علائم گرمازدگی هاسکی و روش های جلوگیری از آن

  یکشنبه، 25 دی 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
علائم گرمازدگی هاسکی و روش های جلوگیری از آن
از آن جا که هاسکی ها برای انطباق با دماهای بسیار سرد قطبی تکامل یافته اند، قادر به تحمل دمای هوای بالا نمی باشند. بنابراین باید شرایط نگهداری این سگ در آب و هوای گرم را بدانید. در ادامه با ما همراه باشید.

از آن جا که هاسکی ها برای انطباق با دماهای بسیار سرد قطبی تکامل یافته اند، قادر به تحمل دمای هوای بالا نمی باشند. به همین دلیل بهتر است آن ها را در دماهای بالای ۱۸ درجه سانتی گراد ورزش ندهید چرا که در این دما بدن آن ها بیش از حد گرم می شود البته اگر نسیم و باد ملایم و خنک می وزد یا در اطراف شما آب وجود دارد .ورزش کردن در این دما بلا مانع است چرا که سگ می تواند در صورت نیاز خودش را خنک کند همچنین در روز های تابستانی، به خصوص در شهر های گرم، بهتر است او را پیش از طلوع خورشید و گرم شدن زمین و هوا، بیرون ببرید در این شرایط می توانید تمرین و ورزش خارج از خانه را با ورزش داخل خانه جایگزین کنید و از مطبوع کننده هوایی که در خانه دارید.برای سرد نگه داشتن سگ تان بهره گیرید به یاد داشته باشید که سگ های سورتمه در واقع زمانی بهترین عملکرد را دارند که در دمای 60 درجه سانتی گراد قرار گرفته باشند ورزش در شرایط و آب و هوای گرم باید کمتر از ۵ کیلومتر در روز باشد.

چه عواملی باعث ایجاد گرمازدگی در سگ می شود؟

گرمازدگی معمولا در گرم ترین فصل سال اتفاق می افتد، به ویژه زمانی که هوا مرطوب است. عوامل مؤثر در گرمازدگی سگ عبارتند از:

  • نژاد: گرمازدگی در همه نژادها دیده می شود، اما ممکن است در نژادهای مو بلند و براکی سفالیک (پوزه کوتاه) بیشتر باشد.
  • سن: سگ های بسیار جوان و همچنین سگ های مسن بیشتر مستعد ابتلا هستند.
  • آمادگی جسمانی: سگ هایی که از فرم خارج شده اند، وقتی انرژی زیادی را در محیط بسیار گرم اعمال می کنند، آسیب پذیر می شوند.
  • وزن: سگ های دارای اضافه وزن و چاق بیشتر در معرض آسیب گرمازدگی هستند.
  • اختلالات پزشکی: کم کاری تیروئید، بیماری قلبی و فلج حنجره نیز در گرمازدگی نقش دارند.
  • محیط: شایع ترین علت گرمازدگی در سگ ها، حبس شدن در اتومبیل دربسته است. دمای محیط داخل یک ماشین بسته می تواند در عرض چند دقیقه به طور خطرناکی بالا رود و نتایج آن، می تواند کشنده باشد. از دیگر دلایل گرمازدگی می توان به محبوس شدن در یک فعالیت شدید، بدون آب شیرین زیر نور مستقیم خورشید و ماندن سگ ها در قفس برای مدت طولانی اشاره کرد.

علائم و نشانه های گرمازدگی هاسکی

  1. تنفس سریع
  2. ترشح زیاد بزاق
  3. رنگ قرمز روشن زبان و لثه
  4. غلظت بالای بزاق دهان
  5. بی حالی و ضعف
  6. غش کردن
  7. استفراغ : در شرایط وخیم، استفراغ خونی می باشد

اگر نمی خواهید سگ تان به چنین شرایطی دچار شود باید حتماً نشانه های گرما زدگی را در همان مراحل اولیه تشخیص دهید. گرما زدگی ممکن است عواقب و عوارض جانبی خطرناک و دائمی داشته باشد.

هاسکی

جلوگیری از گرما زدگی سگ هاسکی در تابستان

باید همیشه مقادیر زیادی آب خنک برای نوشیدن در اختیار او قرار دهید برخی سگ ها از غوطه ور شدن در یخ هم لذت می برند. به علاوه اگر سگ تان را در بیرون از خانه نگه می دارید حتماً به اندازه کافی سایه ایجاد کرده و در اختیار او قراردهید.یکی از راه های ساده برای تشخیص دمای مناسب برای هاسکی در واقع خودتان هستید اگر دمای هوا آن قدر بالا است که شما احساس گرما می کنید، می توانید مطمئن باشید که هاسکی شما با آن پوشش ضخیم و دو لایه اش حتماً گرمای بسیار بیشتری نسبت به شما احساس می کند و در شرایط خوبی قرار ندارد .

به یاد داشته باشید که سگ ها از طریق زبان و نفس کشیدن بدن خود را سرد می کنند. بنابر این هر چه اندازه سگ بزرگ تر باشد، سرد کردن بدن هم سخت تر می شود و زمان بیشتری لازم دارد همچنین هیچ گاه اقدام به کوتاه کردن مو ها و پوشش بدن او نکنید.پوست او دارای دو لایه پوشش مو است که لایه زیرین در واقع بدن او را هم در برابر گرما و هم در برابر سرما محافظت می کند نداشتن این لایه باعث می شود .هاسکی در برابر آفتاب سوختگی آسیب پذیر شده و توانایی تنظیم دمای بدنش را از دست بدهد علاوه بر گرما زدگی، باید مراقب کم آبی بدن او هم باشید. یعنی ممکن است بدن او در حال حاضر در دمای مناسب قرار داشته باشد ولی ذخیره آبی اش بسیار کم شده باشد .یکی از راه های ساده برای تشخیص کم آبی بدن هاسکی بررسی انعطاف پذیری پوست است برای این کار پوست پشت گردن او را کمی بکشید اگر پوست بلافاصله به حالت اول خود باز نگشت می تواند به معنی کم آبی بدنش باشد .

چگونه از سگ های هاسکی در آب و هوای گرم مراقبت نماییم؟

هر چند ریشه نژاد سگ های هاسکی سیبریایی از محیط بسیار سرد سیبری گرفته شده است اما این سگ ها می توانند در محیط های گرمتر نیز زندگی کنند. سگ های هاسکی در محیط های گرمسیری مانند: فیلیپین و سنگاپور یا محیط های گرم و خشک مانند استرالیا می توانند زندگی طولانی و خوبی داشته باشند.ابتدا بایستی چند نکته را درباره این سگ ها قبل از تصمیم گرفتن به نگهداری از آنها در آب و هوای گرم بدانید:

1. موهای سگ های هاسکی را حفظ کنید

در هر شرایطی، موهای سگ های هاسکی را حفظ کرده و آنها را نتراشید! این پوشش مویی هر چند ضخیم است اما در واقع حیوان را در مقابل گرمای مستقیم محافظت می کند. اگر این پوشش را از حیوان بگیرید، دیگر قادر به تنظیم دمای بدنش نبوده و بسیار در مقابل گرمای خورشید آسیب پذیر خواهد شد.

2. به طور منظم موهای سگ را شانه کنید

شانه کردن مرتب موهای حیوان باعث پخش شدن یکنواخت روغنی می شود که توسط پوست این سگ ها تولید می شود. با شانه کردن همچنین آلودگی ها از بین موها برطرف شده و موهای مرده و آسیب دیده نیز جدا شده و جایگزین می شوند. شانه زدن موها تضمین کننده چرخش مناسب هوا در اطراف پوست بدن حیوان شده و مانع از گرمازدگی وی می شود. در بسیاری از موارد، افزایش دمای بدن به دلیل بهداشت ضعیف و داشتن موها کثیف و به هم چسبیده است.

3. فعالیت بدنی در سایه

در محیط های گرم، هوا می تواند به سرعت در هنگام صبح گرم شود و تا زمان غروب آفتاب گرم باقی بماند. شما بایستی در ساعات اولیه صبح یا بعد از غروب آفتاب سگ های هاسکی را برای بازی و هوا خوری بیرون ببرید. مراقب میزان فعالیت بدنی این سگ ها باشید بخصوص برای سگ هایی که شر و شور زیادی داشته و چندان اهل استراحت کردن در حین بازی نمی باشند. گاهی بهتر است به جای یک بار بیرون بردن سگ های هاسکی برای مدت طولانی از دو بار هوا خوری با زمان کوتاه تر در طول روز استفاده کنید.

4. در طول روز حیوان را خنک نگهدارید

چه در خانه و چه در محیط بیرون، سگ های هاسکی باید خنک نگه داشته شوند. در محیط های گرم این یعنی که دمای اتاق محل اقامت این سگ ها بایستی دارای تهویه مناسب یا سیستم سرد کننده باشد. صرفاً قرار دادن این سگ ها در سایه در محیط هایی که تفاوت چندانی بین دمای سایه و آفتاب وجود ندارد، کافی نیست. به این نکته توجه کنید: اگر سگ شما می خواهد به وی اجازه دهید تا وارد خانه شود این می تواند نشان دهنده این باشد که محیط بیرون بیش از حد برای وی گرم می باشد.

  • تشک ها یا زیراندازهای خنک کننده برای حیواناتی که در آب و هوای گرم زندگی می کنند، می توانند گزینه بسیار مناسبی باشند. برای کسب بهترین نتیجه، این زیر اندازهای را در زیر دستگاه های تهویه یا خنک کننده قرار دهید.
  • آب تمیز و خنک نیز همواره مورد نیاز است. آب را در محلی قرار دهید که بر اثر تابش آفتاب گرم نشود.
  • همچنین می توانید از خوراکی های دوست داشتنی در یخ نیز استفاده کنید. این خوراکی ها می توانند همزمان با سرگرم کردن سگ شما، وی را خنک نیز بنمایند. می توانید موز یا کره بادام زمینی را برای مدت چند ساعت در فریزر قرار دهید.
  • استخرهای کودکانه نیز ایده بسیار خوبی برای سگ های هاسکی محسوب می شوند. آن را با آب خنک پر کرده و در سایه قرار دهید تا سگ بتواند به داخل آب پریده و بدنش را خنک نماید.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (445 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (273 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (260 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (208 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (178 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (154 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (149 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (83 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (81 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (77 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال انبیاء روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال شمع روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال ابجد روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال روزانه روز شنبه 7 مهر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز شنبه 7 مهر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 7 مهر 1403 + فیلم
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس