علائم و نشانه های اختلالات یادگیری در کودکان

  دوشنبه، 06 بهمن 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
علائم و نشانه های اختلالات یادگیری در کودکان
اختلالات یادگیری در هر کودک به شکل خاصی خود را نشان می‌دهد. یک کودک ممکن است برای خواندن و هجی کردن مشکل داشته باشد، در حالیکه دیگری عاشق کتاب است اما در درک ریاضیات مشکل دارد. کودکی دیگر هم ممکن است برای درک آنچه دیگران می‌گویند یا مکالمه‌ها مشکل داشته باشد. مشکلات یادگیری تفاوت بسیاری با هم دارند اما همگی جزئی از اختلالات یادگیری هستند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، اختلال یادگیری یا ناتوانی یادگیری، نام کلی ای است که طیف وسیعی از مشکلات یادگیری را شامل می شود. اختلال یادگیری به معنای نقص در هوش یا انگیزه نیست. کودکان دچار اختلال یادگیری تنبل یا کودن نیستند، در حقیقت اکثر آنها به اندازه ی سایرین باهوش هستند و فقط مغزشان به طریقه ی متفاوتی عمل می کند. این تفاوت ها در مغز در نحوه ی دریافت و تجزیه و تحلیل اطلاعات این کودکان اثر می گذارد.

به زبان ساده، کودکان و بزرگسالانی که به اختلال یادگیری دچارند متفاوت از سایرین می بینند، می شنوند و درک می کنند. آنها به همین دلیل در یادگیری اطلاعات و مهارت های تازه یا به کارگیری آموخته هایشان با مشکل مواجه می شوند. شایع ترین انواع اختلالات یادگیری عبارت اند از: اِشکال در خواندن، نوشتن، ریاضیات، استدلال، گوش کردن و حرف زدن.

اختلال یادگیری چه علائم و نشانه هایی دارد؟

اگر احساس می کنید که کودک شما در یادگیری دچار مشکل است و احتمال می دهید که به اختلال یادگیری دچار شده است، تعلل نکنید و سریع دست به کار شوید. چون هرچه سریع تر اقدام کنید شانس بیشتری دارید تا کمک کنید فرزندتان به حداکثر پتانسیل خود دست پیدا کند.

شکل اختلال یادگیری در هر کودک با کودک دیگر فرق می کند و در هر کدام خودش را به شکل دیگری نشان می دهد. ممکن است یک کودک در خواندن و هجی کردن مشکل داشته باشد. و یا کودکی عاشق مطالعه است اما با ریاضیات مشکل دارد. کودکی هم ممکن است در درک آنچه که دیگران می گویند مشکل داشته باشد. درست است که این نوع مشکلات با هم متفاوت هستند اما همگی از اختلالات در یادگیری محسوب می شوند.

تشخیص اختلال یادگیری همیشه کار آسانی نیست چون به دلیل گسترده بودن انواع این اختلالات، هیچ نشانه و یا علامت واضح ندارند که با توجه به این علائم بگوییم که فلان کودک دجار اختلال یادگیری شده است. با این وجود برخی از این نشانه ها هم هستند که اگر درباره آن ها اطلاع داشته باشید به سرعت می توانید متوجه اختلال یادگیری در فرزندتان شوید و هر چه سریع تر برای کمک اقدام کنید.

در ادامه قصد داریم فهرستی از نشانه های اختلال در یادگیری را بیاوریم تا بیشتر آشنا شوید. ممکن است به صورت موقت این علائم و نشانه ها را در کودک خود مشاهده کنید اما احتمال وجود اختلال یادگیری در زمانی است که کودک شما به صورت دائمی در انجام کارها و یا تکمیل یک مهارت خاص، مشکل داشته باشد.

علائم اختلال یادگیری در کودکانی که در سنین پیش از مدرسه قرار دارند:

در صورتی که کودکان شما دارای نشانه های زیر هستند در اولین فرصت به روانپزشک اختلال یادگیری و مشاور کودک مراجعه کنید.

  • تلفظ کردن کلمات
  • پیدا کردن واژه ی مناسب
  • در بازی کلمات هم قافیه
  • در یادگیری حروف الفبا، رنگ ها، روز های هفته، ساعت، اعداد، اشکال و …
  • آموختن روال کارها و پیگیری دستورالعمل ها
  • به دست گرفتن مداد، ماژیک، قیچی و یا داشتن مشکل در رنگ کردن تصاویر بدون بیرون زدن رنگ از خط مشخص شده برای تصویر
  • بستن بند کفش ها، باز و بسته کردن دکمه لباس و زیپ

علائم اختلالات یادگیری در کودکانی که در سنین 5 تا 9 سال قرار دارند

  • درک ارتباط بین حروف و صدا ها برایشان مشکل است
  • ترکیب صدا ها برای تولید کلمات برایشان کار مشکلی است
  • هنگام خواندن کلمات ساده دچار مشکل و سردرگمی هستند
  • دائما غلط های املایی دارند و در هنگام روخوانی غلط های بسیاری دارند
  • در فهم مفاهیم پایه ای و ابتدایی ریاضیات مشکل دارند
  • به خاطر سپردن ترتیب وتوالی و خواندن برایشان راحت نیست
  • در یادگیری مهارت های جدید کند هستند

علائم اختلالات یادگیری در کودکانی که در سنین 10 تا 13 سال قرار دارند

  • درک مطالبی که خوانده است یا مهارت های ریاضی ضعف دارد
  • پاسخگویی در سوالاتی که مرتبط با لغت است مشکل دارند
  • خواندن و نوشتن را دوست ندارند و از خواندن مطالب با صدای بلند اجتناب می کنند
  • معمولا تخت خواب، تکالیف مدرسه و میز نامنظم و نامرتبی دارند و در کل از مهارت های سازمان دهی ضعیفی برخوردار هستند
  • دنبال کردن بحث های کلاس و بیان نظراتشان در کلاس برایشان سخت است
  • دست خط بدی دارند
  • در پاسخگویی به سولاتی که جوابشان بله یا خیر است با مشکل روبه رو هستند

برای تشخیص اختلالات یادگیری پیش از ورود کودک به دبستان به مراحل رشد طبیعی لازم و ضروری است و باید دقت بیشتری به کار برد. هر چه سریع تر بتوانید مشکل اختلال یادگیری را تشخیص دهید راحت تر می توان اصلاح کرد .

شما بهتر از همه کودک خود را می شناسید پس بهتر است اگر احتمال این مشکل را هم می دهید سریع تر اقدام به ارزیابی کنید. تا وقتی که کودکتان کوچک است متوجه اختلال یادگیری شوید زودتر می توان این مساله را حل کرد. همچنین بهتر است از یک روانپزشک اختلال یادگیری و مشاور هم درخواست کنید مسیر رشد کودک شما را نشان دهد تا بهتر متوجه رشد طبیعی فرزند خود شوید.

مشکل در خواندن، نوشتن و درک ریاضیات

اختلالات یادگیری معمولا با مهارت های مرتبط با تحصیل دسته بندی و طبقه بندی می شود و در مورد کودکانی که به مدرسه می روند حول خواندن، نوشتن و درک ریاضیات است.

اختلال یادگیری در خواندن یا dyslexia

این اختلال به دو گونه است؛ اختلال بنیادی در خواندن و اختلال در درک مطلب. اختلال بنیادی زمانی رخ می دهد که کودک ارتباط موجود بین اصوات، حروف و کلمات را درک نکند و اختلال درک مطلب هم هنگامی رخ می دهد که هنگام خواندن، کلمات و عبارات را نتواند درک کند و با مشکل همراه باشد.

اختلال در یادگیری ریاضیات

کودکانی که دچار اختلال در یادگیری ریاضیات می شوند ممکن است در به حفظ کردن و سازماندهی اعداد و علامت های ریاضی مشکل داشته باشند و با قوانین شمارش اعداد مانند شمردن دوتایی و … مشکل داشته باشند.

اختلال در یادگیری نوشتن

این اختلال ممکن است هم نوشتن فیزیکی را شامل شود و هم درک ذهنی و ترکیب اطلاعات با یکدیگر را. این اختلال در شکل دادن فیزیکی به کلمات و حروف بر روی کاغذ است یعنی به خوبی نمی توانند کلمات و حروف را روی کاغذ بیاورند.

سایر اختلالات در یادگیری

سایر اختلالات یادگیری که توسط روانپزشک اختلال یادگیری شناسایی می شود.

ناتوانی در یادگیری مهارت های حرکتی : ممکن در مهارت های حرکتی ظریف مانند نوشتن و یا بریدن باشد و یا در مهارت های حرکتی درشت مثل دویدن و یا پریدن. اسم دیگر این اختلال “برون داد” است.

ناتوانی یادگیری زبان : اختلال در یادگیری مهارت زبان گفتاری مانند تعریف مجدد یک داستان و همچنین درک معنای کلمات، جایگاه دستوری کلمه و دستورالعمل ها از نشانه های اختلال در یادگیری زبان است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان