علائم کرم قلب در سگ ها و روش های درمان

  چهارشنبه، 31 فروردین 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
علائم کرم قلب در سگ ها و روش های درمان
کرم قلب در سگ یا دیروفیلاریازیس از بیماری های خطرناک و کشنده سگ سانان است که اگر خیلی سریع رسیدگی نشود باعث کشته شدن سگ می شود در این مقاله از علل تا نکات ریز درمانی پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

بیماری کرم قلب سگ یا دیروفیلاریازیس یک بیماری مهم و کشنده در سگ ها است. عامل دیروفیلاریازیس یک انگلی خونی به نام دیروفیلاریا ایمیتیس است. این انگل جزء، نماتودها (گرد=لوله ای= نخی) است. این بیماری در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری و با فعالیت پشه ها شایع می شود.دیروفیلاریازیز یکی از مهمترین عفونت های انگلی شایع در سگ ها است، که از طریق نیش پشه های حامل لارو انگل دیروفیلاریا ایمیتیس به سگ منتقل می شود و عوارض شدید قلبی و تنفسی را به همراه دارد.میکروفیلاریا به لاروهای غیر بالغ انگل دیروفیلاریا گفته می شود. پشه ها خون سگ های آلوده را نیش می زنند و میکروفیلاریا وارد روده پشه می شود و بعد مدتی که رشد کردند وارد دهان و نیش پشه می شوند.

هنگامیکه که پشه ها سگ ها را نیش می زنند، لاروها وارد خون سگ شده و بالغ می شوند و در رگ ها ریوی سمت راست قلب سگ قرار می گیرند. حدود ۸ ماه بعد از ورود به خون، میکروفیلاریا جدیدی وارد خون می شوند. میکروفیلاریا جدید در حدود یک ماه در خون سگ زندگی می کنند. با گذشت زمان، اغلب سگها قابل توجهی را نشان می دهند و زندگی آنها در معرض خطر است. شدت بیماری به طور مستقیم به تعداد انگل ها، مدت زمانی که در بدن سگ وجود دارند و پاسخ ایمنی بدن بستگی دارد.کرم های بالغ دیروفیلاریا ایمیتیس در قلب سگ و عروق بزرگ خونی مجاور آن یافت می شود. به ندرت، در دیگر قسمت های سیستم گردش خونی یافت می شوند.

کرم های بالغ می توانند تا ۵ سال در بدن سگ زندگی کنند و میلیون ها میکروفیلاریا تولید کنند، میکروفیلاریا عمدتا در عروق خونی کوچک وجود دارند.اندازه کرم های ماده بین ۱۵ تا ۳۵ سانتی متر با عرض ۵ میلیمتر است واندازه کرم های نر نصف کرم های ماده است. زمانیکه بیماری دیروفیلاریا تشخیص داده می شود، ممکن است سگ بیش از ۳۰۰ کرم دیروفیلاریا ایمیتیس داشته باشد. بیماری به طور عمده در سگ های دو تا هشت ساله تشخیص داده می شود.

کدام سگها بیشتر در معرض خطر بیماری کرم قلب هستند؟

فاکتورهای خطر، مرتبط با بیماری کرم قلب در سگها عبارتند از:

  • زندگی کردن در مناطق بومی
  • در معرض پشه ها بودن
  • عدم داروی پیشگیری کننده مناسب از کرم قلب

اکثر سگها در ایالات متحده دارای دو فاکتور خطرناک هستند، ایجاد پیشگیری کننده های کرم قلب تنها راه کاهش ابتلای سگ شما به این بیماری است. داروهای پیشگیری کننده کرم قلب طبق دستور دامپزشک باید به همه سگها داده شود.

سگ بیمار

نشانه ها و علائم کرم قلب سگ

شدت بیماری کرم قلب سگ، به تعداد کرم هایی که در داخل بدن سگ زندگی می کنند (بار کرم)، مدت زمان آلوده شدن سگ و نحوه واکنش بدن سگ به وجود کرم های قلب بستگی دارد. سطح فعالیت سگ نیز در شدت بیماری و زمانی که علائم بیماری برای اولین بار مشاهده می شوند، نقش مهمی دارد. علائم بیماری کرم قلب سگ ممکن است در سگ هایی که بار کرم کمی دارند، فعالیت چندانی ندارند یا سگ هایی که اخیرا آلوده شده اند، آشکار نباشد.سگ هایی که بار کرمی سنگینی دارند، مدت طولانی از آلودگی آن ها می گذرد یا بسیار فعال هستند، اغلب علائم واضحی از بیماری را نشان می دهند. بیماری کرم قلب ۴ فاز دارد؛ هرچه کلاس بیماری بالاتر باشد، بیماری شدیدتر و علائم آن واضح تر است.

  • کلاس۱: بدون علائم یا علائم خفیف مانند سرفه گاه به گاه.
  • کلاس۲: علائم خفیف تا متوسط مانند سرفه های گاه به گاه و خستگی بعد از فعالیت های متوسط.
  • کلاس۳: علائم شدیدتر مانند ظاهر بیمار، سرفه مداوم، خستگی بعد از فعالیت خفیف، مشکلات تنفسی و علائم نارسایی قلبی شایع هستند. ( در کلاس ۲ و ۳ بیماری کرم قلب، تغییرات قلب و ریه معمولا در اشعه ایکس قفسه سینه مشاهده می شود)
  • کلاس۴: این فاز که سندرم کاوال نامیده می شود بار کرم سنگینی وجود دارد؛ به طوری که خون جریان یافته به قلب از نظر جسمی توسط توده زیادی از کرم ها مسدود می شود. سندرم کاوال بسیار خطرناک بوده و جراحی سریع کرم های قلب تنها گزینه درمانی است. این جراحی بسیار پرخطر است و حتی با انجام عمل جراحی نیز اکثر سگ های مبتلا به سندرم کاوال می میرند.

نکته ای که وجود دارد، این است که همه سگ های مبتلا به بیماری کرم قلب دچار سندرم کاوال نمی شوند. با این حال، اگر بیماری کرم قلب سگ درمان نشود، در بدن پیش رفت کرده و به قلب، ریه ها، کبد و کلیه های سگ آسیب می زند که در نهایت باعث مرگ می شود.

چطور تشخیص دهیم سگها کرم قلب دارند؟

دامپزشک می تواند یک تست سریع خون انجام دهد تا سگ را از نظر داشتن کرم قلب غربال کند. این آزمایشات بطور معمول روی حیوانات خانگی (سگهایی) که مشکوک به داشتن بیماری کرم قلب هستند و هم برای کنترل روی حیوانات خانگی (سگهایی) که از داروهای پیشگیری کننده کرم قلب استفاده میکنند، انجام میشود. تشخیص نهایی، بعد از آزمایش دوم برای تأیید مثبت بودن اولین آزمایش آنتی ژن و رد میکروفیلاریا در جریان خون داده می شود و مثبت بودن آزمایش غربالگری باید با آزمایش دوم تأیید شود. آزمایشهای اضافی که به طور معمول بر روی حیوانات خانگی (سگهایی) که بیماری کرم قلب دارند انجام می شود شامل نمونه برداری خون، شمارش کامل سلولهای خونی، تجزیه و تحلیل ادرار و اشعه ایکس قفسه سینه است. این آزمایشها و احتمالاً سایر آزمایشها برای درمان بهتر کرم قلب در حیوانات خانگی (سگها) و پیش بینی بیماری در سگ لازم است.

چه زمانی سگ باید از نظر وجود کرم قلب آزمایش شود؟

زمان و تعداد آزمایش های کرم قلب به عوامل زیادی بستگی دارد، برخی از این عوامل عبارتند از:

  • سن سگ هنگام شروع پیشگیری از کرم قلب
  • انجام نشدن موارد پیشگیری برای سگ در یک بازه زمانی طولانی مدت توسط صاحب سگ
  • انتقال یافتن سگ به منطقه ای که بیماری کرم قلب سگ در آن شایع تر است
  • مدت زمان فصل کرم قلب در منطقه ای که سگ در آن زندگی می کند

سگ های ۷ ماهه و بزرگ تر باید قبل از شروع پیشگیری از بیماری کرم قلب سگ، مورد آزمایش کرم های قلبی قرار بگیرند. یک سگ ممکن است در ظاهر سالم به نظر برسد، اما در داخل، کرم های قلب ممکن است زنده باشند. اگر سگ مثبت کرم قلب، قبل از شروع اقدامات پیشگیرانه مورد آزمایش قرار نگیرد، تا زمان ظهور نشانه های آن، بیماری در بدن سگ پیشرفت می کند. چرا که داروهای پیشگیری کننده کرم های بالغ قلب را از بین نمی برد.

هم چنین، مصرف یک داروی پیشگیری کننده از کرم قلب، توسط سگی که مبتلا به کرم قلب بالغ است، ممکن است مضر یا حتی کشنده باشد. اگر میکروفیلاریا در جریان خون سگ وجود داشته باشد، این داروها ممکن است باعث ایجاد یک واکنش شوک مانند و احتمالا مرگ سگ بشود.آزمایش سالانه همه سگ ها برای پیشگیری از کرم قلب توصیه می شود و بهتر است با دامپزشک سگ خود در مورد بهترین زمان برای آزمایش سالانه کرم قلب سگ خود صحبت کنید.

دارو و درمان کرم قلب سگ

برای از بین بردن کرم های بالغ قلب در سگ ها، داروی حاوی آرسنیک با نام ملارزومین دی هیدروکلراید (با نام های تجاری Immiticide و Diroban)، که یک داروی تایید شده توسط FDA است مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو از راه تزریق عمیق به ماهیچه های پشت برای درمان سگ های مبتلا به بیماری تثبیت شده کلاس ۱، ۲ و ۳ کرم قلب برای بیمار استفاده می شود. داروی دیگری به نام Advantage Multi for Dogs یک راه حل موضعی است که روی پوست سگ استعمال می شود.

درمان بیماری کرم قلب سگ ممکن است برای سگ خطرناک باشد و عوارض جدی مانند لخته شدن خون در ریه سگ را ایجاد کند. درمان این بیماری هزینه های زیادی دارد؛ زیرا نیاز به مراجعه مداوم به دامپزشک، آزمایش خون، عکس برداری با اشعه ایکس، بستری شدن در بیمارستان و انجام یک سری تزریقات دارد.

نحوه پیشگیری از بیماری کرم قلب درسگها

بیماری کرم قلب در حیوانات خانگی (سگها) با داروهای ماهانه کرم قلب که توسط دامپزشک تجویز شده است قابل پیشگیری است. قبل از تجویز داروی پیشگیری کننده کرم قلب، و در صورتیکه دوز داروی مصرفی، از قلم بیفتد یا دیرتر مصرف شده باشد، سگ شما باید از نظر وجود کرم قلب مورد آزمایش قرار گیرد. تعدادی از پیشگیری کننده های کرم قلب وجود دارند که بی خطر، بسیار موثر و معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند. تمام محصولات دارای برچسب برای از بین بردن کرم قلب، فقط با نسخه پزشک معتبر هستند، بنابراین شما باید با دامپزشک خود صحبت کنید تا بهترین محصول را برای سگ خود پیدا کنید. پیشگیری کننده های کرم قلب 100 درصد موثر نیستند، بخصوص اگر آنها راهنمای استفاده نداشته باشند یا دوزهای دارو فراموش شده باشد. بنابراین، غربالگری روتین کرم قلب توصیه شده تا بتوان بیماری را در ابتدای بروز آن، زمانیکه درمان ایمن تر موثرتر است، تشخیص داد. درمان کرم قلب در حیوانات خانگی (سگها) گران و پیچیده است و همیشه خطراتی را برای سگ به همراه دارد. قطعاً پیشگیری از بیماری بهتر از درمان است وهزینه جلوگیری از بیماری کرم قلب در کل زندگی یک سگ، معادل درمان فقط یکبار بیماری است.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (463 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (324 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (308 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (247 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (214 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (184 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (152 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (113 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (94 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (89 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (84 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (82 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (81 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (79 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 8 مهر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 8 مهر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 8 مهر ماه 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 8 مهر 1403
زینب نصرالله: همسرم قبل ازدواج نمی‌دانست که من دختر سید حسن نصرالله هستم/ الحمدلله توفیق حاصل شد و ما ازدواج کردیم
فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 8 مهر 1403 + فیلم
مدیر عامل معدن طبس سکته مغزی کرد
چشم و چراغ جبهه مقاومت، سید حسن نصرالله به لقاء‌الله پیوست
فال انبیاء روزانه یکشنبه 8 مهر 1403
سید حسن نصرالله به شهادت رسید
بیوگرافی و زندگی خصوصی الیکا ناصری، باران سریال گردن زنی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
هدیه تهرانی: چطور با 10 نفر در یک سال ازدواج کنم و طلاق بگیرم، زمان شرعی «عده» را بگذرانم بعد.../ تکذیب کنم که چه بشود؟
خاطره جالب محمدرضا داوودنژاد از همراهی با شهید چمران در پاوه / فلسطینی‌ها اسم من را گذاشتند حسون، پرنده آزادی
ارتش اسرائیل: نصرالله را ترور کردیم
مومیایی هایی که از قدیمی ترین پنیر گاوی جهان نگهداری می کنند! کشف پنیر پروبیوتیک روی سر و گردن مومیایی‌های باستانی+عکس
منتخب روز   
زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو