ساعدنیوز
ساعدنیوز

عجیب ترین و حیرت انگیز ترین کتابخانه های دنیا

  پنجشنبه، 26 مهر 1403 ID  کد خبر 413450
عجیب ترین و حیرت انگیز ترین کتابخانه های دنیا
ساعد نیوز:با زیبا ترین و حیرت انگیز ترین کتابخانه های دنیا آشنا شوید.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعد نیوز،بسیاری از ما علاقه داریم کتاب بخوانیم، اما فرصت و حوصله کافی برای کتاب خواندن نداریم. احساس می‌کنیم سرعت خواندن ما بسیار کند است و پیشرفت خوبی نداریم. کتاب‌ها را دست می‌گیریم، اما تمامشان نمی‌کنیم. چون حین مطالعه، تمرکز نداریم. کتابخوانی برای ما خسته‌کننده است و حوصله متن‌های طولانی را نداریم.خواندن کتاب به تنهایی، حوصله بسیار می‌خواهد که از حد توان اغلب ما خارج است. در لحظاتی که تصمیم به مطالعه و کتابخوانی می‌گیریم، کتاب مناسبی در اختیار ما یا در ذهن ما وجود ندارد.در این شرایط، کتابخانه، جایی مناسب برای بهینه سازی مطالعاتمان محسوب می‌شود؛ چرا که هم منابع متنوع و متعدد در درسترس داریم هم در کنار دیگران می‌خوانیم و هم می‌توانیم از کتابداران و دیگر کتابخوان‌ها کمک و مشورت بگیریم و در این بین گپی هم زده باشیم. رخی از کتابخانه‌ها از معماری منحصر به فرد برای تشویق بازدیدکنندگان و کتابخوان‌ها بهره می‌برند تا این فرهنگ خوب همچنان تداوم یابد. این کتابخانه‌ها از نوآوری‌هایی جالب بهره می‌برند تا ارتباط با یار مهربان همواره حفظ شود. مهم نیست که چگونه به آن دست می‌یابند، مهم این است که این کتابخانه‌های جدید جادوی خواندن را زنده نگه می‌دارند.و حالا ما برای شما فهرستی از 9 کتابخانه عجیب و متفاوت در جای جای جهان که هر کدام دارای ویژگی‌هایی منحصر به فرد و جغرافیای خاص خود هستند پیش روی شما قرار داده‌ام.

1. کتابخانه شهر کانزاس ـ کانزاس سیتی، میسوری

در امتداد دیوار جنوبی نمای بیرونی این گاراژ پارکینگ، بازدیدکنندگان با قفسه‌ای عظیم از کتاب پذیرایی می‌شوند. این ساختمان در گذشته یک بانک بوده است. حالا این کتابخانه خود را داخل خزانه بانکی متعلق به سال 1925 میلادی به علاقه‌مندانش نمایش می‌دهد.

.

2. کتابخانه «بیبلیوتکا واسکانسلوس» ـ شهر مکزیکوسیتی در مکزیک

فضای داخلی این کتابخانه که به عنوان کتابخانه بزرگ شناخته می‌شود، بیش‌تر از یک کتابخانه به یک انبار کارخانه یا تاسیسات عظیم شباهت دارد. فضای داخلی باز دارای کف مرتفع مشبک‌های باز است که جلوه‌ای هزارتو ایجاد می‌کند و «ماتریکس موبایل» توسط «گابریل اوروزکو»، مجسمه‌ای را که از اسکلت یک نهنگ خاکستری تغییر شکل داده، احاطه کرده است. محوطه بیرونی آن در 6 هکتار باغ سرسبز واقع شده و به گیاهان بومی مکزیک اختصاص یافته است.

.

3. کتابخانه شهر اشتوتگارت ـ اشتوتگارت، آلمان

این کتابخانه عمومی 9 طبقه که در سال 2011 افتتاح شده، با رنگ آمیزی خیره کننده سفید روی سفید (در شب با نور آبی روشن می‌شود)، شکل مکعب برجسته و فضای داخلی غاری مشخص می‌شود. این مرکز فرهنگی برای شهر، طراحی شده برای احساس باز بودن و پر بودن از نور و از هر چهار طرف آن قابل ورود است و علاقه‌مندان و دوست داران کتاب می‌توانند آثار هنری و همچنین کتاب را به صورت امانت دریافت کنند.

.

4. کتابخانه «بیبلیوتکا ساندرو پنا» ـ پروجا، ایتالیا

در کشوری که به معماری کلاسیک و بنا‌های تاریخی مشهور است، کتابخانه «بیبلیوتکا ساندرو پنا» (Biblioteca Sandro Penna) به دلیل زیبایی مدرن خود برجسته است. این کتابخانه شامل تعداد قابل توجهی کتاب‌های فیزیکی و چندرسانه‌ای در سال 2004 ساخته و به نام یک شاعر محلی نامگذاری شد. «بیبلیوتکا ساندرو پنا» با صفحه شیشه‌ای صورتی دایره‌ای شکل خود که یادآور بشقاب پرنده است به راحتی قابل شناسایی است.

.

5. کتابخانه ساحل ـ آلبنا، بلغارستان

خواندن کتاب در ساحل لذت خاص خود را دارد. در بلغارستان، یک کتابخانه گردشگران را به انجام این کار تشویق می‌کند. قفسه‌های سفید و مقاوم در برابر آب و هوا که در فاصله کمی از موج سواری قرار گرفته‌اند، 6000 عنوان کتاب به 15 زبان رایج دنیا را در خود جای داده‌اند؛ بنابراین هر بازدیدکننده‌ای می‌تواند ساحل مناسب خواندن را پیدا کند تا بعد از یک شنای فرح‌بخش، ضمن آفتاب گرفتن از لذت کتابخوانی بهره‌مند شود.

.

6. کتابخانه شتری ـ استان شمال شرقی، کنیا

برای مقابله با نرخ پایین سواد و کتابخوانی در صحرای کنیا، دولت یک کتابخانه سیّار ترتیب داده که متشکل از 9 شتر است. این شتر‌ها در سفری چهارروزه در هفته کتاب‌ها را بر کوهان خود گذاشته و به روستا‌های دوردست و به مردم عشایر منطقه می‌رسانند. در حال حاضر این خدمات روی کودکان متمرکز است، اما آن‌ها با بودجه بیش‌تر قصد دارند که هم خدمات راه دور و هم تعداد عناوین کتاب را برای دسترسی بیش‌تر مردم این نقاط محروم دوردست، ارتقاء بخشند.

.

7. کتابخانه بیشان ـ سنگاپور

این کتابخانه که در سال 2006 ساخته شده، دارای چراغ‌های سقفی و مشبک است و به منظور تداعی یک خانه درختی شیشه‌ای مدرن ساخته شده است. غلاف‌های شیشه‌ای با رنگ‌های مختلف به طور رندوم از ساختمان خارج می‌شوند و گوشه‌هایی دنج را برای کتابخوانی در سراسر ساختمان ایجاد می‌کنند. در عین حال، یک اتاق کودک با نقشه بازتر در طبقه همکف طراحی شده که ضمن فیلتر و عایق صوتی برای جلوگیری از خروج سر و صدای کودکان به طبقات بالا و ایجاد مزاحمت برای کسانی که در تخت‌های بلند بالا قرار دارند، همه گروه‌های سنی را به کتابخوانی دعوت می‌کند.

.

8. کتابخانه دانشگاه سِئیکی ـ توکیو ژاپن

کتابخانه‌ها معمولاً به فضای آرام خود شناخته می‌شوند، اما این یکی کتابخوان‌ها را به مکالمه تشویق می‌کند. شیگرو بان، برنده جایزه پریتزکر، کتابخانه را با غلاف‌های عایق صدا و کاملاً آزاد طراحی کرد تا به کسانی که به مطالعه بی‌وقفه احتیاج دارند، احترام بگذارد. مادامی که برای سایر روش‌های یادگیری و کتابخوانی نیز مناسب است. آن‌ها به عنوان نقاط مناسبی برای گروه‌های مطالعه و بحث‌های زنده به کار می‌روند.

.

9. کتابخانه دانشگاه مک کواری ـ سیدنی، استرالیا

ین سازه، با ترکیبی خیره‌کننده پیشرفته و پایدار از مواد بازیافتی ساخته شده است و با یک سقف سبز به منظور تقلید از ظاهر یک درخت اُکالیپتوس طراحی شده است. همچنین از جرثقیل‌های رباتی برای آوردن کتاب‌های درخواستی به میز جلو استفاده می‌شود. این کتابخانه ترکیبی از فناوری پیشرفته و هنر است.

.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
رهبر معظم انقلاب : به یک مجلسی دعوت شدیم که در آن شراب سِرو می‌شد و ما نرفتیم بعد پیام دادند که شما بیایید و شراب نخورید+ویدیو (235 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا نجّار برای طراحی درِ توالت حماسه آفرید+عکس/ هنر نزد ایرانیان است وبس (182 نظر) مونا فرخ آذری همسر علی دایی: علی همسر بسیار خوب و فداکاری است فقط یک ایراد بزرگ دارد! (116 نظر) فنجان های چای و شیرینی مخصوص بیت رهبری برای پذیرایی از مهمان ها و هنرمندان/ ساده و باصفا به سبک خانه های قدیمی+عکس (97 نظر) اتاق کار ساده و محل استراحت بدون تجملات شهید سلیمانی در کرمان/ یادگاری به جامانده از سردار دلها و رهبر انقلاب که زینت بخش دیوار است+عکس (85 نظر) دبیر زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: هفته‌ایی 2 روز به رهبری درس میدادم؛ ایشان منظم و دقیق با خطی زیبا تمرین‌هایشان را انجام می‌دادند+عکس (82 نظر) نگاهی به بنز جی ال اس 580 هفتاد میلیاردی بهرام رادان با رنگ سبز زمردی +فیلم/ سلیقه علی سنتوری حرف نداره (76 نظر) جشن تولد مجلل رضا گلزار، همسر جنتلمن آیسان آقاخانی/تزئین زیبای کیک شکلاتی با توت فرنگی (71 نظر) آزیتا حاجیان مهریِ سریال کیمیا: من 20 سال زندگی خیلی خوبی با آقای شریفی‌نیا داشتم، پدر بچه‌هامه و بعد از طلاق هم دوستیمون ادامه داره+ ویدیو (70 نظر) (فیلم) خوش آمد گویی ابراهیم تاتلیس خواننده ترکیه‌ای به احمدی‌نژاد در کنسرتش / هر چقدر مردم ایران منو دوست داشته باشن من دو برابر اون‌ها رو دوست دارم (59 نظر) الهام چرخنده: اگر خواهران منصوریان چادر سر کنند به آنها خانه و ماشین می‌دهم!+فیلم (55 نظر) هادی چوپان: من جز علی دایی کسی را پهلوان نمیدانم و پُزش رو میدم+ویدیو (52 نظر) هادی چوپان: به من میگن بمون آمریکا نیا ایران آیندت رو همونجا بساز اما من میگم آینده بدون ایران بسوزه بهتره/ ما 8 هزار سال تمدن داریم هیچ وقت بد ایران رو نخوایم (44 نظر) خاطره خنده دار علی اوجی: یه بار داشتیم از ترکیه بر میگشتیم سرما خورده بودم تو هواپیما گفتم نرگس دو تا دونه قرص بده بخورم جلو این همه آدم فین نکنم گفت خر و پف و خوابید ...+ویدئو (42 نظر) بهنوش طباطبایی: من و مهدی دائم باهم دعوا میکردیم و از همدیگر خسته شده بودیم!+عکس (42 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
کیف گمشده توسط پلیس به صاحب اش بازگردانده شد
رهبر معظم انقلاب: ما در خانه یک فرش دستبافت داریم که آن هم جزو جهیزیه‌ خانمم بوده است که الان نخ‌نما شده ولی چون یادگاری است نگه داشتیم؛ والاّ همه‌ خانه‌ ما موکت هست
گوهر خیراندیش: یک روز اسماعیل خانی گفت به مادرت بگو آبگوشت درست کند تا من به خانه شما بیایم وقتی به منزل ما آمد ماجرای ازدواج را مطرح کرد
نظر رهبر معظم انقلاب درباره امپراتوری روم و یونان: نزدیکی کازرون، امپراتور روم مقابل پادشاه ایران زانو زده بروید این ها را نشان مردم بدهید نه یک بیابان خشک و خالی
تلف شدن 10 راس گوسفند بر اثر حمله گرگ در  جلفا
سانحه رانندگی در میدان فهمیده تبریز دو مصدوم برجای گذاشت
پزشک مخصوص ناصرالدین شاه: خدیجه (جیران) نه زیبا بود و نه ملاحتی داشت! جیران با سحر و جادو دل شاه را برد
جدیدترین سریال شبک یک سیما / حادثه تروریستی شاهچراغ در صدا و سیما به زودی روی آنتن می رود
درخواست رقم نجومی آدم ربا برای آزاد کردن کودکی که ربوده بود! / ربودن پسر بچه جلوی چشمان پدرش
حکایت های خواندنی ؛ داستان دو شریک ( از کتاب کلیله و دمنه)
کوچ کارگردان متفاوت به سینمای گیشه!
اعتراض رسمی ایران به اظهارات ضد ایرانی مدیر رسانه دولتی ترکیه
عجیب ترین و حیرت انگیز ترین کتابخانه های دنیا
ماجرای قتل عام مردم اصفهان به دست تیمور لنگ
سردار قاسم سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ همسرم معمولا جایی نمی‌رود
منتخب روز   
پادشاه سگ ها با مو های بلند ابریشمی/افسانه ای ترین سگی که میتوانید ببینید! تصاویر عجیب و جالب از ناپدید شدن استانبول ترکیه در مه غلیظ/شهر زیر مه گم شد! انگشترهای رهبر معظم انقلاب زیر ذره بین ؛ از انگشتر فیروزه نیشابوری تا انگشتر عقیق کبود یمنی/ حقا که دستان با صلابت رهبری زینت بخش انگشتران اند برنده نوبل ادبیات امسال چه کسی بود؟ / "هان کانگ" موفقیت خود را با "گیاهخواری" شروع کرد (عکس) خلاقیت جذاب شهرداری تهران در طراحی بنری مشترک از پزشکیان و قالیباف به زبان فارسی و عبری (فیلم) وقتی منتالیست برنامه عمارت تو شبکه 3 لامپ رو با پیشونی روشن میکنه! (فیلم) هوش مصنوعی این نقاشی‌های معروف قدیمی رو زنده کرد / با این 5 ابزار هوش مصنوعی عکس عزیزانت رو که از دستشون دادی متحرک کن ... روستای تاریخی 7000 هزار ساله کندوان ؛ با خانه هایی در دل صخره هایش در آذربایجان شرقی حامد آهنگی: در زمان قدیم زمان مادربزرگ پدربزرگا هیچ کاری نبود جز بچه دار شدن! / فقط تولید می‌کردن، خدمات پس از تولید وجود نداشت، یه بار موقع زایمان میدیدنش، یبارم از سربازی مرخصی میومد! پاسداشت مقام والای حاج قاسم سلیمانی به سبک مسعود پزشکیان با سبد گل مملو از گل‌های داوودیِ زرد و سفید+عکس/عطر گل‌ها ادای دِینی به سردار دلها مهران مدیری به رامبد جوان : عاشق شدی ؟ آره خیلی زیاد؛ نگار خیلی آروم و درونی و ساکته چطور با تو سر میکنه؟ هشدار: فوراً بلاگرها را آنفالو کنید/ ساعت 12 شب صفحه‌ام را خصوصی می‌کنم و عکس‌های خیانتش را می‌گذارم!