علائم و نشانه های تمام شدن لنت ترمز

  جمعه، 31 تیر 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
علائم و نشانه های تمام شدن لنت ترمز
برخی از نشانه ها برای تعویض لنت ترمز بسیار واضح است و می توان به روشن شدن چراغ ترمز در صفحه کیلومتر شمار و یا نیاز به مسافت بیشتر برای توقف کامل خودرو اشاره کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر در این خصوص بحث کنیم.

همان طور که می دانید مهم ترین سیستم ایمنی خودرو، ترمز است. نحوه عملکرد سیستم ترمز در خودرو های مختلف متفاوت است، اما در یک فرمول کلی، با فشردن پدال ترمز، روغن ترمز در کاسه لنت ها جریان پیدا می کند و لنت ها به سمت جلو حرکت می کنند و در نتیجه ترمز ها به حرکت در می آیند. این تصویر کلی به شما نشان می دهد که لنت چه نقش مهمی را در سیستم ایمنی خودرو بازی می کند و تمام شدن لنت سیستم ترمز را با مشکل روبه رو می کند و در نهایت جان سرنشینان را. به همین خاطر این مقاله سعی دارد تا شما را با لنت خودرو و راه های تشخیص تمام شدن آن آشنا کند. با ما همراه باشید.

لنت ترمز چیست؟

سیستم ترمز از تعدادی قطعه مصرفی تشکیل شده که طبیعتاً باید در بازه های زمانی مناسب تعویض شوند. لنت ها از مهم ترین قطعات مصرفی سیستم ترمز بوده و یک راننده خوب باید با علایم خرابی لنت ترمز و در راس آن اتمام لنت ها آشنا بوده تا مانع از ایجاد خسارات جانی و مالی برای خود و سایرین شود. لنت های خراب منجر به افزایش مسافت ترمز شده که در نهایت می تواند منجر به تصادف شود.در گذشته جهت ساخت لنت ها از آزبست استفاده می شد که به دلیل سرطان زا بودن، اکنون استفاده از آن ممنوع شده است. در حال حاضر از لنت هایی چون لنت های سرامیکی استفاده می شود که دارای عملکرد مناسب و البته قیمت بالاست و طول عمر لنت ها وابسته به نوع خودرو، شیوه رانندگی، نوع لنت، تعداد سرنشینان و محل رانندگی است.

 لنت ترمز

نشانه های اتمام لنت ترمز

در ابتدای این مقاله راه های تشخیص لنت ترمز بهتر است نحوه عملکرد سیستم ترمز را بیشتر بررسی کنیم. این سامانه توسط قطعات بسیار زیادی تولید شده و بسته به نوع خودرو، مکانیسم پیچیده یا ساده ای دارد. فرآیند ترمزگیری با فشردن پدال ترمز توسط پای راننده شروع می شود. در نتیجه این فشار، روغن ترمز به درون کاسه لنت ها جاری شده و لنت ها به سمت جلو حرکت می کنند.اگر چه شاید ترمز یکی از زیباترین قطعات اتومبیل شما محسوب نشود ولی بدون شک یکی از مهم ترین آنها به شمار می رود. توجه کردن به علایمی که زمان تعویض لنت ترمز را به شما گوشزد می کند، می تواند جان شما را نجات دهد. برخی از نشانه ها برای تعویض لنت ترمز بسیار واضح است و می توان به روشن شدن چراغ ترمز در صفحه کیلومتر شمار و یا نیاز به مسافت بیشتر برای توقف کامل خودرو بیشتر اشاره کرد.

صداهای عجیب و غریب در لنت ترمز

در بالای لنت ترمز، یک تکه فلزی کوچک قرار دارد که به تشخیص این مشکل کمک بسیار زیادی می کند. پس از اتمام گوشت لنت ترمز، این تکه فلزی با روتور تماس می یابد و به شما اخطار می دهد که لنت ترمز کاملا تمام شده و باید تعویض شود. در صورتی که شما به این صدا بی اهمیت باشید، این تکه فلزی به روتور آسیب می زند و آن را گود می کند که باعث ایجاد هزینه های تعمیرات بیشتری می شود. البته باید توجه کنید که تماس که تماس بیش از حد باعث گرم شدن و دود کردن ترمز نیز می شود که این مسئله بسیار خطرناک است. در حالت کلی اگر به هنگام ترمزگیری صدای غیر معمولی به گوشتان رسید بسیار با وسواس عمل کنید چرا که اگر به روتور خودروی شما آسیب برید باید هزینه زیادی را جهت صافی سطح و یا حتی تعویض آن بر عهده بگیرد.

صداهای سوت لنت

یکی از راه های تشخیص اتمام لنت ترمز صدای سوت لنت آن می باشد. هر چند که صدای سوت لنت در بعضی محصولات نشان دهنده کیفیت کم لنت ترمز دارد و پس از مدتی از بین می رود، اما اگر این صدا طولانی مدت طول کشید، به معنای تمام شدن لنت ترمز شما می باشد. این صدا گاهی آنچنان بلند است که حتی با وجود بسته بودن شیشه ها نیز به گوش می رسد. شما می توانید برای بررسی چرخ خودرو را باز کرده و فاصله روتور و لنت را دوباره بررسی کنید. این فاصله باید بیشتر از ۶ میلی متر باشد.

لرزش پدال ترمز

در مورد لنت ترمز و روش های تشخیص خرابی آن بهتر است بدانید اگر خودروی شما مجهز به سیستم ABS باشد، در ترمزهای شدید، می توانید شاهد لرزش های شدید پدال ترمز باشید. این امر به دلیل سیستم های عملکردی ترمزهای ABS است و کاملا طبیعی می باشد. به دلیل اینکه این سیستم به وسیله اتصال و جدا کردن مداوم لنت ترمز، قفل شدن و لیز خوردن چرخ می شود. اما اگر در هنگام ترمز عادی نیز این لرزش ها را احساس کردید. بدانید این بار، ایراد از سیستم ترمز شما است و این امر ناشی از سطح ناصاف روتور بوده و باید به یک تعمیرکار مطمئن مراجعه کنید.

کشیده شدن خودرو در هنگام ترمز

شاید این اتفاق برای شما هم پیش آمده باشد که به هنگام رانندگی احساس کنید کنترلی بر روی خودروی خود ندارید .و یا به هنگام ترمزگیری، خوروی شما جوری عمل کند که انگار لنت های ترمز شما از کار افتاده باشد. این دلایل می تواند نشانگر از خرابی سیستم ترمز و لنت ترمز باشد. اگر در تعویض قبلی تنها یک لنت را عوض کرده باشید، پس از اتمام لنت دیگر، در هنگام ترمز، خودرو به سمت لنتی که توان بیشتری دارد کشیده می شود که می تواند در بزرگراه ها بسیار مشکل ساز باشد و باعث انحرافات خودروی شما شود.

در حقیقت در این مواقع، در کی چرخ کالیپر چسبیده است و این امر باعث نامتعادل شدن اصطکاک خواهد شد. همچنین چنانچه نیروهای اعمالی به چرخ ها یکسان نباشد باید دوباره منتظر کشیده شدن خودرو به یک سمت باشید. البته کشیده شدن خودرو تنها به دلیل این عارضه نیست و ممکن است ناشی از آسیب بندی های جلوی خودرو، ساییده شدن لاستیک ها، کم بودن بادها و عوامل دیگر نیز در این موضوع دخیل باشد.

نامتناسب بودن عملکرد پدال ترمز

در میان روش های تشخیص تمام شدن لنت ترمز این روش کمی تجربی است و برای افرادی که به خودروی خود دقت می کنند مشهود خواهد بود.اگر عفت عملکرد نسبت به زمان های قبل محسوس باشد و شما مجبور باشید برای ترمز کردن بیش از حد پدال را بفشارید، پس باید به فکر تعمیر کردن آن باشید. علاوه بر این اگر به هنگام ترمز گیری پدال بیش از حد پایین رود، نشانه دیگری از مشکل در سیستم ترمز بوده و احتمالا لنت ترمزها ساییده شده و یا سیستم هیدرولیک خودروی شما دچار مشکل شده است که با نشت روغن ترمز خود را نشان می دهد. اگر در کف پارکینگ با روغن خودرو مواجه شدید حتما ترمز خودروی خود را چک کنید.به یاد داشته باشید نکته مقابل این عمل، یعنی حساس بودن بیش از حد ترمز نیز نشانه خوبی نیست و می تواند بیانگر فرسوده بودن موتور و یا وجود رطوبت در روغن ترمز باشد.

عمر تقریبی لنت چقدر است و چه زمانی باید تعویض شود؟

لنت ترمز خودرو در خودرو های مختلف متفاوت است، اما با توجه به شرایطی که در بالا گفته شد مانند نحوه رانندگی و ... در حالت عادی در ۳۵ تا ۴۰ هزار کیلومتر باید لنت خودرو بررسی شود. همچنین زمانی که لنت خودرو ۸۰ درصد مصرف شده باشد باید حتما اقدام به تعویض نمود.در صورت نادیده گرفتن این مسائل و بموقع تعویض نکردن لنت ترمز دارنده خودرو دچار خسارات جانی و مالی جبران ناپذیری می گردد.

آیا ترمز ABS روی لنت ها تاثیری دارد؟

سیستم ABS که در خودرو های امروزه تعبیه شده است تاثیر بسیاری در عملکرد خودرو و همچنین سلامت خودرو دارد. خودرو هایی که فاقد این سیستم باشند در هنگام ترمز های شدید، به جلو کشیده می شوند. همچنین ترمز ها در تایر های جلوی خودرو عملکرد بهتری دارند که باعث سر خوردن خودرو می شود، اما با سیستم ABS در هنگام ترمزگیری شدید، تمام نیرویی که برای توقف یا کم کردن سرعت بصورت ناگهانی نیاز است در تمام ۴ چرخ خودرو تقسیم شده و هرکدام به یک اندازه در توقف خودرو سهیم است؛ بنابراین خودرو دیگر کشیده نمی شود و به موقع متوقف یا از سرعت آن کاسته می شود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (480 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (331 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (328 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (249 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (224 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (217 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (190 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (181 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (152 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (123 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (96 نظر) نگاهی به حال و هوای اتاق محل بستری رهبر معظم انقلاب هنگام عیادت چهره های سیاسی از ایشان؛ از عرض ارادت دختر و نوه‌های امام خمینی تا بوسیدن پیشانی رهبری توسط روحانی+عکس (90 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (89 نظر) دارا حیایی: من یه خونه 50 متری رو به یه خونه‌ای 300 متری که پدرم برام گرفته باشه، ترجیح میدم./ جونم را به عنوان مهریه میدم! (87 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دارا حیایی: من رسم و رسوم‌ها رو قبول ندارم مثلاً میگن زن باید جهیزیه بیاره و مرد باید مهریه بده
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 9 مهر خرداد 1403
فال روزانه امروز دو شنبه 9 مهر ماه 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 9 مهر 1403
کشف ابزار جادوگری از داخل یک کوزه باستانی/ از میخ‌های مسی تا دندان و موهای یک کودک بلوند+عکس
نفیسه روشن: قرار بود مهاجرت کنم برم امارات ولی دیدم پراید این وطن می ارزه به بنز آخرین مدل یک جماعت لجن+عکس
فال انبیاء روزانه دوشنبه 9 مهر 1403
پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: هنوز با اعلیحضرت عقد زناشویی نبسته بودم اما صبح که از خواب بیدار شدم دوران کودکی و دوشیزه‌گی را از دست دادم!
خانه‌داری یک کدبانو؛ استفاده از جاروبرقی برای تازه نگه داشتن گوشت/ با این روش‌ها گوشت را همیشه تازه نگهداری کنید
رسوم عجیب جهان پارت 1 ؛ زندگی قبیله اندونزیایی با مردگان! +عکس
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت
(تصاویر) خانه باغ زیبای ترلان پروانه، طناز سریال "گردن زنی"، به سبک روستیک یا روستایی با دیوارهایی از جنس نی خیزران و گلدان‌های بزرگ سفالی
کشف یک گونه جانور نادر و جدید در دریا؛ کوسه‌های شبح در آبهای تاریک نیوزلند دیده شد!+تصاویر
10 مورد از عجیب ترن آدم های دنیا، که از شنیدنشون شاخ درمیآرید! از حامله بودن یک مرد هندی تا خوردن شیشه!+تصاویر
(ویدیو) جنجال جدید و باورنکردنی سریال گردن زنی/ شاید باورتون نشه ولی تو سریال گوش های مهران غفوریان رو با چسب چسبوندن به سرش😲😲
منتخب روز   
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس