عجیب‌ترین دوقلوهای جهان را بشناسید/ مروری بر نوستالژی تلخ لاله و لادن بیژنی

  شنبه، 17 تیر 1402 ID  کد خبر 347455
عجیب‌ترین دوقلوهای جهان را بشناسید/ مروری بر نوستالژی تلخ لاله و لادن بیژنی
ساعد نیوز: طبق آمار ارائه شده توسط مرکز پزشکی دانشگاه مریلند از هر 200 هزار مورد دوقلوی متولد شده در جهان یک مورد آنها دوقلوهای به‌هم چسبیده هستند که البته 40 تا 60 درصد این موارد مرده به دنیا می‌آیند و 35 درصد از دوقلو های به‌هم چسبیده‌ای که زنده می‌مانند تنها یک روز دوام می‌آورند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعد نیوز به نقل از ایسنا، دوقلوی مقترن یا دوقلوی به‌هم‌چسبیده نوعی دوقلوی همسان است که به صورت درون‌رحمی به یکدیگر متصل هستند. این پدیده نادر دارای احتمالی میان 1 مورد در هر پنجاه هزار تولد تا 1 مورد در هر 200 هزار تولد است و بیشتر در آفریقا و آسیای غربی مشاهده می‌شود.

بیش از نیمی از دوقلوهای بهم چسبیده پیش از تولد، در رَحِم می‌میرند. تنها یک‌چهارم دوقلوهای بهم چسبیده شرایط امتداد حیات را دارا خواهند بود. از دیدگاه آماری، دوقلوهای مقترن دارای جنسیت مونث بیش از سه برابر جنسیت مذکر تولد می‌یابند. عمده‌ترین دلیل رخداد این نوع پدیده، جهش یا اختلال در میوز است.

لاله و لادن و یک جراحی نافرجام!

حتما لاله و لادن را یادتان می‌آید؛ خواهران دو قلوی بهم چسبیده ایرانی که دقیق 20 سال پیش در چنین روزی در یک عمل جراحی به قصد جداسازی در سنگاپور از دنیا رفتند.

لاله علاقه داشت در تهران بماند و روزنامه‌نگار شود. لادن علاقه‌مند بود به شهرستان خودشان برگردد و به وکالت بپردازد اما به دلیل شرایط خاص هر دو آنها در رشته حقوق تحصیل کرده بودند.

این دوقلوهای بهم چسبیده ایرانی اول در بیمارستان رها شدند، بعد توسط یک پزشک به فرزندی قبول شدند، سپس پدر و مادر واقعی‌شان را پیدا کردند و در نهایت در 15 سالگی مستقل شدند و خودشان در آپارتمانی مجزا زندگی می‌کردند. آنها سال‌ها صبر کرده بودند تا بتوانند زندگی جدا از هم را شروع کنند؛ زندگی‌ که بتوانند در آن ازدواج کنند، تنهایی به مسافرت بروند و شغلی داشته باشند. برای این کار جراحی لازم بود و این عمل در سال 1988 به تشخیص دکتر سمیعی، بیش از اندازه پرخطر و غیر قابل انجام تشخیص داده شد.

اما بعد از اینکه یک تیم پزشکی در سنگاپور موفق شدند، دوقلوهای 18 ماهه‌ای را که از سر به هم چسبیده بودند با موفقیت از هم جدا کند، لاله و لادن با واسطه خبرنگار آسوشیتدپرس در ایران به آینده‌ای جدا از هم امیدوار شدند.

دکتر سمیعی قبلا در مورد این جراحی توضیح داده بود که به علت وجود چند رگ بزرگ حیاتی مغزی مشترک بین دو خواهر، جراحی عملا ممکن نیست. پزشکان منتقد انجام جراحی معتقد بودند که شانس زنده‌ماندن خواهرها کم است و حتی در صورت زنده ماندن یکی از آنها، ممکن است آسیب‌های مغزی جبران‌ناپذیر و فلج همیشگی از عواقب این جراحی باشد. حالا بعد از گذشت سال‌ها از آن عمل جراحی، مقالات پزشکی به این مساله اشاره می‌کنند که حتی از نظر اعضای تیم جراحی هم بیشترین شانس برای زنده‌ماندن خواهرها و موفقیت جراحی‌شان 50-50 بوده است که معنی‌اش شانس محض است.

با این حال لاله و لادن خواستار جداسازی بودند. جداسازی به هرقیمتی! برای همین 17 تیرماه سال 1382 در سنگاپور زیر تیغ دکتر کیت‌گوا رفتند تا شاید راهی به سوی آرزوهایشان پیدا کنند. عمل جراحی در بیمارستان «رافلز» آغاز شد و 52 ساعت زمان سپری شد. پزشکان بیش از 80 درصد بافت‌ها را از یکدیگر جدا کرده‌اند که خونریزی شروع می‌شود. گردش خون در بدن لادن مختل می‌شود و لادن جان می‌سپارد. بعد از مرگ لادن، بلافاصله فعالیت پزشکان برای نجات لاله که به حالت اغما فرورفته‌است، شروع می‌شود. یک ساعت و نیم بعد، با وجود تزریق خون و تلاش بسیار پزشکان، لاله هم درمی‌گذرد و این پایان یک آرزوی مشترک بود!

اما لاله و لادن تنها دوقلوهای عجیب دنیا نبودند...

ابیگیل و بریتانی هنسل

ابیگیل و بریتانی در 7 مارس 1990 به دنیا آمدند. تولد دوقلوها هم برای پزشکان و هم برای والدین آن‌ها که انتظار یک دختر را می‌کشیدند، یک شگفتی بزرگ بود. سونوگرافی دوقلو بودن یا هیچ اختلالی در رشد بدن جنین را نشان نداده بود. مادر دوقلوها بعد از زایمان متوجه شد که اتفاقی افتاده است. پزشکان وحشت زده بودند و تا مدتی بچه را به او نشان نمی‌دادند. اما به محض اینکه والدین آن‌ها بالاخره دوقلوها را دیدند، عاشق آن‌ها شدند و ترس پزشکان از بین رفت.

والدینشان هم هر کاری می‌توانستند کردند تا خواهران دوقلو حس کنند مثل بچه‌های عادی هستند. آن‌ها یک مدرسه عادی برای دختران پیدا کردند، جایی که دوقلوها یاد گرفتند به ظاهر دیگران توجه نکنند و دوستان خوبی پیدا کردند. همچنین خانواده آن‌ها هرگز به کسی اجازه نداد روی دوقلوها آزمایش کند، حتی اگر این آزمایش به پیش بینی رشد آینده و شرایط جسمی آن‌ها کمک می‌کرد.دو سر، دو پا، دو دست، دو ستون فقرات، سه ریه، دو قلب، یک کبد، دو معده، سه کلیه، یک سیستم گردش خون مشترک و اندام تناسلی مشترک؛ آناتومی این دختران منحصر به فرد است و پزشکان هنوز کاملا درک نمی‌کنند که بدن آن‌ها چطور این قدر خوب کار می‌کند.

یکی سمت راست بدن و دیگری سمت چپ بدن را کنترل می‌کند، اما دوقلوها باهم حرکت می‌کنند، دو گواهینامه رانندگی دارند، دوچرخه‌سواری می‌کنند، و مانند هر جوان دیگری در دهه دوم عمر خود زندگی روزمره‌شان را سپری می‌کنند. این دوقلوهای شگفت‌انگیز از زمان تولد در مجله‌ها و برنامه‌های تلویزیونی حضور پررنگی داشته‌اند.

چانگ و انگ بانکر

چانگ و انگ بانکر در سال 1811 در سیام (تایلند امروزی) متولد شدند. کبدهای این دوقلوها به‌هم پیوند خورده بود و با دانش پزشکی امروز به راحتی می‌شد این دو برادر را از هم جدا کرد، اما از آنجایی که عمل جراحی جداسازی در آن زمان ریسک بالاتری داشت، دوقلوهای سیامی تا پایان عمر به‌هم چسبیده باقی‌ماندند.

مانند بسیاری از دوقلوهای به‌هم چسبیده در گذشته، آن‌ها با این ویژگی خارق‌العاده خود جهان را می‌گشتند و از راه نمایش خود به عنوان شگفتی‌های پزشکی کسب درآمد می‌کردند. سرانجام، این دو با دو خواهر ازدواج کردند، در کارولینای شمالی سکونت گزیدند و روی هم‌رفته صاحب بیش از بیست فرزند شدند.

خواهران هیلتون

دیزی و ویوالت هیلتون سال 1908 متولد شدند. مادر آن ها فقط نوزده سال داشت که در رستوران مشغول به کارگری بود. او دختران خود را به صاحب کارش فروخت که او نیز برای درآمد زایی دیزی و وایولت را به جهانگردی می برد. آن‌ها از قسمت ران و لگن بهم متصل بودند؛ البته این مشکل جسمی باعث شهرت برای خواهران هیلتون شد و از این طریق آنها در کشورهای آلمان، استرالیا و همچنین آمریکا مشغول به اجرای نمایش، خوانندگی و رقاصی شدند. به دلیل رنج و آزاری که سال ها توسط صاحب رستوران کشیده بودند موفق شدند از او شکایت کنند و در سال 1931 به زندگی مستقلی دست یابند. پس از چندی دیزی و وایولت به صورت حرفه ای به کار نمایش رو آوردند.

خواهران دوقلو پس از طی زندگی پرفراز و نشیب، اجرای نمایش و یک ازدواج ناموفق وارد یک مغازه همبرگرفروشی در منطقه فلوریدا شدند. پس از اجرای یک نمایش صاحب دوقلوها آنها را بدون پرداخت دستمزد به حال خود رها کرد و خواهران هیلتون ناچار به فعالیت در فروشگاه مواد غذایی شدند تا وقتی که در سال 1969 درگذشتند.

دانی و رانی گالیون

این دو برادر متولد 1951 میلادی هستند که در اوهایو به دنیا آمده و به طرز عجیبی از قسمت ران تا استخوان سینه به یکدیگر وصل شده‌اند. آن‌ها مسن‌ترین دوقلوهای بهم چسبیده دنیا هستند که هنوز زنده هستند. نام آنها در کتاب رکودهای گینس به ثبت رسیده است. از آن جایی که مادرشان آن‌ها را تنها گذاشت، دانی و رانی همراه با پدر و نامادری‌شان زندگی کردند. برادران گالیون با 30 سال اجرای برنامه‌های نمایشی در آمریکا توانستند به کسب درآمد پرداخته و امورات زندگی را بگذرانند.

هم‌اکنون آن‌ها در اوهایو مشغول به زندگی کردن هستند. هیچ‌گاه مدرسه‌ای حاضر به پذیرش دانی و رانی برای تحصیل نشد؛ به همین دلیل آن ها سواد زیادی ندارند، اما هنوز هم گاهی اوقات در تلویزیون دیده می‌شوند.

لوری و جورج شاپل

لوری و جورج دوقلوهای به‌هم چسبیده از ناحیه سر که 30 درصد مغزشان مشترک است، در سال 1961 متولد شدند. آن‌ها در یک مرکز نگهداری بیماران با اختلالات ذهنی در پنسیلوانیا بزرگ شدند اما در دهه دوم زندگی‌شان موفق شدند، ثابت کنند دچار اختلال ذهنی نیستند. به این ترتیب لوری و جورج از این مرکز آزاد شدند و توانستند به کالج بروند.

جورج با نام هنری «ربا شاپل» به اجرای موسیقی کانتری در سطح بین‌المللی پرداخته است، برنده جایزه موسیقی. L.A برای بهترین هنرمند نوی کانتری شده‌است و برای فیلم هالیوودی Stuck on You آهنگی خوانده است. لوری زندگی آرام‌تری دارد. او در بخش خشکشویی یک بیمارستان کار می‌کند و گاهی هم برنامه‌های موسیقی جورج را مدیریت می‌کند. او در سال 2006 نامزد کرد اما نامزدش در اثر تصادف با یک راننده مست درگذشت.

این دوقلوها در کمال تعجب پزشکان پنجاه‌ سالگی را هم رد کرده‌اند و اکنون در آپارتمان خود در آمریکا زندگی می‌کنند.


1 دیدگاه
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (8 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (3 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) پست اینستاگرامی محمدجواد ظریف در پی شهادت سیدابراهیم رئیسی و همراهانشان+عکس (1 نظر) واکنش غم انگیز نفیسه روشن به خبر شهادت رئیس جمهور و هیئت همراهش در ورزقان+عکس (1 نظر) (عکس) یک عکس خاص از زلزله کرمانشاه / سادگی باورناپذیر کفش‌های قوی‌ترین مرد خاورمیانه (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) اولین تصویر دردناک از پیکر آیت الله آل هاشم در تابوت+عکس (1 نظر) واکنش متفاوت پوران درخشنده به شهادت رئیس جمهور و همراهان/ حادثه هولناک بود و همه را در شوک فرو برد+عکس (1 نظر) بیوگرافی خلبانان بالگرد حامل رئیس جمهور (1 نظر) عرض ارادات اشکان دژاگه ستاره فوتبال در دیدار با رئیسی/ تواضع آقای فوتبالیست در حضور سید محرومان +عکس (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
آل هاشم و حضورش در ورزشگاه برای تماشای فوتبال/ سید همیشه خندان در کنار جوانان +فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم قالیباف: دلتنگی خود را از جای خالی دوست و برادر پرتلاشم، سیدالشهدای خدمت، حضرت آیت‌الله دکتر رئیسی ابراز می‌کنم تکرار عبارت کلیشه‌ای «کار خودشان است» از زبان رسانه‌های معاند + فیلم شهید رئیسی: اگر مشکلات مردم با اهانت به من حل می‌شود، اشکالی ندارد + فیلم نورپردازی سه بعدی در میدان آزادی از چهره شهدای خدمت+ ویدئو نوشته مهدی ترابی به مناسب شهادت رئیسی + عکس/... شاید خسته از طعنه‌ها و زخم زبان‌ها و نامردی‌ها مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند! ماجرای آخرین تماس تلفنی با آیت الله آل هاشم از زبان غلامحسین اسماعیلی/ 3 الی 4 بار تماس گرفتم و تا 4 ساعت در حیات بودند ...+ویدیو روایت هدیه انجیر حاج قاسم به امیر عبداللهیان در بحبوحه جنگ سوریه+ویدئو عکس‌هایی تماشایی از کشور «مصر» در 150 سال قبل شرح حادثه سقوط بالگرد از زبان نزدیک ترین فرد داخل هلی کوپتر از لحظه مفقود شدن تا فرود اضطراری+فیلم فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید حال آشفته و پریشان وزیر کار در استقبال از رئیس جمهور شهیدش+عکس حضور مقامات ارشد طالبان در مراسم تشییع رئیس‌جمهور آماده‌سازی صحن امام هادی علیه السلام جهت استقبال از شهدا+ویدئو مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت آخرین عکس دونفره و دلنشین سیدابراهیم رئیسی با رهبر معظم انقلاب/ زین پس تا چشم کار میکند جای تو خالیست دلسوزی رئیس جمهورِ شهید برای سربازان ایرانی: به خدا من راضی نیستم جوانانِ سرباز در گرما و سرما بایستند+ویدئو خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه ادای احترام مردم روسیه به شهدای سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و گلباران کردن سفارت/ یک دنیا به این سوگ نشسته است+ فیلم مهریه همسر و دختران سیدابراهیم رئیسی چقدر است؟ اشک‌های «محمد طاها»برای شهید جمهور؛ می‌خواستم آقای رییسی را از نزدیک ببینم +ویدئو چگونه جوش های دوران بلوغ را از بین ببریم؟ سنگ‌تمام آذربایجانی‌ها‌ در تشییع «عزیز ایران»/ یک بالگرد و پایان سفری تاریخی+فیلم رونمایی از جدیدترین انواع تاج گل نمایشگاه بین المللی{همراه با عکس} زمانی که بغض عجیب مجری تجمع تهران ترکید +ویدئو سوگواری متفاوت یک زن در مراسم تشییع آیت الله رئیسی: در دفاع از شما فحش خوردیم نوش جانمان+عکس تسلیت رئیس فیفا درپی شهادت رئیس‌جمهور+ عکس برخورد جالب و تحسین برانگیز سید ابراهیم رئیسی با فردی که جلوتر از ایشان منتظر رای دادن بود +ویدیو این گیاهان آپارتمانی باعث خنک شدن هوای خونه میشن {ویدئو} اینجوری گرفتگی سینک ظرفشویی رو باز کن | ساخت چاه باز کن خونگی با جوش شیرین استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود بهترین راه برای پاک کردن نخود فرنگی و فریز کردن آن گریه و بی تابی هیأت دولت در مراسم استقبال از پیکر شهدای خدمت/ خوش آمدی سید شهید+ویدیو
تیتر امروز   
فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم
مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند!
فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم
میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید
خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه
استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...
واکنش سیدجواد هاشمی به شهادت رئیس جمهور: ای کاش این فاجعه رخ نمی‌داد
کادر پروازی شهادت را بیشتر بشناسید+ سوابق خدمتی
واکنش جوادنکونام سرمربی استقلال به سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهور و هیئت همراه