آشنایی با بوستان گلاب دره تهران

  پنجشنبه، 09 تیر 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
آشنایی با بوستان گلاب دره تهران
بوستان گلاب دره یکی از جاذبه‌های گردشگری منحصربفرد تهران به شمار می‌رود و بهترین جا برای دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه است. این بوستان امکانات متنوع همراه با دیدنی‌های بسیار زیادی برای گردشگران و شهروندان تهرانی دارد. اطلاعات کاملی از امکانات، مسیر دسترسی، ساعت بازدید و ... را در این مقاله می‌خوانید.

گلابدره از مقاصد گردشگری و جاذبه های گردشگری تهران به شمار می آید و یکی از ییلاق های خوش آب و هوای شمال شرقی پایتخت است. گلابدره نام دره و محله ای در کناره آن است که به همین نام خوانده می شود. این دره از طرف غرب با امامزاده قاسم و از طرف شرق با دربند مجاور است. با ساعد نیوز همراه باشید.

مسیر گلابدره

ورودی کوه، سر یک پیچ تند قبل از محل گلابدره واقع است که خودرو را باید همان اطراف پارک و راه پیمایی را آغاز کنید. ورودی کوه دو مسیر خاکی عریض دارد که هر دو مسیر پس از حدود ۵۰۰ متر با یک پل به یک دیگر متصل می شوند. اگر می خواهید آبشار را ببینید، باید از سمت چپ کم کم ارتفاع بگیرید تا پس از طی یک مسیر تند سربالایی و حدود نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه پیاده روی به آبشار برسید. در همان ابتدای مسیر، دره و رودخانه زیبای گلابدره خودنمایی می کنند. برای خانواده ها و کسانی که قصد راه پیمایی زیاد ندارند، در ابتدای مسیر قسمت هایی برای اطراق در کنار رودخانه پیدا می شود. بالای آبشار اصلی نیز یه آبشار کوچک هست که اطراف آن مکان هایی برای اطراق و احیانا صرف غذا پیدا می شود. مسیر گلابدره در انتها پس از چند ساعت پیاده روی به اردوگاه کلکچال منتهی می شود.

درخت زار کوچک و پرشیب وزباد، یا به قولی وزوا، واقع در شمال گلابدره شمیران در مکانی سراشیبی در زیر دامنه های صخره ایی قله ۳۱۰۰ متری اسپیلت قرار دارد و دارای چندین چشمه کوچک است. این منطقه مسیری نزدیک و مناسب برای دیدار از طبیعت کوهستانی با صرف دو ساعت راه است.

آبشارهای زیبای مسیر از دیگر جذابیت های این رود دره به شمار می آیند. با ادامه دادن مسیر رودخانه و پشت سر گذاشتن آبشارها به تدریج بر تراکم درختان و زیبایی طبیعت افزوده می شود. در این مسیر چند چشمه با آب گوارا وجود دارد. احتمالا درختان کهنسال این دره یا درختان سیب گلاب که وجه تسمیه نام این دره هستند، در اثر سیل مخرب سال ۱۳۶۶ (معروف به سیل تجریش) از بین رفته اند و درختان فعلی اغلب سن زیادی ندارند. دو کافه روستایی پس از کمتر از نیم ساعت پیاده روی قابل دسترسی هستند. این کافه ها که چند تخت در سایه سار درختان و حوضچه آبنمایی در حیاط خود دارند، به فراهم کردن چای و املت و نیمرو همچنین غذاهای سبک دیگر در روزهای تعطیل به سرویس دهی به گردشگران مشغول اند. جز این دو کافه، امکانات دیگری در این مسیر در دسترس نیست. البته پناهگاه کلکچال از انتهای دره وزباد قابل دسترسی است.

بوستان گلاب دره

چهره دیدنی بوستان گلاب دره تهران

بوستان کوهپایه ای گلاب دره دارای مساحتی حدود 22 هکتار است که احداث این بوستان در منطقه ای شیب دار و کوهپایه ای در سال 1389 آغاز شده و تا امروز تنها 7 هکتار آن به بهره برداری رسیده است. از ویژگی های منحصربفرد بوستان گلاب دره باید به چشم انداز زیبای شهر، آب وهوای خنک و مطلوب، طبیعت سرسبز و امکانات رفاهی و تفریحی متنوع آن اشاره کرد.

این بوستان سیمایی مدرن و امروزی دارد که بر روی دامنه های پرشیب و سنگی دربند جا خوش کرده است. فضای این بوستان کوهپایه ای به گونه ای است که از جهت شمال کوه های دربند و از جهت جنوب نمای زیبایی از شهر بزرگ تهران را در برابر دیدگان شما قرار می دهد. در طراحی این بوستان سعی شده که خطوط طبیعی ارتفاعی و توپوگرافی منطقه به خوبی حفظ شود تا از نظر ظاهری با کوه های اطراف مطابقت داشته باشد.

چشم انداز تماشایی این بوستان در هر فصلی از سال به خصوص در فصل بهار بسیار چشم نواز و زیباست و به شما حس آرامش خوبی می دهد. همچنین در بوستان گلاب دره یک مسیر تندرستی کوهستانی به طول 6 کیلومتر احداث شده که دارای شیبی نسبتا تندی است. نام این بوستان زیبا را به این دلیل گلاب دره گذاشته اند که در گذشته این دره دارای درختان تنومند سیب گلاب بوده است. بعضی از اهالی تهران به آن «بوستان گلاب دره تجریش» هم می گویند.

بوستان گلاب دره

چرا پارک گلابدره؟

  • فرصتی برای تجربه سورتمه سواری هیجان انگیز بر فراز کوهستان های تهران است.
  • بوستانی مدرن و امروزی که چشم اندازی زیبا به کوه دربند، گلابدره و شهر تهران دارد.
  • امکانات تفریحی متعددی مانند سافاری وحشت، سینما پرواز، ماشین برقی، تجهیزات و زمین های ورزشی در این مجتمع وجود دارد.
  • مکان تفریحی مناسبی برای همه اعضای خانواده که در تمام ایام سال و تا ساعت های پایانی شب فعال است.
  • پارک گلابدره پس از پارک جمشیدیه مرتفع ترین پارک پایتخت به شمار می رود.
  • دارای آب وهوای خنک و مطلوب، طبیعت سرسبز، امکانات رفاهی و تفریحی متنوع است

گیاهی در پارک گلابدره

تفریحات و دیدنی های پارک گلابدره

گلابدره تهران نام یک دره در شمال پایتخت است. در کنار این دره نیز محله ای به همین نام وجود دارد. گلاب دره از اطراف به امامزاده قاسم و دربند متصل می شود. آب و هوای این منطقه بسیار عالی و خنک است به همین دلیل یکی از بهترین جاهای دیدنی تهران محسوب می شود. در قدیم، این دره زیبا پر از درختان تنومند سیب گلاب بوده است. به همین علت به اینجا گلابدره می گفتند. البته در ابتدا به علت وجود گرگ های زیاد منطقه، به گرگ دره معروف بوده است. بعدا نام دره تغییر می کند. متاسفانه در سیل مخرب سال 1366، این درختان از بین رفتند. بنابراین درختان کنونی دره، سن زیادی ندارند. پارک گلابدره دربند در کنار کوهستان قرار دارد. این همجواری باعث شده است که کوهنوردان زیادی از این مسیر برای صعود به قله ها استفاده کنند. البته کوهنوردی در این هوای پاک و طبیعت زیبا، واقعا هم جذاب و فرح بخش است. اگر تا به حال به گلابدره تهران نرفته اید، آن را در لیست تهرانگردی خود قرار دهید.

از هیجان انگیزترین تفریحات این بوستان سورتمه سواری آن است. سورتمه دربند تهران با استانداردهای ایمنی روز جهان به دست کارشناسان ایرانی ساخته و در سال 1392 افتتاح شد. واگن های زردرنگ این سورتمه مسافت 850 متری را با سرعت 40 کیلومتر در ساعت و با هیجان طی می کنند.

سافاری وحشت پارک گلابدره

اگر طرفدار ژانر وحشت هستید بهتر است سری به سافاری وحشت پارک گلابدره بزنید. در این مجموعه می توانید خود را در فضای ترسناک فیلم ها تصور کنید و با پای پیاده مسیر ترسناک و پیچ درپیچ دهلیزهای وحشت را بپیمایید. بهتر است که به صورت گروهی و با دوستان خود این تفریح هیجان انگیز و مهیج تجربه کنید.شرایط و هزینه استفاده از سافاری وحشت پارک گلابدره:

  • افراد زیر 12 و بالای 60 سال مجاز به استفاده از سافاری پارک نیستند.
  • ساعات کاری و تعطیلات این مجموعه مشابه با ساعات مجموعه تفریحی سورتمه گلابدره است.
  • سافاری تجهیزات بخصوصی ندارد و سوار بر وسیله ای نمی شوید.
  • این تفریح به بیماران قلبی و خانم های باردار یا کسانی که از تاریکی و فضای بسته می ترسند، توصیه نمی شود.

سینما پرواز گلابدره

یکی از بهترین سینماهای معلق 6 بعدی که تجربه ای متفاوت را برایتان رقم خواهد زد سینما پرواز پارک گلابدره است. در این مجموعه کابین های 4 نفره در ارتفاع 2 متری از سطح زمین آویزان می شوند و در این حال با استفاده از عینک سه بعدی و افکت های طبیعی کم نظیر مانند طوفان، باران، رعد و برق و مه غافلگیر می شوید. سینما پرواز سورتمه دربند که از زیمنس آلمان خریداری شده است اولین سینما پرواز در ایران به شمار می رود.

  • محدودیت سنی برای افراد زیر 7 سال
  • محدودیت وزن: حداکثر وزن 75 کیلوگرم
  • ساعات کار و تعطیلات سینما پرواز مطابق با ساعات کار بقیه مجتمع تفریحی سورتمه گلابدره است.

سایر تفریحات و دیدنی های مجموعه پارک گلابدره

  • ماشین کوبنده برقی
  • پیک نیک و گردش در پارک گلابدره
  • کوهنوردی در گلابدره
  • دوچرخه سواری
  • تماشای چشم انداز
  • پیاده روی
  • عکاسی
  • رستوران معلق

مسیر دسترسی بوستان گلاب دره

  • آدرس بوستان گلاب دره: تهران، خیابان دربند، خیابان گلاب دره، خیابان شکیبایی، پارک گلاب دره

برای رفتن به بوستان گلاب دره می توانید از میدان تجریش و خیابان دربند به راحتی بوستان گلاب دره را پیدا کنید. اگر قصد دارید با تاکسی بروید می توانید از ماشین های میدان تجریش (تجریش-آبک) استفاده کنید که در ابتدای بوستان پیاده می شوید. همچنین تاکسی های تجریش-باغ فیض هم گزینه ای مناسب برای رفتن به بوستان گلاب دره هستند. اگر با اتومبیل شخصی قصد دارید بروید می توانید از سمت میدان قدس یا تجریش حرکت کنید، سپس وارد خیابان شکیبایی شوید و از آنجا تنها با 15 دقیقه پیاده روی از اول خیابان اسداللهی به بوستان گلاب دره می رسید.بوستان گلاب دره؛ بهترین فصل بازدید

بوستان گلاب دره تهران در همه ی فصل های سال زیبایی مخصوص به خود را دارد. در فصل بهار با وجود شکوفه های بهاری، صدای پرندگان، رویش ریواس ها و زنده شدن دوباره طبیعت منظره چشم نوازی در این بوستان انتظارتان را می کشد. در فصل تابستان با وجود خنکی هوا و طبیعت سرسبز پیک نیک و گردش لذت بخشی در این بوستان خواهید داشت. در پاییز نیز با امکان تماشای درختان رنگارنگ همراه با نم نم باران لحظات عاشقانه ای پیش روی خود دارید و در زمستان دانه های برف این بوستان را پوشانده و چشم اندازی رویایی را در معرض بازدیدتان قرار می دهد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (500 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (17 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان