آیا می توان در دوران بارداری چای ترش مصرف کرد؟

  چهارشنبه، 25 خرداد 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
آیا می توان در دوران بارداری چای ترش مصرف کرد؟
مصرف چای ترش در بارداری که از جمله نوشیدنی های مفید به شمار می آید بسیار مناسب بوده و اگر در حد متعادل و به اندازه در این دوران استفاده گردد فواید و مزایای بسیار زیادی را برای مادر و جنین به همراه دارد با ما همراه باشید تا خواص این چای را در دوران بارداری بررسی کنیم.

نوشیدن انواع چای و دمنوش امروزه محبوبیت زیادی در بین مردم پیدا کرده است. می دانیم که برخی از چای ها و دمنوش ها در بارداری خطرناک هستند و مصرف آنها توصیه نمی شود. اما چای ترش چطور؟ آیا مصرف چای ترش در بارداری مجاز است؟ آیا خوردن چای ترش در بارداری می تواند خطری را برای مادر یا جنین ایجاد کند. در ادامه این مقاله همه چیز را در مورد چای ترش در بارداری برای شما شرح خواهیم داد.

چای ترش چیست؟

Hibiscus همان گلبرگ های گیاهی که چای ترش را از آن بدست می آورند، گیاهی گلدار است که با دم کشیدن گلبرگهای خشک آن اغلب به عنوان یک چای گرم یا سرد مصرف می شود.گیاه هیبیسکوس که معمولاً در مناطقی با آب و هوای گرمسیری یافت می شود، کاربردهای گسترده ای فراتر از چای ترش دارد. از قسمتهای مختلف گیاه برای ایجاد کاغذ، طناب و حتی داروهای محلی استفاده می شود. چای ترش مزه ای ترش دارد و به همین دلیل معمولا با شکر مورد استفاده قرار می گیرد. ترشی موجود در چای ترش به دلیل وجود ویتامین C می باشد و همین موضوع سبب می شود تا چای ترش خاصیت ضد سرماخوردگی پیدا کند. البته نوشیدنی چای ترش یا چای مالمیر به صورت نوشابه سرد هم در اکثر نقاط آسیا و آفریقا مورد استفاده قرار می گیرد.

چای ترش دارای خواص داروئی می باشد. این گیاه حاوی مقادیر آنتوسیانین در کاسبرگ های خود است که سبب کاهش فشار خون می شود. این ماده خاصیت ضد سرطانی نیز دارد و مدر نیز است. آنتی اکسیدان های موجود در چای ترش ضد چربی خون اند.

چای ترش

آیا مصرف چای ترش در بارداری بی خطر است؟

همانطور که می دانید مسئله تغذیه و رژیم غذایی مادران در دوران بارداری از اهمیت زیادی برخوردار است و بر روی سلامتی و رشد جنین تاثیر گذار می باشد به همین دلیل نیاز است که برنامه غذایی آن ها کاملا اصولی و حاوی تمامی مواد غذایی مورد نیاز باشد.در حالی که چای گیاه هیبیسکوس فواید زیادی برای سلامتی دارد، اما اگر باردار یا شیرده هستید معمولاً خوردن آن توصیه نمی شود. اگرچه مطالعاتی با اشاره به خطرات احتمالی در دوران بارداری بر روی حیوانات انجام شده است، اما طبق یک بررسی در سال 2013 یافته ها به اندازه کافی نگران کننده است که مصرف آن در بارداری انسان را نیز به شدت منع کند.

فواید مصرف چای ترش در حاملگی

در ادامه مجموعه ای از انواع مزایای این نوع نوشیدنی بی نظیر را برای شما عزیزان شرح داده ایم.

  • کنترل فشار خون:در صورتی که میزان فشار خون در حد بالایی باشد می توان با نوشیدن این نوع چای مقدار آن را کاهش داد و در واقعی به نوعی آن را تنظیم نمود.
  • هضم راحت و بهتر:چای ترش در واقع می تواند فعالیت مثانه و دستگاه گوارش را تقویت نموده و عمل هضم را راحت تر نماید.
  • کم کردن میزان قند خون:این نوع چای برای افرادی که دیابت نوع دو دارند بسیار مفید و مناسب می باشد و در کاهش مقدار خون تاثیرگذار بوده و کمک کننده می باشد.
  • کنترل کردن میزان وزن:اغلب مردم ترجیح می دهند به جای مصرف کافئین از انواع چای استفاده نمایند که این نوع چای از جمله این گزینه ها می باشد و در کاهش وزن موثر می باشد.
  • کم کردن میزان کلسترول خون:به طور کلی بیشتر افراد از انواع بیماری ها و مشکلات مربوط به کلسترول رنج می برند و در واقع می توان گفت علت اصلی بالا رفتن میزان ال دی ال خون کلسترول می باشد که در این میان می توانید با مصرف چای ترش مقدار کلسترول را در حد متعادلی نگه دارید.
  • مراقبت از کبد:با توجه به این که کبد اهمیت زیادی در بدن دارد بنابراین هر گونه مشکلات و اختلالات مرتبط با آن زندگی فرد را دچار مشکل می کند ولی می توان با مصرف این نوع چای پرخاصیت به گونه ای از کبد در برابر این عوامل محافظت نمود.
  • خنک کننده بدن:چای ترش در حقیقت باعث کم شدن عطش و رفع تشنگی می شود که به همین خاطر برای استفاده در دوران حاملگی توصیه می گردد و همچنین اغلب ورزشکاران از این نوشیدنی مفید استفاده می کنند.
  • درمان و رفع افسردگی:با وجود انواع فشارها و تنش های مختلف بروز استرس و افسردگی در دوران بارداری بسیار رایج می باشد که با مصرف این نوع چای به صورت ولرم می توان در رفع آن موثر بود و بر آن غلبه نمود.
  • سرشار از ویتامین ث:مادران باردار می توانند ویتامین ث موردنیاز بدن خود را از طریق مصرف چای ترش بدست آورند. این نوع ویتامین موجب محافظت از سیستم دفاعی بدن در برابر انواع عفونت های ویروسی می شود.
  • رفع و درمان یبوست:چای ترش در حقیقت به عنوان ملینی خفیف مورد استفاده قرار می گیرد که در رفع یبوست بسیار تاثیرگذار می باشد.

مضرات و عوارض چای ترش در بارداری

این نوع نوشیدنی علاوه بر خواص و فواید زیادی که دارد دارای پیامدها و تاثیرات منفی مختلفی نیز می باشد که در ادامه به معرفی آن ها پرداخته ایم.

  • تاثیر بر روی میزان استروژن:چای ترش در واقع میزان استروژن را پایین می آورد. همینطور می توان گفت استفاده از این نوع چای تاثیر مستقیمی بر روی قدرت تولید مثل می گذارد. پایین بودن سطح استروژن در صورتی که تمایل دارید اقدام به بارداری نمایید امکان دارد سبب بروز مشکلاتی گردد. طبق بررسی های انجام شده مصرف این چای بر روی جنین تاثیر زیادی نداشته ولی با این وجود بهترین کاری که می توانید به آن عمل کنید این است که زمانی که باردار می باشید و یا قصد بارداری دارید از مصرف این چای پرهیز نمایید و یا به اندازه مناسب و کم استفاده کنید. همچنین می توان گفت افراط در خوردن این نوع چای در خانم های حامله موجب کم شدن اشتها و سوء تغذیه در بارداری شده و همینطور کم شدن وزن نوزاد بعد از تولد می گردد.
  • تاثیر بر روی سلول های سرطانی پوست و مغز:مصرف این نوع چای برای بیماران سرطانی بسیار مضر بوده به طوری که زمانی که در حال شیمی درمانی و یا پرتو درمانی می باشند نباید این نوع چای را مصرف نمایند زیرا امکان دارد اختلالاتی در زمان تداخل با داروهای سرطانی ایجاد نمایند. این مورد در واقع از جمله مهمترین تاثیرات جانبی چای ترش می باشد که باید از آن آگاهی داشته باشید.
  • کاهش میزان فشار خون:با وجود این که از فواید مهم چای ترش کم کردن خطر فشار خون بوده و در این زمینه کمک کننده می باشد اما بهتر است بدانید فشار خون و خواص ادرار آور آن امکان دارد سبب گسترده شدن رگ های خونی شده و در این صورت اگر به فشار خون کم ابتلا دارید و داروهای کاهش فشار خون استفاده می کنید بنابراین بایستی این نوع چای را از برنامه غذایی خود حذف نمایید.
  • ایجاد حساسیت:امکان دارد بدن بعضی از افراد به مصرف این نوع چای آلرژی نشان دهد. این نوع حساسیت اغلب به شکل قرمز شدن چشم یا بروز تب دیده می گردد.
  • تاثیر بر روی دیابت و میزان قند خون:خانم های که دچار دیابت بارداری می باشند بهتر است از خوردن چای ترش پرهیز نمایند چرا که این نوع چای در واقع میزان قند خون را شدیدا کاهش داده و تاثیر داروهای کاهش دهنده قند خون را از بین می برد
  • درمان و رفع افسردگی:با وجود انواع فشارها و تنش های مختلف بروز استرس و افسردگی در دوران بارداری بسیار رایج می باشد که با مصرف این نوع چای به صورت ولرم می توان در رفع آن موثر بود و بر آن غلبه نمود.
  • خنک کننده بدن: چای ترش در حقیقت باعث کم شدن عطش و رفع تشنگی می شود که به همین خاطر برای استفاده در دوران حاملگی توصیه می گردد و همچنین اغلب ورزشکاران از این نوشیدنی مفید استفاده می کنند.

آیا از چای ترش می توان برای القای درد زایمان استفاده کرد؟

دانستن اینکه چای ترش باعث القای زایمان می شود ممکن است شما را تحریک کند. به خصوص اگر در روزهای پایانی بارداری هستید و خسته شده اید. درنتیجه ممکن است به این فکر کنید تا با نوشیدن چای ترش دردتان بگیرد.نوشیدن یک فنجان چای ترش برای کمک به تسریع در شروع زایمان، وسوسه انگیز است، اما گرچه اگر از 39 هفته عبور کرده باشید مشکلی ایجاد نمی شود اما قبل از هر کاری باید با دکترتان مشورت کنید.

آیا مصرف مواد غذایی حاوی عصاره گیاه هیبیسکوس مضر است؟

اکثر چای های ترش کیسه ای که به فروش می رسند، حاوی عصاره گیاهی بسیار کمتر از آنچه در مکمل ها یا مخلوط های خانگی پیدا می کنید، هستند. مهم است که به خاطر داشته باشید که عصاره گیاه هیبیسکوس را می توان در محصولات مختلف یافت، حتی زمانی که روی بسته بندی ذکر نشده است. این امر به ویژه در مخلوط های چای گیاهی که ممکن است حاوی گلاب و تمشک نیز باشند (دو ماده ای که معمولاً با عصاره گیاه هیبیسکوس مخلوط می شوند) صادق است. بنابراین، برای آرامش خاطر، بهترین کار این است که از مصرف چای گیاهی کیسه ای که به طور واضح تمام مواد موجود در آن را ذکر نمی کند، خودداری کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (548 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (343 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (299 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (117 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (33 نظر) نگاهی به نمای بیرونی و داخلی خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی/ از درب و آیفون ساده تا مبلمان زیبا ولی معمولی پذیرایی+عکس (23 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (18 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (15 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای اعلام موجودی کارت بانکی حماسه آفرید+ویدئو/هیتلر هم مغز اینو نداشت... (11 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (10 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (10 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 14 تیر 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 14 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 14 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 14 تیر 1403 + فیلم
بهترین بادام هندی ابران متعلق به کدام شهر است
7 مکان دیدنی و زیارتی کربلا که تا عمق وجوتان را می لرزاند!
کشف باورنکردنی دربارۀ مورچه‌ها؛ آن‌ها هم‌نوعانشان را «جراحی» می‌کنند
15 سالگی از خانه فرار کردم و هرگز برنگشتم/ پدر و مادرم پزشک بودند /مادرم مقصر بود چون...
متن و جملات ادبی برای تسلیت ماه محرم / با بوی محرم الحرام تو حسین ایام عزا و غصه آغاز شود
نگاهی به رسم جالب هر شب خانواده رهبر معظم انقلاب
نسبت فامیلی ماهچهره خلیلی، خواهر مختار در سریال مختارنامه و پروین سلیمانی چه بود؟+عکس
«طلا خوری» خوراک لاکچری بازان ایرانی/ سرو بستنی، قهوه، آب و ترافل با طعم طلا | قیمت خوراکی‌های گران قیمت بچه پولدارها چقدر است؟
برآورد آمریکا و اسرائیل مداخله مستقیم ایران در جنگ با حزب الله است
راه‌های افزایش مشارکت مردم در انتخابات
شب عروسی دختر رهبر معظم انقلاب که شام برای مهمانان نداشتند! عروسی دختر آقا به صرف چند قلم میوه و شیرینی
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس