علائم و نشانه های خراب شدن ترموستات خودرو

  دوشنبه، 30 تیر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
علائم و نشانه های خراب شدن ترموستات خودرو
این قطعه دو وظیفه مهم دارد، یکی جلوگیری از بالا رفتن دما در هنگامی که اتومبیل به خنک شدن نیاز دارد و دیگری کمک کردن به پایین آمدن دمای ماشین در زمان‌هایی موتور داغ شده است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، ترموستات یکی از قطعات مهم در خودرو است که وظیفه اصلی آن تنظیم نگاه داشتن دمای موتور می باشد. این قطعه که معمولا در مسیر جریان آب رادیات قرار می گیرد، وظیفه باز و بسته کردن مسیر آب برگشت آب را به درون رادیاتور دارد. اگر به هر دلیل این قطعه به درستی به وظیفه خود عمل نکند، باعث ایجاد مشکلاتی خواهد شد. ما در ادامه قصد داریم در رابطه با مشکلاتی که عدم عملکرد صحیح ترموستات می تواند باعث آن در خودرو شود صحبت کرده و علائم خرابی ترموستات را بررسی نماییم.

ترموستات خودرو چیست؟

زمانی که راننده خودرو را روشن می کنند موتور اتومبیل به دلیل این که مدتی را خاموش بوده است سرد است و زمان زیادی طول می کشد تا گرم شود. ترموستات قطعه ای است که در چنین شرایطی به موتور کمک می کند تا گرمای موتور افزایش یابد به این شکل اتومبیل سریع تر برای شروع عمل کرد مناسب خود آماده می شود. البته این اتفاق می تواند به صورت عکس هم رخ دهد و ترموستات خودرو باعث جلوگیری از بالا رفتن بیش از حد دمای موتور شود.

ترموستات می تواند با تنظیم شدت جریان آبی که در مدار سیستم خنک کننده موجود است باعث تنظیم دما شود. البته لازم به ذکر است که ترموستات تعیین کننده شروع کار سیستم خنک کننده موتور هم هست، به همین دلیل است که می تواند دما را در یک شرایط مشخص نگه دارد. همچنین بهتر است بدانید که ترموستات قطعه خنک کننده در موتور اتومبیل نیست و در واقع این قطعه یک نوع شیر قطع کن است.

نحوه عملکرد ترموستات خودرو

این قطعه دو وظیفه مهم دارد، یکی جلوگیری از بالا رفتن دما در هنگامی که اتومبیل به خنک شدن نیاز دارد و دیگری کمک کردن به پایین آمدن دمای ماشین در زمان هایی موتور داغ شده است.

۱. نقش ترموستات در خنک شدن موتور

برای این که اتومبیل ها در محدوده معین خود که دمای ۹۰ تا ۱۱۰ درجه سانتی گراد است کار کنند طراحان آن اقدام به تعبیه سیستم خنک کننده برای موتور اتومبیل کرده اند. اما برای این که عمل کرد خودرو دچار ایراد نشود این سیستم باید به موقع وارد عمل شود به همین دلیل از یک قطعه مانند ترموستات استفاده می شود.

در صورتی که دمای موتور از حد تعیین شده بالاتر رود ترموستات به مایع خنک کننده درون اتومبیل اجازه عبور می دهد تا روند کاهش دما شروع شود. به همین دلیل مایع خنک کننده درون موتور به گردش در می آید تا جایی که دمای موتور کاهش پیدا کند؛ مایع خنک کننده با جذب گرمای موجود این کار را انجام می دهد تا نحوه عمل کرد ترموستات خودرو در شرایط مساعد خود قرار گیرد. بعد از این که مایع خنک کننده کار کاهش دما را انجام داد ترموستات اجازه رفتن آن را به رادیاتور می دهد تا مایع گرمای جذب شده را در آن جا دفع کند و دوباره برای بازگشت به سیستم خنک کنندگی آماده شود.

۲. نقش ترموستات در خنک شدن موتور

همان طور که ترموستات توانایی اجازه دادن به سیستم خنک کننده موتور برای شروع گردش در مجرای دور موتور را دارد، می تواند از این عمل هم جلوگیری کند. برای مثال زمانی که موتور تازه روشن می شود سرد است به همین دلیل باید ماشین گرم شود تا نحوه عملکرد خودرو

در بهترین شرایط خود قرار گیرد. به همین دلیل هم ترموستات خودرو در چنین شرایطی مسیر عبور مایع خنک کننده به دور موتور را می بندد تا از کاهش دمای موتور ماشین جلوگیری کند. به این ترتیب در چنین شرایطی که موتور نیاز به گرم شدن دارد سرعت بالا رفتن دما افزایش پیدا می کند.

انواع درجه های ترموستات خودرو

ترموستات خودرو توسط کارخانه سازنده آن به صورت فابریک بر روی اتومبیل قرار داده می شود. از همین رو کارخانه سازنده ترموستاتی را بر روی خودرو قرار می دهد که دمای مشخص شده آن مناسب برای اتومبیل باشد. البته لازم به ذکر است که برخی از خودروها مانند ماشین های مسابقه ای ترموستات ندارند. دلیل آن هم این است که همیشه موتور اتومبیل های مسابقه ای زیر فشار زیاد است و در حالت داغ قرار دارد، به همین جهت ترموستات باید مدام باز باشد؛ ترموستات در حالت باز بودن با نبودن آن هیچ تفاوتی ندارد.

به عنوان مثال بر روی برخی از خودروها ترموستاتی نصب شده است که دمای معین شده آن ۸۳ درجه سانتی گراد است. این دما برای برخی دیگر از ترموستات های موجود چیزی حدود ۷۵ درجه است؛ البته لازم به ذکر است که طیف تعیین محدوده دمایی گفته شده مثال بوده و دماهای دیگری هم وجود دارد که ما در اینجا به خودرو پژو ۴۰۵ اشاره کردیم. برخی از رانندگان ترموستات خودروی خود را که به صورت فابریک بر روی آن نصب شده است تعویض می کنند و ترموستات دیگری بر روی آن قرار می دهند تا دمای معین شده را تغییر دهند، این کار می تواند آسیب جدی به خودرو وارد کند.

انواع درجه های ترموستات خودرو که توسط کارخانه تعیین می شود نباید دچار تغییر شود، این کار باعث می شود که دمای موتور همیشه یا رو به داغی باشد یا رو به سردی که این اتفاق ضربه شدیدی به موتور خودرو می زند. از جمله مشکلاتی که از تغییر ترموسات خودرو ناشی می شود فرسودگی قطعات و بالا رفتن مصرف خودرو است.

بهترین درجه ترموستات برای ۴۰۵

برای پژو ۴۰۵ دو مدل ترموستات خودرو با دمای ۸۳ درجه و ۷۵ درجه وجود دارد که که همیشه رانندگان را برای انتخاب آن ها دچار تردید کرده است. انتخاب هر کدام از ترموستات ها برای این خودرو مزایا و معایبی دارد اما با توجه به شرایط اتومبیل و تجربه افرادی که از این خودرو استفاده کرده اند بهترین درجه ترموستات برای ۴۰۵ چیزی حدود ۸۳ درجه است که ترموستات آن هم در بازار موجود است و شما می توانید آن را از سایت توربو یدک سفارش دهید.

علائم خرابی ترموستات خودرو

هر مشکلی در این قطعه رخ دهد به طور مستقیم نتیجه آن بر روی دمای موتور اتومبیل مشخص خواهد شد به همین دلیل شما به راحتی می توانید علائم خرابی ترموستات خودرو را با تغییرات حاصل شده تشخیص دهید.

– تغییرات غیرعادی در دمای موتور خودرو

– نشت مایع خنک کننده ای که در سیستم خنک کننده موجود است.

– بالا رفتن مصرف بنزین در خودرو به صورت غیرعادی

– بیشتر شدن مصرف روغن موتور به شکل خیلی زیاد

– جوش آوردن خودرو


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (174 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (151 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (137 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (75 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (40 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (38 نظر) عاشقانه های بیرانوند و اکرم بانو با نمایی از ویلایی لاکچری/ بیرانوند استخر شنا و زمین فوتبال ویلایش را به نمایش گذاشت (36 نظر) خلاقیت خنده دار کارمند کوتاه قامت برای افزایش ارتفاع صندلی‌اش در اداره با چهارپایه حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (29 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (22 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (18 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (17 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (16 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده کرمانی، با نوشته جالب پشت پژو حماسه ساز شد/ آخه جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 (16 نظر) خوانندگی و کنسرت معرکه و عاشقانه رضا گلزار/ چه قدرت صدای محشری تو اجرای زنده داره+ویدیو (11 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
زاکانی از انتخابات انصراف داد
رئیس دانشکده علوم پایه تربیت مدرس در مکه مکرمه درگذشت+ بیوگرافی مرحوم رسول ملک‌فر
جشن تولد ساده و خودمونی پسر دوم المیرا شریفی مقدم با کیک توت فرنگی با حضور یک مهمان ویژه
بررسی همه راه‌های ممکن حمله بایدن و ترامپ به یکدیگر در مناظره امروز
غذا با گوشت انسان در این رستوران بین راهی جاده چالوس! جنایتی که این گونه برملا شد
نامه نامزد انصرافی به خانواده شهید رئیسی/ خداوند شاهد است که تمام توان خود را برای دفاع از خدمات سید محرومان به کار گرفتم
یخ مشارکت در این دوره از انتخابات آب می‌شود
مردی که در زندگی خود یک زن هم از نزدیک ندید +عکس
این بازیگران و اشخاص معروف ایرانی دوقلو زا هستند/ از باربد بابایی تا المیرا شریفی مقدم+عکس
دعوای دهه شصتی‌ها با دهه هشتادی‌ها بالا گرفت!
این پدر و مادر سنگدل نوزادشان را بخاطر آیفون 14 فروختند!
پای زنان به جوکر علیخانی بازشد / کدام بازیگران زن در فصل جدید جوکر هستند؟
یک ایران آماده انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در حواشی داغ امروز پنجشنبه 7 تیر 1403
تنها نماینده دولت شهید رئیسی در انتخابات به نفع جبهه انقلاب انصراف داد
مبلغ علی‌الحساب متناسب‌سازی به حساب بازنشستگان کشوری واریز شد