احتمال پایان پاندمی در ایران؛ اگر همه ماسک بپوشیم

  سه شنبه، 17 تیر 1399 ID  کد خبر 89164
احتمال پایان پاندمی در ایران؛ اگر همه ماسک بپوشیم
از ابتدای هفته استفاده از ماسک در محیط‌های عمومی شلوغ اجباری شده است و چنانچه کسی بدون ماسک به دستگاه، نهاد و یا ارگانی برای دریافت خدمت مراجعه کرد، باید از او درخواست شود تا ماسک بپوشد. همچنین گفته شده که باید از حضور کارمندان و کارکنان در ادارات و دستگاه‌ها در صورت عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و استفاده نکردن از ماسک، جلوگیری شود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از خبرآنلاین، افزایش چشمگیر آمار مبتلایان و شاید اوج گیری موج دوم پاندمی، مسئولین را مجبور کرده است تا به فکر راهکارهایی برای کاهش سرعت بیماری بروند، اجباری شدن استفاده از ماسک یکی از این راهکارها بود که از ابتدای همین هفته اجرایی شد.

با دستور رییس جمهور، از روز شنبه استفاده از ماسک در محیط های عمومی شلوغ اجباری شده است و چنانچه کسی بدون ماسک به دستگاه، نهاد و یا ارگانی برای دریافت خدمت مراجعه کرد، باید از او درخواست شود تا ماسک بپوشد. همچنین گفته شده که باید از حضور کارمندان و کارکنان در ادارات و دستگاه ها در صورت عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی و استفاده نکردن از ماسک، جلوگیری شود.

این موضوع حالا در بخش های مختلف اجباری شده است، تا جایی که معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شهرهای مختلف استفاده از تاکسی، مترو، اتوبوس و ... را بدون پوشیدن ماسک ممنوع کرده اند.

در واقع به نظر می رسد، ماسک راهکار اصلی ایران برای مقابله با شیوع ویروس باشد. علیرضا رییسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، در این رابطه گفته بود: «استفاده از ماسک یکی از موثرترین و ارزان قیمت ترین راه های پیشگیری از انتقال ویروس است؛ به طوری که اگر دو نفر از ماسک استفاده کنند، حتی اگر یکی از آنها مبتلا باشد و در برابر فردی قرار بگیرد که سالم است، بسته به نوع ماسک می تواند بین ۸۵ تا ۹۵ درصد محافظت انجام دهد.»

استفاده از ماسک؛ از بی تاثیر تا راهکار

اما این تصویری که هم اکنون از ماسک، به عنوان پوششی برای محافظت در مقابل ویروس وجود دارد، در ابتدای شروع پاندمی به این شکل نبود و حتی بسیاری از متخصصان می گفتند که پوشیدن آن هیچ فایده ای ندارد و سازمان جهانی بهداشت هم تنها به افرادی که علائم بیماری را دارند، پیشنهاد داده بود که ماسک بپوشند.

اما چند ماه بعد، برای اولین بار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده آمریکا پیشنهاد خود را در این رابطه تغییر داد و به شهروندان پیشنهاد داد تا سعی کنند به شکلی جلوی دهان خود را بپوشانند.

سازمان جهانی بهداشت هم در این رابطه در وبسایتش نوشته است: «اگر باید از خانه خارج شوید، ماسک بپوشید تا جلوی ابتلای دیگران به بیماری را بگیرید.»

رکسانا مصلحی، روفسور همه گیرشناس ژنتیکی در دانشگاه ایالتی نیویورک، در این رابطه گفته بود: «چهار ماه پیش محدودیت ها و تعطیلی ها وجود داشتند و مردم نمی توانستند، تجمع بزرگی داشته باشند. به همین دلیل آن زمان پیشنهاد شد که مردم ماسک ها را برای خودشان نگه ندارند تا افرادی که در خط اول مبارزه با ویروس هستند مثل آنهایی که در بیمارستان ها کار می کنند و آنهایی که پرسنل اساسی هستند و باید در رفت وآمد باشند بتوانند به ماسک دسترسی داشته باشند.»

او افزود: «حالا اما شرایط فرق کرده است، چراکه همه جا در حال بازگشایی هستند، حتی قبل از بازگشایی ها هم تجمعاتی انجام شد. به دلایل مختلف مردم دوست ندارند محدودیت ها و مثلا فاصله دو متری گرفتن از هم را رعایت کنند. در آن زمان متخصصین متوجه این موضوع شدند و از مردم خواستند از ماسک استفاده کنند. در عین حال متخصصین متوجه شدند که این ویروس می تواند از طریق قطره حتی تا بیشتر از دو متر هم مسیر را طی می کند.»

تحقیقات درباره استفاده از ماسک چه می گویند

در واقع تغییر دیدگاه ها نسبت به نقش ماسک در جلوگیری از شیوع ویروس به حدود ۴۰ روز پیش و مطالعه ای برمی گردد که سازمان جهانی بهداشت از آن حمایت کرده است. این تحقیق دکتر چو و همکارانش که در مجله لنست منتشر شده است، اطلاعات ۲۵هزار نفر را بررسی کردند تا نتایج فاصله گذاری اجتماعی، پوشیدن ماسک و پوشیدن چشم با شیلد یا عینک را روی میزان شیوع ویروس بررسی کنند.

براساس نتایج این مطالعه، با استفاده از ماسک احتمال ابتلا به ویروس ۳درصد و بدون ماسک حدود ۱۷ درصد است، این یعنی اگر ماسک بپوشید احتمال ابتلا به کروناویروس برای شما ۸۰درصد کاهش می یابد.

همچنین مطالعه ای دیگر که چند هفته پیش توسط تیم تحقیقاتی دانشگاه کمبریج منتشر شده است، نه تنها این موضوع را تایید می کند بلکه مدعی شده که پوشیدن ماسک توسط شهروندان در روند جلوگیری از پاندمی نقش مهمی دارد.

در بررسی یک اپیدمی یا پاندمی کمیتی به اسم R۰ هم اسم ببرم که نشان می دهد هر نفر مبتلا، چند نفر دیگر را مبتلا می کند، این عدد اگر به زیر یک برسد یعنی یک کشور در کنترل پاندمی موفق شده است، این عدد در ابتدای شروع پاندمی در ایران ۴.۹ بود و در تعطیلی های فروردین ماه به ۲.۱ رسید.

حالا نتایج مطالعات کمبریج نشان داده است که اگر تمام جمعیت یک کشور ماسک بپوشند، بدون نیاز به تعطیلی می توان این عدد را از ۴ به یک رساند. همچنین نتایج این مطالعه نشان داده که پوشیدن ماسک می تواند مانع ایجاد موج دوم پاندمی شود.

پروفسور جان کالوین، نویسنده این مطالعه در این رابطه می گوید: «یک دیدگاهی وجود دارد که با پوشیدن ماسک از دیگران مراقبت می کنید، اتفاقا با پوشیدن ماسک شما بیشتر از خودتان محافظت می کنید.»

استفاده از چه نوع ماسکی بهتر است؟

اگرچه دیگر شکی نیست که پوشیدن ماسک در جلوگیری از پخش ویروس موثر است، اما ماسک های مختلف تاثیرگذاری های مختلفی در این رابطه دارند. براساس گزارش گاردین، ماسک های N۹۵ بیشترین درجه محافظت در مقابل کروناویروس را دارند و بعد از آن هم ماسک های جراحی قرار دارند.

در تحقیق مجله لنست هم آمده است که ماسک های پزشکی N۹۵ در مراقبت از نیروهای پزشکی ۹۶درصد موثر است، در حالی که این عدد برای ماسک های جراحی حدود ۷۷درصد است.

البته وزارت بهداشت ایران به شهروندان هشدار داده است که از ماسک های N۹۵ استفاده نکنند، علت این موضوع این است که این نوع ماسک ها در کشور اکثرا فیلتردار هستند و در این صورت ویروس می تواند از ماسک خارج شود. چندی پیش مسئول بهداشت شهر سان فرانسیسکو هم به شهروندانش هشدار داده بود که اگر از این نوع ماسک ها استفاده می کنند، سوراخ های موجود روی فیلتر آن را با چسب بپوشانند.

تصویر

هنوز مدارک علمی زیادی برای ارزیابی میزان تاثیرگذاری ماسک های دست ساز و پارچه ای وجود ندارد، اما به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده آمریکا، استفاده از نوع ماسکی بهتر از حالتی است که ماسک پوشیده نشود.

در واقع به نظر رسد استفاده از نوع ماسکی می تواند در کنار این که سرعت شیوع بیماری را کاهش بدهد، حتی برای چند درصد(گاهی تا ۸۰درصد) جان افراد را نجات بدهد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (186 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (110 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (104 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (85 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (56 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (51 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (44 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (34 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (29 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (27 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (26 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (23 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (20 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (14 نظر)
تیتر امروز   
آلیشا لیمن اینفلوئنسر معروف و محبوب سوئیسی در یوونتوس هم تیمی پارتنرش شد +تصاویر
علیرضا بیرانوند متهم به قتل یک جوان هوادار پرسپولیس شد؟!/ درویش علیه دروازه بان یاغی مدرک رو کرد؟ +سند
دیدار جانشین فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح کشور با خانواده امیرسرلشکر شهید کریم بیاتی اشکفتکی
آیین تکریم از پیشکسوتان رسانه ملّى برگزار شد
تصادف وحشتناک و له شدن خودروی سواری پژو 206 در مرند
کونگ فو آزاد آذربایجان شرقی جایگاه نخست استان را کسب کرد
انتصاب نماینده انجمن کمیته تک رزم آذربایجان شرقی
هیات کونگ فو و هنرهای رزمی شهرستان مرند رتبه نخست استانی را کسب کرد
دختر 14 ساله تبریزی با خودرو وارد پارکینگ یک خانه شد! + فیلم
انتصاب مسئول جدید روابط عمومی انجمن کمیته تک رزم آذربایجان شرقی
اکرم بانو از پرشورها کارت قرمز گرفت / استوری جنجالی و پرحاشیه همسر علیرضا بیرانوند به اجبار از اینستاگرام پاک شد +سند
20 ترفند برای بزرگ‌تر نشان دادن آشپزخانه‌های کوچک
چرا مشارکت در چند انتخابات اخیر کم است؟
ماجرای ضرب المثل معروف «ماست را کیسه کردن» چیست؟
مهم‌ترین مطالبات از تیم اقتصادی رئیس جمهوری چیست؟
منتخب روز   
سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم