دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

عکس آتلیه‌ای دختران جوان احمدشاه قاجار/ عکسی که تمام تصوراتتون از چهره‌ی واقعی زنان قاجار رو بهم میریزه 

دوشنبه، 07 آبان 1403
ساعد نیوز: در ادامه قاب زیبایی از فرزندان احمدشاه قاجار را مشاهده خواهید کرد. وی هفتمین و آخرین شاه قاجار بود.

به گزارش سرویس تاریخ ساعد نیوز، احمدشاه قاجار 12 بهمن 1275 بدنیا آمد و 9 اسفند 1308 درحالیکه از پادشاهی خلع شده بود از دنیا رفت. وی هفتمین و آخرین شاه ایران از دودمان قاجار و پسر و جانشین محمدعلی‌شاه بود که از 25 تیر 1288 تا 9 آبان 1304 ه‍.خ به عنوان شاه ایران سلطنت کرد. او پس از خلع پدرش و درحالی‌که تنها 13 سال داشت، به شاهی رسید. احمدشاه پس از 16 سال سلطنت در 1304 ه‍. خ توسط مجلس شورای ملی از پادشاهی برکنار شد.

احمدشاه در سن 17 سالگی (یک سال پیش از تاج‌گذاری) با «بدرالملوک والا» دختر ظهیرالسلطان والا (نوادهٔ عباس‌میرزا)، پیمان زناشویی بست. این ازدواج توسط مادر احمدشاه ترتیب داده شده بود. عروس در آن هنگام 12 ساله بود و در تنها مدرسهٔ دخترانهٔ تهران درس می‌خواند. مراسم عقد با تشریفات مفصلی انجام شد و حاصل این ازدواج دختر بزرگ احمدشاه، ایراندخت بود.

احمدشاه 4 بار دیگر نیز ازدواج کرد و به‌جز لیدا جهانبانی که از وی صاحب فرزندی نشد، صاحب 3 دختر به نام‌های «مریم‌دخت» (از دل‌آرام) (1915–2005)، «ایراندخت» (1916–1984) از بدرالملوک، «همایون‌دخت» (از خانم‌خانما معزی) (1917–2011) و یک پسر به نام فریدون میرزا (از فاطمه) (1922–1975) شد.

جالب است بدانید ایران دخت که بعد از برکناری پدرش و از 5 سالگی در سوئیس زندگی میکرد با محمدرضا پهلوی که مشغول تحصیل در آنجا بود ملاقات کردند و در حالی‌که وی 4 سال از محمدرضا پهلوی بزرگتر بود، وقتی که محمدرضا او را دید مورد توجه شاه آیندهٔ ایران قرار گرفت. ولی شاه ایران موفق به ازدواج با وی نشد چون رضا شاه پهلوی معتقد بود آب قاجار و پهلوی به یک جوب نمی رود.

به ترتیب ایران دخت، مریم دخت، همایون دخت و فریدون میرزا


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 07 آبان
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پاسخ رهبر معظم انقلاب به سوال چالشی: دف زدن توسط زنان در عروسی ها چه حکمی دارد؟
ویرایش و ویراستاری متون انگلیسی
بسته فیلم امروز | سفارش عجیب عمو رشید برای یک اعدامی، عصبانیت مریم امیرجلالی از رضا عطاران، دلخوری اکبر عبدی از قضاوت‌ها و مجسمه جالب مهران غفوریان با تمام جزئیات
مراحل سابمیت مقاله
صف طولانی عاشقان بهروز تابانی شیرشاه ایرانی در ماسل شوی دبی +فیلم/ رقیب تبریزی هادی چوپان بچه معروف بدنسازی ایران شد
(ویدئو) تراپی؟ نه ممنون، پشت صحنه خنده‌دار «درحاشیه» هست/ «جواد رضویان»: 8 درصد هم مالیات ارزش افزوده کم میشِداا/ مهران غفوریان: دکتر هومن چجوری کم میشد
(فیلم+ تصاویر) مرغ خیاط/ پرنده‌ی حیرت‌انگیزی که زیباترین آشیانه ها را میدوزد/ اینجاست باید گفت "فتبارک الله احسن الخالقین"
عمو رشید در نقش زن اشکان اشتیاق / چه دلبری میکنه این رشید؛ خیلی تو نقشش فرو رفته + ویدئو
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI با بهترین کیفیت
اجرای طلایی آهنگ زیبا و عاشقانه شیرازی توسط پسر خوش صدای خوزستانی/ احسان علیخانی: چقدر قشنگه این کار😍+فیلم