دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

عکس دیده نشده از «اسمال بزّاز»؛ دلقک ناصرالدین‌شاه که یک خیابان به نامش بود 

یکشنبه، 05 فروردین 1403
ساعدنیوز: خیابانی در تهران که امروز به نام یکی از بلندترین قله‌های ادبیات عارفانه ما یعنی «مولوی» نامگذاری شده، روزگاری نام یک دلقک درباری را بر خود داشت؛ مردی که حتی خواندن و شنیدن برخی از حرکاتی که در مجالس از او سر می‌زده، عرق شرم بر پیشانی می‌نشاند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز به نقل از فرادید، «اسمال بزاز» مشهورترین دلقک دربار ناصرالدین شاه بود که درآمد سرشارش و قباحت شوخی‌هایش هر دو به یک اندازه معروف هستند. او زمانی در خیابانی که امروز مولوی نامیده می‌شود سکونت داشت و به همین دلیل آن خیابان در دوران قاجار به نام او معروف بود.

محمد حسن اعتمادالسلطنه در خاطرات روزنوشت خود نمونه‌هایی از شوخی‌ها و حرکات اسماعیل بزاز را حکایت کرده که یک نمونۀ قابل نقل آن از این قرار است: وقتی ناصرالدین شاه از یکی از سفر‌های خود مراجعت می‌کند، به همۀ همسفرانش خلعت و هدیه می‌دهد؛ اسماعیل بزاز هم که در آنجا حاضر بوده می‌گوید: حالا که به هر سگ و گربه خلعت دادید، ما را هم از این نمد کلاهی بدهید!

اسماعیل بزاز در اواخر عمر از شغل مطربی و لودگی توبه می‌کند، به سفر حج می‌رود و مسجدی نیز در نزدیکی خانه‌اش بنا می‌کند. برخی از نویسندگان او را ذاتا شخصیتی خوش‌قلب و مهربان معرفی کرده‌اند که از دستگیری از نیازمندان دریغ نمی‌ورزید.

در اینجا تصویری از دستۀ اسمال بزاز را می‌بینید که خود او نیز در میان آنان حضور دارد. در ردیف افراد ایستاده، نفر چهارم از سمت چپ اسمال بزاز است. در یک طرف او تنبک‌زن دسته ایستاده و در طرف دیگر پسر رقاصی که لباس دخترانه پوشیده است.

  برچسب ها: تاریخ قاجار

2 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 27 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
نگاهی به عزاداری دو نفره نیوشا ضیغمی و دخترش لنا در مراسم شام غریبان امام حسین (ع)+ویدیو/ قبول باشه
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
(ویدئو) بازی صبحگاهی گربه زیبای محمدرضا گلزار / وقتی گلزار سر به سر گربه اش میذاره
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
(تصاویر) چیدمان مدرن و اروپایی پنت هاوس شیک رضا گلزار با مبلمانی با رنگ های متضاد هم، ستون های طرحدار و باشگاه خانگی
ترجمه تخصصی متن
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
(فیلم) دعای خاص مداح و شاعر معروف زنجانی برای دکتر پزشکیان در بزرگترین تجمع حسینیان ایران / این مرد در کنار رهبر می‌ایستد و سینه می‌زند
نگاهی به چیدمان هنرمندانه اتاق خواب رامین رضاییان+عکس/ از لوسترهای ژاپنی بالای تخت‌خواب تا گلهای استوایی و سرسبز کنار تخت/ اینجا خود بهشته😍
ویدیو/ شعر حماسی استاد شهریار، در وصف اسطورهٔ دینی تاریخ اسلام، امام حسین (ع) و روز عاشورا از زبان رئیس جمهور ایران دکتر پزشکیان