علائم و دلایل کوری چشم گربه

  سه شنبه، 27 دی 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
علائم و دلایل کوری چشم گربه
چه بیماری هایی باعث نابینا شدن گربه می شود؟ چگونه از گربه کورم مراقبت کنم؟ برای رسیدن به پاسخ سوالاتان با ما همراه شوید.

بعضی وقت ها به خاطر افزایش سن یا آسیب هایی که ایجاد می شود ممکن است کوری در گربه ها اتفاق بیفتد. این بیماری بسته به ریشه ای که دارد ممکن است ناگهانی یا به مرور زمان ایجاد شود. درصورتی که صاحبان گربه بیماری هایی که به کوری در گربه ها می انجامد را بشناسند تا اندازه زیادی می توانند از این عارضه در گربه ها بکاهند. در ادامه این مقاله ما را همراهی کنید تا در خصوص کوری در گربه ها بیشتر بخوانیم. نابینایی ناگهانی گربه ها ممکن است از یک روز صبح آغاز شود. موقعی که شما از خواب بیدار شده و متوجه حرکات غیرعادی گربه تان می شوید. زمانی که می بینید که گربه با وسایل برخورد کرده و ظاهرا آن ها را نمی بیند. ممکن است همین موقع مردمک چشم های او را ببینید که باز و بزرگ شده اند و احتمال بدهید که گربه تان کور شده است.

کوری در گربه ها ممکن است در هر مرحله ای از زندگی گربه رخ بدهد. البته این عارضه در گربه های مسن بیشتر رواج دارد. روند کوری می تواند تدریجی باشد و حتی صاحبان گربه هم متوجه آن نشوند. همچنن ممکن است کوری ناگهانی در گربه ها در عرض چند روز اتفاق بیفتد. معمولا وقتی که کوری در گربه ها اتفاق میفتد، تغییرات زیادی در رفتار آن ها ایجاد می شود. برای تشخیص کوری در گربه ها می توانید تست بینایی انجام دهید. کافی است نور چراغ قوه را در فاصله 5 سانتی متری چشم گربه در یک اتاق تاریک قرار دهید.

اگر مردمک چشم گربه به نور عکس العمل نشان داد گربه شما کور نشده است. ولی اگر قطر مردمک چشم ها در برخورد با نور کمتر نشد احتمال این که گربه شما بینایی خودش را از دست داده باشد وجود دارد. روش دیگری که برای تست بینایی در گربه ها وجود دارد این است که یک گلوله پنبه ای را به آرامی سمت صورت او پرتاب کنید. اگر گربه تان پلک زد یا با تکان دادن سرش گوله پنبه ای را دنبال کرد به معنی این است که گربه شما هنوز بینایی خودش را از دست نداده است. اما اگر این اتفاقات نیفتاد و گربه تان هیچ واکنشی نشان نداد به معنی این است که گربه شما کور شده است.

راههای تشخیص گربه نابینا

  1. شاید گربه به صورت سرگردان به هر طرفی برود.
  2. به اجسام جدید در محیط خود برخورد می کند.
  3. زمانیکه به دنبال هدفش می رود، ببیفتد و یا خطا و اشتباه کند.
  4. بعضی از گربه ها وقتی که احساس ناراحتی می کنند، صدایی ایجاد می کنند.
  5. بعضی ها مظرب، پنهان و گوشیه گیر می شوند.
  6. با دقت راه می روند و گربه سرش را به زمین نزدیک می کند.
  7. گربه در حالی که در اطراف مبلمان راه می روند، سرشان را بالا و پایین می اندازند. این عمل معمولا زمانی انجام می شود که یک گربه تلاش می کند تا فاصله ها را تشخیص دهد.

متاسفانه صاحبان گربه دلیل این تغییرات رفتاری عجیب و غریب را نمی دانند، تا اینکه در طی معاینه دکتر دامپزشک، مشکل گربه را کوری تشخیص داده شود.

گربه نابینا

دلایل کور شدن چشم گربه چیست؟

  1. آسیب و تروما به چشم و عصب بینایی
  2. تومورهای چشمی
  3. عفونت های ویروسی (پریتونیت عفونی گربه)
  4. عفونت های پروتوزوایی (توکسوپلاسموز)
  5. ونت های قارچی (کریپتوکوکوز)
  6. هایپرتنشن یا فشار خون بالا
  7. بیماری های مغز: تروما، عفونت، التهاب و تومورها
  8. استفاده بیش از حد ازبعضی از داروها مثل انروفلوکساسین به خصوص در بچه گربه ها

چه بیماری هایی باعث کور شدن گربه می شود؟

  • بیماری های شبکیه چشم:دژنراسیون وآتروفی پیش رونده شبکیه چشم. به تدریج بینایی از دست می رود. معمولا دید در شب با مشکل روبرو می شود.در حال حاضر هیچ درمان برای گربه وجود دارد. اکثر حیواناتی که با این بیماری تشخیص داده می شوند، در نهایت کور می شوند.
  • یووییت:یووییت یا التهاب در جلوی چشم یک بیماری شایع است که باعث ایجاد نابینایی در گربه ها می شود.یوه لایهٔ میانی چشم است و شامل عنبیه، جسم مژگانی و مشیمیه است.علائم شامل: سوزش، قرمزی، درد، ترشحات و تورم چشم است.
  • آب مروارید:آب مروارید در گربه ها کمتر از سگ ها معمول است، آب مروارید می تواند یک یا هر دو چشم را در گیر کند و در نهایت منجر به نابینایی شود.این حالت زمانی رخ می دهد که لنز چشم کدر، مات، تیره و ابر آلود می شود.
    آب مروارید باعث از دست رفتن تدریجی بینایی می شود
  • دیابت:دیابت زمانی اتفاق می افتد که سلول های بدن نتوانند از قند خون استفاده کنند و گرسنه بمانند.اکثر گربه هایی که دیابت دارند، کاهش وزن، بی حالی، استفراغ، افسردگی، افزایش تشنگی و ادرار و نیز مشکلات حرکتی را تجربه خواهند کرد.اصطلاحا رتینوپاتی دیابتی گفته می شود. با گذشت زمان، خون یا مواد دیگر به شبکیه چشم نشت می کند و باعث آسیب شبکیه چشم و از دست رفتن بینایی می شود.
  • مسمومیت با سرب:سرب در بدن باعث اختلال در عملکرد سلول های طبیعی می شود ایجاد مشکلاتی می کند.اگر گربه شما با سرب مسموم شود، چند نشانه جدی از جمله اسهال، استفراغ، درد شکمی و اشتها را نشان خواهد داد.مسمومیت سرب می تواند باعث کوری و در صورت عدم درمان منجر به مرگ شود.
  • گلوکوم:گلوکوم در گربه ها زمانی رخ می دهد که فشار داخل چشم زیاد شود.این فشار بالا باعث ایجاد فشار بر عصب بینایی می شود.

راه هایی برای کمک به گربه های خانگی نابینا

یک گربه خانگی کور می تواند زندگی شگفت انگیز و شادی داشته باشد. برای حیوانات خانگی، به ویژه گربه های خانگی سالمند، از دست دادن بینایی اصلا غیر معمول نیست. همانطور که انسان های بالای ۴۰ سال به عینک مطالعه نیاز دارند، تقریباً در همه گربه های بالای ۶ سال تغییرات بینایی به صورت یکسان شروع می شود.این تغییر طبیعی که اسکلروز هسته ای نامیده می شود، منجر به انعطاف پذیری کمتر عدسی، دید مبهم و توانایی کمتر برای تمرکز بر روی اجسام نزدیک می شود. چنین حیوانات خانگی با وجود بروز رنگ مایل به آبی در چشمانشان هنوز به خوبی می بینند. اختلالات چشمی می تواند بینایی حیوانات خانگی را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد اما در حیوانات سالمند شایع تر است.

به طور کلی، اختلال آب مروارید، عدسی شفاف چشم را کدر و مات می کند و در نهایت منجر به بروز نابینایی می شود. حیوانات خانگی همچنین ممکن است از گلوکوم رنج ببرند. این اختلال، ناشی از فشار افزایش یافته در کره چشم است که می تواند بسیار دردناک باشد و منجر به کوری حیوان خانگی تان شود. این نکات را دنبال کنید تا گربه خانگی تان را شاد و راحت نگه دارید:

  • ظرف غذا یا جعبه بستر را جابه جا نکنید:مهم است که ظرف غذا، کاسه آب، جعبه بستر و تخت حیوان خانگی را در یک نقطه نگه دارید تا گربه خانگی شما بتواند به راحتی وسایل خود را پیدا کند.
  • مشخص کردن بو: ممکن است «بو کردن» اشیاء مهم برای گربه با فرومون های قوی مفید باشد تا به بینی حیوان کمک کند که بفهمد به دنبال چه چیزی است. از روغن های ضروری برای علامت زدن محیط گربه خانگی خود استفاده نکنید. زیرا برای ریه های گربه بسیار تحریک کننده و بسیاری از آن ها سمی هستند.
  • از چیدمان مجدد مبلمان خانه تان خودداری کنید:حیوانات خانگی نابینا محیط خانه را به خاطر می سپارند و «نقشه ذهنی» تهیه می کنند و جابجایی اشیا در اطراف شان، گربه خانه را گیج می کند. برای مثال، برای یک گربه نابینا اصلاً غیرعادی نیست که تا زمانی که حافظه اش تازه و دقیق باقی بماند، همچنان اصرار بر انجام جهش از زمین به پیشخوان با اطمینان خاطر داشته باشد .
  • از گربه خانگی تان در مناطق خطرناک محافظت کنید:لبه های تیز مبلمان را با پوشش نرم و ایمن بپوشانید. تا زمانی که گربه خانگی شما یاد بگیرد که از خطر اجتناب کند، این کار را انجام دهید. برای جلوگیری از سقوط، راه پله های شیب دار را با وسایل مناسب مسدود کنید.
  • از صدای خود برای راهنمایی گربه خانگی تان استفاده کنید:شخصیت و رفتار حیوان خانگی شما ممکن است با کم رنگ شدن بینایی کمی تغییر کند. برخی از حیوانات خانگی بیشتر به صاحب شان وابسته می شوند. اساساً با شما به عنوان یک راهنما رفتار می کنند، بسیار نزدیک می ایستند و شما را دنبال می کنند.عادت کنید هنگام ورود یا خروج از اتاق با گربه خانگی خود صحبت کنید تا به حیوان خانگی تان کمک کنید تا مکان شما را ردیابی کند.
  • از یک زنگوله بر روی گردن سایر حیوانات خانگی تان استفاده کنید: در خانه هایی با حیوانات خانگی متعدد، گربه یا سگ دیگری ممکن است به عنوان راهنمای حیوان خانگی نابینا عمل کند. با چسباندن یک زنگوله یا صداساز دیگر به قلاده حیوانات خانگی به گربه خانگی نابینای خود کمک کنید.
  • یک نقطه امن در هر اتاق ایجاد کنید:برای جلوگیری از زمین خوردن حیوان خانگی که همیشه زیر پای سایر افراد است، یک تخت امن و راحت در هر اتاق تهیه کنید. گربه های بسیار اجتماعی ممکن است پس از کم رنگ شدن بینایی دچار بی حوصلگی شوند. آن ها ممکن است بخواهند از ورود به برخی مناطق خودداری کنند تا زیر پا قرار نگیرند.
  • گربه خانگی خود را نترسانید:حیوانات خانگی نابینا نیز راحت تر از سایرین دچار استرس می شوند، بنابراین همیشه قبل از نوازش گربه با حیوان صحبت کنید تا به طور تصادفی حیوان خانگی تان را تحریک نکنید و نترسانید. به عبارت دیگر، نباید گربه خانگی تان را غافلگیر کنید.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (443 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (271 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (245 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (203 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (173 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (149 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (147 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (83 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (80 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (72 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
(ویدئو) انواع پرسش و پاسخ شفاهی در مدرسه/ فقط جاااان گفتن رضا نیکخواه/ مدیری دیگه ادامه نداد😂😂😂
(ویدئو) لحظات جالب ریختن شاخ های گوزن ها را ببینید
پذیرش بدون آزمون دانشجو در 6 رشتۀ دانشگاه شهید بهشتی ویژۀ استعدادهای درخشان
عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان از دید رئیس دانشگاه امیرکبیر
یادی کنیم از چیدمان ایرانی‌پسند و شیک میز غذای مرحوم زهره حمیدی بعد از بهبود حالش و در آخرین دورهمی با دوستانش
ویدیو/ از «گاندی» تا «پطروس کبیر» اطلاعات مدرسۀ مهران غفوریان/ فقط خنده‌های جواد رضویان به جریان دهقان فداکار
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس