ایگوانا را چگونه در دست بگیریم؟

  پنجشنبه، 05 اسفند 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
ایگوانا را چگونه در دست بگیریم؟
آیا میدانید نحوه صحیح در دست گرفتن ایگوانای کوچک و بالغ چگونه است؟ در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

ایگوانا، دسته ای از خزندگان هستند که دارای جثه ای تقریبا بزرگ، از خانواده مارمولک ها است. زیستگاه اصلی ایگوانا در جنگل های مرکزی و جنوب امریکا و کارائیب است. در برخی گونه ها ایگواناها بر روی درختان در نزدیکی رودخانه و آب زندگی می کنند و در برخی گونه های دیگر محل زندگی آنها، بر روی زمین است. ایگوانا به دلیل شکل زیبا و جثه بزرگتر از مارمولک های معمول و آشنا، در بین افرادی که تمایل به داشتن حیوان خانگی عجیب و خاص هستند، دارای محبوبیت قابل ملاحظه ای است.

معمولا این پت های جذاب دارای طبعی آرام هستند و کم تر از آن ها رفتارهای پرخاشگرانه و غیرمتعارف سرخواهد زد. معمولا ایگواناها در طبیعت از چندین روش برای محافظت خود استفاده می کنند که از مهم ترین آن ها می توان به دم های بلند و قدرتمندشان اشاره کرد. این خزندگان می توانند با استفاده از دم های بلند خود صدمات شدیدی را به موجودات مهاجم وارد کنند. از دیگر عوامل محافظت کننده می توان به خارهای ناحیه پشت بدن اشاره کرد که از ناحیه سر تا انتهای دم امتداد دارند. در نتیجه صاحبان چنین پت هایی پس از به سرپرستی گرفتن آن ها باید هرگونه عامل استرس زا محیطی را از محل زندگی آن ها حذف کنند بعلاوه باید از آغوش کشیدن آن ها به شکل مداوم جدا خودداری کنند. زیرا چنین رفتاری برای آن ها یک واکنشی تهاجمی محسوب می شود و با گاز گرفتن و چنگ زدن یا ضربه های شدید به وسیله دم های قدرتمندشان می توانند آسیب های جدی به بدن سرپرستان وارد کنند.

چگونگی در دست گرفتن ایگوانا

بهتر است این آموزش، ابتدا در محیط زندگی ایگوانا و در زمانی که حیوان از فعالیت کمتری برخوردار (صبح و شب) است صورت گیرد.

بیاد داشته باشید: ایگواناها برخلاف ظاهر کم تحرک و رفتار کندی که از خود نشان می دهند، دوندگان سریع و چالاکی می باشند و به راحتی می توانند از دست شما فرار کنند و یا خود را به پائین بیندازند.زمانی که حیوان به این آموزش پاسخ داد و به در دست بودن شما عادت کرد و دیگر نشانی از تلاش برای فرار کردن در این خزنده دیده نشد، می توانید این آموزش را خارج از محیط زندگی ایگوانا انجام دهیدو مکانی که برای این آموزش در نظر می گیرید، بهتر است خالی از لوازم منزل بوده و زیر در و یا هر قسمتی از این اتاق را که ایگوانا می تواند از آن فرار کند را با حوله مسدود کنید.

بطور کلی از محیطی امن برای آموزش ایگوانا استفاده کنید. در زمان آموزش احتمال فرار ایگوانا از دست شما زیاد می باشد، به همین علت برای گرفتن دوبارۀ ایگوانا بهتر است از پارچه و یا حوله استفاده شود.شما پارچه را به آرامی بر روی ایگوانا پهن میکنید در این زمان حیوان از فرار کردن دست برداشته و بی حرکت می ایستد و شما حیوان را با آرامش می گیرید.هیچگاه زمانی که ایگوانا فرار کرد برای گرفتن آن بدنبالش ندوید و هیجان زده رفتار نکنید بلکه اجازه دهید حیوان در مکانی که احساس امنیت میکند مستقر شود و به آرامی به ایگوانا نزدیک شوید و آنگاه به روش ذکر شده حیوان را بگیرید، و با احتیاط کامل این عمل را انجام دهید تا به حیوان آسیبی نرسد،و همچنین در زمان بلند کردن حیوان از زمین سعی کنید این عمل با آرامش صورت گیرد تا ایجاد ترس و وحشت در حیوان نشود.

روش در دست گرفتن ایگواناهای کوچک

در هنگام در دست گرفتن ایگواناهای جوان باید بسیار محتاط بود، زیرا بدن ایگوانا در این زمان بسیار آسیب پذیر بوده و از انگشتان و دم شکننده ای برخوردار می باشند.

بیاد داشته باشید: که در این دوران ایگواناهای کوچک از فعالیت بیشتری نسبت به ایگواناهای بزرگ برخوردار می باشند و بیشتر در دست حرکت می کنند و پیچ و تاب می خورند و خیلی سریع می جهند.

در این دوران شما می توانید این آموزش را روزانه دوبار انجام دهید. در زمان در دست گرفتن ایگوانای جوان، سر حیوان باید خارج از مشت شما قرار گیرد و انگشت شست را بسیار آرام بر روی قفسۀ سینه حیوان قرار دهید تا حیوان نتواند با فشار دادن دستها بدن را به خارج از مشت شما سُر داده و خود را رها سازد و با انگشت کوچک انتهای دم حیوان را باید کنترل کنید تا ایگوانای جوان نتواند با شلاق زدن باعث شکستگی در این ناحیه نشود.دست را باید به حدی ببندید که نه زیاد به بدن حیوان فشار وارد شود و نه آنقدر آزاد باشد که ایگوانا بتواند به راحتی از آن خارج شود.زمانی شما می توانید از عادت کردن حیوان به این آموزش مطمئن شوید که دیگر ایگوانای شما با دست و پا به انگشتان شما فشار وارد نکند و با آرامش و بدون حرکت در دست شما بماند.در این زمان شما می توانید مشت خود را در محیط زندگی ایگوانا باز کرده و اجازه دهید حیوان برروی دست شما حرکت کند.و بهتر است در این زمان حیوان را خیلی بالا تر از سطح زمین نگه ندارید تا در صورت افتادن آسیبی به حیوان وارد نشود و به راحتی بتواند از دست شما بر روی شاخه ها بپرد.

روش های در دست گرفتن ایگوانای بالغ

ایگوانا های بالغ این آموزش را سریعتر فرا می گیرند و بر روی دست شما بدون حرکت می ایستند.زیرا می دانند اگر بدون حرکت، خود را برروی دست شما نگهدارند به زمین سقوط نخواهند کرد. بهتر است در این زمان از کوتاه بودن ناخن ها این خزنده اطمینان حاصل کنید.اگر شما دستی را که ایگوانا بر روی آن قرار دارد را به سمت پائین متمایل کنید، مشاهده خواهید کرد که ایگوانا دست شما را محکم تر نگه خواهد داشت و اگر در این زمان ناخن ها پاهای این خزنده بلند باشند آنها را در بن شما فرو خواهد کرد تا از سقوطتش جلوگیری کند.به همین علت ایگوانا را خیلی از سطح زمین بالا نگاه ندارید و یا به یکباره به سمت زمین پایین نیاورید تا در حیوان احساس ترس و وحشت به وجود نیاورد.

در دست گرفتن مرحله به مرحله ایگوانای بالغ

  1. یک دست را زیر شانۀ ایگوانا قرار داده و بدن حیوان را بر روی ساعد خود خوابانده و با دست دیگر پائین تنۀ حیوان را تحت کنترول داشته باشید.با استفاده از این روش شما قدرت چنگ زدن را از حیوان صلب خواهید کرد. در این روش ایگوانا کاملاً احساس آرامش کرده و آرام بر روی دست قرار می گیرد.
  2. روش دیگری که شما برای نگاه داشتن ایگوانا بر روی دست می توانید از آن استفاده کنید به همان روشی است که این خزنده بروی شاخۀ درختان در زیر نور خورشید به استراحت میپردازد می باشد.البته از این روش زمانی می توان استفاده کرد که ایگوانای شما کاملاً اهلی شده باشد و بین شما و حیوان خانگی تان رابطه خوبی برقرار باشد.در این صورت ایگوانا حتی در فضای باز به آرامی و بدون حرکت بر روی ساعد شما قرار می گیرد و به استراحت می پردازد.
    برای استفاده از این روش بهتر است ابتدا در محیطی بسته و دور از صداهای ناگهانی و ازدحام به تمرین آن بپردازید و بعد حیوان را آرام آرام با محیط بیرون آشنا سازید.
  3. شما میتوانید برای کنترل بیشتر و بهتر ایگوانا، حیوان را بین بدن و بازو قرار داده و با دست زیر شانۀ آن را بگیرید.و یا در مواقعی که زمان طولانی می خواهید حیوان را در دست نگاه دارید، می توانید بدن ایگوانا را به خود تکیه دهید.
    در این حالت حیوان احساس آرامش بیشتری پیدا می کند و زمان بیشتری را بی حرکت بر روی دست شما سپری می کند.
  4. برای کنترل ایگوانای بزرگ و وحشی، شما باید از دستان قویی برخوردار باشید.برای این منظور یک دست را در زیر شانۀ ایگوانا قرار داده و با آن بالا تنۀ حیوان را تحت کنترل قرار دهید و دست دیگر و ساعد را زیر بدن حیوان قرار داده و پائین تنۀ آن را کنترل کنید و با باز دم ایگوانا را نگاه داشته و اجازۀ چرخش و تکان دادن دم و بدن را به آن ندهید.با استفاده از این روش، حتی یک ایگوانای عصبانی هم نمیتواند شما را گاز گرفته و یا خود را از دست شما رها سازد.
  5. زمانی که در محیط شلوغی قرار دارید و می دانید این شرایط باعث عصبی شدن ایگوانای شما می شود، باید حیوان را درون حوله و یا پارچه ای قرار دهید تا نتواند به شما و دیگران آسیبی برساند.در این روش حوله و یا پارچه، باید به ابعادی باشد که تمام بدن ایگوانا را در بر گیرد و فقط سر حیوان خارج از آن قرار گیرد. و نگاه داشتن ایگوانا به صورتی است که در بالا (توضیح4) ذکر شد.شما می توانید از این روش زمانی که در مهمانی قرار دارید و یا می خواهید حیوان را به خارج از منزل و یا دامپزشکی ببرید استفاده کنید.این روش دامپزشک به راحتی می تواند حیوان شما را مورد معاینه قرار داده و یا ناخنهای ایگوانای شما را کوتاه کند و یا اگر باید تزریقی برای حیوان صورت گیرد شما می توانید به تنهای حیوان را کنترل کنید.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (452 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (320 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (297 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (244 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (210 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (179 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (151 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (109 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (94 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (84 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (82 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (79 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (77 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 8 مهر ماه 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 8 مهر 1403
زینب نصرالله: همسرم قبل ازدواج نمی‌دانست که من دختر سید حسن نصرالله هستم/ الحمدلله توفیق حاصل شد و ما ازدواج کردیم
فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 8 مهر 1403 + فیلم
مدیر عامل معدن طبس سکته مغزی کرد
چشم و چراغ جبهه مقاومت، سید حسن نصرالله به لقاء‌الله پیوست
سید حسن نصرالله به شهادت رسید
بیوگرافی و زندگی خصوصی الیکا ناصری، باران سریال گردن زنی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
هدیه تهرانی: چطور با 10 نفر در یک سال ازدواج کنم و طلاق بگیرم، زمان شرعی «عده» را بگذرانم بعد.../ تکذیب کنم که چه بشود؟
خاطره جالب محمدرضا داوودنژاد از همراهی با شهید چمران در پاوه / فلسطینی‌ها اسم من را گذاشتند حسون، پرنده آزادی
ارتش اسرائیل: نصرالله را ترور کردیم
مومیایی هایی که از قدیمی ترین پنیر گاوی جهان نگهداری می کنند! کشف پنیر پروبیوتیک روی سر و گردن مومیایی‌های باستانی+عکس
رابطه بین هاشمی رفسنجانی و سریال اوشین؛ کشفی که کیهان انجام داد
پسرم را سربریدند! خواب دیدم جنازه خون‌آلودش را خانمی سیاه‌پوش با خود برد+عکس
عجیب اما واقعی؛ 9 مادر خارق العاده در دنیا/ از زایمان یک زن در 70 سالگی تا مردی که دختردار شد+عکس
منتخب روز   
زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو