اکشن گیتار و روش های تنظیم آن

  پنجشنبه، 13 خرداد 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
اکشن گیتار و روش های تنظیم آن
بسیاری از نوازندگان به دنبال کمتر کردن اکشن گیتار و در نتیجه ساده‌تر کردن نوازندگی با گیتار خود هستند. در این مطالب تنظیم اکشن گیتار کلاسیک و آکوستیک را به شما آموزش خواهیم داد.

اکشن گیتار چیست ؟

به فاصله ی سیم های گیتار از فرت برد اکشن می گویند. مبنای اندازه گیری اکشن فرت دوازدهم است اما گاهی اوقات از فرت اول نیز در اندازه گیری ها استفاده می شود.وقتی می گوییم اکشن گیتار بالاست یعنی فاصله ی سیم ها از دسته ی گیتار زیاد است. عکس این موضوع نیز در مورد اکشن پایین صدق می کند.اکشن نقش مهمی در عملکرد ساز دارد و اگر تنظیم نباشد در کار با ساز دچار مشکل خواهید شد و حتی ممکن است ساز به خوبی کوک نشود.اگر اکشن بالا باشد به احتمال زیاد دستانتان زود خسته خواهد شد و اجرای تکنیک ها برای شما دشوار خواهد بود. در اکشن های پایین نیز صدای گز به وجود می آید.اگر در فروشگاه لوازم موسیقی گیتاری گران قیمت را امتحان و با آن راحت نبودید تعجب نکنید. به احتمال زیاد اکشن این گیتار تنظیم نیست و این موضوع ربطی به کیفیت ساز ندارد.

چه مسائلی باعث تغییر اکشن گیتار می شود؟

پیش از یادگیری روش تغییر اکشن، بهتر است بررسی کنیم که چه پدیده هایی (بجز دخالت انسان) در تغییر اکشن گیتار موثر هستند. بدون دانستن علت اصلی تغییر اکشن، ممکن است تنظیمات ما چندان موثر نباشد.

دما و رطوبت

مانند هر وسیله ی چوبی دیگر، گیتارها نیز تحت تاثیر دما و رطوبت قرار می گیرند. تغییرات سریع در هرکدام از این دو عامل باعث تغییر شکل چوب خواهد شد. در صورت بالا بودن رطوبت هوا، گیتار این رطوبت را جذب می کند و حجم آن افزایش پیدا می کند.

بر عکس در رطوبت کم، چوب خشک تر و در نتیجه کم حجم تر می شود. تغییرات دما نیز تاثیر مشابهی بر چوب می گذارند. این تغییرات ممکن است باعث خم یا صاف تر شدن دسته ی گیتار شوند. برای شناخت خمیدگی استاندارد دسته و تنظیم آن می توانید پست دیگر ما را مشاهده کنید.

تغییر در کشش سیم ها

سیم های گیتار نیروی بسیار زیادی را به دسته وارد می کنند. تغییر ناگهانی این نیرو ممکن است دسته را به سمت جلو خم کند. بسیاری از نوازندگان برای کسب تجربه یا استفاده از کوک های متفاوت، به سراغ سیم هایی با گِیج بالاتر می روند. تغییر گیج سیم ها باعث می شود که نیروی وارد شده بر دسته ی گیتار نیز افزایش پیدا کند و در نتیجه خمیدگی آن بیشتر شود.

استفاده ی مداوم

نوازندگان از گیتارهای خود به شکل مداوم استفاده می کنند. این استفاده تاثیر خود را بر بدنه ی گیتار خواهد گذاشت و تجهیزات گیتار از جمله تیغه ی سردسته (نات) و تیغه ی خرک (سدل) به زودی آسیب می بینند. بروز اینگونه مشکلات مخصوصا در گیتار آکوستیک بسیار رایج هستند.

چگونه اکشن گیتار کلاسیک و آکوستیک را تنظیم کنیم؟

اکشن گیتارهای کلاسیک و آکوستیک را می توان از چند راه تنظیم کرد. در اکثر موارد اکشن بالا با تنظیم تراس راد حل می شود. هرچند بسیاری از گیتارهای کلاسیک تراس راد ندارند.

معمولا تنظیم اکشن گیتارهای کلاسیک و آکوستیک در سه مرحله انجام می شود: تراس راد، تیغه ی سردسته و بریج. پس اگر گیتار شما دارای تراس راد نیست بهتر است به سراغ مراحل بعدی بروید. اگر گیتار تراس راد دارد، احتمالا تنظیم آن برای پایین آوردن اکشن کافی خواهد بود. اما برای بهتر کردن تنظیمات بهتر است هر سه مرحله را طی کنید.

تنظیم کردن تراس راد

تراس راد یک میله ی فلزی و شیاردار است که در داخل دسته ی گیتار جاسازی شده است. این میله در مقابل کششِ سیم ها، دسته را صاف نگه می دارد و از شکستن و آسیب دیدن آن جلوگیری می کند.

با استفاده از یک آچار آلن می توانید تراس راد را محکم کنید (دسته را صاف کنید) یا اینکه آن را شل (و دسته را خمیده تر) کنید. به دلیل کشش کم تر سیم های نایلون، بسیاری از گیتارهای کلاسیک تراس راد ندارند.

هرچند بجز گیتارهای مارتین (که تا اواسط دهه ی ۸۰ میلادی تراس راد نداشتند) اکثر گیتارهای آکوستیک از این امکان بهره مند هستند. در اکثر مواقع اکشن بالا با تنظیم ساده ی تراس راد حل می شود. اگر این تنظیمات را انجام دادید و به اکشن موردعلاقه ی خود دست پیدا کردید، نیازی نیست به مراحل بعدی بروید.

تنظیم اکشن از تیغه ی سردسته

اگر خمیدگی دسته را کمتر کردید و هنوز از اکشن گیتار رضایت ندارید بهتر است به سراغ تیغه ی سردسته (nut) بروید. این تیغه قطعه ی کوچکی است که در ابتدای دسته قرار می گیرد و سیم ها را بالاتر از فرت برد نگه می دارد.

فاصله ی سیم ها تا فرت اول را با یک خط کش محاسبه کنید. این فاصله در حالت استاندارد باید ۱.۵ میلی متر باشد. اگر فاصله از این بیشتر است باید تیغه را جدا کرده و با سمباده کوتاه کنید. اگر تا به حال این کار را انجام نداده اید بهتر است آن را به یک متخصص بسپارید.

تنظیم اکشن گیتار از بریج

آخرین قدم بررسی و کمتر کردن اکشن در بریج است. تقریبا تمامی گیتارهای کلاسیک و آکوستیک قطعه ای کوچک به نام تیغه ی خرک (Saddle) دارند که سفید رنگ است و سیم ها (پس از خارج شدن از بریج) روی آن قرار می گیرند.

اگر این تیغه زیادی بلند است بهتر است آن را جدا و تنظیم کنید. برای تنظیم تیغه ی خرک (مانند تیغه ی سردسته) باید از سمباده استفاده کنید. به یاد داشته باشید که در نهایت تیغه باید همچنان صاف باشد. اگر فکر می کنید این مرحله چندان آسان نیست آن را به یک متخصص بسپارید.

با انجام این سه مرحله می توانید اکشن گیتار را به اندازه ای که علاقه دارید برسانید. به یاد داشته باشید که اکشن هر گیتار تا اندازه ای کم می شود و پس از آن سیم ها صدایی ناخوشایند تولید خواهند کرد. پس تغییرات را با احتیاط انجام دهید و تمامی فرت ها را چک کنید تا مطمئن شوید صدای گیتار همچنان دلنشین و مناسب است.

ممکن است این سوال برایتان بوجود آید که چیه میزان تنظیم اکشن برای داشتن عملکرد مناسب لازم است؟. جواب این است که سبک های مختلف نوازندگان گیتار تنظیمات مختلفی را برای اکشن ایجاد کرده است. اکشن سیم و ولوم صدای گیتار دو عامل مرتبط با هم هستند. به همین دلیل نوازندگان گیتار کلاسیک نسبت به نوازندگان گیتار الکتریک از اکشن بالاتری استفاده می کنند. اکشن پایینتر این امکان را فراهم می کند که گیتاریست ها نوازندگی سریعتری داشته باشند. به همین دلیل است که نوازندگان سبک متال غالبا از اکشن پایینتری نسبت به گیتاریست های سبک کانتری استفاده می کنند. گیتار ها با تنظیمات اکشن استاندارد کارخانه وارد بازار می شوند. بعضی از این تنظیمات برای همه ی نوازندگان سبک های مختلف مناسب نیستند.

ابزار مناسب تنظیم اکشن گیتار الکتریک

در این بخش برخی از ابزار های مربوط به تعمیر و پایینتر آوردن اکشن گیتار الکتریک را به شما معرفی می کنیم:

خطکش اندازه گیری ارتفاع گیج اکشن سیم: اگر می خواهید یک تنظیمات دقیق همراه با اکشنی نرم و پایین بدون هیچگونه صدای گز در سیم های گیتارتان داشته باشید، نیاز به یک خطکش اندازه گیری ارتفاع سیم خواهید داشت. این خطکش به شما کمک می کند تا اکشن، اسلات (شکاف) نات و سایر موارد مهم را اندازه گیری کنید.

شعاع گیج فرت برد و سیم: هیچ راهی برای پایین آوردن سیم های خود بدون اندازه گیری شعاع فرت برد وجود ندارد. شما باید شعاع سیم گیتار خود را با فرت برد مطابقت داده تا همه ی آن ها به طور مساوی در بالای فرت ها قرار گرفته باشند.

ابزار های تنظیم اکشن: در این بخش برخی از تجهیزات رایج در رابطه با تنظیم اکشن را مشاهده می کنید. همچنین می توانید از آچار آلن های مختلف که با سایز های مختلف truss rod گیتار ها مطابق هستند نیز برای تنظیمات گیتار الکتریک خود استفاده کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (435 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (231 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (173 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (154 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (142 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (98 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (92 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (79 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (79 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW