آشنایی با مراحل PDI یا بازرسی قبل از تحویل خودرو

  سه شنبه، 13 مهر 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
آشنایی با مراحل PDI یا بازرسی قبل از تحویل خودرو
بازرسی قبل از تحویل خودرو یا PDI موضوع این مقاله است که می‌خواهیم ببینیم قبل از آنکه خودرو صفر کیلومتر را تحویل بگیرید چه مراحلی طی می‌شود تا به دستتان برسد.با ما همراه باشید.

پیش از آنکه بتوانید پشت فرمان خودروی صفرکیلومتر خود بنشینید این چهار چرخ آهنین باید بررسی نهایی را پشت سر بگذارد که از آن به عنوان بازرسی پیش از تحویل PDI نام برده می شود؛ اما بازرسی پیش از تحویل شامل چه مواردی است؟در زمان PDI خودرو به منظور اطمینان از عدم وجود مشکل فنی بررسی شده و در واقع محصول صفرکیلومتر آماده ی رانده شدن به صورت ایمن در جاده است.اگرچه اقدامات PDI هر شرکت نسبت به کمپانی دیگر متفاوت بوده اما بررسی PDI قطعات اصلی و عمده خودرو را شامل خواهد شد. در ادامه فهرستی از اقدامات بازرسی کلی را خدمت شما عزیزان تقدیم می کنیم.

در PDI چه مواردی بررسی می شود؟

یادتان باشد PDI درواقع بررسی نهایی محصول است. آخرین حلقه از روند ساخت خودرو تا خیال خریدار را از بابت بی نقص بودن محصولش راحت کند. از آنجایی که چک لیست PDI تابع هیچ استاندارد خاصی نیست، شرکت های مختلف موارد و عناوین مورد بررسی خود را در این بخش لحاظ می کنند. تردیدی نیست که هرچقدر بازرسی نهایی در این بخش وسواس و دقت بیشتری اعمال کند، نشانه ای از اعتبار است و شاهد کیفیت بالای شرکت و خودروی آن ها هستیم.

با این حال وجه مشترک تمام پروسه های PDI بازرسی موارد زیر است:

  • یک دست بودن رنگ خودرو
  • عدم وجود آسیب فیزیکی
  • سلامت شیشه ها
  • عملکرد چراغ ها
  • عملکرد کمربند ایمنی
  • روشن شدن همه چراغ های هشداردهنده
  • میزان مایعات خودرو (آب رادیاتور، روغن موتور، روغن ترمز، شیشه شور)
  • باز و بست راحت درب ها
  • استارت خوردن خودرو
  • کارکرد همه آپشن ها
  • سلامت چرخ ها

البته چک لیست PDI یک برگه با گزینه های بسیار بلندبالا است که هریک از موارد فوق شامل چند زیرمجموعه نیز می شود. در صورت وجود نقص کامل یا عدم کارکرد صحیح در بخشی از این گزینه ها، مأمور بازرسی اقدام به بازگرداندن خودرو به یک مرحله قبل می کند. نکته جالب اینجاست که بعد از اعمال تغییرات و رفع نقص، بار دیگر کلیه مراحل PDI باید از ابتدا صورت بگیرد. این یعنی احتمال دارد یک آپشن خودرو در بخش قبلی بدون مشکل بوده باشد ولی حالا در پروسه رفع نقص ایرادی پیدا کرده باشد.

 PDI یا بازرسی قبل از تحویل خودرو

آیا خودرو در خلال بازرسی قبل از تحویل رانده می شود؟

همه ی بخش های PDI با ساکن بودن خودرو انجام نمی شود. بخشی از این فرایند شامل رانده شدن خودرو در جاده بوده و به همین خاطر است که خودروی صفرکیلومتر در زمان تحویل داده شدن به مشتریان کمی کارکرد را نشان می دهد.اگرچه میزان کارکرد خودرو در بین خودروسازان متفاوت است اما دلیل راندن خودرو در خلال PDI این است که از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل شود. خودروسازان باید از عدم وجود لرزش در فرمان یا کشیدن آن به یک سمت مطمئن شوند. یکی از دلایل وجود چنین چیزی می تواند بالانس نبودن چرخ ها باشد. همچنین باید از عملکرد سیستم ترمز ضد قفل اطمینان حاصل کرد.

PDI چقدر طول می کشد؟

این امر به میزان گستردگی و چگونگی انجام بازرسی قبل از تحویل بستگی دارد. در حالت کلی PDI بین ۱ تا ۲ ساعت طول می کشد.

خودرو کجا بررسی می شود؟

در بسیاری از موارد نمایندگی ای که خودروی شما را تحویل می دهد این کار را پیش از تحویل انجام خواهد داد. البته برخی خودروسازان این وظیفه را بر عهده نمایندگی نگذاشته و در مکان متفاوتی PDI را انجام می دهند. برای مثال اگر یک محصول صفرکیلومتر از کیا خریداری کنید فرایند PDI آن در انبار تحویل انجام شده و سپس خودرو به نمایندگی فرستاده می شود.

موضوع بعدی اینکه اگر خودرویی از انبار نمایندگی خریداری شود کار PDI آن قبلاً انجام نشده است. با اینکه این خودرو در انبار موجود و قابل خریداری بوده اما بازرسی پیش از تحویل آن انجام نمی شود تا زمانی که خودرو سفارش داده شود.تا زمانی که اشتباهی در زمان ساخت خودروی شما رخ نداده باشد، خودروی سفارش داده شده معمولاً همان مشخصات مورد انتظار شما را خواهد داشت. تنها برخی تفاوت های جزئی می تواند وجود داشته باشد. برای مثال آیا می دانستید که خودروی شما در زمان PDI داری پلاک مخصوص خود بوده است؟تنها استثناها به وسایل جانبی نصب شده توسط نمایندگی مربوط می شود که پس از خرید به آن اضافه خواهد شد. از جمله این موارد می توان به گارد و رکاب و… اشاره کرد.

یک نکته مهم درباره PDI

بازرسی پیش از تحویل خودرو با آنچه از آن به اسم بازدید فیزیکی یاد می شود، تفاوت بسیاری دارد؛ به عبارت دیگر مواردی که در بخش قبل به آن اشاره کردیم را می شود در حالتی که خودرو به صورت درجا کار می کند هم ارزیابی کرد، اما شرکت های بزرگ در فرایند PDI سخت گیری بیشتری اعمال می کنند. در این میان حتی چفت و بست بودن پیچ ها نیز بررسی می شود؛ بنابراین نیاز است که خودرو روی جک برده شود و زیر و بند آن نیز یک بار دیگر بازرسی شود.با این حال بسیاری از مشتریان خودروهای خارجی بر این باور هستند که خودروی خریداری شده آن ها واقعاً صفر کیلومتر نیست. خودروهای وارداتی که تا قبل از تحویل مسیر زیادی را پیمایش نمی کنند، چرا باید گاهی تا چند ده کیلومتر راه رفته باشند؟

دلیل این امر در اغلب مواقع مربوط به همین پروسه PDI است. به این دلیل که خودروی موردنظر برای پیدا کردن ایرادات احتمالی ناشی از تولید می بایست حتماً در مسیری مطمئن رانده شده باشد. نه فقط راه افتادن، بلکه میزان لغزش فرمان، کوبیدن فنرها، تعویض دنده ها، بالانس چرخ ها و عملکرد ترمزها هم بررسی می شود.

نکات تکمیلی درباره PDI

عملیات بازرسی قبل از تحویل خودرو درواقع مهر اطمینانی است بر کیفیت خودروساز؛ بنابراین اغلب این فرایند، پیش از ارسال محصول به نمایندگی ها صورت می گیرد. برچسب PDI که روی شیشه خودرو نصب می شود نیز نشانه این ماجرا است. البته گاهی هم پیش می آید که نمایندگان رسمی خودروساز پس از ثبت سفارش خودرو و پیش از تحویل آن، اقدام به PDI می کنند.

شاید اینطور به نظر می رسد که این عملیات کاری بسیار ساده و کوتاه است، اما شاید عجیب باشد بدانید که حتی یک PDI معمولی نیز چیزی حدود 2 ساعت زمان نیاز دارد.دست آخر باید در نظر داشته باشید که PDI تنها یک برچسب تزئینی برای خودروها نیست. این نشانه ای مهم از میزان اهمیت شرکت های خودروسازی در زمینه خدمات پس از فروش است.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به حال و هوای اتاق محل بستری رهبر معظم انقلاب هنگام عیادت چهره های سیاسی از ایشان؛ از عرض ارادت دختر و نوه‌های امام خمینی تا بوسیدن پیشانی رهبری توسط روحانی+عکس (345 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (343 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (294 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (253 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (222 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (200 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (193 نظر) نگاهی به جشن تولد نوه پسری مسعود پزشکیان با کیک خانگی/ چیدمان زیبا و ساده خانه با قندان گل سرخی، ترمه روی میز و روکش پارچه‌ای مبل+عکس (167 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (123 نظر) نگاهی به خانه خواهر شاه پهلوی در کرج/ زلم زیمبو خاندان نحس پهلوی از سهم ایتام+عکس (101 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (95 نظر) دارا حیایی: من یه خونه 50 متری رو به یه خونه‌ای 300 متری که پدرم برام گرفته باشه، ترجیح میدم./ جونم را به عنوان مهریه میدم! (90 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: هنوز با اعلیحضرت عقد زناشویی نبسته بودم اما صبح که از خواب بیدار شدم دوران کودکی و دوشیزه‌گی را از دست دادم! (80 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا قناد برای تزیین کیک سه بعدی سوسن پرور با تم پسرونه+عکس (78 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 10 مهر 1403
فال روزانه امروز سه شنبه 10 مهر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 10 مهر ماه 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 10 مهر 1403
فال حافظ با تفسیر روز سه شنبه 10 مهر 1403 + فیلم
مژگان ربانی بازیگر نقش خواهر شاه پهلوی: گریم شدم به حدی چهره ام تغییر کرده بود که به جای خودم اشرف پهلوی را دیدم!
پارک مره خونی سردرود در آذربایجان شرقی + عکس
اعضای مدیران سبک گروه مبارزان استان آذربایجان شرقی معرفی شدند
انتصاب معاونت فضای سایبری و مجازی فرهنگبان و فرهیختگان کشور
نگاهی به جواهرات پرزرق و برق فوزیه همسر دوم شاه پهلوی/ ریخت و پاش های آنچنانی به کام عروس مصری خاندان پهلوی
کشف موتور سنگین 5 میلیاردی در تبریز
فال انبیاء روزانه سه شنبه 10 مهر 1403
علی دایی: چرا ما نباید زمین چمن مناسب داشته باشیم؟! اصلا خنده‌دار است/ اصلا این‌ها به نظر من مسخره‌بازی است! اصلا آدم خجالت می‌کشد!
‌ناصر سرگزی: تشکلها عامل اثر گذار در هر حوزه هستند
انتصاب محسن بازرگان بعنوان مشاور دبیر ستاد خبری جبهه فرهنگیان و فرهیختگان کشور
منتخب روز   
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور