دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / پوست و مو /

علائم ریزش موی ارثی چیست؟ 

شنبه، 07 تیر 1399
ریزش موی ارثی با نازک شدن مو آغاز می شود و اغلب با ریزش مو در قسمت های پوست سر پیشرفت می کند.ریزس موها بر روی بالش، در وان و یا بر روی شانه علائم غیر قابل اعتماد از ریزش مو است و به طور متوسط ​​افراد روزانه 100 مو را از دست میدهند و ممکن است موهای بیشتری تحت شرایط خاصی مانند بعد از زایمان یا یک بیماری جدی از دست برود.

ریزش مو یک مشکل عذاب آور برای افراد است که توانسته است 50 درصد مراجعین مشکلات پوست و مو را به خود اختصاص دهد ، فراز و نشیب زیادی نسبت به ریزش مو شدید وجود دارد و در هر فردی به علت خاصی شروع میشود و متفاوت عمل کرده و مقدار مختلف ریزش را نمایان میکند .یکی از ریزش های مرسوم در بین افراد ریزش موی ارثی می باشد که یک عامل شایع خصوصا در مردان خواهد بود .
ریزش موهای ارثی به علت فعالیت ژن غالب به وجود می آید که زمان فعالیت آن در هر فردی متفاوت می باشد و معمولا از سن 18 تا 30 سالگی متغیر خواهد بود .در این صورت افراد درگیر ریزش مو باید به متخصص در این زمینه مراجع نمایند و کلینیک های معتبر پوست و مو و زیبایی را برای درمان های خود برگزینند تا مشکلات آن ها به صورت قابل مشاهده ایی حل گردد .
ریزش موی ارثی ناشی از ترکیبی از عوامل ژنتیکی و هورمونی است. هورمون دی هیدروتستوسترون (DHT) عامل اصلی ریزش موی ژنتیکی در افراد مستعد به این نوع ریزش است. DHT، باعث تغییر در فولیکول ها و در نهایت ریزش موی سر میشود. موهایی که از فولیکول های متأثر از DHT رشد میکنند به تدریج باریک تر و کوتاه تر شده، و رنگ شان روشن تر میشود تا جایی که در نهایت فولیکول ها کاملاً کوچک شده و از بین رفته و رشد مو متوقف میشود. در واقع سابقه فامیلی نقشی اساسی درعلت ریزش مو مردانه دارد.عقیده بر این است که استعداد ژنتیکی که علت ریزش مو در مردان است،میتواند از هر یک از والدین یا هر دوی آنها به ارث برسد.

مردان زودتر و بیشتر از زنان به ریزش موی ارثی دچار میشوند.عموماً عقب رفتن خط رویش مو یاریزش مو در مردانمیتواند در هر سنی بعد از بلوغ شروع شود.معمولاً، در زمان شروع ریزش مو زنان نسبت به مردان دیرتر بوده و در دهه های ۵۰ یا ۶۰ زندگی رخ میدهد. البته، گاهی اوقات ریزش موی ارثی در زنان زودتر از این، یعنی در دهه های ۳۰ یا ۴۰ زندگی، بروز میکند. در برخی زنان، این عارضه به بیش از اندازه بودن هورمونهای مردانه در بدن، مانند آنچه در سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) رخ میدهد، ارتباط دارد. برای درمان ریزش مو زنان باید توجه داشت که آکنه، افزایش موهای صورت، نامنظم شدن عادات ماهانه و ناباروری همگی از علائم این سندرم هستند.
ریزش موی ارثی به اشکال متفاوتی در زنان و مردان رخ میدهد. درعلت ریزش موارثی ، ابتدا موها در نواحی مبتلا به ریزش نازک تر و کوتاه تر از موهای نواحی بدون ریزش بوده و در مراحل بعد همین موها هم میریزند.
الگوی معمول ریزش مو در مردان، به این شکل است که خط رویش موی پیشانی عقب رفته و ریزش مو از فرق و جلوی سر شروع میشود.در زنان، ریزش مو یا کم پشتی آن عموماً در ناحیه فرق سر رخ داده و خط موی پیشانی به طور کامل یا تقریباً کامل حفظ میشود.

علائم ریزش موی ارثی:

ریزش موی ارثی با نازک شدن مو آغاز می شود و اغلب با ریزش مو در قسمت های پوست سر پیشرفت می کند.ریزس موها بر روی بالش، در وان و یا بر روی شانه علائم غیر قابل اعتماد از ریزش مو است و به طور متوسط ​​افراد روزانه 100 مو را از دست میدهند و ممکن است موهای بیشتری تحت شرایط خاصی مانند بعد از زایمان یا یک بیماری جدی از دست برود. در مردان، ریزش مو به طور معمول در تاج سر شروع می شود و در یک الگوی M شکل ادامه پیدا میکند. در مرحله پیشرفته ترین، تنها یک قسمت از مو در کنار و پشت پوست سر باقی می ماند.در زنان، ریزش مو بیشتر گسترش می یابد، اما پنهان تر است ، بالا و وسط سر اغلب تحت تاثیر قرار می گیرد، در الگوی "درخت کریسمس". در مقایسه با مردان، خط مو در پیشانی معمولا باقی میماند. از دست دادن کامل مو در هر مکان از روی پوست سر غیر معمول است و ممکن است که علت دیگری از جمله آلوپسی آریاتا (اختلال سیستم ایمنی بدن که باعث ایجاد لکه های قهوه ای میشود)، عفونت قارچی یا شرایط دیگر باشد.

تشخیص ریزش موی ارثی :

کچلی ارثی ،معمولا توسط هر دو الگو و سابقه ریزش مو در اعضای خانواده تشخیص داده می شود در اکثر افراد، هیچ آزمایش دیگری لازم نیست.

جلوگیری از ریزش موی ارثی :

اگر شما شروع به از دست دادن مو در یک الگوی ارثی میکنید، ممکن است قادر به کاهش ریزش مو با استفاده از (minoxidil Rogaine) و یا فیناستراید (Propecia)باشید.مینوکسیدیل می تواند توسط مردان و زنان استفاده شود، در حالی که فیناستراید معمولا فقط برای مردان استفاده می شود.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
نگاهی به جشن تولد 93 سالگی پدر حمید معصومی نژاد گوینده خبر از رُم/مبارکا باشه +عکس
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
ماجرای تسبیح رایگانی که به زائران حج امسال هدیه داده می شود!
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
نگاهی به تغذیه مدرسه ساده و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ مثل همیشه مقوی و مفید
هزینه چاپ یک کتاب
رونمایی از چهره واقعی و زیبای کیمیا خاتون و شمس تبریزی برای اولین بار/ چشمان بادامی و ابروی کمانی دختر مولانا+عکس