علائم و نشانه های جوش آوردن موتور خودرو

  پنجشنبه، 01 اردیبهشت 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
علائم و نشانه های جوش آوردن موتور خودرو
داغ کردن و جوش آوردن موتور ماشین در فصل تابستان یکی از رایج ترین مشکلات خودروهاست که برای پیشگیری از مشکلات جدی تر باید اقدامات لازم هنگام جوش آوردن ماشین را بدانید. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا علل و علائم این عارضه را بررسی کینم.

ماشین های ساخت داخل و برخی از خودرو های چینی در ماه های گرم سال دچار مشکلات متعددی می شوند. جوش آوردن ماشین یکی از همین مشکلات است که در روز های گرم سال گریبان گیر رانندگان ماشین های مدل های پایین می شود. حتماً تابه حال شاهد این اتفاق بوده اید که از زیر کاپوت ماشین بخار آب بیرون میزند. در این زمان بهترین کار متوقف کردن ماشین است. قبل از اینکه هرگونه اقدامی در این زمان انجام دهید بهتر است از علت جوش آوردن ماشین مطلع باشید. در ادامه با برخی از این دلایل آشنا می شویم.ماشین به علت های مختلفی جوش می آورد. زمانی که در سیستم خنک کننده موتور اشکالی به وجود بیاید و انتقال گرما انجام نشود، آب داخل رادیات ماشین به جوش آمده و عملکرد ماشین با مشکل روبرو می شود. مسئله بسیار مهم در این موارد اقدام به موقع است. واکنش شما به جوش آوردن ماشین می تواند از بروز اشکالات فنی دیگر جلوگیری کند؛ در حالیکه اقدام نامناسب در برخی از موارد باعث می شود هزینه زیادی متحمل شوید.

علائم داغ شدن و جوش آوردن موتور خودرو

در کمال تعجب، یافتن علت داغ شدن بیش از حد موتور خودرو همیشه آسان نیست اما خوشبختانه علائم بسیاری وجود دارد که برخی از آن ها عبارتند از:

  1. داغ شدن بیش از حد کاپوت خودرو:یکی از اولین علایمی که هنگام گرم شدن بیش از حد موتور تجربه خواهد شد داغ شدن کاپوت خودرو می باشد. طبیعی است که موتور خودرو پس از طی مسافتی گرم شود اما اگر این گرما و داغی تشدید یافت، باید خودرو توسط یک مکانیک قابل اعتماد بررسی شود اما با این اوصاف چه مقدار داغی غیر طبیعی است؟هنگامی که خودرو شما به درستی کار می کند باید بدون این که دستتان بسوزد قادر باشید تا دست خود را به مدت 10 ثانیه روی کاپوت نگه دارید.
  2. چراغ هشدار دهنده یا گیج نشان دهنده درجه حرارت بالا:یکی از نشانه های بارز داغ شدن بیش از حد موتور خودرو روشن شدن چراغ هشدار دهنده در خودرو و یا مشاهده رسیدن عقربه سنجش دما به منطقه خطر می باشد. اگرچه این علامت نشانی بارز است اما در نظر داشته باشید که این چراغ های هشدار محفوظ از خطا و شکست نیستند.آن ها دمای خودرو را از سیستم خنک کننده موتور دریافت می کنند بنابراین اگر خنک کننده موتور به درستی کار نکند به احتمال زیاد موتور خودرو بیش از حد داغ شده است اما دماسنج مربوط به درجه حرارت بالا هشدار لازم را نمی دهد.
  3. به صدا درآمدن موتور خودرو:صدایی قابل شنیدار از موتور نشانه آن است که روغن موتور قادر به روانکاری مناسب موتور خودرو نمی باشد و زمانی این اتفاق رخ می دهد که موتور خودرو بیش از حد داغ شده باشد.
  4. نشت کردن روغن از خودرو:اگر متوجه نشتی در زیر خودرو شدید، می تواند نشانه نشت روغن سیستم خنک کننده باشد. همچنین ممکن است نشانه این باشد که دستگاه خنک کننده داغ کرده و روغن از آن سرازیر شده است. در هر صورت احتمال آن که موتور بیش از حد داغ شده است وجود دارد.
  5. بوی سوختنی:یکی دیگر از علایمی که نشان می دهد موتور خودرو داغ کرده است، بوی سوختن پلاستیک یا لاستیک از موتور خودرو می باشد. هنگامی که موتور خودرو بیش از حد داغ شود واشرهای لاستیکی و رزین های موجود در موتور شروع به سوختن می کنند. این بوی پخش شده اغلب به عنوان گرم و کمی شیرین توصیف می شود.
  6. بخار:به محض آن که متوجه خروج بخار از کاپوت خودرو شدید نشان دهنده آن است که موتور خودرو بیش از حد داغ کرده است و زمان آن فرا رسیده است که خودرو را خاموش کنید. خارج شدن بخار از موتور نشان می دهد که دمای روغن خنک کننده موتور به نقطه جوش رسیده است.
  7. شنیدن صدایی مانند پرتاب یک شی:این امر می تواند نشانه این موضوع باشد که موتور خودرو بیش از حد داغ کرده است. همچنین این سرو صدا ها هنگامی رخ می دهند که سوپاپ مسدود شده است و در طی آن روغن خنک کننده موتور بیش از حد گرم شده است.
  8. از دست دادن قدرت موتور:هنگامی که موتور خودرو بیش از حد داغ شود دارای قدرت کم تری می باشد. با این وجود از دست دادن قدرت موتور خودرو می تواند نتیجه چند مساله دیگر نیز باشد. بنابراین مراقب مشکلات دیگر نیز باشید.
    جوش آوردن خودرو

مهم ترین دلایل داغ شدن موتور و بالا رفتن آمپر آب

  1. عملکرد نادرست رادیاتور
  2. اشکال در ترموستات
  3. عملکرد نادرست واتر پمپ
  4. فن رادیاتور
  5. کم بودن خلاصی سوپاپها (سفت بودن سوپاپها)
  6. مسدود بودن خروجی اگزوز
  7. کثیف بودن بیش از حد بدنه موتور
  8. پایین بودن سطح و کیفیت روغن موتور
  9. تنظیم نبودن موتور

پیشگیری از داغ شدن بیش از حد موتور خودرو

  1. مراقب گیج مربوط به دماسنج خودرو باشید و به طور مداوم سطح روغن موتور خودرو را بررسی کنید (همانطور که ذکر شد روغن موتور عملکردی اساسی در فرایند خنک کردن موتور دارد)
  2. رادیاتور خودرو را از وجود هرگونه آلودگی و مواد اضافی پاک کنید. یک اسپری ساده با سیستم تحت فشار می تواند بطور قابل توجهی بهره وری رادیاتور خودرو را بهبود بخشد.
  3. اطراف اگزوز خودرو را بپوشانید:مواد پوشش دهنده اطراف اجزای اگزوز خودرو پیچیده هستند و به افزایش حرارت در سیستم اگزوز کمک می کند و از هدر رفتن این حرارت به سمت موتور خودرو جلوگیری خواهند کرد.
  4. سعی کنید از رانندگی کردن در ساعات اوج ترافیک خودداری کنید:متوقف کردن خودرو و حرکت مجدد آن باعث می شود موتور نسبت به حالت کار با سرعتی ثابت بیشتر داغ شود. بنابراین از این نوع رانندگی در فصل تابستان خودداری کنید.

مشکلاتی که پس از داغ شدن بیش از حد موتور خودرو ایجاد می شود

  1. از کار افتادگی موتور خودرو
  2. آسیب دیدگی واشرها و لاستیک های عایق کننده موتور خودرو
  3. کاهش یافتن قدرت موتور خودرو
  4. آسیب دیدگی پیستون و سیلندر های خودرو
  5. تورم فلزات موجود در خودرو بر اثر گرما
  6. ایجاد نشتی در رادیاتور موتور خودرو

با خودرو جوش آورده خود چه کنیم؟

  1. برای کاهش فشار از روی موتور، در صورت روشن بودن کولر ماشین، آن را خاموش کنید.
  2. شیشه های خودرو را پایین بکشید.
  3. در صورت بودن در ترافیک دنده را خلاص و سپس پدال گاز را اندکی فشار دهید تا سرعت پمپ آب و فن رادیاتور بالا رود.
  4. برای توقف خودرو، سرعت ان را کم کرده و به یک باره توقف نکنید.
  5. برای افزایش نیافتن دمای موتور، زیاد ترمز نکنید.
  6. در هر فرصتی که به دست آوردید، اتومبیل را پارک کرده و کاپوت را بالا بزنید.
  7. بعد از دقایقی بخار خودرو را روشن کرده تا گرمای موتور به داخل ماشین انتقال یافته و موتور خنک شود.
  8. هرگز درب رادیاتور را باز نکنید؛ زیرا ممکن است آب جوش به سمت شما پاشیده شود.
  9. تامل کنید تا موتور خنک شود، سپس اتومبیل را روشن و در وضعیت خلاص آب به منبع آب موتور اضافه کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (645 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (110 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (88 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (50 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (29 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان