علائم آفتاب سوختگی در گربه‌ها و روش های درمان

  سه شنبه، 27 دی 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
علائم آفتاب سوختگی در گربه‌ها و روش های درمان
گربه‌ها عاشق آفتاب هستند و همیشه سعی می‌کنند بخشی از روزشان را زیر نور خورشید بگذرانند. همین مسئله می‌تواند باعث ایجاد آفتاب سوختگی در گربه‌ها شود. به همین خاطر است که همیشه باید پوست گربه‌تان را معاینه کنید و مطمئن شوید که سالم است.در ادامه علائم آفتاب سوختگی در گربه ها را بررسی می کنیم.

دیگر این روزها انقدر در مورد مضرات آفتاب برای پوست صحبت کرده اند که همه ما می دانیم که قبل از بیرون رفتن از خانه باید کرم ضدآفتاب بزنیم. اما مسئله ای که شاید ندانید این است که گربه ها هم ممکن است درگیر مضرات آفتاب شوند و آفتاب سوختگی گریبان گیر آن ها هم بشود. اگر چه آفتاب سوختگی در گربه ها نادر است اما هر گربه ای ممکن است این عارضه را تجربه کنند. در ادامه این مقاله به بیان اهمیت آفتاب سوختگی در گربه ها و علائم آن، شیوه درمان آفتاب سوختگی در گربه ها و پیشگیری از این بیماری می پردازیم.

پوست گربه ها موقع لمس گرم می شود و بچه گربه شما ممکن است در اطراف گوش و بینی خود تحریکاتی به شکل قرمزی یا پوسته پوسته شدن یا قرمزی را تجربه کند. این نواحی از بدن گربه ها حساس و بدون مو هستند و همین مسئله باعث می شود که آن ها در این نواحی در برابر آفتاب آسیب پذیر باشند.اگرچه گربه خانگی شما ممکن است به اندازه کافی بیرون از خانه نباشد و اصلا تابش مستقیم خورشید را تجربه نکند اما باز هم خطر گرمازدگی و کم آبی او را تهدید می کند. این شرایط می تواند حیوان خانگی شما را خیلی سریع دچار بیماری کند. اگر فکر می کنید که ممکن است گربه خانگی تان در معرض این خطر باشد بهتر است به دنبال راه درمان هم باشید.

علائم آفتاب سوختگی گربه ها چیست؟

  • در مراحل اولیه، آفتاب سوختگی در گربه ها شبیه به شوره و قرمزی پوست است.
  • با پیشرفت بیماری، زخم، ترشحات، و پوسته نیز ممکن است دیده شود.
  • خارش نقاط آسیب دیده هم از علائم معمول آفتاب سوختگی در گربه ها است.
  • خارش گوش ها ممکن است به شکل تکان دادن سر بروز پیدا کند.
  • شایع ترین نقاط برای آفتاب سوختگی، صورت، گوش ها، پلک ها، لب ها، و روی بینی است که موها تراکم کمتری دارند.

گربه

کدام گربه ها مستعد آفتاب سوختگی هستند؟

  • گربه هایی که موهای سفید و روشن دارند، به آفتاب سوختگی حساس تر هستند.
  • اگر موهای گربه تان را بتراشید، استعداد ابتلا را بالا می برید.
  • گربه های اسفینکس که به صورت مادرزادی فاقد مو هستند طبیعتا حساسیت بیشتری دارند.

آیا قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای گربه ها خطراتی دارد؟

هر چه انسان زمان بیشتری را در معرض نور خورشید قرار گیرد، احتمال ابتلا به سرطان پوست بیشتر می شود. همان قانون در مورد گربه ها نیز صدق می کند. انرژی موجود در پرتوهای خورشید می تواند باعث شود سلول های پوست گربه خانگی شما شروع به تغییر کرده و منجر به بروز بیماری به نام درماتیت خورشیدی شود.درماتیت خورشیدی یک بیماری پیشرونده است که در نهایت می تواند باعث بروز سرطان پوست در گربه خانگی تان شود. این بیماری اغلب بر گوش و بینی گربه خانگی شما تأثیر می گذارد و باعث ایجاد لکه های پوسته پوسته و خشک می شود. بچه گربه خانگی شما این وضعیت را کاملاً ناراحت کننده و خارش دار خواهد یافت.

با ادامه پیشرفت بیماری، ممکن است زخم ایجاد شود و شروع به خونریزی کند. کارسینوم سلول سنگفرشی، نوعی سرطان پوست است که به صورت برآمدگی یا توده ظاهر نمی شود. اغلب شبیه یک ضایعه پوستی است که از بهبودی خودداری می کند.اگر درمان نشود، این سرطان می تواند شروع به تخریب بافت های سالم گربه خانگی شما کند. هر بچه گربه ای که به درماتیت خورشیدی مبتلا می شود به سرطان پوست مبتلا نمی شود.

چگونه از آفتاب سوختگی پیشگیری کنیم؟

  • در ساعات گرم و آفتابی روز، از حضور گربه در فضای خارج از منزل یا جلوی پنجره جلوگیری کنید.
  • هرگز از کرم ها و لوسیون های ضدآفتاب استفاده نکنید.
  • به محض مالیدن این مواد روی پوست گربه، گربه شروع به تمیز کردن خودش می کند و خوردن مواد شیمیایی موجود در این کرم ها می تواند برای گربه مشکل آفرین باشد.
  • فراهم کردن آب تازه و خنک برای گربه را فراموش نکنید.
  • در صورتی که فکر می کنید گربه شما استعداد ابتلا به آفتاب سوختگی گربه را دارد، یا علائم اولیه آفتاب سوختگی را نشان می دهد، توصیه میکنم به دامپزشک مراجعه کنید.

چگونه آفتاب سوختگی گربه خانگی خود را درمان کنم؟

یک بچه گربه مبتلا به آفتاب سوختگی ممکن است درد زیادی داشته باشد و در موارد شدید، دچار کم آبی یا در معرض خطر گرمازدگی باشد. اگر گربه خانگی شما پس از گذراندن مدت زمانی در زیر نور خورشید رفتار نگران کننده ای از خود نشان می دهد، باید در اسرع وقت برای ملاقات با دامپزشک حیوان خانگی خود وقت بگیرید.

گربه خانگی شما ممکن است به درمان IV برای معکوس کردن و پیشگیری از کم آبی بیشتر یا کمپرس سرد برای کمک به تسکین برخی از دردهای ناشی از آفتاب سوختگی نیاز داشته باشد. دامپزشک حیوان خانگی شما حتی ممکن است دارویی برای کمک به مبارزه با التهاب و بهبود زخم در موارد شدید تجویز کند.در حالی که آفتاب سوختگی وضعیتی است که می تواند گربه های خانگی شما را تحت تاثیر قرار دهد، به این معنا نیست که بچه گربه خانگی شما باید آفتاب گرفتن بعدازظهر را ترک کند. سعی کنید گربه خانگی تان را چند روز در هفته در ساعات اوج تابش آفتاب در خانه نگه دارید یا اگر پنجره خانه تان آفتاب گیر است، در همان ساعات پرده ها را ببندید.

گربه ها عاشق دراز کشیدن زیر نور خورشید، چرت زدن در گرمای پرتوها و تماشای جهان با چشمانی نیمه باز هستند. اما آیا این زندگی شگفت انگیز زیر نور خورشید می تواند مشکلاتی ایجاد کند؟ گربه ها نیز مانند انسان ها در معرض خطر آفتاب سوختگی هستند. با طولانی تر شدن روزها و گرمتر شدن آفتاب، صاحبان گربه باید مراقب باشند تا مطمئن شوند حیوانات خانگی شان از عواقب مضر آفتاب سوختگی، ضرری متحمل نمی شوند.

آفتاب سوختگی در گربه های خانگی چگونه است؟

آفتاب سوختگی در گربه ها در ابتدا به صورت قرمزی و سوزش در نواحی آسیب دیده پوست ظاهر می شود. ممکن است پوست هنگام لمس بسیار گرم احساس شود. پوست آسیب دیده بسیار حساس و اغلب دردناک خواهد بود، بنابراین احتیاط کنید و اگر مشکوک هستید که گربه شما ممکن است تحت تاثیر قرار گرفته باشد، سعی کنید با حداقل دست زدن به پوست آن را معاینه کنید.گربه هایی که به اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار می گیرند تا سوختگی ایجاد شود، احتمالاً از درجه ای از گرمازدگی و کم آبی رنج می برند که می تواند آنها را کاملاً ناخوشایند کند. اگر گربه شما نفس نفس می زند، بسیار ساکت است، ضعیف یا بی حال است، مهم است که فورا با یک دامپزشک تماس بگیرید.اگر فکر می کنید گربه شما دچار آفتاب سوختگی است، آنرا در داخل خانه دور از آفتاب نگه دارید. به حیوان خانگی تان آب بدهید، به آرامی ناحیه آسیب دیده را با آب سرد اسپری کنید یا در صورت تحمل از کمپرس سرد استفاده کنید. همچنین ممکن است نیاز برای مشاوره با جراح دامپزشک حیوان خانگی خود تماس بگیرید.

آیا گربه ها در اثر نور خورشید به سرطان پوست مبتلا می شوند؟

بله، به طور کلی، قرارگیری بیش از حد در معرض نور خورشید می تواند منجر به بروز “درماتیت خورشیدی” شود. در این اختلال، نواحی قرمز، دردناک و پوسته پوسته ایجاد می شوند که می توانند به انواع سرطان های پوست مانند کارسینوم سلول سنگفرشی مبتلا شوند.در اغلب موارد، گربه هایی با موهای سفید یا خز نازک، تحت تأثیر این اختلال قرار می گیرند. سرطان های پوست اغلب در بینی و گوش ایجاد می شوند. زیرا هر دو ناحیه با موهای کم خود در معرض نور خورشید قرار دارند. کارسینوم های سلول سنگفرشی اغلب به صورت پوسته پوسته یا زخم هایی که بهبود نمی یابند و یا به صورت توده هایی ظاهر می شوند.

این نواحی، اغلب باعث بروز خارش و درد می شوند. خشکی پوست و پوسته پوسته شدن پوست روی گوش یا بینی که سپس به زخم تبدیل می شود. همیشه یکی از نگرانی های موجود درباره سرطان پوست است. سرطان های پوست می توانند بسیار تهاجمی باشند.بنابراین مراقب نوک گوش و بینی گربه خانگی خود باشید. به خصوص اگر گربه خانگی تان موهای سفید یا خز نازک دارد. علاوه براین، در صورت نگرانی با جراح دامپزشک مشورت کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (442 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (246 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (213 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (181 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (161 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (125 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (80 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
(ویدئو) انواع پرسش و پاسخ شفاهی در مدرسه/ فقط جاااان گفتن رضا نیکخواه/ مدیری دیگه ادامه نداد😂😂😂
(ویدئو) لحظات جالب ریختن شاخ های گوزن ها را ببینید
پذیرش بدون آزمون دانشجو در 6 رشتۀ دانشگاه شهید بهشتی ویژۀ استعدادهای درخشان
عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان از دید رئیس دانشگاه امیرکبیر
یادی کنیم از چیدمان ایرانی‌پسند و شیک میز غذای مرحوم زهره حمیدی بعد از بهبود حالش و در آخرین دورهمی با دوستانش
ویدیو/ از «گاندی» تا «پطروس کبیر» اطلاعات مدرسۀ مهران غفوریان/ فقط خنده‌های جواد رضویان به جریان دهقان فداکار
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW