آشنایی با مراحل PDI یا بازرسی قبل از تحویل خودرو

  سه شنبه، 13 مهر 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
آشنایی با مراحل PDI یا بازرسی قبل از تحویل خودرو
بازرسی قبل از تحویل خودرو یا PDI موضوع این مقاله است که می‌خواهیم ببینیم قبل از آنکه خودرو صفر کیلومتر را تحویل بگیرید چه مراحلی طی می‌شود تا به دستتان برسد.با ما همراه باشید.

پیش از آنکه بتوانید پشت فرمان خودروی صفرکیلومتر خود بنشینید این چهار چرخ آهنین باید بررسی نهایی را پشت سر بگذارد که از آن به عنوان بازرسی پیش از تحویل PDI نام برده می شود؛ اما بازرسی پیش از تحویل شامل چه مواردی است؟در زمان PDI خودرو به منظور اطمینان از عدم وجود مشکل فنی بررسی شده و در واقع محصول صفرکیلومتر آماده ی رانده شدن به صورت ایمن در جاده است.اگرچه اقدامات PDI هر شرکت نسبت به کمپانی دیگر متفاوت بوده اما بررسی PDI قطعات اصلی و عمده خودرو را شامل خواهد شد. در ادامه فهرستی از اقدامات بازرسی کلی را خدمت شما عزیزان تقدیم می کنیم.

در PDI چه مواردی بررسی می شود؟

یادتان باشد PDI درواقع بررسی نهایی محصول است. آخرین حلقه از روند ساخت خودرو تا خیال خریدار را از بابت بی نقص بودن محصولش راحت کند. از آنجایی که چک لیست PDI تابع هیچ استاندارد خاصی نیست، شرکت های مختلف موارد و عناوین مورد بررسی خود را در این بخش لحاظ می کنند. تردیدی نیست که هرچقدر بازرسی نهایی در این بخش وسواس و دقت بیشتری اعمال کند، نشانه ای از اعتبار است و شاهد کیفیت بالای شرکت و خودروی آن ها هستیم.

با این حال وجه مشترک تمام پروسه های PDI بازرسی موارد زیر است:

  • یک دست بودن رنگ خودرو
  • عدم وجود آسیب فیزیکی
  • سلامت شیشه ها
  • عملکرد چراغ ها
  • عملکرد کمربند ایمنی
  • روشن شدن همه چراغ های هشداردهنده
  • میزان مایعات خودرو (آب رادیاتور، روغن موتور، روغن ترمز، شیشه شور)
  • باز و بست راحت درب ها
  • استارت خوردن خودرو
  • کارکرد همه آپشن ها
  • سلامت چرخ ها

البته چک لیست PDI یک برگه با گزینه های بسیار بلندبالا است که هریک از موارد فوق شامل چند زیرمجموعه نیز می شود. در صورت وجود نقص کامل یا عدم کارکرد صحیح در بخشی از این گزینه ها، مأمور بازرسی اقدام به بازگرداندن خودرو به یک مرحله قبل می کند. نکته جالب اینجاست که بعد از اعمال تغییرات و رفع نقص، بار دیگر کلیه مراحل PDI باید از ابتدا صورت بگیرد. این یعنی احتمال دارد یک آپشن خودرو در بخش قبلی بدون مشکل بوده باشد ولی حالا در پروسه رفع نقص ایرادی پیدا کرده باشد.

 PDI یا بازرسی قبل از تحویل خودرو

آیا خودرو در خلال بازرسی قبل از تحویل رانده می شود؟

همه ی بخش های PDI با ساکن بودن خودرو انجام نمی شود. بخشی از این فرایند شامل رانده شدن خودرو در جاده بوده و به همین خاطر است که خودروی صفرکیلومتر در زمان تحویل داده شدن به مشتریان کمی کارکرد را نشان می دهد.اگرچه میزان کارکرد خودرو در بین خودروسازان متفاوت است اما دلیل راندن خودرو در خلال PDI این است که از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل شود. خودروسازان باید از عدم وجود لرزش در فرمان یا کشیدن آن به یک سمت مطمئن شوند. یکی از دلایل وجود چنین چیزی می تواند بالانس نبودن چرخ ها باشد. همچنین باید از عملکرد سیستم ترمز ضد قفل اطمینان حاصل کرد.

PDI چقدر طول می کشد؟

این امر به میزان گستردگی و چگونگی انجام بازرسی قبل از تحویل بستگی دارد. در حالت کلی PDI بین ۱ تا ۲ ساعت طول می کشد.

خودرو کجا بررسی می شود؟

در بسیاری از موارد نمایندگی ای که خودروی شما را تحویل می دهد این کار را پیش از تحویل انجام خواهد داد. البته برخی خودروسازان این وظیفه را بر عهده نمایندگی نگذاشته و در مکان متفاوتی PDI را انجام می دهند. برای مثال اگر یک محصول صفرکیلومتر از کیا خریداری کنید فرایند PDI آن در انبار تحویل انجام شده و سپس خودرو به نمایندگی فرستاده می شود.

موضوع بعدی اینکه اگر خودرویی از انبار نمایندگی خریداری شود کار PDI آن قبلاً انجام نشده است. با اینکه این خودرو در انبار موجود و قابل خریداری بوده اما بازرسی پیش از تحویل آن انجام نمی شود تا زمانی که خودرو سفارش داده شود.تا زمانی که اشتباهی در زمان ساخت خودروی شما رخ نداده باشد، خودروی سفارش داده شده معمولاً همان مشخصات مورد انتظار شما را خواهد داشت. تنها برخی تفاوت های جزئی می تواند وجود داشته باشد. برای مثال آیا می دانستید که خودروی شما در زمان PDI داری پلاک مخصوص خود بوده است؟تنها استثناها به وسایل جانبی نصب شده توسط نمایندگی مربوط می شود که پس از خرید به آن اضافه خواهد شد. از جمله این موارد می توان به گارد و رکاب و… اشاره کرد.

یک نکته مهم درباره PDI

بازرسی پیش از تحویل خودرو با آنچه از آن به اسم بازدید فیزیکی یاد می شود، تفاوت بسیاری دارد؛ به عبارت دیگر مواردی که در بخش قبل به آن اشاره کردیم را می شود در حالتی که خودرو به صورت درجا کار می کند هم ارزیابی کرد، اما شرکت های بزرگ در فرایند PDI سخت گیری بیشتری اعمال می کنند. در این میان حتی چفت و بست بودن پیچ ها نیز بررسی می شود؛ بنابراین نیاز است که خودرو روی جک برده شود و زیر و بند آن نیز یک بار دیگر بازرسی شود.با این حال بسیاری از مشتریان خودروهای خارجی بر این باور هستند که خودروی خریداری شده آن ها واقعاً صفر کیلومتر نیست. خودروهای وارداتی که تا قبل از تحویل مسیر زیادی را پیمایش نمی کنند، چرا باید گاهی تا چند ده کیلومتر راه رفته باشند؟

دلیل این امر در اغلب مواقع مربوط به همین پروسه PDI است. به این دلیل که خودروی موردنظر برای پیدا کردن ایرادات احتمالی ناشی از تولید می بایست حتماً در مسیری مطمئن رانده شده باشد. نه فقط راه افتادن، بلکه میزان لغزش فرمان، کوبیدن فنرها، تعویض دنده ها، بالانس چرخ ها و عملکرد ترمزها هم بررسی می شود.

نکات تکمیلی درباره PDI

عملیات بازرسی قبل از تحویل خودرو درواقع مهر اطمینانی است بر کیفیت خودروساز؛ بنابراین اغلب این فرایند، پیش از ارسال محصول به نمایندگی ها صورت می گیرد. برچسب PDI که روی شیشه خودرو نصب می شود نیز نشانه این ماجرا است. البته گاهی هم پیش می آید که نمایندگان رسمی خودروساز پس از ثبت سفارش خودرو و پیش از تحویل آن، اقدام به PDI می کنند.

شاید اینطور به نظر می رسد که این عملیات کاری بسیار ساده و کوتاه است، اما شاید عجیب باشد بدانید که حتی یک PDI معمولی نیز چیزی حدود 2 ساعت زمان نیاز دارد.دست آخر باید در نظر داشته باشید که PDI تنها یک برچسب تزئینی برای خودروها نیست. این نشانه ای مهم از میزان اهمیت شرکت های خودروسازی در زمینه خدمات پس از فروش است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم (1 نظر) فراجا: مأمور خاطی پلیس بازداشت و معلق از خدمت شد (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) رونمایی از چهره هانیه غلامی در 22 سالگی وقتی که از دانشگاه فارغ التحصیل شد / چقد ظریف و زیباست (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) استایل جذاب و جوان‌پسند داریوش فرضیایی، عموپورنگ خوش انرژی در 50 سالگی/ ماشاءالله پوستش چقدر صافه+عکس (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد
دیگران می‌خوانند   
استوری عاشقانه و جذاب مونا کرمی از همسرش سپند امیرسلیمانی/ تابلوی دیواری چقدر خاص و شیکه+عکس عاشق‌ترین و رمانتیک‌ترین حیوانات جهان را بشناسید+عکس نگاهی به خانه جذاب و شیک عموپورنگ و ننه نقلی و رونمایی از عکس آتلیه‌ای زیباشون+عکس (ویدئو) نحوه درست کردن یک دسر خوشمزه آلمانی با توت فرنگی و شیر (عکس) تیپ و چهره جدید «بابا پنجعلی» سریال پایتخت در مراسم تولد ایرج طهماسب تمسخر و خنده های ارژنگ امیرفضلی از نحوه پر کردن چاله های خیابان در کانادا+ویدیو فال انبیاء روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 ماجرای باقلوای یزدی دستپخت مادربزرگ رهبر معظم انقلاب نقاشی 400 ساله‌ای که یک پادشاه را «عاشق» کرد التماس سگ به پاکبان برای نجات توله های گرفتارش در آب بی جواب نماند+ویدئو/ مهربانی مهم ترین اصل انسانیت است... شباهت بی حد و اندازه پسر خوشتیپ و جذاب دانیال حکیمی به آقای بازیگر/ خندیدنشون هم کپی همدیگه هست+عکس تصویری از پسر قدبلند، مو فرفری و ریش دار کمند امیر سلیمانی در کنار دایی جان/ ماشالله چه بزرگ شده پشت صحنه جالب و دیدنی نماز خواندن شاهرخ استخری در سریال فاصله ها+ویدیو جواب قابل تامل آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره مسئله ترسیدنشان از مرگ+ویدیو نگاهی به تاج کیانی و کمربند زرین و لوکس ناصرالدین شاه قاجار+عکس سی امین سالگرد ازدواج مرجان صفابخش و همسرش مرحوم آرش میراحمدی بر مزارش +ویدئو غوغای اجرا و گیتارنوازی بی‌نظیر عرفان طهماسبی با آهنگ شدم سرگشته حیرانت ای دوست/ از شنیدنش محاله سیر بشید+ویدیو تجربه زندگی متفاوت در عربستان سعودی از زبان جورجینا نامزد رونالدو حال خوب زهره حمیدی بعد گذراندن دوران شیمی درمانی در کنسرت جدید محسن ابراهیم زاده +ویدئو وقتی میخوای فیلم آموزش خانه داری ضبط کنی اما همه جا رو به گند میکشی+ویدیو/ اینجا باید گفت تا آموزشهای بعدی خدا نگهدار😂 نوشته تحسین برانگیز روی شیشه مغازه یک شاطر تهرانی که نان رایگان میدهد/ دست مریزاد+عکس فال شمع روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 وزارت ارشاد ناشران مجازی را غافلگیر کرد تقویت میل و عملکرد جنسی با این 10 ماده غذایی شگفت انگیز! فال قهوه با نشان روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403+فیلم کبد چرب را با این میوه های شگفت انگیز درمان کنید! چگونه از افتادگی سینه‌ها جلوگیری کنیم؟ نگاهی به تیپ جوان پسند و امروزی احمدرضا عابدزاده در مراسم عروسی دخترش نگار+عکس/ بهش میخوره داماد باشه تا پدر عروس هم اکنون بارش شدید تگرگ در حرم رضوی/ مردم در منازل خود بمانند حیرت کاربران از صدای بهشتی و دلنشین فرشید نوابی مهران در سریال جدال با سرنوشت / شاهکار دیدنی آقای بازیگر سلفی عابدزاده با ستاره دربی 6 تایی رونمایی از خانواده جدید ستاره سادات قطبی و بچه های قد و نیم قد! چه خانواده پرجمعیتی+عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 راه اندازی خط تولید آب معدنی {0 تا 100 هر آنچه باید بدانید!} جدیدترین ویدئو از وضعیت خیابان های مشهد بعد از بارش سیل آسا ویدیوی عجیب که در یک روز 12 میلیون لایک گرفت؛ خوردن یک ظرف 100 لیتری پُر از توت‌فرنگی در 12 ساعت+ویدیو سفر به ترکیه با بودجه محدود روش آسان طرز تهیه ترشی گوجه سبز با رب انار
منتخب روز