دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / بارداری و زایمان / زمان بارداری /

علائم کیست کورپوس لوتئوم در بارداری 

سه شنبه، 29 فروردین 1402
کیست کورپوس لوتئوم یا کیست جسم زرد در بارداری با درد و ناراحتی همراه است. در ادامه این مطلب از ساعد نیوز با علت، علائم و راه‌های درمان کیست کورپوس لوتئوم آشنا شوید

کورپوس لوتئوم آخرین مرحله فعال از چرخه حیات فولیکول تخمدانی است. بدون آن حفظ اوایل بارداری امکان‌پذیر نیست. اغلب اهمیت کورپوس لوتئوم در بارداری و چرخه قاعدگی نادیده گرفته می‌شود. ممکن است کلمه کورپوس لوتئوم و یا کیست کورپوس لوتئوم را در جواب سونوگرافی خود مشاهده کنید. این مطلب را بخوانید تا همه چیز را در مورد کورپوس لوتئوم برای شما شرح دهیم.

کیست کورپوس لوتئوم یا کیست جسم زرد

در نیمه دوم چرخه قاعدگی، بلافاصله پس از تخمک گذاری، فولیکول تخمدان خالی جسم زرد را تشکیل می دهد. جسم زرد استروژن و همچنین پروژسترون آزاد می کند تا در صورت انجام لقاح رحم برای کاشت آماده باشد. اگر حاملگی اتفاق افتاده باشد، خود جفت در حدود هفته 12 بارداری عملکرد تولید پروژسترون را بر عهده خواهد گرفت. گاهی اوقات، یک کیسه کوچک مملو از مایعات معروف به کیست جسم زرد یا کیست کورپوس لوتئوم، می تواند در سه ماهه اول بارداری روی تخمدان ایجاد شود. کیست های جسم زرد نوعی کیست عملکردی هستند.

این کیست ها از کیست های عملکردی هستند که در اندازه های متفاوت و معمولا بین 2 تا 6 سانتیمتر به وجود می آیند که به آن ها کیست جسم زرد نیز گفته می شود. اگرچه معمولاً دلیلی برای نگرانی نیستند، اما این کیست ها می توانند منجر به عوارضی شوند. با این حال خوشبختانه به خود بارداری صدمه ای نمی زنند.

علائم کیست کورپوس لوتئوم در بارداری

داشتن کیست جسم زرد در یک بارداری لزوماً به این معنا نیست که در بارداری دیگر دچار کیست جسم زرد خواهید شد. با این حال، احتمال آن بیشتر است. علاوه بر این، اگر عوامل خطری مانند عدم تعادل هورمونی یا اندومتریوز دارید، احتمال اینکه در بارداری بعدی (یا اولین بار) دوباره دچار کیست شوید، بیشتر است. علاوه بر این، گاهی اوقات علت کیست جسم زرد ناشناخته است.

توجه داشته باشید که فرد نیز احتمال دارد کیست داشته باشد و از آن آگاه نباشد. زیرا آنها اغلب بدون درد هستند و معمولاً تنها در صورت انجام سونوگرافی اولیه تشخیص داده می شوند.

در بسیاری از موارد، زنانی که کیست جسم لوتئال دارند، هیچ درد یا علائم دیگری را تجربه نمی کنند. در واقع، کیست جسم لوتئال معمولاً پس از چند دوره قاعدگی خودبه‌خود برطرف می‌شود، بدون اینکه فرد حتی از وجود آن مطلع باشد.

شایع ترین علامت در کسانی که متوجه کیست جسم زرد می شوند، درد خفیف یک طرفه یا حساسیت در طول چرخه قاعدگی است. با این حال، اگر مقداری درد وجود داشته باشد، می تواند نوع درد مرتبط با حاملگی خارج رحمی یا لوله ای را تقلید کند. اگر دردی دارید که نگران آن هستید با پزشک یا ماما خود مشورت کنید.

کیست های جسم زرد بزرگ پتانسیل ترکیدن و ایجاد خونریزی داخلی را دارند. آنها همچنین می توانند منجر به پیچ خوردگی تخمدان شوند، یک عارضه نادر اما جدی که در آن تخمدان به دور بافت های اطراف می پیچد.در صورت بروز هر گونه علائمی از این شرایط، از جمله موارد زیر، به مراقبت فوری پزشکی نیاز است:

  • درد شانه

  • غش یا سرگیجه

  • استفراغ ویا حالت تهوع

  • درد ناگهانی، شدید، تیز و یک طرفه در ناحیه تحتانی شکم یا لگن

درمان کیست کورپوس لوتئوم

  • ویزیت‌های منظم برای کنترل پیشرفت کیست‌‌

  • قرص‌های ضدبارداری هورمونی برای کاهش خطر رشد کیست‌های تخمدان

  • عمل جراحی برای برداشتن کیست‌ها، جراحی ممکن است باز و یا به صورت لاپاراسکوپی باشد

سخن نهایی

وجود کیست جسم زرد معمولاً جای نگرانی ندارد. کیست ها به طور معمول هیچ عارضه ای در دوران بارداری ایجاد نمی کنند، به خصوص هنگامی که در سه ماهه اول کشف شده باشند. اگر این کیست به طور بالقوه بدخیم باشد، به این معنی که می تواند رشد کند یا بدتر شود، ممکن است جراحی لازم باشد . اگر کیست باعث درد شود، پزشک ممکن است داروهای استراحت لگن یا درد را تجویز کنند. در بیشتر موارد، کیست جسم زرد به خودی خود برطرف می شود.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 13 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ویراستاری تخصصی مقاله
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
ویدیو/ خلاقیتی به سبک قدیم برای حل مشکل جابجایی کودکان تنبل/ کالسکۀ عتیقۀ دو چرخ نوستالژی دیده نشده
هشدار مهم لاریجانی مبنی بر خطرات شکل گیری دیکتاتوری در صورت رأی ندادن
(ویدئو) نجات علی دایی از مرگ حتمی به لطف ایمنی بالای ماشین شاسی بلند ژاپنی بعد از یک تصادف هولناک
جشن تولد فوق لاکچری سپیده خداوری برای 8 سالگی پسرش سانیار+ویدیو / غوغای خانم بازیگر با تم تابستانیِ استخر و فوتبال 😍
هزینه چاپ یک کتاب
تلاش عناصر ضدانقلاب برای فسخ قرارداد سالن‌های رای گیری / با این وحوش فحاش چگونه برخورد کنیم؟ / ایرانیان خارج از کشور بخوانند
خلبانی فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در هواپیمایی سبک و آموزشی+عکس/ ماشالا به اراده مامان توران👌