علائم و نشانه های خراب شدن سوزن انژکتور

  پنجشنبه، 02 مرداد 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
علائم و نشانه های خراب شدن سوزن انژکتور
امروزه در صنعت خودروسازی از سیستم انژکتوری برای هر سیلندر استفاده می‌شود و هر کدام از این سوزن‌ها وظیفه پاشش سوخت به درون محفظه احتراق سیلندر را بر عهده دارند که وجود مشکل در هر یک از اجزای انژکتور، سبب بروز مشکل در احتراق می‌شود و در نتیجه عملکرد موتور خودرو با مشکل مواجه می‌شود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز،انژکتور injector که معادل فارسی آن افشانه یا اسپره کننده است دراوایل قرن بیستم توسط رابرت بوش بنیانگذار کمپانی عظیم بوش (bosch) درآلمان اختراع شد. انژکتور هرچند امروزه درتمام موتورهای درونسوز شامل بنزینی ودیزل -گازسوزودوگانه سوز کابرد دارد ولی در ابتدا صرفاً برای استفاده درموتورهای دیزل طراحی شد. انژکتور درواقع نقطه تمایز موتور دیزل با بنزینی است و اساس موتردیزل راتشکیل می دهد. بطور خلاصه می توان گفت انژکتور در واقع یک شیر پودر کننده سوخت بر روی هوای ورودی(موتور بنزینی) یا متراکم شده( موتور دیزل) می باشد.

در این مطلب تلاش خواهیم کرد تا شما را با عملکرد، انواع و علائم خرابی سوزن انژکتور بیشتر آشنا کنیم.

سیستم انژکتوری خودرو

تامین سوخت و سوخت رسانی به موتور خودرو به عنوان اولین اصل در حرکت خودروهایی با موتور احتراق داخلی مطرح می شود که در گذشته عمل مخلوط شدن سوخت و هوا توسط کاربراتور صورت می گرفت.

اما با پیشرفت علم و تکنولوژی در صنعت خودروسازی، سیستم انژکتوری جایگزین کاربراتور شد که ماهیت عملکردی مشابه یکدیگر دارند اما دقت و راندمان سیستم انژکتور نسبت به کاربراتور بالاتر است و در نتیجه مصرف سوخت و خروج آلاینده ها کاهش چشمگیری یافت.

به طور کلی سیستم انژکتوری نوعی قطعه الکترونیکی _ مکانیکی است که در ورودی سیلندر خودرو قرار دارد و میزان و شدت پاشش سوخت به درون محفظه احتراق را تنظیم می کند.

سیستم افشانک انژکتور از قطعاتی چون سوزن، اورینگ، فیلتر ورودی، بدنه انژکتور، سولونوئید، سوراخ خروجی و درپوش محافظ تشکیل شده است و هر گونه مشکلی در یکی از این اجزا به وجود آید، سبب اختلال در کارکرد و عملکرد خودرو می شود که در این بین، خرابی سوزن انژکتور یکی از مرسوم ترین موارد محسوب می شود که باید در دوره های زمانی مشخص سرویس شود.

سوزن انژکتور

همانطور که اشاره شد، عملیات پاشش سوخت به درون سیلندر خودروهای جدید توسط سیستم انژکتوری انجام می شود. در سیستم انژکتور، سوزن وظیفه پاشش سوخت را به صورت کاملا پودری به داخل محفظه احتراق خودرو بر عهده دارد که پاشش سوخت بر روی سوپاپ هوا در زمان مکش صورت می گیرد و میزان پاشش توسط ECU به صورت کاملا زمان بندی شده انجام می شود؛ بنابراین هر چقدر ذرات سوخت ریزتر پاشش شوند، ترکیب آن ها با هوا بهتر خواهد بود و احتراق کامل تر می شود و در نتیجه موتور خودرو بهتر کار می کند.

برخی مواقع راننده خودروهای انژکتوری با مشکلاتی از قبیل افت قدرت خودرو، روشن نشدن یا به سختی روشن شدن خودرو، ۳ کار کردن خودرو، کاهش شتاب خودرو، ریپ زدن و … در هنگام حرکت مواجه می شوند که نشان از خرابی این قطعه کوچک سیستم انژکتوری دارد؛ از این رو متخصصین به صاحبان خودرو توصیه می کنند که پس از طی کردن هر ۲۰ هزار کیلومتر، سوزن انژکتور را سرویس کنند.

علائم خرابی سوزن انژکتور

امروزه در صنعت خودروسازی از سیستم انژکتوری برای هر سیلندر استفاده می شود و هر کدام از این سوزن ها وظیفه پاشش سوخت به درون محفظه احتراق سیلندر را بر عهده دارند که وجود مشکل در هر یک از اجزای انژکتور، سبب بروز مشکل در احتراق می شود و در نتیجه عملکرد موتور خودرو با مشکل مواجه می شود.

گرفتگی سوزن در اثر استفاده از سوخت های بی کیفیت و ذرات موجود در باک خودرو، گیر کردن سوزن، پاشش کم سوزن یا معیوب بودن آن از مرسوم ترین مشکلات سیستم انژکتوری به حساب می آیند که عملکرد و حرکت خودرو را تحت تاثیر قرار می دهند. از مهمترین و رایج ترین علائم خرابی سوزن انژکتور، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افت قدرت خودرو (ریپ زدن) و روشن نشدن آن
  • خاموش شدن موتور در هنگام کار کردن درجای خودرو یا حتی دور موتورهای پایین
  • کاهش شتاب خودرو هنگام فشردن بیشتر پدال گاز
  • ایجاد لرزش، ضربه و صدا در خودرو (اصطلاحا ۳ کار کردن موتور)
  • روشن شدن چراغ چک خودرو
  • افزایش مصرف سوخت خودرو
  • افزایش میزان تولید آلاینده های زیست محیطی در هنگام تست آلایندگی

بنابراین اگر با هر یک از این علائم در خودرو انژکتوری خود مواجه شدید، در سریع ترین زمان ممکن به تعمیرکار متخصص و با تجربه مراجعه کنید.

انواع سوزن انژکتور موجود در بازار

زمانی که خودرو انژکتوری شما ریپ می زند یا در هنگام حرکت با لرزش شدید و صدای زیاد افشانک خودرو همراه است، باید به یک متخصص مجرب و با تجربه مراجعه کنید. حال اگر مشکل موجود در سیستم انژکتوری با شستشو و تمیز کردن سوزن برطرف نشود، باید به تعویض سوزن معیوب اقدام کرد. انواع سوزن انژکتور در طرح ها و مدل های مختلف به بازار عرضه شده اند و متناسب با نوع و مدل خودرو، می توان از سوزن مناسب استفاده کرد.

رفع مشکل خرابی سوزن در سیستم انژکتور خودرو

بدون تردید سوزن در سیستم انژکتوری پس از مدتی با توجه به میزان کارکرد خودرو، نحوه رانندگی و کیفیت سوخت خودرو دچار مشکل می شود و با علائمی همراه خواهد بود که در این مطلب بیان کردیم؛ بنابراین اگر با هر یک از علائم خرابی سوزن انژکتور مواجه شدید، توصیه می کنیم از مواد خاص تمیزکننده انژکتور استفاده کنید.

به طور کلی برای رفع مشکل سوزن در سیستم های انژکتوری به صورت اصولی، بهتر است به صورت دوره ای به سرویس انژکتور و شستشوی آن با استفاده از انژکتور شورها (افزودنی های مایع و کیت تمیزکننده دستی) اقدام کرد یا در صورت معیوب بودن قطعه، باید آن را با انواع سوزن سیستم انژکتور موجود در بازار تعویض کنید؛ پس اگر با مشکلات مربوط با سوزن سیستم انژکتور و پاشش سوخت خودرو مواجه شدید، توصیه می کنیم در سریع ترین زمان ممکن به تعمیرگاه تخصصی خودرو مراجعه کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (474 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (103 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (20 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (16 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (10 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان