علائم و نشانه های بیمار شدن نوزاد

  چهارشنبه، 31 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
علائم و نشانه های بیمار شدن نوزاد
نوزادی که از مکیدن سینه مادر و شیر خوردن خسته می‌شود و علاقه ای به شیر خوردن ندارد، ممکن است بیمار شده باشد. همچنین اگر نوزاد بیش از قبل یا با سختی زیادی استفراغ می‌کند یا رنگ استفراغش سبز یا زرد است، حتما با پزشک متخصص تماس بگیرید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز ،نوزادان اغلب بعد از تولد آسیب پذیر هستند. آن ها به راحتی دچار عفونت می شوند و یا ممکن است با مشکلات خاص مادرزادی دنیا بیایند. هر زنی که برای بار اول مادر می شود لازم است بداند که باید مراقب چه چیزهایی باشد و اینکه چه زمانی شرایط بچه جدی است.

کودکان بعد از تولد زمانی که از محیط امن رحم به این دنیا وارد می شوند بسیار آسیب پذیر هستند. این زمان سخت ترین اوقات برای آنان است تا یاد بگیرند نفس بکشند، غذا بخورند و غیره. همچنین زمانی است برای رشد شش ها، قلب، مغز، کلیه ها، کبد و غیره و یادگیری هماهنگی بین این ارگان ها. بدترین بخش این است که ارتباط برقرار کردن کودکان با دیگران محدود است، و سرپرست آن ها باید علائم و نشانه های خطر و بیماری را بشناسد.

یک لیست ساده از بیماری های رایج نوزادان و کودکان تازه متولد شده که ممکن است دقیقا بعد از تولد نوزاد با آن مواجه شوند در قسمت زیر لیست شده است. این لیست خیلی شامل جزئیات نمی باشد و به مشکلاتی که در کودکان رایج است مربوط می شود. وقتی در مورد بیماری ای شک دارید بهترین پیشنهاد این است که به پزشک مراجعه کنید.

گریه بیش از حد و غیر طبیعی نوزاد

اگر نوزاد سیر است و زیر پایش هم تازه عوض کرده اید و خوب هم خوابیده، اما بی دلیل و ناگهان گریه می کند و گریه اش قطع نمی شود و نمی توانید مثل همیشه با روشهایی که داشته اید او را آرام کنید، ممکن است بیمار باشد. پزشکان متخصص معتقدند گریه نوزاد اگر بیشتر از چهار ساعت طول بکشد و آرام نشود حتما باید با پزشک متخصص مشورت کنید. البته به بی حالی نوزاد هم باید توجه کنید. اگر نوزاد بی حال باشد و گریه نکند، و به شکل غیرعادی بی تحرک باشد و به سختی از خواب بیدار شود، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

بی حالی و خواب آلودگی زیاد

اگر نوزاد بعد از خوردن شیر، سه یا چهار ساعت بخوابد و بعد از آن هنوز خواب آلود باشد و برای شیر خوردن بیدار نشود، ممکن است دچار مشکلی باشد که لازم است با پزشک متخصص تماس بگیرید .

بد نفس کشیدن نوزاد

اگر نوزادبه سختی نفس می کشد یا هر مشکلی در تنفس دارد، به سرعت از اورژانس درخواست کمک کنید. خس خس سینه و یا ناله کردن، تنفس مستمر و سریع، باز شدن سوارخهای بینی، انقباض در قفسه سینه، فرورفتگی پوست بالای استخوان ترقوه بین دنده ها یا در زیر دنده ها، تنفس سنگین و همراه با صدایی مثل خر خر ، صدای سوت زدن یا صداهای ترق ترق در طول دم و بازدم از نشانه های مشکلات تنفسی در نوزادان است که خیلی سریع باید او را بیمارستان برسانید. اگر نوزاد بیش از ۶۰ نفس در دقیقه دارد یا اطراف دهانش در حال تبدیل شدن به رنگ آبی است، خیلی سریع با اورژانس تماس بگیرید.

عوض شدن خلق و خوی نوزاد

اگر تغییر مشخصی در خلق وخوی نوزاد مشاهده کردید، بهتر است با یک پزشک او تماس بگیرید. مثلا اگر شیرخوردن نوزاد تغییر کرده و مثل همیشه شیر نمی خورد و مثل همیشه خوب نمی خوابد و بدخلق شده ، از پزشک راهنمایی بخواهید.

شیر نخوردن نوزاد

نوزادی که از مکیدن سینه مادر و شیر خوردن خسته می شود و علاقه ای به شیر خوردن ندارد، ممکن است بیمار شده باشد. همچنین اگر نوزاد بیش از قبل یا با سختی زیادی استفراغ می کند یا رنگ استفراغش سبز یا زرد است، حتما با پزشک متخصص تماس بگیرید.

کم آبی بدن نوزاد

کم آب شدن بدن نوزاد خطرناک است و معمولا با این نشانه ها خودش را نشان می دهد:خواب آلودگی یا بی حالی ،کم شدن ادرار و کمتر از سه پوشک خیس در روز، خشکی مخاط داخل دهان و لب و تغییر غیرطبیعی در مدفوع.اگر این علائم را در نوزاد دیدید حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

مشکلات بند ناف نوزاد

هر گونه بو، چرک یا خونریزی از بند ناف و هر قرمزی و ورم در اطراف ناف نوزاد را جدی بگیرید. خونریزی چند قطره ای ممکن است تا دو هفته پس از افتادن بند ناف نوزاد در لباس و پوشک او دیده شود. اما اگر بعد از حمام کردن نوزاد یا عوض کردن پوشک متوجه خونریزی زیاد شدید، حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

تغییر رنگ و شکل مدفوع نوزاد

اگر مدفوع نوزاد بیش از حد آبکی باشد یا تعداد آن بیشتر از همیشه شود، ممکن است نوزاد دچار اسهال شده باشد. مدفوع کم هم ممکن است نشانه بیماری باشد. اگر در مدفوع او خون، مخاط یا مادۀ ژله مانندی وجود دارد، حتماً باید با پزشک متخصص تماس بگیرید. رنگهای سیاه، زرد، قهوه ای و سبز برای مدفوع نوزاد طبیعی است. زمانی باید به تغییر رنگ مدفوع نوزاد توجه کنید که رنگ مدفوع ناگهان سفید شود. اگر رنگ مدفوع نوزاد سفید باشد نشان دهنده اختلالات کبدی است و حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

تب کردن نوزاد

تب در نوزاد نشانه ای از بیماری است. تب نوزاد معمولا نشان دهنده مبارزه بدن با یک بیماری و عملکرد دستگاه ایمنی بدن است. اگر نوزاد تب دارد، در بیشتر موراد به این معنی است که احتمالا سرما خورده یا دچار یکی دیگر از عفونت های ویروسی شده است. به همین دلیل تب نوزاد را جدی بگیرید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (544 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (535 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (477 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (217 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (126 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (32 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (20 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (15 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (12 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (11 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...