آیا سرماخوردگی از ابتلای شما به ویروس کرونا جلوگیری می‌کند؟

  شنبه، 25 مرداد 1399 ID  کد خبر 96850
آیا سرماخوردگی از ابتلای شما به ویروس کرونا جلوگیری می‌کند؟
ساعد نیوز: مطالعات درباره ویروس کرونا همچنان ادامه دارد. این ویروس رفتار پیچیده‌ای از خود نشان می‌دهد و به همین خاطر دانشمندان تاکنون نتوانسته‌اند آن را به‌ درستی مورد بررسی قرار دهند. محققان اعلام کرده‌اند که هنوز شواهدی دال بر مصونیت ابتلا به کرونا از طریق سرماخوردگی در دست نیست.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از اعتمادآنلاین، اخیراً مقاله ای در مجله Science منتشر شده که در آن به این مساله پرداخته اند که چرا ممکن است کووید-۱۹ در برخی از موارد کشنده باشد و بعضی اوقات نیز چندان شدید نباشد. دانشمندان بخش ایمونولوژی لا هولا (La Jolla) در کالیفرنیا دریافتند که ویروس کرونا و سرماخوردگی می توانند یک پاسخ ایمنی ایجاد کنند که شبیه واکنش ناشی از SARS-CoV-۲ است. این احتمال وجود دارد که ابتلا به ویروس قبلی باعث شود نوع خفیف کووید-۱۹ در بدن شما ظاهر شود؛ اما احتمال تحقق این فرضیه چقدر است؟ و ارتباط این مساله با دانش کنونی ما راجع به ویروس کرونا چیست؟

«The Conversation» گزارش می دهد، در هفته های پیش مقاله دیگری راجع به بحث مصونیت از SARS-CoV-۲ منتشر شد. محققان در این مقاله دریافتند که واکنش به آنتی بادی این ویروس به مرور زمان کاهش می یابد. این یافته ها باعث شد نگرانی هایی درباره ابتلای چندباره افراد به ویروس کرونا و ناموفق بودن واکسن مطرح شود.

سلول های T برای پاسخ به واکنش در برابر ویروس مهم اند. این سلول ها نقش های مختلفی ایفا می کنند. آنها به سلول های B کمک می کنند تا در سیستم های مبارزه علیه بیماری بالغ شوند. مقاله ای که خوزه ماتئوس و همکارانش در لا هولا کار کردند اهمیت فراوانی دارد، زیرا نشان می دهد که افراد می توانند سلول های T را از نوع خفیف ویروس کرونا به مدت طولانی نگه دارند تا در چالشی جدید با ویروس SARS-CoV-۲ قرار گیرند. ممکن است سلول های T ویروس سارس-کووید-۲ را تشخیص دهد و به پاکسازی عفونت کمک کند.

شواهد ناقصی از ایمنی و همین طور ایمنی متقاطع (cross-immunity) وجود دارد که برای اپیدمیولوژیست ها چندان هم عجیب نبود. مقاله ای که در سال ۱۹۹۰ به چاپ رسید حاکی از آن بود که سربازان مبتلا به یکی از انواع خفیف ویروس کرونا بیش از یک سال مصون نمی مانند.

ویروس کرونای خفیف می تواند آنتی بادی های مشابه با ویروس کرونایی بسازد که منجر به بروز بیماری های سارس و مرس می شود. این آنتی بادی ها به اندازه ای شبیه یکدیگر هستند که در بریتیش کلمبیا به اشتباه گمان کردند پس از آنکه همه گیری سارس به پایان رسید، این بیماری دوباره شیوع پیدا کرده است. در حقیقت عامل شیوع این بیماری OC۴۳ بود که نوعی ویروس کروناست که باعث سرماخوردگی می شود. با وجود این، عفونت هایی که آنتی بادی ساختاری مشابه ایجاد می کنند، از دیدگاه پزشکی، لزوماً باعث مصونیت نمی شوند.

ما هنوز مطمئن نیستیم که شواهدی از مصونیت ابتلا به ویروس های مشابه وجود داشته باشد. دشوار است بگوییم که آیا ویروس کرونای خفیف تا حدی از ابتلا به SARS-CoV-۲ محافظت می کند یا خیر؛ زیرا ما نظارت دقیقی بر رفتار این ویروس نداریم. ما در حالت ایده آل می توانیم به داده های تاریخی بپردازیم و مشخص کنیم که طی چند سال گذشته در کدام یک از جوامع، ویروس کرونا شیوع کمتری داشته و سپس ببینیم که آیا این میزان ارتباطی با ویروس کرونای جدید دارد یا خیر.

مطالعاتی که در آن فردی را عمداً در معرض ویروس کرونای خفیف و سپس SARS-CoV-۲ قرار دهیم می تواند این مسئله را روشن کند؛ اما این کار خطرناک و غیراخلاقی است. ما در این مرحله تنها می توانیم بگوییم که این احتمال وجود دارد که ویروس کرونای خفیف با سارس-کووید-۲ در ارتباط باشد و این فقط یک احتمال است.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(فیلم) اشاره معنادار رهبر انقلاب به مسعود پزشکیان برای ایستادن در کنارش هنگام اقامه نماز بر پیکر اسماعیل هنیه (504 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک میوه فروش تهرانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ به ایشون باید گفت فرشته زمینی+عکس (162 نظر) الهام چرخنده: نمی‌خواهم در قطعه هنرمندان دفن شوم! (87 نظر) (فیلم) شوخی جالب رهبر انقلاب با نوه شهیدی که با محاسن حضرت آقا بازی می‌کرد / هر کار دلت خواست با ما کردی ... (82 نظر) (ویدیو) پیام مهم شهربانو منصوریان ووشوکار قهرمان برای مردم ایران / وی بعد از ثبت نام در دانشگاه گفت : رییس جمهور بعدی خودمم منتظر باشید ! (51 نظر) کاهو و نان، سهم آقازادگی فرزند رهبر معظم انقلاب از سفره غذا+عکس/ ساده زیستی ادامه دار و تمام نشدنی (40 نظر) نگاهی به ماشین لامبورگینی هوش پران مهران غفوریان که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (33 نظر) شهاب حسینی: انقد خدا از قواره من بلندتر به من داده همین الان اگه خدا ترمز دستی رو بکشه و بگه اسنپ کار کن نه تنها طلبکار نیستم بلکه بدهکارشم (27 نظر) خلاقیت عاشقانه یک مادر ایرانی برای پختن پیتزا حماسه آفرید/ مامان نگو معدن طلا بگو+عکس (27 نظر) خلاقیت خنده دار راننده شمالی، با نوشته پشت کامیون حماسه ساز شد/ هنر نزد ایرانیان است و بس🤣 (26 نظر) نگاهی به ست ورزشی زرد قناری بهروز تابانی شیرشاه ایرانی در سالن بدنسازی فوق لاکچری/ رقیب تبریزی هادی چوپان در حال درخشیدن +فیلم (23 نظر) نگاهی به کیک تولد شکلاتی آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (23 نظر) لحظه اعطای جایزه 60 میلیاردی بهروز تابانی قهرمان پرورش اندام تبریزی در دبی پرو +فیلم (23 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش شمالی با عکس حشمت فردوس حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (22 نظر) زهرا گونش نه مرسی ما آیتک سلامت داریم / فیلم درخشش ستاره آذری چشم رنگی والیبال ایران در زمین مسابقه 😍 (21 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
منتخب روز   
احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ... سکانس پربازدید از سریال زخم کاری ؛ جواد عزتی و مهراوه شریفی رو در روی هم / مهراوه شریفی نیا: کِی دلت برا من تنگ میشه؟ میز عزای ساده و بدون تجملات پدر شهاب حسینی، قباد سریال شهرزاد+عکس/ روحش شاد و مسیرش پرنور شهاب حسینی: نارنگی رو باز میکنی می بینی 10 پَره طبیعت داره خودش میگه این میوه کام ده نفرو میتونه شیرین کنه+ویدئو جنجال شبانه ژیلا صادقی و نیما شعبان‌نژاد با رنگ و بوی المپیک (فیلم) اشاره معنادار رهبر انقلاب به مسعود پزشکیان برای ایستادن در کنارش هنگام اقامه نماز بر پیکر اسماعیل هنیه شهاب حسینی: انقد خدا از قواره من بلندتر به من داده همین الان اگه خدا ترمز دستی رو بکشه و بگه اسنپ کار کن نه تنها طلبکار نیستم بلکه بدهکارشم تغییر چهره سایت رهبر معظم انقلاب بعد از ترور اسماعیل هنیه+عکس شهاب حسینی باعث جدایی این کارگردان از نامزدش شد+ویدئو حضور مصطفی زمانی در مراسم تشییع پدر شهاب حسینی +ویدئو/روحش شاد و یادش گرامی