آیا استفاده از فویل در پخت غذا برای سلامتی خطرناک است؟

  دوشنبه، 16 آبان 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
آیا استفاده از فویل در پخت غذا برای سلامتی خطرناک است؟
شاید برای شما نیز تا به حال سوال شده که این همه از فویل برای پخت و پز استفاده میکنیم نکند برای سلامتی ضرر برساند؟ نگران نباشید در این محتوا به سوال شما و همچنین چگونگی استفاده از فویل در پخت و پز میپردازیم. همراه ساعدنیوز باشید.

فویل آلومینیومی یکی از ابزار کار مهم برای آشپزی به خصوص پخت بعضی از غذاهای خاص و لذیذ مانند مرغ بریان است. به طورکلی استفاده از فویل برای پخت غذا رایج است ولی سؤال اینجاست که آیا خطری برای سلامتی ایجاد می کند یا خیر؟ در ادامه با ما همراه باشید تا این موضوع را بررسی کنیم.

فویل آلومینیومی چیست؟

فویل آلومینیوم یا فویل قلع، یک ورق فلزی براق و نازک است که ضخامت های مختلفی دارد، ولی می تواند در حد کاغذ نازک باشد و معمولاً ضخامت آن کمتر از ٢ میلی متر است. از این فویل به صورت صنعتی برای اهداف مختلفی ازجمله بسته بندی، عایق کاری و حمل ونقل استفاده می شود. همچنین به طور گسترده در فروشگاه های مواد غذایی برای مصارف خانگی جهت آشپزی در دسترس است. معمولاً در خانه از فویل آلومینیومی برای نگهداری مواد غذایی، برای پوشاندن سطوح پخت و بسته بندی مواد غذایی مانند گوشت استفاده می کنند تا از کاهش رطوبت آن ها در حین پخت وپز جلوگیری شود. همچنین گاهی هنگام برخی از روش های پخت مانند کباب کردن از فویل جهت محافظت از غذاهای حساس تر مانند سبزیجات و جلوگیری از سوختن آن ها استفاده می کنند. از فویل آلومینیومی برای انجام برخی دیگر از امور خانه داری نیز استفاده می شود که در محتوا چندین ترفند زیرکانه خانه داری با فویل آلومینیومی می توانید مطالعه کنید.

آیا استفاده از فویل برای پخت غذا مضر است؟

به طور کلی مقدار کمی آلومینیوم در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد؛ زیرا آلومینیوم یکی از فراوان ترین فلزات روی زمین است. در حالت طبیعی خود این ماده به عناصر دیگری مانند فسفات و سولفات موجود در خاک، سنگ ها و رس متصل می شود. بااین حال، به مقدار کم در هوا، آب و غذای شما نیز یافت می شود. به همین دلیل در بیشتر غذاها ازجمله میوه ها، سبزیجات، گوشت ها، ماهی، غلات و محصولات لبنی وجود دارد. برخی از غذاها مانند برگ چای، قارچ، اسفناج و تربچه نیز نسبت به سایر غذاها آلومینیوم بیشتری را جذب می کنند. علاوه بر این، مقداری از آلومینیومی که می خورید از افزودنی های مواد غذایی فرآوری شده، مانند مواد نگه دارنده، مواد رنگی، مواد ضد جوش و غلیظ کننده ها وارد بدن شما می شوند. آلومینیوم همچنین از طریق داروهایی که محتوای آلومینیوم بالایی دارند مانند آنتی اسیدها وارد بدن می شود. محتوای آلومینیوم موجود در غذا و دارو مشکلی در نظر گرفته نمی شود، زیرا فقط مقدار کمی از آلومینیومی که مصرف می کنید در بدن جذب می شود و بقیه به همراه مدفوع شما دفع خواهد شد. علاوه بر این، در افراد سالم، آلومینیوم جذب شده بعد از مدتی از طریق ادرار دفع می شود. این مقدار که می تواند از طریق فویل نیز وارد غذا و بعد هم وارد بدن شما شود، بی خطر در نظر گرفته می شود به شرط آنکه استفاده از فویل بیش ازحد نباشد و تنها گاهی اوقات از آن جهت پخت غذاها استفاده شود.

پوستر استفاده فویل آلومینیومی در پخت و پز

مقدار آلومینیومی که از طریق فویل وارد بدن می شود، به چه عواملی بستگی دارد؟

پخت وپز با فویل آلومینیومی می تواند محتوای آلومینیوم رژیم غذایی شما را افزایش دهد. مقدار آلومینیومی که هنگام پخت وپز با فویل آلومینیومی وارد غذای شما و بعد هم بدن می شود تحت تأثیر عوامل مختلفی است، مانند:

  • دما: پخت وپز در دمای بالاتر آلومینیوم بیشتری را وارد غذا می کند.
  • نوع غذاها: پخت وپز با غذاهای اسیدی مانند گوجه فرنگی، کلم و ریواس جذب آلومینیوم را افزایش می دهد.
  • برخی از مواد تشکیل دهنده: استفاده از موادی مانند نمک و برخی ادویه ها در آشپزی

خطرات احتمالی سلامتی ناشی از مصرف بیش ازحد آلومینیوم

همان طور که در بخش های قبل نیز به آن اشاره شد، استفاده از فویل برای پخت غذا زمانی بی خطر است که تنها گاهی مورد مصرف قرار بگیرد. استفاده بیش ازحد می تواند میزان آلومینیوم در بدن را افزایش داده و خطراتی ایجاد کند. افرادی که بدن سالمی دارند می توانند به طور مؤثر مقادیر کمی از آلومینیوم جذب شده توسط بدن را دفع کنند. بااین وجود، آلومینیوم رژیم غذایی به عنوان یک عامل بالقوه در ایجاد بیماری آلزایمر شناخته شده است.

آلومینیوم و مغز

آلومینیوم تاثیرگذاری بالایی بر بافت های مغز دارد، که آن را به یک عامل خطرآفرین جدی برای بیماری آلزایمر و دیگر اختلالات انحطاطی تبدیل می کند. مطالعات نشان داده اند که آلومینیوم توانایی کاهش نرخ رشد سلول های مغز انسان را دارد. همچنین، تراکم بالای آلومینیوم در بافت مغز بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر مشاهده شده است. مطالعات نشان داده اند که آلومینیوم موجب استرس اکسیداتیو در مغز می شود و آثار آن ممکن است تا زمانی که وارد دهه های 70 و 80 زندگی خود شوید، نمایان نشوند. طی یک مطالعه، کالبدشکافی مغز افراد پیر نشان داد که سطوح آلومینیوم در آنها 20 برابر بیشتر از افراد میانسال بوده است. آلومینیوم به عنوان یکی از فلزاتی که اثر منفی بر سیستم عصبی انسان دارند نیز شناخته می شود.

آلومینیوم و استخوان ها

آلومینیوم تنها در اطراف مغز انسان جمع نمی شود، بلکه می تواند در اطراف بافت استخوانی نیز تجمع کند. مطالعات نشان داده اند که آلومینیوم در فرایند کانی سازی دوباره استخوان با کلسیم رقابت می کند و سطوح بالای این فلز در بدن با شکنندگی استخوان ها و پوکی استخوان پیوند خورده است.

آلومینیوم و جذب مواد مغذی

زمانی که مغز در معرض سطوح بالای آلومینیوم قرار می گیرد، این فلز از مانع خونی-مغزی عبور کرده و اطراف هیپوکامپ، کورتکس، و دیگر بخش های مرتبط با بیماری آلزایمر تجمع می کند. با تجمع آلومینیوم در مغز، این فلز با مواد مغذی ضروری دیگر برای مغز و بدن مانند منیزیم، کلسیم و آهن وارد رقابت می شود.

آلومینیوم و کبد و کلیه ها

اگر بیش از اندازه آلومینیوم مصرف کنید، اندام های سم زدا در بدن با افزایش حجم کار خود برای دفع این ماده مواجه می شوند. اگر کلیه ها و کبد انسان به واسطه استرس بیش از اندازه ناشی از اضافه بار سمی مداوم امکان ارائه عملکرد درست خود را نداشته باشند، آلومینیوم به جای آن که دفع شود، در بدن باقی مانده و در بافت های بدن تجمع می کند.

آلومینیوم و تیروئید

در شرایطی که پرسش درباره این که آلومینیوم اثر مستقیم بر سلامت تیروئید دارد یا خیر مطرح است، شواهد زیادی وجود دارند که نشان می دهند قرار گرفتن در معرض آلومینیوم بر غدد پاراتیروئید اثرگذار است و ممکن است ترشح هورمون پاراتیروئید را سرکوب کند.

چگونه در هنگام آشپزی میزان قرار گرفتن در معرض آلومینیوم را به حداقل برسانیم؟

حذف کامل آلومینیوم از رژیم غذایی غیرممکن است اما می توانید برای به حداقل رساندن آن تلاش کنید؛ زیرا سازمان بهداشت جهانی (WHO) و سازمان غذا و دارو (FDA) اعلام کرده اند که سطوح کمتر از 2 میلی گرم از این ماده به ازای هر 2/2 پوند (1 کیلوگرم) وزن بدن در هفته بعید است که باعث مشکلات سلامتی شود. چند قدم وجود دارد که می توانید برای به حداقل رساندن آلومینیوم در هنگام پخت وپز در غذا انجام دهید که عبارت اند از:

  • از پخت وپز با حرارت بالا خودداری کنید. در صورت امکان غذاهای خود را در دمای پایین تر بپزید.
  • استفاده از فویل آلومینیومی را برای پخت وپز کاهش دهید، به خصوص اگر غذاهای اسیدی مانند گوجه فرنگی یا لیمو را طبخ می کنید.
  • برای پخت غذا از ظروف غیر آلومینیومی مانند ظروف شیشه ای یا چینی استفاده کنید.

علاوه بر این، ازآنجایی که غذاهای فرآوری شده تجاری ممکن است در آلومینیوم بسته بندی شوند یا حاوی افزودنی های غذایی حاوی آن باشند، می توانند سطوح آلومینیومی بالاتری نسبت به غذاهای خانگی را وارد بدن کنند؛ بنابراین، خوردن غذاهای خانگی و کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده تجاری می تواند به کاهش آلومینیوم در بدن کمک کند.

آیا باید استفاده از فویل برای پخت غذا را متوقف کنید؟

میزان آزاد شدن آلومینیوم در غذا به خصوص اگر نکات گفته شده در قسمت قبل را در نظر بگیرید کم است. بااین حال، به طورکلی می تواند میزان ورود آلومینیوم در بدن را افزایش دهد. از طرفی گاهی طبخ برخی غذاها تنها با فویل ممکن است و با فویل به مزه موردنظر دست پیدا می کنید؛ بنابراین بهترین راهکار این است که تنها گاهی از این روش استفاده کنید و هنگام استفاده از فویل برای پخت غذا از دمای متوسط به پایین استفاده نمایید.

استفاده فویل آلومینیومی

به جای آلومینیوم از چه چیزی استفاده کنیم؟

به جای پخت و پز با فویل آلومینیومی می توانید ابزار و لوازم شیشه ای را انتخاب کنید، و به جای نگهدای غذا در آلومینیوم از ظروف شیشه ای با قابلیت استفاده مجدد بهره ببرید. اگر چاره ای جز استفاده از آلومینیوم ندارید، به همراه آن از ادویه ها یا غذاهای اسیدی استفاده نکنید. همچنین، به خاطر داشته باشید که فویل آلومینیومی تنها گزینه ای نیست که ما را در معرض این فلز قرار می دهد. تا حد امکان از محصولات بهداشتی حاوی آلومینیوم مانند ضد اسیدها و دئودورانت ها پرهیز کنید و غذاهای منجمد و فرآوری شده را محدود کنید، زیرا ظروف آنها به طور معمول حاوی آلومینیوم است.

بنابراین همان طور که ملاحظه کردید استفاده از فویل برای پخت غذا خطر چندانی برای سلامتی ندارد و میزان ورود آلومینیوم به بدن از این طریق ناچیز است. تنها باید برخی نکات گفته شده در این مقاله را نیز در نظر داشته باشید تا مشکلی برای سلامتی شما ایجاد نشود. امیدوارم از محتوای خانه داری نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که به خانه داری علاقمند هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش سبک زندگی ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (56 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (46 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای ساره بیات+عکس/ یکی از یکی معروف تر و هنرمند تر (40 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (39 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (38 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (35 نظر) نگاهی به امضای زیبا و هنرمندانه ی آیتک سلامت ستاره چشم رنگی تیم ملی + عکس / شیک بودن در آیتک خلاصه می شود (32 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (32 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (31 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (28 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی متین ستوده خانم بازیگر خرم آبادی برنامه جوکر/ ماشالا سلیقش حرف نداره+عکس (28 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (27 نظر) موتور سواری حسن یزدانی در سطح شهر / وسیله نقلیه باور نکردنی پر افتخار ترین کشتی گیر تاریخ ایران + عکس (26 نظر) اولین غذای "جان" پسر بهرام رادان که مامان مینا براش درست کرده+عکس/ نوش جونش (25 نظر) نگاهی به پذیرایی دلباز و شاهانه عمارت لاکچری علی دایی +عکس/ از فرش های ابریشمی تبریزبافت تا پیانوی کنسرتو مارک پتروف (24 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روستای تاریخی حیرت انگیز در یزد ؛ مقصدی زیبا برای رقم زدن روزی خاطره انگیز در کنار عزیزانتان
فال روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 29 مرداد ماه 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 29 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 29 مرداد 1403+فیلم
فال انبیاء روزانه دوشنبه 29 مرداد 1403
هدیه خاص رهبر معظم انقلاب به الهام چرخنده/ رهبری فرموردند این خانم کیست؟ گفتم من سرباز شما هستم
برگزاری جلسه رفع موانع تولید باحضور رییس مرکز حل اختلاف کشور در گلوگاه مازندران
برگزاری آئین تکریم آزادگان رسانه ملی
گله و انتقاد یاسین سبزی پور سلامات، ریاست کمیته قهرمانان تمامی ورزش‌ها در اتحادیه و انجمن صنفی باشگاه‌داران خوزستان
تصادف زنجیره ای اتوبوس با بیش از ده خودرو در آزادراه کرج _ تهران 10 مصدوم برجای گذاشت+ویدئو
رونمایی از تندیس بی‌نظیر و متفاوت بیتا فرهی/چگونه قد، وزن و جزئیات ویژگی‌های در این مجسمه محاسبه شد؟+عکس
شرایط مربوط به طرح جذب و کسر خدمت سربازی فارغ التحصیلان دانشگاهی ‌
محمدمنان رئیسی: مدافعان وزیر راه سال دیگر او را استیضاح می‌کنند
منتخب روز   
شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت!