علائم و نشانه های خرابی بلبرینگ‌های چرخ عقب و جلوی ماشین

  پنجشنبه، 25 آبان 1402   زمان مطالعه 4 دقیقه
علائم و نشانه های خرابی بلبرینگ‌های چرخ عقب و جلوی ماشین
یکی از قطعات بسیار مهم در خودرو، بلبرینگ چرخ است که به شدت در ایمنی خودرو تاثیر دارد. با توجه به اهمیت این قطعه در ایمنی، در این مطلب از ساعد نیوز به علائم خرابی بلبرینگ چرخ خواهیم پرداخت.

بلبرینگ چرخ خودرو یا به انگلیسی Wheel Bearing مجموعه‌ای از توپ‌های فولادی است که در یک رینگ فلزی کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. در مرکز چرخ خودروی شما یک قطعه فلزی توخالی وجود دارد که به آن توپی چرخ می‌گویند. بلبرینگ چرخ خودرو به طور محکم درون هاب یا همان توپی جای می‌گیرد، و در حقیقت علاوه بر متصل نگه داشتن چرخ به خودرو، اصطکاک را در حین چرخش چرخ کاهش می‌دهد.

بلبرینگ‌های چرخ خودرو نیز مانند دیگر قطعات خودرو، پس از مدتی کارکرد دچار فرسایش شده و نیاز به تعویض دارند. اما چطور می‌توان فهمید که زمان تعویض بلبرینگ چرخ خودرو فرا رسیده است؟ در اینجا باید با نشانه‌های خرابی این قطعه آشنا باشید تا بتوانید آن را به موقع تعویض کنید.

علائم خراب بودن بلبرینگ چرخ عقب و جلوی ماشین

در این بخش به بررسی پنج نشانه خرابی بلبرینگ‌های چرخ عقب و جلوی ماشین می­ پردازیم که عبارت‌اند از:

صدا دادن لاستیک­ ها در هنگام حرکت و لق بودن و بازی بیش از حد چرخ­ ها

شایع­ترین نشانه ­ای که برای خراب‌شدن بلبرینگ چرخ وجود دارد صدایی است که هنگام حرکت از تایرهای اتومبیل ساطع می­ شود. زمانی که این صدا را می­شنوید احتمالاً تصور می­ کنید که خرابی مربوط به موتور اتومبیل است و صدا از آن جا می­ آید اما اگر بادقت گوش کنید متوجه می­ شوید صدا با شتاب گرفتن خودرو و سریع‌تر شدن حرکت چرخ­ ها افزایش پیدا خواهد کرد. ازآنجایی‌که بلبرینگ‌های چرخ به طور مکرر دچار فرسودگی نمی­ شوند معمولاً با شنیدن سروصدای ناشی از آن‌ها تصور می­ شود بخش دیگری از اتومبیل خراب شده است.

در حالت لق بودن و بازی بیش از حد چرخ ­ها نیز باید برای چرخ‌ها جک زد و یا خودرو را روی یک بالابر قرارداد و هرکدام از چرخ‌ها را به‌نوبت تست کرد. در این حالت باید چرخ‌ها را به عقب و جلو حرکت دهید و ببینید چقدر حرکت و بازی می‌کند. اگر یک چرخ و یا چرخ‌ها نسبت به نوع حرکت و بازی نوسان بیشتری داشته باشند احتمال خرابی بلبرینگ آن سمت بالا است.

بلبرینگ چرخ

روشن شدن چراغ ABS

یکی دیگر از علائم خرابی و صدای بلبرینگ روشن شدن چراغ چک ABS در صفحه کیلومتر است. در این حالت سیستم ترمز وجود خرابی در سیستم جلوبندی و ترمز ماشین را تأیید می ­کند.

لخت شدن خودرو

احتمالاً اگر تابه‌حال با یک راننده حرف ه­ای صحبت کرده­ اید اصطلاح لختی خودرو را از او شنیده­ اید و ممکن است متوجه نشده باشید منظور او چیست! لخت شدن خودرو اشاره به احساس لختی در فرمان و چرخ­ های خودرو دارد. زمانی که بلبرینگ چرخ خراب شود، وظیفه اصلی خود را که حرکت بدون نقص چرخ‌ها است به‌درستی انجام نمی ­دهد و هنگام رانندگی لختی خودرو احساس می­ شود.

ساییده شدن لاستیک­ ها

یکی از نشانه‌های خراب‌شدن بلبرینگ چرخ، ساییدگی لاستیک ­ها است. سست شدن چرخ­ ها و ارتعاشاتی که از طریق چرخ‌دنده بر اثر خرابی بلبرینگ چرخ ایجاد می ­شوند، باعث ساییده شدن لاستیک ­ها شده و آن­ها را از بین می ­برند.

سخت شدن کنترل ماشین و کشیده شدن خودرو به یک سمت

زمانی که بلبرینگ چرخ اتومبیل دچار فرسودگی می‌شود لاستیک ­ها لغزش پیدا می­ کنند و اتومبیل را نمی ­توان به‌راحتی کنترل کرد. درواقع وقتی فرمان اتومبیل را گرفته ­اید، چرخ ­ها به سمتی که شما هدایت می­ کنید نمی­ روند و تمایل دارند به سمت دیگری کشیده شوند.

همچنین هنگامی که بلبرینگ چرخ خودرو خراب شده و پوسیده و حفره­ دار شده باشد، مسیر هموار غلتیدنی که لازم دارد از بین رفته و در نتیجه سطحی زبر به وجود آمده که لرزش تایر را در پی خواهد داشت. همین امر موجب حرکت خودرو به سمت چرخ دارای بلبرینگ خراب می­شود. گاهی نیز دیده می‌شود که در زمان ترمز کردن خودرو به یک طرف کشیده می­شود. اگرچه ممکن است چنین بیندیشید که این موضوع ناشی از روتور ترمز یا کالیپر خراب است، اما جالب است بدانید که اصلی­ترین دلیل وقوع چنین اتفاقی خرابی بلبرینگ چرخ است.

سخن پایانی

به طور خلاصه باید گفت که خرابی بلبرینگ چرخ خودرو می‌تواند باعث شود که رانندگی نرمی نداشته باشید و از سوی دیگر عمر لاستیک‌های شما را کاهش می‌دهد و آن‌ها را دچار سائیدگی‌های نامتوازن می‌کند. اما علاوه بر این‌ها خرابی این قطعه می‌توان مشکلاتی برای ایمنی خودرو پیش بیاورد که می‌تواند جان سرنشینان را به خطر بیاندازد. به همین دلیل نیاز است که بلبرینگ‌ها را حتما چک کنید. هرگز این قطعات را دست کم یا نادیده نگیرید. حتما با نشانه‌های خرابی این قطعه آشنا باشید و هر زمان با یکی از این نشانه‌ها برخورد کردید، حتما به یک تعمیرکار مراجعه کنید تا از خسارت‌های مالی و جانی که این قطعه می‌تواند در پی داشته باشد، جلوگیری کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (56 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (46 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (41 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای ساره بیات+عکس/ یکی از یکی معروف تر و هنرمند تر (41 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (38 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (36 نظر) نگاهی به امضای زیبا و هنرمندانه ی آیتک سلامت ستاره چشم رنگی تیم ملی + عکس / شیک بودن در آیتک خلاصه می شود (35 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (33 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (32 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی متین ستوده خانم بازیگر خرم آبادی برنامه جوکر/ ماشالا سلیقش حرف نداره+عکس (29 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (28 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (28 نظر) موتور سواری حسن یزدانی در سطح شهر / وسیله نقلیه باور نکردنی پر افتخار ترین کشتی گیر تاریخ ایران + عکس (26 نظر) اولین غذای "جان" پسر بهرام رادان که مامان مینا براش درست کرده+عکس/ نوش جونش (26 نظر) نگاهی به پذیرایی دلباز و شاهانه عمارت لاکچری علی دایی +عکس/ از فرش های ابریشمی تبریزبافت تا پیانوی کنسرتو مارک پتروف (24 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روستای تاریخی حیرت انگیز در یزد ؛ مقصدی زیبا برای رقم زدن روزی خاطره انگیز در کنار عزیزانتان
فال روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 29 مرداد ماه 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 29 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 29 مرداد 1403+فیلم
فال انبیاء روزانه دوشنبه 29 مرداد 1403
هدیه خاص رهبر معظم انقلاب به الهام چرخنده/ رهبری فرموردند این خانم کیست؟ گفتم من سرباز شما هستم
برگزاری جلسه رفع موانع تولید باحضور رییس مرکز حل اختلاف کشور در گلوگاه مازندران
برگزاری آئین تکریم آزادگان رسانه ملی
گله و انتقاد یاسین سبزی پور سلامات، ریاست کمیته قهرمانان تمامی ورزش‌ها در اتحادیه و انجمن صنفی باشگاه‌داران خوزستان
تصادف زنجیره ای اتوبوس با بیش از ده خودرو در آزادراه کرج _ تهران 10 مصدوم برجای گذاشت+ویدئو
رونمایی از تندیس بی‌نظیر و متفاوت بیتا فرهی/چگونه قد، وزن و جزئیات ویژگی‌های در این مجسمه محاسبه شد؟+عکس
شرایط مربوط به طرح جذب و کسر خدمت سربازی فارغ التحصیلان دانشگاهی ‌
محمدمنان رئیسی: مدافعان وزیر راه سال دیگر او را استیضاح می‌کنند
منتخب روز   
شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت!