فرت به چه قسمتی از گیتار گفته می شود؟

  سه شنبه، 14 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 10 دقیقه
فرت به چه قسمتی از گیتار گفته می شود؟
اگر بخواهید در هر حرفه ای پیشرفت داشته باشید بهتر است با اصطلاحات و ریزه کاری های آن نیز آشنا باشید.در مبحث موسیقی اصطلاحات بسیار زیادی وجود دارد که هر کدام در طمینه خود مهم می باشند.یکی از این اصطلاحات فرت می باشد.در این مطلب با فرت گیتار بیشتر آشنا شوید.

فرت گیتار چیست؟

اگر حتی یکبار یک گیتار را از نزدیک دیده باشید متوجه میشوید که روی دسته گیتار مفتولهای فلزی جاگذاری شده است که تعداد انها بین ۱۸ تا ۲۲ عدد است .

این مفتول های فلزی فرت نام دارند و وظیفه آنها مشخص کردن محل دقیق نتهای موسیقی است که نوازنده هنگام نوازندگی باید با قرار دادن انگشت خود پشت فرت نت مورد نظر را اجرا کند . تعداد فرتها ممکن است با توجه به نوع ساز و یا ابعاد ساز روی دسته متغیر باشد . اما انچه حایز اهمیت است این است که وجود انها در هر گیتار احتناب ناپذیر بوده و بدون ان عملا ساز کاربردی ندارد.

شکل و ابعاد فرت:

فرتها معمولا بصورت یک قارچ میباشند همانطور که از تصویر زیر پیدا است مقطع فرت دارای یک پایه و یک تاج میباشد که شکل تاچ تقریبا یک نیم دایره بوده و ساق آن بصورت عمود بر تاج قرار دارد و روی ساق حتما خارهایی ایجاد شده است . دلیل این خارها این اسن که در جای خود فیت باشند و بمرو زمان و نوازندگی زیاد از جای خود بیرون نیاید.

فرت گیتار

فرت های ابتدایی کمی با فرت هایی که ما امروزه می شناسیم، متفاوت بودند. این فرت ها که به “bar fret” مشهور هستند، به شکل یک میله با سطح مقطع چهارگوش بودند که سطح رویی آن کمی گرد شده بود. برای کار گذاشتن آن ها در فینگربورد، می بایست شیارهایی به قطر فرت ها کنده می شد و فرت ها درون آن شیارها فرو می رفت.

این نوع فرت ها را می توان در گیتارهای آکوستیک وینتج، به ویژه گیتارهای مارتین خیلی قدیمی مشاهده کرد. مارتین، در دوره ای، فرت گیتارهایش را نیز خود تولید می کرد، ولی به تدریج، در دهه ی سی میلادی، bar fret را از دور خارج کرد.

بار فرت ها هنوز هم به منظور تعمیرات گیتارهای وینتج در بازار موجود هستند. حتی عده ای از نوازندگان، به دلیل ظاهر و حس وینتجی بار فرت ها، این نوع فرت را ترجیح می دهند و از آن ها در گیتارهای خود استفاده می کنند.

مشخصه فرت :

فرتها را معمولا بر اساس سه اندازه پهنا یا عرض فرت ، ارتفاع فرت ، و ضخامت ساق آن اندازه گذاری میکنند . در عکس زیر میتوانید مشاهده کنید که منظور از این اندازه ها دقیقا کدام قسمت از فرت میباشد.

عرضه فرت

فرتها معمولا به دو صورت عمده شاخه ای و یا بصورت فله ای و رول تولید میشوند . معمولا فرتهای شاخه ای دارای ابعاد دقیقتر و استاندارد تری نسبت به فرتهای رول هستند و به همین دلیل دارای قیمت بالا تری نیز میباشند . فرتهای رول معمولا بر اساس وزن در بسته های ده کیلویی فروخته میشوندکه اما برخی شرکتها برای مصارف پاینتر انها را در بسته بندی های کوچک (به اندازه یک ساز ) برش داده و عرضه میکنن. اما فرتهای شاخه ای بصورت متری بسته بندی و فروخته میشوند . البته فرتهای رولی یک مزیت دیگری نیز دارند و ان داشتن قوس میباشد . همانطور که میدانید سطح دسته گیتار دارای یک قوس میباشد و به هیچ وجه کاملا تخت نیست . لذا وقتی از فرتهای رولی استفاده میکنیم فرتها پس از برش دارای یک قوس نزدیک به قوس دسته میباشند و این امر جاگذاری فرت را بسیار راحتر میکنند. اما در استفاده از فرتهای شاخه ای داشتن دستگاه خم کن فرت از ضروریات میباشد . با استفاده از این دستگاه میتوان قوس دلخواه متناسب با دسته را روی فرت ایجاد کرد . فروشگاه اینترنتی سازابزار تخصصی ترین فروشگاه لوازم جانبی و تجهیزات سازسازی انواع فرتها را در بسته بندی های مختلف با توجه به نیاز مشتریان عرضه میکند.

جاگذاری فرت گیتار روی دسته :

جاگذاری فرت گیتار روی دسته ساز هنگام ساخت ساز انجام میشود . اگر شما یک گیتار دارید و تعدادی از فرتهای ان از جای خود خارج شده اند باید این کار را به یک سازنده ساز بسپارید زیرا جاگذاری فرت که در اصطلاح سازسازی به ان فرت کوبی نیز میگویند یکی از مراحل مهم در ساخت گیتار بشمار میاید و انجام ان بدون داشتن تجربه کافی سبب اسیب رساندن به ساز میشود .

برای جاگذاری فرتها ابتدا توسط اره های نازی که ضخامت خط برش ان هم اندازه با ضخامت ساق فرت میباشد روی دسته در محل های مشخص شیار ایجاد میکنند و سپس فرتها را به اندازه عرض دسته برش میدهند و چنانچه فرت صاف باشد قوس مورد نظر را روی ان ایجاد کرده و بعد ساق فرت را درون شیار قرار داده و با یک چکش کائوچویی به ارامی روی فرت ضربه میزنند تا فرت در داخل شیار محکم شود . خارها و زایده های ایجاد شده روی ساق فرت سبب میشود فرت در جای خود محکم قرار گیرد و براحتی خارج نشود . سپس توسط انبر خاصی اضافه های فرت را که ممکن است از بغل دسته بیرون زده شود را قطع میکنند.

سایز فرت ها

به عنوان یک نوازنده، شما باید همواره یک نکته را در نظر داشته باشید؛ با وجود اینکه اکثر فرت های امروزی T-fret هستند، ولی همه آن ها با هم مشابه نیستند. قله یا Crown فرت ها با هم تفاوت دارد و این امر باعث ایجاد تفاوت در حس گیتار می شود. حتی برخی بر این عقیده اند که تفاوت شکل و اندازه ی Crown، در صدای ساز نیز تأثیرگذار است.

قله های بلند، باعث ایجاد حسی مشابه فینگربوردهای scalloped می شوند. در این حالت نوازنده می تواند انگشتان دست چپ خود را زیر سیم بیندازد و بِندهای دقیق تر و راحت تری انجام دهد. از طرفی این فرت ها می توانند مثل سرعت گیر خیابان های تهران عمل کنند. ضمناً اگر نوازنده بیش از حد روی سیم ها فشار وارد کند، ممکن است نت ها از کوک خارج شوند.

ازاین رو، فرت های بلند و پهن از فرت های بلند و باریک بهتر هستند و احساس سُر بودن بیشتری در دست چپ ایجاد می کنند. این مسئله یکی از دلایلی است که نوازندگان راک و شرِدِرها، فرت های بلند و پهن را ترجیح می دهند.

به صورت سنتی، فندر فرت های باریک تری از گیبسون در گیتارهایش کار می گذارد. ازاین رو وقتی شما از فروشندگان قطعات گیتار مثل Allparts UK یا Stewart-MacDonald خرید می کنید، در مورد سایز و ابعاد فرت ها توضیحاتی به شما ارائه می شود تا شما بسته به نوع و عادت های نوازندگی خود، دقیق ترین انتخاب را انجام دهید.

یک سری جنبه های فنی نیز در انتخاب فرت ها مهم هستند. مثلاً اندازه های tang یا تیغه فرت ها باید متناسب با اندازه عرض و عمق شیارهای روی فینگربورد باشد تا هنگام قرار دادن فرت ها، مشکلی ایجاد نشود. اگر قطر تیغه ها کمتر از شیارهای روی فینگربورد باشد، فرت ها داخل شیارها محکم نشده و به بیرون سُر می خورند و اگر قطر تیغه ها بیشتر از شیارها باشد، فرت ها به دسته گیتار فشار آورده و آن را به عقب خم می کند یا به اصطلاح، به دسته حالت backbow می دهند.

خصوصیت های صدایی

در دهه ۵۰ میلادی، نوازندگان جَز، فرت های بسیار کوتاه را ترجیح می دادند. در آن دوران که بِند کردن نت ها خیلی رواج نداشت، Les Paul Custom تحت عنوان تبلیغاتی “The Fretless Wonder” به بازار عرضه شد. بنابراین استفاده از فرت های کوتاه که تقریباً حسی نزدیک به Fretless ارائه می کردند، برای اجرای موسیقی آن دوران ایده ای منطقی به حساب می آمده است؛ ولی نوازندگی گیتار متحول می شود و گیتارهای وینتج با فرت های بسیار کوتاه، دیگر جوابگوی نوازندگی راک و بلوز نبودند. نگرش نوازندگان نسبت به فرت ها هم دچار تغییر می شود.

نقل شده که استیوی ری وان (Stevie Ray Vaughan) بر این عقیده بوده که فرت های چاق وچله، باعث تولید صدایی چاق وچله می شوند. حتی گفته می شود که وی فرت های گیتار بیس را جایگزین فرت های گیتارش کرده بوده است. در این که فرت های بزرگ تر ارائه کننده درگیری بیشتر انگشتان با سیم و در نتیجه کنترل بیشتر هستند شکی نیست، ولی آیا واقعاً فرت ها در صدای ساز هم تأثیرگذار هستند؟

با فرض این که همه فرت ها روی فینگربرد با یکدیگر از لحاظ ارتفاع مساوی شده باشند (Fret Leveling) و قله های آن ها به خوبی گرد شده باشد (Fret Crowning)، مساحت نقطه تماس سیم ها و فرت ها، بدون در نظر گرفتن عرض crown، یکسان خواهد بود. البته این امر در طول زمان و با ساییده شدن فرت ها تغییر خواهد کرد و به علت خورده شدن نوک فرت ها، سطح تماس فرت با سیم افزایش می یابد. این فرایند می تواند از طراوت و وضوح صدا بکاهد. به عبارت دیگر، صدای گیتار نرم تر می شود و از روشنی و شفافیت آن کاسته می شود.

عقیده دیگری هم هست که می گوید هرچه چگالی فرت ها زیادتر باشد، به چگالی دسته گیتار افزوده می شود؛ و خب، جرم بیشتر مساوی است با صدای حجیم تر. ولی این ها همه اختلافات صدایی بسیار ظریفی هستند که فقط بدون اتصال گیتار به امپ و به صورت آنپلاگد احتمال شنیده شدنشان می رود. به هرحال آنچه در انتخاب فرت ها در درجه اول بسیار مهم است، احساسی است که زیر انگشتان دست چپ حس می شود و نه تُن.

جنس فرت ها

گرچه در برخی موارد از فلز برنج برای ساخت فرت استفاده می شود، ولی به صورت معمول فرت ها از فلزی به نام نقره ی نیکلی (nickel silver یا German silver) ساخته می شوند. لازم به ذکر است که علی رغم اسم این فلز، در آن از ترکیب نقره خبری نیست. nickel silver یا German silver، در واقع آلیاژی است از ترکیب مس و نیکل. همین و بس.

میزان ترکیب این دو فلز، معمولاً توسط سازندگان فرت کمی بالا و پایین می شود، ولی در کل، درصد این ترکیب معمولاً حدود ۱۸ درصد نیکل برای دوام و استحکام و حدود ۸۰ درصد مس برای ایجاد نرمی و قابلیت پولیش شدن است. برای مثال مواد تشکیل دهنده ی فرت های Jescar NS، ترکیب ۶۲ درصد مس، ۱۸ درصد نیکل و ۲۰ درصد روی است.

برخی از نوازندگان، نسبت به نیکل آلرژی دارند؛ در این موارد، فرت های فولاد ضدزنگ (stainless steel) می توانند مد نظر قرار بگیرد. فولاد ضدزنگ، فلزی بسیار سخت است و ابزارهای کار، روی آن با کمی دشواری کار می کنند. ازاین رو عملیات یکسان سازی (Fret Leveling)، شکل دهی (Fret Crowning) و جلادهی (Fret Dressing) این فرت ها، کار فیزیکی بیشتری را می طلبد و به همین دلیل، ری فرت کردن با فرت های stainless steel، پر هزینه تر است.

نقاط قوت فرت های فولاد ضدزنگ، سطح تماس بسیار صیقلی و نرم برای بِند کردن سیم ها و حفظ جلا و درخشش به صورت نامحدود است. در ضمن، فولاد آن قدر مقاوم است که احتمالاً دیگر هرگز به عملیات تعویض فرت نیازی نیست.

ولی از طرفی هم به واسطه همین استحکام فولاد، این فلز می تواند سیم ها را زودتر فرسوده کند. برخی از نوازندگان هم بر این عقیده اند که فرت های stainless steel، کمی روشنی و شفافیت به صدا می افزاید.

یک انتخاب دیگر فرت های Jescar EVO gold است. این فرت ها از آلیاژی که برای اشخاص آلرژیک به نیکل ترکیب شده ساخته می شوند. گفته می شود که این آلیاژ از نیکل سخت تر است و طول عمر بالایی دارد، ولی کار روی آن ها به سختی فولاد ضدزنگ نیست.

مثل دیگر اجزاء تشکیل دهنده ی گیتار، انتخاب فرت ها هم یک امر سلیقه ای است؛ ولی وقتی که فرت مناسب با سایز مناسب و جنس مناسب را پیدا کنید، می تواند تأثیر به سزایی روی نوازندگی شما بگذارد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (436 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (233 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (175 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (158 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (155 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (103 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (92 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (79 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
از تولد 1 سالگی دختر سردار آزمون تا شوخی حسن ریوندی با قطعی برق حواشی داغ امروز جمعه 6 مهر 1403
کتاب خوب بخوانیم ؛ معرفی کتاب صد سال تنهایی گابریل گارسیا مارکز
خرید قاتل خونسرد کرمانشاهی با کارت‌های بانکی مقتولانش !
فال قهوه با نشان روز جمعه 6 مهر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 6 مهر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه جمعه 6 مهر 1403
فال روزانه امروز جمعه 6 مهر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 6 مهر 1403
فال روزانه امروز پنجشنبه 5 مهر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 5مهر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 6 مهر 1403
دانلود آهنگ جدید «اگه دوسم داشتی» علی یاسینی+فیلم/ تو درو دیوار هرچیو پرت نمیکردم تو اگه دوسم داشتی
پزشکیان: دیگر با چه زبانی بگوییم با کسی سر جنگ نداریم؟
(ویدیو) شیردوشیدن تاریخی حامد آهنگی/ فقط اونجا که میگه شیر تازه گاو را از ما بخواهید
نامه امام جمعه اردبیل به سید حسن نصرالله: جوانان اردبیل، تبریز، ارومیه و زنجان آماده اعزام به لبنان هستند
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW