علائم و نشانه های خراب شدن سوزن انژکتور

  پنجشنبه، 02 مرداد 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
علائم و نشانه های خراب شدن سوزن انژکتور
امروزه در صنعت خودروسازی از سیستم انژکتوری برای هر سیلندر استفاده می‌شود و هر کدام از این سوزن‌ها وظیفه پاشش سوخت به درون محفظه احتراق سیلندر را بر عهده دارند که وجود مشکل در هر یک از اجزای انژکتور، سبب بروز مشکل در احتراق می‌شود و در نتیجه عملکرد موتور خودرو با مشکل مواجه می‌شود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز،انژکتور injector که معادل فارسی آن افشانه یا اسپره کننده است دراوایل قرن بیستم توسط رابرت بوش بنیانگذار کمپانی عظیم بوش (bosch) درآلمان اختراع شد. انژکتور هرچند امروزه درتمام موتورهای درونسوز شامل بنزینی ودیزل -گازسوزودوگانه سوز کابرد دارد ولی در ابتدا صرفاً برای استفاده درموتورهای دیزل طراحی شد. انژکتور درواقع نقطه تمایز موتور دیزل با بنزینی است و اساس موتردیزل راتشکیل می دهد. بطور خلاصه می توان گفت انژکتور در واقع یک شیر پودر کننده سوخت بر روی هوای ورودی(موتور بنزینی) یا متراکم شده( موتور دیزل) می باشد.

در این مطلب تلاش خواهیم کرد تا شما را با عملکرد، انواع و علائم خرابی سوزن انژکتور بیشتر آشنا کنیم.

سیستم انژکتوری خودرو

تامین سوخت و سوخت رسانی به موتور خودرو به عنوان اولین اصل در حرکت خودروهایی با موتور احتراق داخلی مطرح می شود که در گذشته عمل مخلوط شدن سوخت و هوا توسط کاربراتور صورت می گرفت.

اما با پیشرفت علم و تکنولوژی در صنعت خودروسازی، سیستم انژکتوری جایگزین کاربراتور شد که ماهیت عملکردی مشابه یکدیگر دارند اما دقت و راندمان سیستم انژکتور نسبت به کاربراتور بالاتر است و در نتیجه مصرف سوخت و خروج آلاینده ها کاهش چشمگیری یافت.

به طور کلی سیستم انژکتوری نوعی قطعه الکترونیکی _ مکانیکی است که در ورودی سیلندر خودرو قرار دارد و میزان و شدت پاشش سوخت به درون محفظه احتراق را تنظیم می کند.

سیستم افشانک انژکتور از قطعاتی چون سوزن، اورینگ، فیلتر ورودی، بدنه انژکتور، سولونوئید، سوراخ خروجی و درپوش محافظ تشکیل شده است و هر گونه مشکلی در یکی از این اجزا به وجود آید، سبب اختلال در کارکرد و عملکرد خودرو می شود که در این بین، خرابی سوزن انژکتور یکی از مرسوم ترین موارد محسوب می شود که باید در دوره های زمانی مشخص سرویس شود.

سوزن انژکتور

همانطور که اشاره شد، عملیات پاشش سوخت به درون سیلندر خودروهای جدید توسط سیستم انژکتوری انجام می شود. در سیستم انژکتور، سوزن وظیفه پاشش سوخت را به صورت کاملا پودری به داخل محفظه احتراق خودرو بر عهده دارد که پاشش سوخت بر روی سوپاپ هوا در زمان مکش صورت می گیرد و میزان پاشش توسط ECU به صورت کاملا زمان بندی شده انجام می شود؛ بنابراین هر چقدر ذرات سوخت ریزتر پاشش شوند، ترکیب آن ها با هوا بهتر خواهد بود و احتراق کامل تر می شود و در نتیجه موتور خودرو بهتر کار می کند.

برخی مواقع راننده خودروهای انژکتوری با مشکلاتی از قبیل افت قدرت خودرو، روشن نشدن یا به سختی روشن شدن خودرو، ۳ کار کردن خودرو، کاهش شتاب خودرو، ریپ زدن و … در هنگام حرکت مواجه می شوند که نشان از خرابی این قطعه کوچک سیستم انژکتوری دارد؛ از این رو متخصصین به صاحبان خودرو توصیه می کنند که پس از طی کردن هر ۲۰ هزار کیلومتر، سوزن انژکتور را سرویس کنند.

علائم خرابی سوزن انژکتور

امروزه در صنعت خودروسازی از سیستم انژکتوری برای هر سیلندر استفاده می شود و هر کدام از این سوزن ها وظیفه پاشش سوخت به درون محفظه احتراق سیلندر را بر عهده دارند که وجود مشکل در هر یک از اجزای انژکتور، سبب بروز مشکل در احتراق می شود و در نتیجه عملکرد موتور خودرو با مشکل مواجه می شود.

گرفتگی سوزن در اثر استفاده از سوخت های بی کیفیت و ذرات موجود در باک خودرو، گیر کردن سوزن، پاشش کم سوزن یا معیوب بودن آن از مرسوم ترین مشکلات سیستم انژکتوری به حساب می آیند که عملکرد و حرکت خودرو را تحت تاثیر قرار می دهند. از مهمترین و رایج ترین علائم خرابی سوزن انژکتور، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افت قدرت خودرو (ریپ زدن) و روشن نشدن آن
  • خاموش شدن موتور در هنگام کار کردن درجای خودرو یا حتی دور موتورهای پایین
  • کاهش شتاب خودرو هنگام فشردن بیشتر پدال گاز
  • ایجاد لرزش، ضربه و صدا در خودرو (اصطلاحا ۳ کار کردن موتور)
  • روشن شدن چراغ چک خودرو
  • افزایش مصرف سوخت خودرو
  • افزایش میزان تولید آلاینده های زیست محیطی در هنگام تست آلایندگی

بنابراین اگر با هر یک از این علائم در خودرو انژکتوری خود مواجه شدید، در سریع ترین زمان ممکن به تعمیرکار متخصص و با تجربه مراجعه کنید.

انواع سوزن انژکتور موجود در بازار

زمانی که خودرو انژکتوری شما ریپ می زند یا در هنگام حرکت با لرزش شدید و صدای زیاد افشانک خودرو همراه است، باید به یک متخصص مجرب و با تجربه مراجعه کنید. حال اگر مشکل موجود در سیستم انژکتوری با شستشو و تمیز کردن سوزن برطرف نشود، باید به تعویض سوزن معیوب اقدام کرد. انواع سوزن انژکتور در طرح ها و مدل های مختلف به بازار عرضه شده اند و متناسب با نوع و مدل خودرو، می توان از سوزن مناسب استفاده کرد.

رفع مشکل خرابی سوزن در سیستم انژکتور خودرو

بدون تردید سوزن در سیستم انژکتوری پس از مدتی با توجه به میزان کارکرد خودرو، نحوه رانندگی و کیفیت سوخت خودرو دچار مشکل می شود و با علائمی همراه خواهد بود که در این مطلب بیان کردیم؛ بنابراین اگر با هر یک از علائم خرابی سوزن انژکتور مواجه شدید، توصیه می کنیم از مواد خاص تمیزکننده انژکتور استفاده کنید.

به طور کلی برای رفع مشکل سوزن در سیستم های انژکتوری به صورت اصولی، بهتر است به صورت دوره ای به سرویس انژکتور و شستشوی آن با استفاده از انژکتور شورها (افزودنی های مایع و کیت تمیزکننده دستی) اقدام کرد یا در صورت معیوب بودن قطعه، باید آن را با انواع سوزن سیستم انژکتور موجود در بازار تعویض کنید؛ پس اگر با مشکلات مربوط با سوزن سیستم انژکتور و پاشش سوخت خودرو مواجه شدید، توصیه می کنیم در سریع ترین زمان ممکن به تعمیرگاه تخصصی خودرو مراجعه کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به دکوراسیون شیک و اروپایی مراسم سومین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با رونمایی از تم آبی رنگِ خاصِ جشن+عکس/ مثل همیشه متین و باوقار (37 نظر) دورهمی صمیمی شهید رئیسی با سعید جلیلی در اتاق کارش و ناهار ساده آن ها با نان خالی و بیسکوئیت+ویدئو/سفره غذایی که سادگی چاشنی اصلی آن بود... (30 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز اوستا بنا برای حفظ پرندگان از گرما و سرما/ اشک تو چشم آدم جمع میشه+ویدئو (22 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی با پارک زانتیا وسط پذیرایی خانه اش حماسه ساز شد+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت🤣 (21 نظر) خلاقیت های زیبا و رنگارنگ یک مادر ایرانی با قوطی شیرخشک/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس (20 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (16 نظر) نگاهی به حلقه ازدواج شلوغ و زیبای آزاده نامداری و همسرش با نگین های ظریف/ چه سلیقه منحصر به فردی+عکس (16 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی پسر حامد آهنگی برای تولد 10 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (15 نظر) تور عروس و آرایش شب عروس، ترکیب جدید بهاره رهنما برای جدیدترین استوری اش بعد از بازگشت از کربلا+ عکس (13 نظر) (عکس) ماشین های شیک و باکلاس سهیلا منصوریان، بانوی قهرمان ووشو و دارنده مدال طلای بازیهای آسیایی 2024👌 (12 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی احسان علیخانی برای تولد 37 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (12 نظر) آشپزی سرصبحی مینا مختاری همسر کدبانو و شیک بهرام رادان/ ماشاءالله با یه بچه کوچیک غذاهای جورباجور هم میپزه+عکس (12 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی آیسان آقاخانی برای تولد آقا رضا گلزار/ خوشمزه به نظر میرسه+عکس (11 نظر) دورهمی خانوادگی علی دایی در خانه ابدی پدرش +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (10 نظر) بازیگر زنِ جوانِ سینما: من نماز خوندن رو از شهاب حسینی یاد گرفتم+ویدیو (10 نظر)
تیتر امروز   
حکم اعدام توماج صالحی لغو شد
عیادت رهبر معظم انقلاب از همسرشان در بیمارستان دولتی/ 20 روز بستری به صورت ناشناس و احوالپرسی رهبری در آخرین روز حضور همسرشان در تخت بیمارستان
تذکر جدی رهبر انقلاب به هر 6 کاندیدای ریاست جمهوری: از اظهارات دشمن شادکن پرهیز کنید
بیوگرافی و زندگی نامه شخصی مسعود پزشکیان/روایتی از دنیای پزشکی تا دنیای سیاست+ فیلم و عکس‌های جالب
این زن خاطرات دوران جنینی‌ خود را در شکم مادرش به یاد دارد😲
علت خودداری رهبر معظم انقلاب از درمان دست راست شان با طب سوزنی در چین!
لیلا زیباکلام: حال عمومی بابا خوب است و اختلالی در روند درمان اتفاق نیفتاده است
زد و خورد شدید در سخنرانی ظریف برای پزشکیان/ بزارید نشون بدن مخالف شهید رئیسی هستند!+فیلم
ادامه تبلیغات نامزدها در صداوسیما بعد از مناظره سوم
در مناظره سوم چه گذشت؟
شوخی زشت با آبدوغ‌خیار/ چه کشوری غذای محبوب ایرانی ها را قاپیده است؟
اجازه نمی دهم تو رئیس جمهور شوی! رقابت شدید بین پزشکیان و زاکانی در حواشی داغ امروز شنبه 2 تیر 1403
عیدی جالب بازاری‌ها به مردم / از تخفیف میوه تا تخفیف بدلیجات برای خانم‌های محجبه + عکس
زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...
دفاع تمام قد پورمحمدی از شبکه نمایش خانگی /اختلافات و بدبینی های ما مانع دیده شدن دستاوردهای ما شده است