دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

عجیب اما واقعی؛ در این روستای ایرانی همه بچه ها نابینا متولد میشوند/ آیا طلسمی درکار است؟+عکس 

سه شنبه، 28 فروردین 1403
کد خبر: 384210
ساعدنیوز: روستایی در ایران وجود دارد که که تولد نوزادانی نابینا سبب معروفیت آن شده است.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی ساعدنیوز به نقل از دلتامگ، روستای چهار برج در بخش مرکزی شهرستان اسفراین و استان خراسان شمالی واقع شده است. این روستا در دهستان دامنکوه قرار گرفته است. همسایه‌های این روستا از جنوب شهرستان بجنورد و از غرب شهرستان اسفراین هستند.

متاسفانه شهرت این روستا به‌خاطر یک جاذبه گردشگری زیبا و جذاب نیست؛ بلکه یک علت تلخ و ناگوار دارد. نابینا متولد شدن اکثر فرزندان این روستا در نیم‌قرن گذشته علت شهرت این روستا بوده است؛ اما نکته بسیار عجیب درباره روستا این است که تنها مردمان آن نابینا نیستند؛ بلکه حیوانات اهلی روستا مثل گاو و گوسفند و حتی گربه‌های آن نیز نابینا متولد می‌شدند.

شاید این یک علت ناگوار باشد؛ اما آمار بالای نابینایان روستای چهار برج باعث شده که این روستا اسم و رسمی برهم بزند و گردشگران بسیاری برای دیدن این روستای عجیب راهی این روستا در خراسان شمالی شوند.

چرا در روستای چهار برج بچه‌ها نابینا متولد می‌شدند؟

بسیاری گمان می‌کردند که این روستا نفرین شده یا طلسم شده است. کسی به خواستگاری دختران این روستا نمی‌رفت یا دختری به آن‌ها نمی‌داد. همه فکر می‌کردند مردم این روستا دچار یک بیماری نحس شده‌اند.

تا اینکه محققان علت اصلی بیماری را کشف کردند، علت اصلی آن یک ژن نهفته سیصدساله است که به دلیل ازدواج‌های فامیلی این‌گونه بروز کرده است. شیوع بالای نابینایی مادرزادی همراه با تکامل معیوب ساختار چشم در اهالی روستای چهار برج شهر اسفراین، محققان را به بررسی عوامل ژنتیکی مسئول این وضعیت تشویق کرد. داده‌های آسیب‌شناسی بافتی و تعیین HLA اشاره دارند که این بیماری در چهار برج از الگوی اتوزومی نهفته (اتوزومی مغلوب) تبعیت می‌کند.

با این وجود علت اصلی نابینایی در حیوانات اهلی هنوز هم کشف نشده است. برخی محققان اعتقاد دارند به دلیل آلودگی آب‌وخاک حیوانات این روستا نابینا متولد می‌شوند؛ اما بیماری آن‌ها هیچ ربطی به بیماری انسان‌ها ندارد.

در طی چند سال گذشته طی تلاش‌های فراوان پزشکان این بیماری در میان مردم روستای نابینایان تا حد بسیار زیادی مهار شده است و کودکان روستا سالم متولد می‌شوند. در حال حاضر تنها 34 فرد نابینا در این روستا وجود دارد و شایعاتی که در مورد این روستا گفته می‌شود فقط بزرگ‌نمایی است.


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 06 مرداد
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
(تصاویر) زیباترین و شادترین فستیوال‌های 10 کشور جهان که شاید هرگز شانس شرکت در آنها را نداشته باشیم/ واای فستیوال مکزیک یه‌جوری بینظیره که فقط باید اونجا باشی و تجربش کنی👌
نگاهی به سِت ساعت و دستبند فریبا نادری پری سیمای سریال ستایش +عکس/شیک ، خاص ، اعیانی
ویدیو/ داستان کوتاه انگلیسی «قورباغۀ شکم بادکنکی و گاو بزرگ» با زیرنویس فارسی چسبیده/ یادگیری آسان اصطلاحات خاص
(تصاویر) خانۀ مدرن و استثنایی یک زوج جوان در قلب جنگل/ پنجره های روبه جنگل و رویایی
خلاقیت خنده دار اوستا بنّا در ساخت دیوار جلوی پنجره‌یِ اتاق کار حماسه آفرید+عکس/ استاد میشه راز موفقیتتون رو توی یه جمله بگید؟🤣
حیات وحش ؛ لحظات هیجانی نبرد حیوانات /مبارزه هزارپا با مارمولک و موش / موش غول پیکر اسیر هزارپا شد!!
از تشویق دختر رئیس جمهور تا روزهای سخت الهام چرخنده در حواشی داغ امروز شنبه 6 مرداد 1403
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
بهترین ترجمه با بهترین مترجم آنلاین + معرفی 8 پلتفرم برتر ترجمه