علائم سرما خوردگی پرنده خانگی و روش های درمان

  جمعه، 24 تیر 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
علائم سرما خوردگی پرنده خانگی و روش های درمان
سرماخوردگی یکی از شایع ترین بیماری هایی است که پرنده های زینتی و جوجه های آنها به آن مبتلا میشوند. زیرا این پرندگان در برابر وزش باد مستقیم و نوسانات دمایی کم تحمل هستند و همین عامل به راحتی باعث سرماخوردگی آنها میشود.ما در این مطلب علائم و دلایل سرماخوردگی پرنده و روش های درمان آن را بررسی می کنیم.

پرندگان زینتی همیشه مورد توجه خانواده ها بوده اندو از طرفی هم نگهداری از پرندگان بیمار همیشه سخت و دشوار می باشد و اگر ذره ای حواسمان نباشد احتمال دارد که باعث مرگ این جانداران شویم. در منازل ما پرندگانی وجود دارند که نیمه وحشی هستند و دست زدن به آنها به راحتی دست زدن به سگ یا گربه نیست. پرندگان گروهی از جانوران به شمار می آیند که بیماری های آن ها همیشه مخفی است و خود را نشان نمی دهد . برای تشخیص این بیما ری ها باید علم و تجربه کافی داشت . حالا اگر متوجه بیماری در پرنده خود شویم چه کاری باید انجام دهیم. اصولا” بهترین کار بردن حیوان پیش یک متخصص و دامپزشک خوب است اما ما نیز زمانی که پرنده دچار سرماخوردگی شده می توانیم کمکی به پرنده خود کنیم.

آیا سرماخوردگی از انسان به پرنده منتقل میشود؟

بیماری سرماخوردگی از جمله بیماری های مشترک بین انسان و پرنده است. بنابراین زمانیکه دچار سرماخوردگی میشوید به قفس پرنده نزدیک نشوید. همچنین بیماری سرماخوردگی در صورت عفونت شدید از پرنده به انسان نیز سرایت میکند. لذا رعایت بهداشت و پوشیدن دستکش در زمان معاینه و درمان پرنده سرماخورده توصیه شده است. وقتی فرد سرما می خورد سیستم ایمنی وی ضعیف می شود و برخی بیماریها از جمله تب طوطی به راحتی از طوطی به انسان منتقل می شون.اگر سرماخوردگی انسان نیز آنفولانزا بوده و سرماخوردگی شدید باشد ممکن است برای پرنده مضر باشد.

علائم سرماخوردگی در پرندگان

علائم این بیماری تا حدود زیادی شبیه به سرماخوردگی ما انسان ها می باشد. در پرنده بیمار این علائم دیده میشود:

  • عطسه های مکرر و پشت سر هم
  • گرفتگی بینی
  • ترشحات یا ابریزش بینی
  • لرزش
  • پف کردن پرها
  • فروکردن سر در بین پرها و چرت زدن زیاد در طول روز
  • تب
  • تنگی نفس
  • فضله آبکی
  • حرکت دادن مداوم دم
  • بی حالی، گوشه گیری و افسردگی

گاها پرنده بیمار هیچ یک از علائم بالا را ندارد و یا فقط بی حال بوده و تب بالایی دارد. در این موارد احتمال سرماخورگی پرنده زیاد میباشد.

پرنده بیمار

دلایل سرماخوردگی پرنده

پرنده های زینتی تحت شرایط مختلف دچار سرماخوردگی میشوند. بسیاری از پرورش دهندگان بصورت ناخواسته باعث مریضی و سرماخوردگی پرنده خود میشوند. در زیر لیست کارهایی که باعث سرماخوردگی طوطی سانان و پرنده های زینتی میشود را گفته ایم:

  • سرد بودن محیط نگهداری
  • نوسانات دمایی یا سرد و گرم شدن مکرر دمای محیط
  • عدم خشک کردن پرنده بعد از آبتنی یا آبتنی در هوای سرد
  • قرار گرفتن در معرض باد
  • ضعیف شدن بدن پرنده
  • مصرف مایعات سرد

بسیاری از پرندگان زینتی در فصل های گرم نیز سرما میخورند. برای سرماخوردگی پرنده لازم نیست که محیط نگهداری اش سرد باشد. بلکه اگر پرنده در معرض جریان تند هوا قرار گیرد، دچار سرماخوردگی میشود. در تابستان بیشتر افراد بدون اطلاع از این موضوع قفس پرنده را در معرض باد سرد کولر قرار میدهند که نتیجه اش بیماری و سرماخوردگی پرنده می باشد.لذا توصیه میشود که قفس پرنده از همان ابتدا در یک محل ثابت نصب شود. همچنین اب و هوای محل نگهداری پرنده نیز باید ثابت و معمولی باشد.

سرماخوردگی و علائم این بیماری در پرنده های زینتی نباید نادیده گرفته شود. پس انتظار نداشته باشید که وضعیت پرنده به خودی خود بهبود پیدا کند. در صورت تداوم بیماری سرماخوردگی، پرنده حتی بعد از بهبود دچار ذات الریه و ناراحتی تنگی نفس میشود.

موارد قابل توجه برای درمان سرماخوردگی پرندگان

وقتی پرنده دچار سرماخوردگی شد کمتر پیش می آید که خوب شود پس بنابراین به یاد داشته باشید که پیش گیری بهتر از درمان است . در صورت سرماخوردگی پرندگان رعایت موارد زیر کمک شایانی به بهبود ان ها خواهد کرد:

  • پرنده مریض را از قفس در بیاورید و از آن در قفس دیگری به تنهایی مراقبت کنید . زیرا سرماخورگی پرندگان نیز مسری می باشد.
  • قفس را در جای گرم نگهداری کنید ، جایی که خلوت و کم سر و صدا و همین طور کم رفت و آمد است.
  • هوا را به وسیله بخور مرطوب نگه دارید.
  • به هیچ وجه تا زمان بهبودی به پرنده سبزی و میوه جات به او ندهید.
  • ظرف آب پرنده را هر روز شتسشو داده و عوض کنید و هر روز نصف قرص جوشان ، مولتی ویتامین و نصفی هم کلسیم به آب مورد استفاده حیوان بیافزایید.
  • با پرنده با ملایمت بیشتری رفتار کنید (بخصوص زمانی که برای دارو دادن او را می گیرید).
  • از دامپزشکی آنتی بیوتیک تهیه کنید و به خورد پرنده بدهید.
  • یک لامپ اشعه مادون قرمز تهیه کنید(از فروشگاه های کالای پزشکی و حتما” با ولتاژ کم) و این لامپ را به چراغ مطالعه وصل کنید و حتما در جای مطمئنی قرار دهید.
  • پرنده مریض را روزی 3 یا 4 بار به مدت 20 دقیقه تا 30 دقیقه در فاصله 30 سانتی از لامپ قرار دهید سپس لامپ را خاموش کرده ولی جای پرنده را گرم نگهدارید. این اشعه گردش خون پرنده را تقویت می کند و در نتیجه هم مواد زائد بهتر دفع می شوند و هم داروهایی که پرنده داده شده اند بهتر جذب می گردند.

در صورتی که بیماری پرنده شدید نشده باشد و نکات بالا را به درستی رعایت کنید حتما” ظرف مدت یک هفته پرنده شما بهبود خواهد یافت. توجه داشته باشید که سرماخوردگی پرندگاندر صورت عدم اقدام به موقع بعد از مدتی باعث مرگ پرندگان می گردد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (450 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (315 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (284 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (242 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (209 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (173 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (151 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (103 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (94 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (84 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (82 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (79 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (77 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بیوگرافی و زندگی خصوصی الیکا ناصری، باران سریال گردن زنی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
هدیه تهرانی: چطور با 10 نفر در یک سال ازدواج کنم و طلاق بگیرم، زمان شرعی «عده» را بگذرانم بعد.../ تکذیب کنم که چه بشود؟
خاطره جالب محمدرضا داوودنژاد از همراهی با شهید چمران در پاوه / فلسطینی‌ها اسم من را گذاشتند حسون، پرنده آزادی
ارتش اسرائیل: نصرالله را ترور کردیم
مومیایی هایی که از قدیمی ترین پنیر گاوی جهان نگهداری می کنند! کشف پنیر پروبیوتیک روی سر و گردن مومیایی‌های باستانی+عکس
رابطه بین هاشمی رفسنجانی و سریال اوشین؛ کشفی که کیهان انجام داد
پسرم را سربریدند! خواب دیدم جنازه خون‌آلودش را خانمی سیاه‌پوش با خود برد+عکس
عجیب اما واقعی؛ 9 مادر خارق العاده در دنیا/ از زایمان یک زن در 70 سالگی تا مردی که دختردار شد+عکس
تکذیب شهادت سردار قاآنی در حملات اسرائیل به ضاحیه بیروت
اسرائیل پس از لبنان شاید به ایران حمله کند | توصیه فرمانده‌ سابق سپاه به دولت‌های 3کشور
هفته‌ها طول می‌کشد تا اسرائیل از سرنوشت سیدحسن نصرالله مطلع شود
ناپدید شدن مرموز دختر وزنه‌بردار ایران در اسپانیا /+ جزئیات اتفاق تلخی که برای فاطمه کشاورز در اسپانیا روی داده
(عکس) غذای محلی کاشان بر سر میز غذای رونالدو و جورجینا
(عکس) چیدمان بخصوص و مجلل اتاق آرایش فرح پهلوی به سبک کلاسیک سلطنتی/ در روزهایی که مردم ایران خونه برای زندگی نداشتن ببین چه هزینه‌ای فقط صرف اتاق آرایش فرح شده
(ویدئو) یادی کنیم از ناهار لاکچری ظهر جمعه خونه مادربزرگ دهه 60 ها/ نگاه پر محبت و لبخند پدر بزرگ
منتخب روز   
زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد