آیا خودروهای لوکس باید بنزین سوپر بزنند؟

  یکشنبه، 30 مرداد 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
آیا خودروهای لوکس باید بنزین سوپر بزنند؟
استفاده از سوخت‌های با اکتان پایین، در موتوری که برای استفاده از سوخت‌های با اکتان بالا طراحی شده است، ریسک آسیب به موتور را افزایش می‌دهد و به مرور زمان بر کارایی آن تأثیر منفی خواهد داشت. در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر در این خصوص بحث کنیم.

تقریبا تمام کسانی که از ماشین استفاده می کنند دو واژه بنزین سوپر و بنزین معمولی را شنیده اند. حال سوال اینجاست که بنزین سوپر و معمولی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ و سوال مهمتر اینکه بنزین سوپر برای خودرو بهتر است یا معمولی؟ در ادامه با ما همراه ما باشید تا تفاوت های بین بنزین سوپر و معمولی را بسیار دقیق تر بررسی کنیم.

تفاوت بین بنزین سوپر و معمولی در چیست؟

اگر راننده باشید برای سوختگیری اقدام نمائید احتمالا متوجه تفاوت قیمت بنزین معمولی و سوپر شده اید. معمولا بنزین سوپر کمی گران تر از بنزین معمولی است. برخی رانندگان نیز چنین ایده ای دارند که با صرف کمی هزینه بیشتر و استفاده از بنزین سوپر کارایی خودرو خود را بالاتر ببرند.با این توجیه که چون بنزین سوپر اکتان بالاتری دارد، پس حتما برای موتور هم مفید بوده و با کیفیت تر از سوخت معمولی است. در صورتی که به طور کلی نمی توان چنین نتیجه ای گرفت. عدد اکتان بنزین های معمولی بین 87 تا 89 است و بنزین سوپر دارای اکتا 91 تا 93 می باشد.رده بندی اکتان سوخت براساس شاخص ضد ضربه یا ضد ناک سنجیده می شود که بیانگر میزان مقاومت سوخت در برابر پدیده ناک یا ضربه هنگام احتراق سوخت در موتور است، پس به تمیزبودن یا خالص بودن سوخت موردنظر هیچ ارتباطی ندارد.

بنزین سوپر چیست؟

بنزین سوپر همان بنزین معمولی است که برای بالا بردن عدد اکتان آن مقداری افزودنی های مختلف به بنزین اضافه می شود.برای اولین بار در خلال جنگ جهانی اول شخصی به نام میجلی کشف کرد که با افزودن سرب به بنزین می توان اکتان آن را بالا برد.بنزین معمولی سال های پیش از اختراع موتورهای درون سوز کشف شده بود و از آن برای کشتن شپش و آفت ها استفاده می شد. در آن زمان کلمه پترول یک نام تجاری بوده و این روش آفت کشی بعلت خطر شعله ورشدن و خطر ایجاد حساسیت پوستی برای مدت طولانی استقبال نشد.

جایگاه سوخت

آیا بنزین سوپر برای خودروهای لوکس مناسب تر است ؟

با بالا رفتن قیمت بنزین و بدتر شدن اوضاع اقتصادی ، راننده ها پیوسته به دنبال راه هایی می گردند که هزینه ها را پایین بیاورند و در پمپ بنزین پول کمتری خرج کنند . شاید اولین راهکاری که به ذهن برسد استفاده از بنزین معمولی است که در مقایسه با بنزین سوپر قیمت کمتری دارد .در بسیاری از کشورها ، بنزین سوپر ، عدد اکتانی برابر با 91 یا 92 دارد و عدد اکتان بنزین معمولی برابر با 87 است . ولی آیا استفاده از بنزین اکتان پایین ، واقعاً به موتور آسیب می رساند . اگر مالک یک خودرو لوکس هستید ، این موضوع اهمیت زیادی دارد چون بیشتر کمپانی های سازنده خودروهای لوکس بنزین سوپر را توصیه می کنند .

نخستین چیزی که باید چک کنید دفترچه راهنمای خودرو است . این احتمال هم وجود دارد که کمپانی سازنده ، بنزین سوپر را توصیه نکرده باشد . بهتر است بدانید برخی خودروهای لوکس ساخت کمپانی های فورد و جنرال موتورز ، مانند لینکلن MKS و کادیلاک STS به طور خاص برای کار کردن با بنزین معمولی طراحی و تولید شده اند .

اگر خودرو شما از این دست ماشین هاست ، موتور نه تنها از مزایای بنزین سوپر بهره ای نخواهد برد ، بلکه استفاده از آن در دراز مدت برای موتور زیان آور خواهد بود . نکته مفید دیگری که وجود دارد این است : ببینید آیا کمپانی سازنده استفاده از بنزین سوپر را ( توصیه ) کرده است یا موتور واقعاً به آن ( نیاز ) دارد . اگر استفاده از آن فقط توصیه شده است ( که در اکثر موارد این چنین است ) ، می توانید با خیال راحت از بنزین بدون سرب معمولی استفاده کنید ، هرچند مقداری از عملکرد را از دست خواهید داد .

بنزین اکتان بالا لزوماً از بنزین معمولی بهتر نیست . این بنزین خالص تر نیست و مراحل پالایش بهتر و بیشتری طی نکرده است و بر خلاف آنچه برخی افراد تصور می کنند ، بنزین سوپر موتور را تمیز نمی کند . بنزین سوپر فقط بنزینی است که دربردارنده مخلوطی از هیدروکربن هایی است که احتراق پذیری کمتری نسبت به هیدروکربن های بنزین معمولی دارد . شاید به نظرتان عجیب برسد چون موتورهای درون سوز به احتراق پذیری سوخت اتکا می کنند تا آن ها را جلو ببرد .

بیشتر موتور های درون سوز ، خواه چهار سیلندر باشند ، خواه شش یا هشت سیلندر ، در یک سیکل چهار زمانه کار می کنند که سیکل اتو (Otto) نامیده می شود . چهار مرحله این سیکل عبارتند از : مکش ، تراکم ، انفجار و تخلیه . به زبان ساده می توان گفت هر یک از پیستون ها طی یک چرخه یا سیکل به بالا و پایین حرکت می کند . هنگامی که پیستون به سمت پایین سیلندر حرکت می کند ، مخلوطی از سوخت و هوا به داخل سیلندر مکیده می شوند . وقتی پیستون به طرف بالای سیلندر حرکت می کند ، مخلوط هوا و سوخت را فشرده و متراکم می کند و درست هنگامی که به بالاترین نقطه می رسد ، شمع جرقه می زند . جرقه شمع باعث تولید یک انفجار کوچک و قابل کنترل می شود که پیستون را به سمت پایین می راند .

در آخرین مرحله سیکل ، پیستون به سمت بالا حرکت می کند تا دود ناشی از انفجار را از سیلندر خارج کند . وقتی دود به بیرون رانده شد ، چرخه دوباره تکرار می شود . مادامی که این سیکل به ترتیبی که ذکر شد تکرار شود ، موتور به نرمی کار خواهد کرد ولی گاهی اوقات ، خود فشار داخل پیستون باعث می شود مخلوط هوا و بنزین زود تر از موعد مقرر احتراق پیدا کند و یک انفجار کوچک تر و ضعیف تر ایجاد کند . این عمل ( احتراق نارس ) نامیده می شود و باعث می شود زیر کاپوت خودرو صدای تق تق یا غژ غژ شنیده بشود .

البته تق تق خیلی کم برای موتور زیان آور نیست ولی مناسب هم نیست . صدای تق تق نشان دهنده این است که موتور خوب کار نمی کند و مدتی است آن را چک نکرده اید و در نهایت می تواند زیان آور باشد . تق تق باعث می شود عملکرد موتور پایین بیاید ، پس حتماً باید از آن جلوگیری کرد . حتماً می پرسید چطور ؟ در جواب باید گفت در مورد بنزین اکتان پایین این احتمال بیشتر وجود دارد که تحت فشار پیستون منفجر بشود و تق تق موتور را به وجود بیاورد ولی آیا این به معنای این است که همیشه باید از بنزین اکتان بالا استفاده کنید ؟ نه الزاماً ! این امر فقط به ضریب تراکم موتور خودرو شما بستگی دارد . این ضریب عبارت است از حجم سیلندر ( هنگامی که پیستون در پایین ترین نقطه است ) ضربدر حجم سیلندر ( هنگامی که پیستون در بالاترین نقطه قرار دارد ) . هرچه ضریب تراکم بالاتر باشد ، مخلوط بنزین و هوا فشرده تر می شود و احتمال بیشتری وجود دارد که پیش از زمان مقرر منفجر بشود .

موتور هایی که از ضریب تراکم کمتری برخوردارند ، به بنزین سوپر نیاز ندارند چون احتمال بسیار کمی وجود دارد که مخلوط هوا و بنزین نابجا و بی موقع منفجر بشود . از طرفی ، موتورهای عملکرد بالا که از ضریب تراکم بالایی برخوردارند ، بیشتر در معرض احتراق نارس قرار دارند و می توانند از مزایای بنزین سوپر بهره ببرند . بهتر است بدانید موتور بیشتر خودروهای لوکس ، جزو موتورهای عملکرد بالا هستند ، با این حال ، بنزین سوپر همیشه برای این موتور ها لازم نیست .

چرا بنزین سوپر برای هر خودرویی مناسب نیست؟

یکی دیگر از نکات مهمی که باید مورد توجه قرار بگیرد تفاوت عدد اکتان میان بنزین معمولی و سوپر است؛ در واقع بنزین معمولی دارای اکتان 87 و بنزین سوپر اغلب از اکتان 92 برخوردار است. متاسفانه بسیاری از مردم بر این باورند که سوخت سوپر انرژی بیشتری نسبت به بنزین معمولی ارائه می دهد و کارکرد آن نیز بهتر بوده و پیشرانه خودرو را تمیز می کند که باید بگوییم چنین باوری صحت ندارد. وقتی خودرو باید از سوخت معمولی استفاده کند، اما مالکش برای آن سوخت سوپر استفاده می کند، چنین اقدامی باعث آسیب جدی به موتور خواهد شد. البته این نکته را نیز در نظر بگیرید که بنزین سوپر معمولا به عنوان سوخت مصرفی خودروهای لوکس و گران قیمتی محسوب می شود که موتور این خودروها قدرتمندتر بوده و به بنزین با عدد اکتان بالاتر نیاز دارند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (472 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (328 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (322 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (248 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (216 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (196 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (190 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (152 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (121 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (123 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (96 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (89 نظر) دارا حیایی: من یه خونه 50 متری رو به یه خونه‌ای 300 متری که پدرم برام گرفته باشه، ترجیح میدم./ جونم را به عنوان مهریه میدم! (85 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (84 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه دوشنبه 9 مهر 1403
کشف ابزار جادوگری از داخل یک کوزه باستانی/ از میخ‌های مسی تا دندان و موهای یک کودک بلوند+عکس
نفیسه روشن: قرار بود مهاجرت کنم برم امارات ولی دیدم پراید این وطن می ارزه به بنز آخرین مدل یک جماعت لجن+عکس
پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: هنوز با اعلیحضرت عقد زناشویی نبسته بودم اما صبح که از خواب بیدار شدم دوران کودکی و دوشیزه‌گی را از دست دادم!
خانه‌داری یک کدبانو؛ استفاده از جاروبرقی برای تازه نگه داشتن گوشت/ با این روش‌ها گوشت را همیشه تازه نگهداری کنید
رسوم عجیب جهان پارت 1 ؛ زندگی قبیله اندونزیایی با مردگان! +عکس
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت
(تصاویر) خانه باغ زیبای ترلان پروانه، طناز سریال "گردن زنی"، به سبک روستیک یا روستایی با دیوارهایی از جنس نی خیزران و گلدان‌های بزرگ سفالی
کشف یک گونه جانور نادر و جدید در دریا؛ کوسه‌های شبح در آبهای تاریک نیوزلند دیده شد!+تصاویر
10 مورد از عجیب ترن آدم های دنیا، که از شنیدنشون شاخ درمیآرید! از حامله بودن یک مرد هندی تا خوردن شیشه!+تصاویر
(ویدیو) جنجال جدید و باورنکردنی سریال گردن زنی/ شاید باورتون نشه ولی تو سریال گوش های مهران غفوریان رو با چسب چسبوندن به سرش😲😲
(عکس) سنگ تمام بیرانوند برای تولد لاکچری پسرش با تم شیک و خاص/ فقط قیافه اون سگ با ابهت کنار پسرش
(تصاویر) 5 خانه‌ی حیرت‌انگیز جهان در سال 2024 از نگاه معماران/ جالبه که نه لوکسن نه لاکچری ولی میخکوب‌کنندن
اگه اولین نفر برای قبر خریدن باشی جایزه میگیری! 🤣جایزه اولین کسی که تو بهشت زهرا دفن شد چی بود؟ + عکس
همزاد جنی باور خرافی یا واقعی؟/آیا شما به وجود همزاد باور دارید؟+تصاویر
منتخب روز   
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس