علایم بیماری کلسی ویروس در گربه و روش های درمان

  پنجشنبه، 11 فروردین 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
علایم بیماری کلسی ویروس در گربه و روش های درمان
کلسی ویروس در گربه ها، یکی از بیماری‌های بسیار واگیردار در بین گربه‌هاست که عمدتا بخش فوقانی دستگاه تنفسی را درگیر میکند. ما در این مطلب علائم این بیماری در گربه ها را بررسی کرده و روش های درمان آن را معرفی می کنیم. با ما همراه باشید.

بیماری کلسی گربه، ویروسی برای گربه ها و دسته گربه سانان است. این بیماری گربه از خانواده ویروس کلسی ویریده است. گفته می شود که این ویروس عامل بیماری تنفسی است که در بین گربه ها و گربه سانان بسیار رایج است . این ویروس در گربه ها باعث ایجاد عفونت در دستگاه تنفسی می شود. عفونت در بافت(سلول) های تنفسی و دهان پخش می شود و ادامه حیات گربه را با مشکل رو به رو می کند.

عامل بیماری کلسی ویروس گربه

عامل بیماری کلسی ویروس، یک آر ان ای ویروس کوچک تک رشته بنام کلسی ویروس است که از خانواده کلسی و یریده میباشد. این خانواده میتواند طیف وسیعی از مهره داران را درگیر کند.لازم به ذکر است کلسی ویروس گربه ها به هیچ عنوان تهدیدی برای انسان ها محسوب نمیشود و نمیتواند انسان ها را بیمار کند، اما ویروسی از خانواده کلسی و یریده وجود دارد که بیماری خفیف گوارشی در انسان ها ایجاد میکند.

راه های انتقال بیماری کلسی

ویروس هم بصورت مستقیم و هم بصورت غیرمستقیم میتواند وارد بدن حیوان شود.ویروس بصورت مستقیم میتواند از طریق تماس با ترشحات بینی و دهان و چشم گربه آلوده وارد بدن گربه سالم بشود.و به شکل غیرمستقیم نیز از طریق لباس، دست آلوده کسی که گربه بیمار را حمل کرده است، از طریق ظرف غذا و یا جای خواب آلوده نیز میتواند وارد بدن گربه سالم شود.

علایم بیماری کلسی ویروس در گربه

  • بی حالی و خستگی
  • عدم اشتها
  • تب
  • زخم در زبان، لثه و کام
  • زخم در بینی، پلک، لب ها و پوزه
  • ترشحات شفاف، سبز یا زرد از چشم و بینی
  • التهاب ملتحمه چشم
  • عطسه
  • پنومونی
  • تنگی نفس
  • سختی در راه رفتن
  • لنگیدن
  • تورم و دردناک بودن مفاصل
  • تورم وزخم پوستی
  • ادم پاها
  • تورم غدد لنفاوی
  • زردی
  • خونریزی
  • مرگ ناگهانی

تست و تشخیص بیماری کلسی گربه

معمولا بر اساس تاریخچه و علائم بالینی میتوان به تشخیص رسید، در نتیجه از طریق تاریخچه عدم واکسیناسیون، نداشتن مادر، حضور در پرورشگاه ها و پایین بودن سن، در اینگونه شرایط جهت وجود کلسی ویروس در گربه بررسی میشود.در آزمایش خون ممکن است افزایش ناگهانی گلبول های سفید یا لکوسیتوز دیده شود. آزمایش های بیوشیمیایی اهمیت چندانی ندارند، رادیوگراف از قفسه سینه هم ممکن است الگوی پنومونی را نشان دهد.برای تشخیص تست های سریع تشخیصی وجود ندارد و تشخیص بر پایه تاریخچه و علائم بالینی است.گربه ها تا آخر عمر پس از بهبودی هم میتوانند ویروس را دفع کنند .

دلیل به وجود آمدن بیماری کلسی گربه چیست؟

  • در ابتدا رعایت نکردن بهداشت می تواند آغاز کننده هر بیماری خطرناک و عفونتی باشد. اما زمانی که به بهداشت گربه اهمیت داده نمی شود با مشکلاتی چون کلسی درگیر خواهد شد که هیچ روش درمانی برای آن نیست و جان گربه در خطر مرگ قرار می گیرد.
  • نزدن واکسن های مخصوص سلامت گربه ها که باعث بیماری های پر دردسر می شود و هر بیماری آغار کننده بیماری دیگر است.
  • مراجعه نکردن به دامپزشک چون آن ها اطلاعاتی در مورد سلامتی حیوانات می دانند که شاید ما از آن ها آگاهی نداشته باشیم.
    گربه مبتلا به کلسی

عوارض بیماری کلسی گربه

از آنجایی که این بیماری، بی اشتهایی را به همراه دارد. بی اشتهایی باعث می شود که تمایلی برای غذا خوردن نباشد. حتی بعد از اینکه بهبود یابد نیمی از بدن گربه از بین می رود چون مواد مغذی را دریافت نمی کند. بی اشتهایی باعث می شود که کم کم قدرت سیستم ایمنی بدن کاهش یابد.

زخم لثه و دهان

این قسمت از علائم بیماری باعث می شود که حتی اگر گربه تمایل به غذا خوردن داشته باشد نتواند غذا را وارد دهان کند چون لثه ها و دهان او زخم است، پس وارد کردن غذا برای او مشکل سختی خواهد بود.

تنگی نفس بر اثر بیماری کلسی گربه

یکی از رایج ترین علائم است که مشکلات را در دستگاه تنفس ایجاد می کند و راه نفس کشیدن را بسیار دشوار می کند. که ممکن است باعث مرگ گربه هم بشود.

خون ریزی

خون یکی از مایعات ضروری در بدن به شمار می آید که نبود آن ادامه حیات را با مشکل مواجه می کند. خون ریزی کردن باعث کم خونی می شود و خون در قلب و اندام های دیگر به گردش نمی آید و اکسیژن را جذب نمی کند.

مرگ ناگهانی از بیماری کلسی گربه

عوارض این بیماری آنقدر زیاد است که ممکن است به خود بیایید و با صحنه دلخراشی چون مرگ گربه رو به رو شوید.

درمان بیماری کلسی در گربه

از قدیم ضرب المثلی بوده که پیشگیری بهتر از درمان است. برای درمان این بیماری هنوز دارویی ساخته نشده است و به همین دلیل سعی کنید که از گربه تان مراقبت کنید چون اگر به این بیماری دچار شوند درمانی برای آن ها وجود ندارد. اما معمولا از آنتی بیوتیک ها برای پیشگیری عفونت های احتمالی استفاده می شود.اگر گربه شما دچار بیماری شد باید به تغذیه آن خیلی اهمیت دهید چون بدن او نیاز به ویتامین و دیگر مواد مغذی دارد. مایعات نیز به سلامت گربه تان کمک می کند. در هنگامی که گربه بیماری کلسی دارد باید او را قرنطینه و تمام ظرف های او را ضد عفونی کنید.

درمان خانگی کلسی گربه

اگر وضعیت گربه به حدی بود که خون ریزی های شدید را مشاهده کردید، آن را تهدیدی برای جان گربه خود بدانید در این صورت گربه باید بستری شود و تحت درمان ویژه قرار گیرد. اگر نتوانست تنفس درستی داشته باشد با دستگاه تنفس، اکسیژن را به بدن و یاخته های پیکر گربه می رساند.اما برای درمان بیماری به صورت قطعی دارویی تهیه نشده است و دارو سازان همواره در تلاش اند تا داروی مناسب برای درمان گربه های مریض بسازند. در ابتدا هم گفتیم که استفاده از آنتی بیوتیک ها برای جلوگیری از عفونت ها بسیار مفید است یعنی می توان گفت که نوعی پیشگیری است. در کنار آن ها مسکن هایی هم قرار دارد که درد را تسکین می کنند که این درد ها اغلب به دلیل راه رفتن است که با مصرف مسکن ها از درد آن ها کاسته می شود.

مراقبت ها و پرستاری گربه مبتلا به کلسی

گربه ی شما نیازمند مراقبت ها و پرستاری های ویژه ای در حین دوران بهبودی از بیماری می باشد.که این مراقبت ها شامل تمیز کردن چشم ها و بینی گربه برای جلوگیری از انباشت ترشحات است.دامپزشک به شما برنامه ی غذایی مقوی و قابل هضمی را برای گربه یتان توصیه می کند که شما می بایست در ساعت های مقرر داده تا از سوتغذیه جلوگیری کنید.اگر گربه ی شما دچار زخم هایی در دهانش شده است نیاز است تا از غذا های نرم استفاده کنید.با اینکه در خیلی از مواقع انجام واکسیناسیون موثر واقع نمی شود ولی در حال حاضر تنها راه, پیشگیری از طریق واکسیناسیون می باشد.بهبود حال گربه یتان بستگی به شدت علائم بیماری دارد.گربه هایی که پنومونی خفیفی را از خود نشان می دهند در عرض ۳ الی ۴ روز بهبودی پیدا می کنند.در حالی که پنومونی های شدید ممکن است کشنده باشد.زخم های دهانی و ارتریت معمولا بعد از مدتی از بهبودی رفع خواهند شد.

راه های پیشگیری از مبتلا نشدن گربه به کلسی چیست؟

واکسینه کردن گربه را در مرحله اول انجام دهید چون به عنوان زره در برابر ویروس ها عمل می کند. اما این را به خاطر بسپارید که واکسن زدن به معنای این که گربه شما هیچ زمان دچار این بیماری کلسی نمی شود نیست و ممکن است هر لحظه با این بیماری درگیر شود.اگر علائم را در گربه خود مشاهده کردید حتما به فکر درمان باشید چون ممکن است بعد مدتی برای گربه خطرناک باشد و باعث مرگ او باشد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (125 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (85 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (82 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (78 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (65 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (63 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (52 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (45 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (37 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (36 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد 1403
7 خواسته ای که مردان از همسرشان دارند!
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 28 مرداد 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
روستای تاریخی حیرت انگیز در مازندران؛ جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند، پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران
رونمایی از 7 انسان عجیب الخلقه ای که منقلبتان می کند/ از دیو و دلبر واقعی تا دختری که شتر شد!+عکس
کلاه 490،000 تومانی دزد معروف خیابان استاد معین تهران + فیلم / درآمد ماهانه یک میلیارد تومانی !
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
نایب قهرمان کشوری زورخانه‌ای کشور تجلیل شد
منتخب روز   
در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه