ایده هایی برای تولید محتوا که مخاطبان را به سمت شما سرازیر می‌کند

  سه شنبه، 30 فروردین 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
ایده هایی برای تولید محتوا که مخاطبان را به سمت شما سرازیر می‌کند
اگر اینترنت نقش مهمی در بازاریابی‌ کسب‌وکارتان دارد، تهیهٔ محتوای باکیفیت مسئلهٔ مهمی برای شماست. حتما برایتان پیش آمده که در مقابل صفحهٔ رایانه یا درحالی‌که به صفحهٔ اینستاگرام در گوشی موبایل خیره شده‌اید، نتوانید چیزی برای نوشتن پیدا کنید؛ ذهن‌تان قفل شده و برای یافتن موضوعی جذاب تقلا می‌کنید. اگر این تجربه‌ای آشنا برای شماست، با ما همراه باشید.

در کسب وکارهایی که از محتوا برای جلب مخاطب و درگیر کردن مشتریان بالقوه استفاده می شود، خلق یا شناسایی ایده های نو و جذاب می تواند چالش برانگیز باشد. من سالانه بیش از ۱۰۰ مقاله با متوسط ۱۵۰۰ کلمه در سایت ها و وبلاگ های مختلف می نویسم. در این میان به تجربه، نکاتی را آموخته ام که اکنون آنها را با شما در میان می گذارم. این شما و این ۱۱ نکتهٔ راه گشا برای نوشتن و تولید محتوا.

۱. نوشتن از موضوعات روز

ببینید «الان چه چیزی خیلی داغ است». دست اندرکاران صنعت شما، اکنون از چه می گویند و به دنبال چه اخباری هستند؟ این روزها موضوع داغ صنعت شما چیست؟ با شناسایی روندها و موضوعات موردتوجه در صنعت مربوط، به احتمال زیاد موضوع جذابی برای نوشتن پیدا می کنید.

۲. گذاشتن مطالب آموزشی

چیزی را به مخاطبان آموزش دهید. یکی از روش هایی که به روان کردن حرکت انگشتان تان روی صفحه کلید کمک می کند، نوشتن برای آموزش کاری ست که به خوبی بلدید. این کاری ساده است؛ کافی ست تصور کنید دوستی از شما دراین باره راهنمایی خواسته است. چهارچوب و گام های انجام کار را مشخص کنید، خواهید دید که در زمانی کوتاه به محتوایی جذاب می رسید.

یادداشت کردن از لپ تاپ

۳. تقلید از رقبا

از رقبا کش بروید. بی تردید منظورم این نیست که محتوای رقیب را کلمه به کلمه کپی کنید. اما خواندن محتوای برترین رقبا، روشی مؤثر برای دست یابی به ایده های جدید است.

۴. خواندن سایت های صنعت

سایت ها و بلاگ های صنعت را بخوانید. در اغلب صنایع، سایت ها یا انجمن های مجازی شناخته شده ای وجود دارند که کاربران در آنها به بحث و تبادل نظر می پردازند. موضوعات پرطرفدار که بحث پیرامون آنها زیاد است و بیشتر هم رسانی می شوند، ایده های خوبی برای نوشتن به شما می دهند.

۵. نوشتن مطالب دنباله دار

دنباله ای برای مطالب پرطرفدار پیشین بنویسید. از هالیوود درس بگیرید؛ دنباله سازی کنید. نگاهی به مطالب و مقاله های چند سال گذشته بیندازید. معمولا چند تایی از آنها با اختلاف به جایگاه بالاتری در میان مخاطبان دست یافته اند. از موفقیت آنها بهره بگیرید و ادامه ای برای آنها بنویسید.

۶. استفاده از ابزارهای شناسایی کلمهٔ کلیدی

از ابزارهای شناسایی کلمهٔ کلیدی استفاده کنید. هیچ کس دلش نمی خواهد چیزی بنویسید که خوانده نشود. می توانید از چیزی بنویسید که همین حالا هم آدم های زیادی به دنبال اطلاعاتی دربارهٔ آن هستند. یکی از بهترین ابزارها برای شناسایی این موضوعات، «کی ورد پلنر» (keyword planner) است. این ابزار مناسب ترین کلمه های کلیدی برای جست وجو در زمینه ای خاص را شناسایی می کند. در کی ورد پلنر گوگل به فهرستی از موضوعات مرتبط دست می یابید. همچنین با توجه به تعداد جست وجوی ماهانهٔ عبارت های مختلف، متوجه می شوید موضوعات مختلف چقدر موردتوجه و پرطرفدار هستند.

۷. نوشتن راجع به اشتباهات بزرگتان

دربارهٔ اشتباهات بزرگ تان بنویسید. همهٔ ما اشتباه می کنیم. اگرچه یادآوری و صحبت دربارهٔ آنها ممکن است برایمان خوشایند نباشد، اما این اشتباهات موضوعات جذابی برای خوانندگان ما هستند. غرور را کنار بگذارید و با نوشتن از اشتباهات تان به دیگران کمک کنید تا از اشتباهات مشابه اجتناب کنند.

نوشتن

۸. مصاحبه با افراد موفق

با آدم های موفق مصاحبه کنید. یکی از ساده ترین راه های تهیهٔ محتوا، مصاحبه با افراد از طریق ایمیل و انتشار پاسخ های آنهاست. کافی ست فردی خبره و اثرگذار را در صنعت مربوطه پیدا کنید و به وسیلهٔ ایمیل (یا تماس تلفنی و ضبط مکالمه) با او مصاحبه کنید. پس از نوشتن مقدمه ای دوبندی، پرسش ها و پاسخ ها را بیاورید.

۹. نقد و خلاصه نویسی کتاب ها

برای کتاب ها نقد بنویسید یا آنها را خلاصه کنید. در چند وقت اخیر چه کتاب جذابی خوانده اید؟ چرا خلاصه ای از آن را به دیگران ارائه نمی کنید؟ همچنین می توانید نقدی برای آن بنویسید. نقد کتاب نه تنها به جذب مخاطب بیشتر برای کتاب کمک می کند بلکه به وسیلهٔ آن شما مخاطبان تان را با چیزی آشنا می کنید که تأثیر شگرفی در زندگی تان داشته است.

۱۰. نوشتن مقالات متضاد

مقاله ای در رد مقاله ای دیگر بنویسید. حتما برایتان پیش آمده که مطلبی بخوانید که به تمامی با آن مخالف بوده اید. این احساس را با مخاطبان تان در میان بگذارید. مقاله ای بنوسید که از زاویهٔ دید مخالف به موضوع مقالهٔ موردبحث می پردازد. البته باید این موضوع را به نویسندهٔ مقالهٔ اصلی اطلاع دهید. اگر در مقاله تان لحنی محترمانه داشته باشید، ممکن است گفت وگو و بده بستان های جذابی در نظرات کاربران شکل بگیرد.

۱۱. تهیه فهرست مقاله

مجله های ردیف شده در قفسه های دکه های روزنامه فروشی و وبلاگ های شناخته شده در BuzzSumo.com یک نقطهٔ مشترک دارند: فهرست ها. مطالبی که در قالب فهرست تهیه می شوند و این روزها آنها را «فهرست مقاله» (listicles) می نامند رایج ترین نوع محتوا در سایت ها و وبلاگ ها هستند. این امر دلیل ساده ای دارد؛ خوانندگان آنها را دوست دارند. تهیهٔ فهرست مقاله ساده است و از طرف دیگر خواندن آن هم راحت است. دفعهٔ بعد که برای نوشتن آماده می شوید، فهرستی از عنوان هایی که به ذهن تان می رسد تهیه کنید. سپس چند جمله ای برای هر عنوان بنویسید. در زمان کوتاهی، مطلبی ۱۰۰۰ کلمه ای پیش رویتان آماده است.

کار با لپ تاپ

اکنون بهانه ای برای خیره ماندن به صفحهٔ رایانه ندارید. یکی از این ۱۱ ایده را انتخاب و کار را شروع کنید. باور کنید آسان تر از آن چیزی ست که فکر می کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
برادر رهبر معظم انقلاب: من چون برای خانه‌ام فرش خریده بودم تا مدت‌ها خجالت می‌کشیدم آقا و برادرزاده‌هایم را دعوت کنم چون خانه رهبری گلیم و موکت است (687 نظر) تذکر جدی علی دایی به آقای کمدین: دفعه آخرت باشد که ادای من را درآوردی! (310 نظر) (فیلم) صحبت های شنیده نشده از شهربانو منصوریان در مورد زندگی گذشته اش / افتخار می‌کنم یه روز نون نداشتم بخورم، برای یه لقمه نون جنگیدم / تو مزرعه کار می‌کردم، خدمتکاری می‌کردم ... (178 نظر) هانیه‌سادات رئیسی: این 100 روزی که از شهادت پدرم گذشت برای ما 100 سال بود+ویدیو/ آه از ته دل دختر رئیس‌جمهور شهید با یاد کردن از پدرش (168 نظر) داریوش ارجمند: من تحت تأثیر دو «علی» هستم؛ علی خامنه‌ای و علی شریعتی (106 نظر) شعرخوانی زیبا و تحسین برانگیز رهبر معظم انقلاب: سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی️ عشق محمّد بس است و آل محمّد+ویدیو (95 نظر) آتشبازی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان در استیج انتخابی مستر المپیا در هند +فیلم/ غول بابلسری مثل یک شیر داره لرز به تن رقبا می اندازه (91 نظر) رضا عطاران: بچه خیلی دوست دارم اما قبل از ازدواج با همسرم توافق کردیم بچه دار نشویم! (88 نظر) خلاقیت زیبای یک جوان غیرایرانی برای نقاشی چهره نورانی رهبر معظم انقلاب روی دیوار حیاط/ من عاشق آن رهبر نورانی خویشم+عکس (77 نظر) نگاهی به خانه زهره حمیدی با ظروف مِسی و حس و حال زندگی +عکس/ روحش شاد و مسیرش فرق در نور (72 نظر) ژیلا صادقی : هر وقت دلم برای امام رضا(ع) تنگ میشه خود آقا میفهمه و هیچوقت سلام منو بی جواب نگذاشته (59 نظر) پریناز ایزدیار : خیلی دوست دارم ازدواج کنم و بچه دار بشم ، هر وقت ازدواج کنم برنامه ریزی میکنم به زندگی شخصیم برسم (55 نظر) جشن تولد 38 سالگی الیکا عبدالرزاقی با تدارکات عاشقانه امین زندگانی در خانه اصیل و دلبازشون/ مبارکا باشه+عکس (47 نظر) کریم باقری: در صف نان بربری و سنگگ شاطرها خارج از نوبت می‌خواهند لطف کنند و نان بدهند اما نمی‌گیرم و می‌گویم دوست دارم در صف بایستم+عکس (37 نظر) مروری بر تصاویر محسن رضائی در دوران جنگ / از حضور در پشت مسلسل تا برنامه ریزی جنگ در سنگر با هاشمی رفسنجانی و پذیرایی با نخود و کشمش (36 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
مدلینگ جورجینا نامزد رونالدو با لباس عجیب در حواشی داغ امروز دوشنبه 12 شهریور 1403
از حضور میثم مطیعی در تایلند تا ساعات تلخ شنیدن خبر شهادت رئیس جمهور در حواشی داغ امروز دوشنبه 12 شهریور 1403
قتل مرد میانسال در خانه فساد / یک زن 28 ساله دستگیر شد
فال روزانه امروز یکشنبه 12 شهریور ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 12 شهریور 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 12 شهریور 1403
رضا رویگری: اگر بهاره رهنما و پیمان قاسم خانی تمایل به زندگی مشترک داشته باشند ادامه می دهند/ این امری عادی است!
فال انبیاء روزانه دوشنبه 12 شهریور 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 12 شهریور ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 12 شهریور 1403 + فیلم
این آقای جذاب عشق اول "جورجینا رودریگز" است!
شیک ترین و خاص ترین مدل های شومیز مجلسی با طراحی ساده ترند 2024
درخشش هاپکیدوکاران ورزقانی در مسابقات کشوری
امیر حسین سلیمانی رتبه نخست کنکور ریاضی 1403؛ در گفتگوی کوتاه با ساعدنیوز: به احتمال قوی در دانشگاه صنعتی شریف تحصیل خواهم کرد
خانواده ی نیکوکار مرندی موجب آزادی سه زندانی جرایم غیرعمد شد
منتخب روز   
از پوشیدن کفش ایرانی و نشستن در ردیف آخر جلسه انجمن اولیا و مربیان تا سوار شدن به ارزان ترین ماشین ایرانی و عدم استفاده از منبر در تدریس؛ در مروری بر سهم آقازادگی فرزندان رهبر معظم انقلاب+عکس شهاب حسینی: وقتی پدرم فوت کرد دیوانه شدم، دست روی دلم نگذارید که اشکم در میاد رهبر معظم انقلاب: فروهر قبل از انقلاب دوست ما بود، اول انقلاب همکار ما بود و بعد دشمن ما شد، دشمنی بی‌ضرر و بی‌خطر+ویدیو رهبر معظم انقلاب در مواجه با هنرمندی که موی بلند داشت: چقدر این مدل مو به شما میاد+ ویدیو/تحت تاثیر قرار گرفتن با جمله رهبر فرزانه فرود اضطراری در قزوین؛ از کار افتادن موتور هلی کوپتر هاشمی رفسنجانی که پسرش محسن هم همراه او بود هوش ادبی رهبر انقلاب گم شده سایه را به او بازگرداند / پیام ابتهاج به آیت الله خامنه‌ای: حیف است وقت ایشان که صرف این امور جزیی شود مهران رجبی، کمدین معروف: حضورم در بیمارستان موجب خنده رهبر معظم انقلاب شد قرائت فاتحه رهبر انقلاب و مسئولان کشور بر مزار پدرانشان؛ از مرحوم هاشمی رفسنجانی و شهید رئیسی تا حسن روحانی و خاتمی+عکس رو شدن مشکل الیکا عبدالرزاقی با وسایل همسرش امین زندگانی در برنامه دورهمی / مدیری میگه امین رو با همین میخ کج بپذیر😂 تصویری از غیرت مثال‌زدنی رهبر معظم انقلاب نسبت به زن ایرانی در میان جمعیت+ویدیو/ حایل کردن دستشان برای برخورد نکردن محافظشان با بانوی کرمانشاهی چقدر رهبر معظم انقلاب را می‌شناسیم؟+ویدیو/ دیدن و شنیدن این صحبت‌ها را از دست ندهید مزاح و شوخی رهبر معظم انقلاب با اعضای دولت مسعود پزشکیان حین سخنرانی+ویدیو