آخرین وضعیت 7 بستر خبری و شبکه‌ اجتماعی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری

  پنجشنبه، 24 خرداد 1403 ID  کد خبر 392576
آخرین وضعیت 7 بستر خبری و شبکه‌ اجتماعی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری
ساعدنیوز: تحلیل محتوای مرتبط با 7 پیام‌رسان و شبکه‌اجتماعی پرطرفدار در ایران نشان می‌دهد از نظر تعداد محتوا رقابت زیادی میان تلگرام، ایکس(توئیتر سابق) و ایتا برای جلب نظر و تاثیرگذاری روی مخاطبان در انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری ساعدنیوز به نقل از ایرنا، شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی مردم جهان به ویژه ایرانیان بدل شده و توانسته در حوزه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جامعه تاثیرگذار باشند. در حوزه فرهنگی شاهد تغییر سبک زندگی مردم به واسطه حضور در برخی شبکه‌های اجتماعی از قبیل فیس‌بوک و اینستاگرام بوده‌ایم، در حوزه اقتصادی، حضور در شبکه‌های اجتماعی از قیبل تلگرام و اینستاگرام به ظهور و بروز مشاغل جدید و کارآفرینی شمار زیادی از کاربران تبدیل شده و درآمد و گردش مالی قابل توجهی در این بخش به وجود آمده است.

در حوزه سیاست نیز شبکه‌های اجتماعی در بزنگاه‌های مهم که سرآمد آن، انتخابات است، ظهور و حضور قابل توجهی داشته‌اند به طوری‌که، برای نمونه در انتخابات دوره اول ریاست جمهوری حسن روحانی در سال 1392، تلگرام نقش مهمی در روی کارآمدن روحانی داشت. به طور کلی، ایکس‌(توئیتر سابق) و تلگرام در حوزه سیاسی در یک دهه اخیر نقش مهمی در شکل‌دهی ذهنیت کاربران و حضور و عدم حضور آنها در انتخابات داشته‌اند.

پیام‌رسان و شبکه‌اجتماعی ایتا، از جدیدترین بسترهای اجتماعی است که در دو سه سال اخیر توانسته علاوه بر تاثیرگذاری و شکل‌دهی افکارعمومی، در فرهنگ‌سازی نیز موثر باشد و به خصوص در حوزه فرهنگی و سیاسی نقش‌آفرینی قابل توجهی داشته است به نحوی که یکی از مهم‌ترین بازیگران انتخابات مجلس در اسفندماه سال 1402، کانال‌ها و گروه‌های ایتایی بوده‌اند.

بعد از درگذشت شهید ابراهیم رئیسی در سی‌ام اردیبهشت‌ماه 1403، بحث انتخابات و حضور جانشین رئیس جمهور از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم در جامعه بود که تاثیر آن در شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی انعکاس پیدا کرد. حالا سوال اصلی این است که وضعیت انتخابات و تصویر حضور مردم در شبکه‌های اجتماعی مختلف چگونه است و کدام پلتفرم‌ها نقش مهم‌تری در جریان‌سازی در این عرصه ایفا خواهند کرد؟

بنابر گزارش گروه داده‌کاوی ایرنا، از تاریخ 30 اردیبهشت‌ماه تا 18 خردادماه که هنوز تکلیف نامزدهای احراز صلاحیت‌شده در انتخابات مشخص نشده، در 7 بستر مختلف و رسانه‌ اجتماعی یعنی وبسایت‌های خبری، روزنامه‌ها، تلگرام، ایکس‌(توئیتر سابق)، اینستاگرام، ایتا و روبیکا در حدود یک میلیون و 700‌هزار پست، توئیت، خبر و محتوا با کلیدواژه «انتخابات» و «رای» منتشر شده که به طور متوسط می‌توان 87 هزار محتوای روزانه مرتبط با انتخابات ریاست‌جمهوری تخمین زد و به نظر می‌رسد متوسط 100 هزارمحتوا در روز در 7 بستر خبری رسانه‌ای، تعداد قابل‌توجهی است که نشان از اهمیت این رخداد سیاسی در میان رسانه‌های مجازی و مکتوب دارد، اما سوال اصلی اینجاست که این جریان‌سازی رسانه‌ای له یا علیه انتخابات ریاست جمهوری تا چه حد توانسته یا می‌تواند در کشاندن مردم به پای صندوق رای و مشارکت عمومی موثر واقع شود؟

در ادامه حال و هوای این بسترها به طور اجمالی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است:

وبسایت‌های خبری

5درصد کل محتوای مربوط به انتخابات به محتوای وبسایت‌های خبری اختصاص دارد. این رسانه‌ها با وجود اینکه مکتوب نیستند و به فضای آنلاین مربوط می‌شوند به دلایل مختلف از جمله محافظه‌کاری در اطلاع‌رسانی، تاخیر و دروازه‌بانی‌های متعدد از آخرین منابع اطلاعاتی هستند که مردم ایران برای دسترسی به اطلاعات و اخبار روز از آن بهره‌ می‌برند.

در گراف زیر مقایسه روند انتشار محتوا در این 7 بستر مختلف در بازه 20 روزه به نمایش در آمده است:

روزنامه‌ها

کمترین حجم تولیدمحتوا در میان این 7 بستر به روزنامه‌ها اختصاص دارد که با نسبت 2درصد محتوای انتخاباتی در رتبه هفتم قرار می‌گیرند. دلیل اصلی این رتبه برای روزنامه‌ها محتوای انتخاباتی کم رسانه‌های مکتوب نیست بلکه علت اصلی آن تولیدمحتوای انبوه و شگفت‌آور در شبکه‌های اجتماعی و مصرف بالای کاربران از این رسانه‌هاست.

یکی از مراکز داده‌کاوی اخیرا در گزارش سالانه خود در سال 1402 نوشته است که ایرانی‌ها روزانه معادل 1600 شاهنامه در شبکه‌های اجتماعی محتوا(نشری یا بازنشری) به اشتراک می‌گذارند.

در بررسی محتوای منتشر شده در روزنامه‌های کشور در بازه زمانی 30 اردیبهشت‌ماه 1403 تا 18 خردادماه 1403 درباره انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری پس از درگذشت شهید رییسی تعداد 31 هزار و 700 محتوا منتشر شده است.

عمده محتوای منتشر شده در این بازه زمانی به ثبت‌نام کاندیداها برای نامزدی نهمین دوره ریاست جمهوری و معیارهای شورای نگهبان برای تایید صلاحیت‌ها و لزوم مشارکت بالا در انتخابات آتی اختصاص داشته‌اند.

روزنامه آرمان امروز از نخستین روزنامه‌هایی بود که مطالب مرتبط با محتوای انتخابات را منتشر کرد. در این بازه زمانی بیشترین محتوای منتشر شده درباره انتخابات، در روزنامه اطلاعات با 751 مطلب بوده است.

تلگرام فارسی

اگرچه فضای تلگرام تا حد زیادی وابسته به اخبار و اطلاعات خبری و رسمی است اما، مواضع و جبهه‌گیری این کانال‌ها در تایید و تخریب‌ نامزدها و مشارکت و عدم مشارکت کاربران مساله مهمی است که در تحلیل این پلتفرم باید به آن توجه داشت.

در تلگرام فارسی امکان ایجاد دوقطبی و ترندکردن هشتگ مانند ایکس فارسی وجود ندارد اما تولیدمحتوای 25درصد از محتوای کل انتخابات در این بستر نشانگر این مهم است که کانال‌های تلگرامی فعالیت قابل توجهی در این رخداد سیاسی داشته و کاربران نیز با بازدید 1.5 میلیاردی از این محتوای 400‌هزار تایی نشان داده‌اند که تلگرام فارسی یکی از منابع مهم و اصلی آنها برای دریافت و بازنشر اخبار بوده است.

در بررسی محتوای پیام‌رسان تلگرام در بازه زمانی 30 اردیبهشت‌ماه تا 18 خردادماه 1403 درباره انتخابات ریاست جمهوری، تعداد 406 هزار و 900 محتوا در تلگرام منتشر شده است.

عمده محتوای منتشر شده در این بازه به جانشینی شهید رییسی و نامزدهای احتمالی جایگزینی وی مربوط بوده است.

فعال‌ترین کانال در این بازه زمانی کانال تلگرامی انتخابات اردبیل با تعداد 781 محتوا بوده است. بیشترین زمان انتشار محتوا در این پیام‌رسان در بازه زمانی 14 خردادماه همزمان با سالگرد بنیان‌گذار انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) و بیانات رهبر انقلاب درباره انتخابات در این روز 46 هزار و 411 مطلب بوده است.

در نمودار میله‌ای زیر میزان بازدید در سه بستری که میزان بازدید آن ثبت و قابل استخراج است، به نمایش درآمده است:

ایکس‌(توئیتر سابق)

دوقطبی اصلی در جریان بحث و نظر کاربران در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری، در ایکس(توئیتر سابق) فارسی صورت گرفته است. محل اصلی مناقشه در وهله اول در این بستر، مشارکت و عدم مشارکت در انتخابات است. در وهله بعدی، بحث و نظر درباره کاندیدها در تایید و تخریب آنها به نوعی به گرم کردن تنور انتخابات انجامیده است به نحوی که در روزهای اخیر، هشتگ انتخابات بارها به عنوان ترند روز ایکس فارسی معرفی شده است.

در بررسی محتوای شبکه ایکس فارسی (توئیتر)، در بازه زمانی 30 اردیبهشت‌ماه 1403 تا 18 خردادماه 1403 درباره انتخابات ریاست جمهوری، تعداد 243 هزار و 521 محتوا انتشار یافته است.

عمده محتوای منتشر شده در فضای ایکس فارسی مربوط به ثبت‌نام کاندیداهای ریاست جمهوری و به طور خاص چهار نفر از آن‌ها (جلیلی،قالیباف،احمدی‌نژاد و لاریجانی) و یادآوری کارنامه آن‌ها بوده است.

فعال‌ترین رسانه در این بازه زمانی کاربری با شناسه کاربری ثمین‌زاده منتسب به جریان انقلابی و ارزشی با تعداد 341 توئیت بوده است.

بیشترین میزان تولید محتوا در این شبکه اجتماعی نیز(مانند تلگرام) در تاریخ 14 خردادماه همزمان با سالگرد بنیان‌گذار انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) و بیانات رهبر انقلاب درباره انتخابات در این روز 23 هزار 656 مطلب بوده است. همچنین در این بازه زمانی هشتگ‌های، انتخابات، رای-بی-رای، انتخابات-ریاست-جمهوری در فضای ایکس(توئیتر) فارسی ترند شده‌اند.

اینستاگرام فارسی

در اینستاگرام، رقابت‌های انتخاباتی با محافظه‌کاری بیشتری نسبت به توئیتر دنبال می‌شود و این رخداد بیشتر در استوری‌های کاربران عادی و پست‌های صفحات خبری رسانه‌های فارسی زبان خارجی و همچنین خبرگزاری‌های داخلی دنبال می‌شود.

با توجه به عمومیت این بستر در ایران و عضویت نزدیک به نیمی از جامعه ایران در این پلتفرم، به نظر می‌رسد تبلیغات انتخاباتی و جریان‌سازی‌های فراگیر در این بستر می‌تواند تاثیر بیشتری داشته باشد. با این وجود به جز موارد ذکر شده و برخی شوخی و خبررسانی‌ها، هنوز جریان جریان‌سازی در این پلتفرم درباره حضور در انتخابات و حمایت از یک نامزد مشخص به وجود نیامده است.

در بررسی محتوای منتشر شده در اینستاگرام در بازه زمانی 30 اردیبهشت 1403 تا 18 خردادماه 1403 درباره انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری پس از فقدان شهید رییسی تعداد 40 هزار و 100 محتوا منتشر شده است.

عمده محتوای منتشر شده در این بازه زمانی به جانشینی شهید رییسی و حضور چند کاندید احتمالی برای انتخابات پیش‌رو اشاره دارد.

فعالترین کاربر در این بازه زمانی کاربری با شناسه کاربری raisi_naji (ناشناس) با تعداد 323 پست در اینستاگرام بوده است.

بیشترین تولید محتوا در این پیام‌رسان نیز همچون دو پیام‌رسان قبلی در بازه زمانی 14 خردادماه همزمان با سالگرد بنیان‌گذار انقلاب اسلامی امام خمینی(ه) و بیانات رهبر انقلاب درباره انتخابات در این روز 3 هزار و 747 مطلب بوده است.

ایتا

ایتا را باید فعال‌ترین و موثرترین پیام‌رسان و شبکه اجتماعی داخلی دانست که توانسته ضمن فعالیت زیاد، توجه زیادی را نیز به خود جلب کند. با وجود این‌که انتقاداتی به یک قطبی‌بودن محتوا در این بستر وجود دارد و اذعان می‌شود که ایتا مانند ویراستی به طیف نزدیک به حکومت و قشرهای مذهبی جامعه نزدیک‌ است اما نمی‌توان از ضریب نفوذ این بستر و جریان‌سازی آن در جریان انتخابات ریاست جمهوری 1403 غافل شد، اتفاقی که نمونه آن را در انتخابات مجلس 1402 مشاهده شد و ایتا با وجود حضور نه چندان بالای مردم در انتخابات، حضور و فعالیت قابل‌توجهی در میان کاربران خود داشت.

در بررسی محتوای منتشر شده در پیام‌رسان داخلی ایتا در بازه زمانی 30 اردیبهشت‌ماه 1403 تا 18 خردادماه 1403 درباره انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری پس از درگذشت شهید رییسی تعداد 724 هزار و 115 محتوا در ایتا منتشر شده است.

عمده محتوای منتشر شده در این بازه زمانی مربوط به تقدیر و تمجید از شهید رییسی و لزوم جانشینی لایق و همسو با ایشان برای ادامه ریاست جمهوری دارد، همچنین به انتشار اخباری از کاندیداهای ثبت‌نام کننده برای نامزدی ریاست جمهوری و مقایسه کارنامه و عملکرد آن‌ها با شهید رییسی پرداخته‌اند.

فعالترین کانال در این بازه زمانی کانالی با شناسه خاکریزانقلاب با تعداد 1 هزار و 339 پست بوده است.

بیشترین تولید محتوا در این پیام‌رسان نیز در بازه زمانی 14 خردادماه همزمان با سالگرد بنیان‌گذار انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) و بیانات رهبر انقلاب درباره انتخابات در این روز 87 هزار و 87 پست بوده است.

روبیکا

روبیکا به دلیل طراحی‌ و تنوع ظاهری و سخت‌افزاری خود و انتخاب‌هایی که به کاربران خود داده، بیشترین سهم را در جذب نسل جوان و به اصطلاح زد جامعه داشته به نحوی که برخی کارشناسان فضای مجازی بر این باورند که این رسانه مجازی بهترین منبع برای دریافت و استخراج نظرات نسل زد، نوجوان و جوانان رای اولی و دومی در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری ایران محسوب می‌شود.

در بررسی محتوای منتشر شده در پیام‌رسان روبیکا در بازه زمانی 30 اردیبهشت‌ماه 1403 تا 18 خردادماه 1403 درباره انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری پس از درگذشت شهید رییسی تعداد 212 هزار و 800 محتوا منتشر شده است.

عمده محتوای منتشر شده در این بازه زمانی به ویژگی‌های شهید رییسی و شباهت وی با سردار شهید سلیمانی، ثبت‌نام کاندیداها، التزام شباهت و اخلاص درعمل با شهید رییسی و حضور چند کاندید احتمالی برای انتخابات پیش‌رو اشاره دارد.

فعالترین کاربر در این بازه زمانی کاربری با شناسه کاربری sjfhrejdj (ناشناس) با تعداد 754 محتوا در روبیکا بوده است.

بیشترین تولید محتوا در این پیام‌رسان نیز همچون پیام رسان‌های قبلی در بازه زمانی 14 خردادماه همزمان با سالگرد بنیان‌گذار انقلاب اسلامی امام خمینی و بیانات رهبر انقلاب درباره انتخابات در این روز 21 هزار و 540 پست بوده است.

تحلیل و جمع‌بندی

1. بررسی محتوای مربوط به انتخابات در بسترهای مختلف خبری و شبکه‌های اجتماعی در بازه زمانی 20 روزه( از زمان شهادت سیدابراهیم رئیسی تا قبل از اعلام نامزدهای احراز صلاحیت شده) نشان می‌دهد که رقابت اصلی در شکل‌دهی افکار عمومی و جریان‌سازی در میان دو پلتفرم خارجی یعنی توئیتر و تلگرام و یک پیام‌رسان داخلی یعنی ایتا است. توئیتر با جذب بیشترین تعداد کاربر درگیر در انتخابات، تلگرام با گرفتن بیشترین تعداد بازدید از کاربران خود و ایتا با انتشار بیشترین تعداد محتوا، هریک شاخص‌های مهمی از تعدادمحتوا، بازدید و میزان فعالیت کاربران را بدست آورده‌اند.

2. رکود و رخوت در اینستاگرام با حدود 31 میلیون کاربر فعال و پرطرفدارترین پلتفرم در ایران، نشان از این دارد که تحرکات انتخاباتی در میان توده مردم هنوز شکل نگرفته و با وجود فعالیت قابل ملاحظه در بسترهایی چون توئیتر، تلگرام و ایتا همچنان کاربران اینستاگرامی و صفحات فعال در این پلتفرم به کنش‌های حداقلی بسنده کرده‌اند.

3. در اکثر بسترهای خبری بررسی شده در بازه زمانی 30 اردیبهشت‌ماه تا 18 خردادماه(20 روزه) بیشترین میزان تولیدمحتوا در روز 14 خردادماه و در پی بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص انتخابات صورت گرفته است، همچنین فعال‌ترین کاربران در میان همه این بسترها به کاربر ایتا با بیش از هزار مطلب مرتبط با انتخابات مربوط بوده است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
مراسم تشییع پدر علی دایی، با حضور چهره های سرشناس و فوتبالی +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (55 نظر) نگاهی به دکوراسیون شیک و اروپایی مراسم سومین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با رونمایی از تم آبی رنگِ خاصِ جشن+عکس/ مثل همیشه متین و باوقار (37 نظر) (فیلم) شهید امیرعبداللهیان: به ظریف خداقوت می‌گویم، از او آموختم / نیمه شب از او پیامک و ایمیل دریافت می‌کردیم (27 نظر) دورهمی صمیمی شهید رئیسی با سعید جلیلی در اتاق کارش و ناهار ساده آن ها با نان خالی و بیسکوئیت+ویدئو/سفره غذایی که سادگی چاشنی اصلی آن بود... (23 نظر) (عکس) ماشین های شیک و باکلاس سهیلا منصوریان، بانوی قهرمان ووشو و دارنده مدال طلای بازیهای آسیایی 2024👌 (22 نظر) آشپزی سرصبحی مینا مختاری همسر کدبانو و شیک بهرام رادان/ ماشاءالله با یه بچه کوچیک غذاهای جورباجور هم میپزه+عکس (22 نظر) دورهمی خانوادگی علی دایی در خانه ابدی پدرش +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (21 نظر) بازیگر زنِ جوانِ سینما: من نماز خوندن رو از شهاب حسینی یاد گرفتم+ویدیو (20 نظر) ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه (20 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی احسان علیخانی برای تولد 37 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (15 نظر) سفره غذای پر خرج و رنگین و دورهمی صمیمی بازیگران در یک مهمانی چرب و چیلی به سبک مایه دارهای عربستان+عکس (14 نظر) (عکس) آخرین عاشقانه پدرانه حسام محمودی، هادی سریال "گرگ و میش"، برای تولد دختر زیبایش، هانا/ آدم دلش آتیش میگیره واقعا (14 نظر) حضور نرگس محمدی در جشن تولد جاریِ قدبلند و آب زیرِ کاهَش+عکس/ لوکیشن مراسمش حرف نداره😍 (13 نظر) باقالی قاتوق پختن به سبک مینا مختاری، همسر باسلیقه و کدبانوی بهرام رادان+ویدیو/ با یه بچه کوچیک همچین غذایی رو پختن احسنت داره (13 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی پسر حامد آهنگی برای تولد 10 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
جاری‌ حسود زندگی زن جوان را نابود کرد/ عروس یکی‌یکدانه خانواده با خاک یکسان شد
روایت رهبر معظم انقلاب از روزی که فلک و قصاص شد!
لیست کاملی از بازیگران معروفی که از همسرانشان طلاق گرفتند/ از مهدی پاکدل تا پژمان بازغی و رامبد جوان+عکس
محمد فاضلی سکوت را شکست؛ من رفتنی‌ام، ایران تو بمان
حمله عجیب همراه بیمار داغ دیده به دماغ تکنسین اورژانس/ وقتی موقع رفتن به سرکار شانستو با خودت نمیبری😂
داغ داغ/ قیمت همستر کامبت در صرافی kucoin اعلام شد/ بنظرتون کوبیدن رو شکم همستر اینقدری ارزش داره؟
لیست کامل پرفروش ترین فیلم های سینمای ایران در یک ماه اخیر/ از تمساح خونی جواد عزتی تا مست عشق و سال گربه+عکس
فراری دادن جوانان از سواحل با موسیقی کلاسیک!
دانشجویان چفیه پوش دانشگاه استنفورد آمریکا با بر دست گرفتن پرچم‌های فلسطین از مردم مظلوم غزه حمایت کردند
برگزاری نخستین المپیک بازی‌های فکری دانشجویان
کارگردان مستندهای انتخاباتی نامزدها چه کسانی هستند؟
آرزوی شهادت یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری در حواشی داغ امروز پنجشنبه 31 خرداد 1403
واکنش علی مطهری به تنش در میزگرد مسعود پزشکیان / با اینکه دوست ماست اما مقصر است!
گفت‌وگوی جالب با مادر رهبر انقلاب درباره رهبری و حضرت امام؛ از ایام زندانی بودن هر سه پسرشان تا جمله "تو یوسف میشوی" امام خمینی به رهبر
زندگی جوان ترین کاندیدای ریاست جمهوری زیر ذره بین؛ از همسر جراح تا ماشین سوزوکی و خانه ای در میدان شهدا