دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

عکس قمه زنی سفیر انگلیس در تهران برای رواج قمه زنی صحت دارد؟ 

شنبه، 31 تیر 1402
ساعدنیوز: برخی منابع نوشته اند سنت قمه زنی را انگلیسی ها در ایران بنا نهادند و برای این ادعا تصویری را ارائه می دهند و می گویند این اولین قمه زنی در ایران است که توسط سفیر انگلیس در باغ سفارت در تهران برای بار اول و برای باب کردن قمه زنی در ایران انجام شده است. اما به راستی این تصویر سفیر انگلیس است؟

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی ساعدنیوز به نقل از فکت نامه، کاربری در فضای مجازی نوشت:

«تصویر اول سفیر انگلیس را نشان می‌دهد... در حقیقت قمه‌زنی توسط انگلیس ابداع شد. اولین نفر سفیر فخیمه انگلیس بود که در سال 1296 در باغ سفارت انگلیس قمه زد و این جهل را مانند بسیاری دیگر از خرافه‌ها و گمراهی‌ها به خورد ملت مسلمان داد و خدا میداند چقدر بابت این خدمت پاداش گرفت و امکانات نصیب خود کرد»

این تصویر البته قدیمی است. در قدم اول تلاش کردیم منبع اصلی عکس را پیدا کنیم. برخی از تصاویر کادر بسته از چهره فردی دارند که شمشیر در دست در کنار یک روحانی ایستاده است.

در برخی تصاویر بازتر بخشی از یک نوشته‌ زیر عکس پیدا است:

“The men with blood on their clothes are the victims of….”

واضح است که تصویر، برشی از یک کتاب است. برای همین ما این عبارت را در کتابخانه گوگل جست‌وجو کردیم و فهمیدیم این عکس از روی شماره 26 نشریه نشنال جئوگرافیک برداشته شده است.

با کمی جست‌وجوی بیشتر نسخه دیجیتال این شماره از نشنال جئوگرافیک را پیدا کردیم و عاقبت به منبع اصلی عکس دست پیدا کردیم.

این عکس یکی از تصاویر گزارشی است که با عنوان «نجف اسرارآمیز؛ مکه شیعیان» منتشر شده است. گزارش در صفحه 589 آغاز می‌شود و این تصویر در صفحه 596 منتشر شده است. عکاس آن فردریک سیمپیک، نویسنده آمریکایی است که سوابق کار دیپلماتیک هم دارد.

حالا با اطمینان می‌توان گفت این عکس در نجف گرفته شده و ربطی به سفیر انگلیس و باغ سفارت ندارد. تاریخ آن 1296 خورشیدی نیست، بلکه برای اولین بار در سال 1293 (1914) در آمریکا منتشر شده است.

اما صرف از اصالت عکس، آیا ادعای قمه‌زنی سفیر انگلستان صحت دارد؟

خیر. حتی اگر عکس را کنار بگذاریم هیچ گزارش معتبر و نیمه‌معتبری چنین چیزی را تایید نمی‌کند. تنها منبع این شایعه مطالبی است که در یک سال گذشته در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، حال آنکه در صورت صحت چنین اتفاقی باید در منابع معتبر، یا دست‌کم منابع فرعیِ نیمه‌معتبر به آن اشاره می‌شد که نشده است. قمه‌زنی یک فرد غیر مسلمان، آن هم یک دیپلمات بلندپایه در حد سفیر بریتانیا در ایران، آن هم به صورت عمومی و به قصد تبلیغ و ترویج این کار، موضوعی نبود که از سوی تاریخ‌نویسان، روزنامه‌نگاران و روشنفکران ایرانی بعد از مشروطه نادیده گرفته شود.

  برچسب ها: محرم تاریخ

پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 29 مرداد
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
دل مشغولی این روزهای ستاره معصومی همسر سابق مهدی قائدی؛ پالت رنگ، بوم نقاشی و طراحی چهره+عکس/ انصافا استعدادش توی نقاشی بینظیره👌
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
ویدیو/ بوسۀ آخرین بازمانده از فامیل "محمد غفاری" بر آخرین عکسی که از کمال‌الملک در سن 70 سالگی پیدا شد
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
رونمایی پسر هادی چوپان از ست ورزشی اورجینال مارک دار طوسی جذابش در باشگاه لاکچری گرگ پارسی +فیلم/ بچه گرگ با وزنه های سنگین دست و پنجه نرم می کنه
(تصاویر) دکوری‌های سنگی و شیک خانه‌ی مینا مختاری و بهرام رادان/ از شومینه پر از سنگ تا جا شمعی و میوه‌‌خوری سنگی/ حتی دکوری‌های اتاق پسرشونم مینیمال و باکلاسه
تعرفه استخراج مقاله از پایان نامه
تصاویر دیده نشده از کودکی بازیگر مردمی و با اخلاق جوکر2!/ الیکا عبدالرزاقی چه کوچولو بوده!😍
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی