دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

دانشگاه / آموزش / مقاله نویسی / نحوه نگارش مقاله /

اکسپت فوری مقاله 

چهارشنبه، 06 اسفند 1399
زمان چاپ مقاله یکی از پراهمیت ترین مسائلی است که باید یک نویسنده مد نظر داشته باشد. در این بخش در مورد ژورنالهای علمی زمان چاپ هر کدام و نحوه سابمیت مقاله به صورت فوری را آموزش خواهیم داد.

قبل از هر چیز بهتر است بدانید که اکسپت مقاله چیست و چگونه انجام میشود و سپس در مورد زمان و هزینه انتشار مقاله در هر ژورنال اطلاعات لازم را کسب نمایید.

نویسندگان مقالات پس از این که موفق شدند مقاله خود را طبق اصول و استانداردهای نگارش مقاله تهیه کنند، سعی خواهند کرد مقاله خود را در یکی از مجلات معتبر به چاپ برسانند. چاپ مقاله دارای مراحل مختلفی است؛ سابمیت و اکسپت مقالات علمی پس از نگارش، دو اصطلاح رایج و از جمله اصلی ترین مراحل در فرآیند چاپ مقالات در مجلات معتبر دنیا هستند. که در این بخش میخواهیم تفاوت های این دو اصطلاح را بدانیم.

منظور از سابمیت مقاله چیست؟

سابمیت (submit) مقاله به معنای ارسال و تسلیم کردن مقاله به مجله است. یعنی بعد از اینکه مقاله ای را نوشتید و مشخص کردید که می خواهید آن را برای چه مجله ای ارسال نمایید، اقدام به سابمیت مقاله می کنید.

البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که در مرحله قبل از ارسال، درباره این موضوع که اسکوپ یا چشم انداز فعالیت و زمینه موضوعی مجله با مقاله تان سازگار است به نتیجه رسیده اید. یعنی مطمئن شده اید که موضع مقاله تان با عناوین کارشده در مجله سازگاری و همخوانی دارد.

بعد از این موضوع هم مقاله تان را براساس اصول و فرمت درنظرگرفته شده در مجله تنظیم کرده اید و حالا می خواهید وارد فرایند ارسال شوید. برای ارسال هم یا باید به ایمیلی مقاله تان را بفرستید که از سوی مجله مشخص شده است یا از طریق پلت فرمی که در سایت هر مجله برای دریافت مقالات در نظر گرفته می شود، اقدام به ارسال کنید.

با سابمیت مقاله خود برای ژورنال ها وارد فرایند پذیرش می شوید. یعنی سردبیران مقاله تان را با نگاهی مروری و اولیه بررسی می کنند تا مشخص شود که اصلا این مقاله هم سو با سیاست ها و اسکوپ مجله هست یا خیر. اگر همخوانی وجود داشته باشد، مقاله برای بررسی های بیشتر از سوی سردبیر برای داوران و مرورگران مجله فرستاده می شود. در روند بررسی مقالات هم امکان وقوع سرنوشت های مختلفی وجود دارد.

اکسپت مقاله به چه معناست؟

پس از این که مقاله برای ویراستار و یا ویراستاران یک مجله ارسال شد، در صورتی که نوشته مورد قبول ویراستاران قرار بگیرد مقاله پذیرش شده است. به فرآیند پذیرفته شدن مقاله توسط ویراستاران مجله، اکسپت مقاله گویند. اکسپت مقاله در اغلب موارد پس از ارسال برخی اصلاحات و اعمال آنها توسط نویسنده انجام می گیرد ولی در موارد نادری ممکن است در ارسال نسخه اولیه، اکسپت مقاله توسط ویراستاران انجام گیرد.

فرایند اکسپت مقاله

به طور کلی می توان فرآیند اکسپت مقاله را به ۴ مرحله تقسیم نمود:

  • مرحله نخست در اکسپت مقاله

پس از ارسال مقاله به ژورنال، سردبیر ژورنال نسخه خطی اولیه (manuscript) مقاله را با توجه به مواردی نظیر اعتبار فنی، سبک نوشتاری، اسکوپ (حیطه) موضوع، ارتباط با مقالاتی مرتبطی که پیشتر در آن ژورنال چاپ شده اند، سرقتت ادبی و پلاگریسم، تطابق با سیاست ها و خط مشی ژورنال و… بررسی می کند. پیشنهاد می شود برای افزایش احتمال اکسپت مقاله در مرحله اولیه، مواردی نظیر اسکوپ و نوع مقاله و همچنین کیفیت و مقالات قبلی ژورنال حتما توسط افراد با تجربه مورد ارزیابی قرار بگیرد.

  • مرحله دوم در اکسپت مقاله

پس از بررسی اولیه توسط سردبیر، مقاله ارسال شده اینبار توسط ویراستار مجله مورد بررسی قرار می گیرد. در این مرحله بررسی های دقیقتر و فنی تر انجام می شود. همچنین در مرحله دوم اکسپت مقاله این احتمال وجود دارد که مقاله ارسالی به صورت محرمانه به دویا یا چند داور برای بررسی وارزیابی دقیقتر نیز ارسال شود. همچنین لازم به ذکر است که احتمال پذیرش قطعی و اکسپت فوری و یا ریجکت مقاله نیز در این مرحله وجود دارد.

  • مرحله سوم در اکسپت مقاله

در این مرحله مقاله از دیدگاه اعتبار فنی توسط داوران مورد ارزیابی قرار می گیرد، نتیجه این ارزیابی می تواند: اکسپت مقاله، ریجکت مقاله و یا نیاز به برخی اصلاحات باشد، در ادامه این موضوع به ویراستار و سپس توسط وی به سردبیر ژورنال اعلام می شود.

  • مرحله چهارم در اکسپت مقاله

در این مرحله نتیجه نهایی به نویسنده مقاله اعلام می شود. در صورت پذیرفته شدن گواهی اکسپت مقاله و در صورت ریجکت شدن دلایل ریجکت به نویسنده اعلام خواهد شد. همچنین در برخی موارد ممکن است مقاله به صورت مشروط اکسپت شود و یا با اصطلاح اکسپت شرطی، در این حالت نیاز است تا برخی اصطلاحات توسط نویسنده انجام شود.

چاپ مقاله و مدت زمان تقریبی برای آن

به طور کلی و تقریبی می توان مدت زمان تقریبی برای انواع مجلات علمی برای مراحل داوری، پذیرش و چاپ را به این صورت بیان نمود:

مجلات علمی تخصصی: دو تا ۴ ماه

مجلات علمی پژوهشی داخلی: ۶ ماه تا یکسال

مجلات خارجی دارای ضریب تاثیر (بدون امکان داوری سریع): ۶ ماه تا یک سال و بیشتر

مجلات خارجی دارای ضریب تاثیر (با امکان داوری سریع): دو هفته تا ۳ ماه

مجلات خارجی دارای نمایه ISI، SCOPUS، ISC با ضریب تاثیر پایین و یا رده بندی Q1 تا Q4 برای مجلات اسکوپوس: بین ۱۵ روز تا ۴ ماه

همان طور که مشاهده میفرمایید زمان داوری مجلات دارای ضریب تاثیر کمتر میباشد و همچنین این مجلات پذیرش مقاله رایگان دارند. اما قابل یادآوری است که داوری بسیار سخگیرانه ای دارند و مقالات را تنها با بار علمی بسیار بالا پذیرش میکنند.

شما میتوانید برای استفاده از خدمات فوری چاپ مقاله در هر یک از ژورنالهای معتبر با درصد پذیرش بالا از کارشناسان موسسه آذرگان همکاری بگیرید. شما میتوایند از طریق این لینک با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل فرمایید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
هزینه چاپ یک کتاب