گرگ و میش بعد از 6 سال/ از زمین تا آسمون فرق کرده+عکس رونمایی جورجینا از کیف و جواهرات لوکس و لاکچری‌اش/ رستوران گردی خاص در عربستان+عکس راه های آسان برای برق انداختن دیوار آرزوی خواننده معروف که بعد از 45 سال توسط سیدابراهیم رئیسی برآورده شد+ویدیو استایل زیبا و جذاب سامان صفاری، امیر دلدادگان در رُندترین تاریخ سال/ مثل همیشه شیک و باکلاس+عکس سلفی خاص و جدید ستاره سادات قطبی روبروی آینه اتاق گریم+عکس سورپرایز آیت الله آل هاشم، امام جمعه شهید و محبوب برای دختر هنرمند و جوان تبریزی خاطره جالب شهید موسوی سرتیم حفاظت شهید رئیسی از یک اتفاق بامزه روی آنتن زنده تلویزیون+ویدئو لحظه ورود فرزندان شهید سلیمانی به مراسم تشییع شهید رئیسی +عکس مواد آرایشی مضر و خطرناک برای زنان باردار+ عکس فال قهوه با نشان روز یکشنبه 6 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 6 خرداد 1403 + فیلم لیست اموال شهید ابراهیم رئیسی از زبان خودش‌+ویدیو/ خبری از ویلا و ماشین لوکس نبود ماجرای خرید 12 بالگرد دید در شب از روسیه توسط شهید رئیسی+فیلم فال روزانه امروز یکشنبه 6 خرداد ماه 1403 عکس زیبا و خاصی که همسر نرگس محمدی از حامد بهداد و مسعود کیمیایی ثبت کرد! اصفهان در قله‌ی افتخار به استقبال خلبان بلند پروازش آمد فال شمع روزانه امروز یکشنبه 6 خرداد 1403 از خدمت تا شهادت ، روایت آخرین وداع خاطره خواندنی ضرغامی از شهید رئیسی/وقتی شهید جمهور گفت سور و سات چه اشکالی دارد؟!+ فیلم برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای خدمت در زینبیه سوریه+ویدئو اَبَرساعت پایتخت منقش به تصاویر شهیدان حاج قاسم و رئیس‌جمهور+فیلم دستِ راستِ شهید آیت الله رییسی در حال حمل پیکر ایشان؟!+عکس ماه عسل شیرین حسین سلیمانی و همسرش +عکس عاشقانه با عروس خانم فال ابجد روزانه یکشنبه 6 خرداد 1403 آیت الله آل هاشم: یک بار به من گفتند: شما پیش دانشجویان بدون اطلاع نروید پرسیدم چرا؟ گفتند: چون دانشجویان در خوابگاه شلوارک می‌پوشند مستندی که درخصوص شهید آل هاشم تولید شد/امام جمعه ای که اعتبار بود از کجا آهن بخریم؟ دیدار خصوصی همسر و دختر و خانواده مالک آذربایجان با رهبر انقلاب+عکس بهترین صبحانه را در کجای تهران بخوریم؟
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 6 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 6 خرداد 1403 + فیلم
فال روزانه امروز یکشنبه 6 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 6 خرداد 1403
فقط کدبانو ها این جاهای خونه رو جاروبرقی میکشن
راه های آسان برای برق انداختن دیوار
فال ابجد روزانه یکشنبه 6 خرداد 1403
فال انبیاء روزانه یکشنبه 6 خرداد 1403
مستندی که درخصوص شهید آل هاشم تولید شد/امام جمعه ای که اعتبار بود
از خدمت تا شهادت ، روایت آخرین وداع
یوسف سلامی خبرنگار صدا و سیما هم به جرگه متاهلین پیوست
آیت الله آل هاشم: یک بار به من گفتند: شما پیش دانشجویان بدون اطلاع نروید پرسیدم چرا؟ گفتند: چون دانشجویان در خوابگاه شلوارک می‌پوشند
تخریب دو خواننده معروف برای دوقطبی کردن جامعه / سالار عقیلی و محمد معتمدی زیر ذره بین!
شهید رئیسی مظهر شعارهای انقلاب است / تشییع باشکوه شهدا نشان داد که ملت ایران زنده است
شرط عجیب محمود احمدی نژاد برای کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری 1403/ احمدی نژاد پیروز قطعی انتخابات!
منتخب روز   
روایت آیت الله آل هاشم از تعداد برادران و فرزندانشان بر سر مزار مادر مرحومش+ ویدیو/ با مدیریت برادرانم در سطح استان مخالفت کردم/صاحب 4 تا نوه هستم وداع تلخ همسر و دختر و خانواده شهید رحمتی با مالک آذربایجان+ویدئو/دنیا به احترام شما ایستاده... صحبت های شنیده نشده شهیدجمهور در لباس رزم در دوران دفاع مقدس/ زمین مال صالحان است+ فیلم رئیس جمهوری که با اسکورت خاص و تشریفات به دیدار مادرش میرفت!/ روایتی از اهالی محل خانه پدری رئیس جمهور شهید+ فیلم ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم هنرنمایی کودک طرفدار رامین رضاییان با نقاشی چهره اش/باعث افتخاری ستاره ی درخشان فوتبال+ فیلم خاص‌ترین ساعت کریستیانو رونالدو با 880 قیراط الماس زرد؛ قیمتش چقدر است؟ / با پول این ساعت می‌توان دریاچه ارومیه را احیا کرد! حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم توپ بازی پوتین رئیس جمهور روسیه وسط کاخ کرملین +فیلم/یکم سنگین باش آقای رئیس جمهور!