ساعدنیوز
ساعدنیوز

علائم و نشانه های خرابی دلکو خودرو

  دوشنبه، 31 شهریور 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
علائم و نشانه های خرابی دلکو خودرو
چنانچه علائم خرابی دلکو را مشاهده کردید، به شما پیشنهاد می‌کنیم در سریع‌ترین زمان ممکن به تعمیرگاه مراجعه نمایید تا بتوانید عملکرد صحیحی را از خودرو و حرکت پیستون‌ها شاهد باشید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز،دِلکو (به انگلیسی: Distributor) وسیله ای است در موتورهای درون سوز که جریان ولتاژ بالا را از کویل به شمع ها هدایت می کند تا به ترتیب احتراق را منظم کند. اولین نوع از این وسیله توسط Dayton Engineering Laboratories Co (به اختصار delco) ساخته شد (که به همین دلیل در پارسی به این نام خوانده می شود) و در سال ۱۹۱۰ بر روی کادیلاک عرضه گردید. این اختراع توسط چارلز کترینگ صورت گرفت و در روزگار خود شگفت آور بود.

در موتورهای چهار زمانه به ازای هر دو دور میل لنگ میل سوپاپ و دلکو یک دور می گردند امروزه در اکثر موتورهای چهار زمانه انژکتوری قطعه دلکو حذف گردیده و بجای آن سنسور میل لنگ و میل سوپاپ اطلاعات مربوط به مکان دقیق پیستون ها را به قطعه ای بنام ECU می دهند. ما قصد داریم در این مطلب شما را با علائم خرابی دلکو آشنا نماییم.

علائم خرابی دلکو

در یک موتور چهار زمانه پس از مرحله تنفس به مرحله انفجار می رسیم، این بدین معناست که وقتی پیستون به بالاترین نقطه در گردش میل لنگ می رسد، جرقه ای ایجاد می کند تا از این طریق نیروی پرتاب پیستون به سمت پایین از طریق جرقه تامین شود. خوب است بدانید به زمانی که پیستون در دور کامل میل لنگ در بالا قرار می گیرد، نقطه مرگ آن می گویند.

برای آنکه انفجار در اتاق کمپرسور موتور صورت گیرد و همچنین پیستون به بالاترین نقطه خود برسد، زمان نیاز است، چراکه قوانین فیزیک به ما می گویند که موج انفجار به شکل آنی و لحظه ای صورت نمی گیرد. زمان انتظار انفجار به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آن ها می توانیم به نوع سوخت، غلظت آن و همچنین کمپرسور موجود در موتور اشاره نماییم. از سوی دیگر باید بگوییم که زمان انتشار انفجار همیشه در بازه زمانی ثابتی رخ می دهد.

زمانی که پیستون در نقطه بالا یا همان نقطه صفر قرار دارد، جرقه ای زده می شود تا موج انفجار صورت گرفته به پیستون رسیده و آن را به حرکت درآورد. به همین ترتیب زمانی جرقه به شمع برخورد می کند که پیستون در حال رسیدن به نقطه ی صفر یعنی بالا باشد. این امر می تواند در پایین آمدن پیستون نقش مهمی را بازی کند.

نوع سوخت و ضریب کمپرس موتور در پیش انداخت جرقه سیکل در گردش موتور تاثیر گذار است و به آن آوانس می گوییم. دور موتور ۸۰۰ می بایست ۱۰ تا ۱۲ دره آوانس باشد، این بدان معناست که ۱۰ تا ۱۲ درجه از گردش مل لنگ باید قبل از رسیدن پیستون به نقطه صفر باشد تا اینکه طول مدت موج انفجار میل لنگ ۱۲ درجه را طی کرده باشد تا پیستون به نقطه بالا برسد. همان طور که گفته شد این مدت زمان ثابت است و با بالا رفتن دور موتور تنها سرعت طی کردن ۱۲ درجه بالاتر می رود.

با بیشتر شدن زاویه آوانس، باز هم انتشار موج به تاج پیستون برخورد می کند. به همین دلیل در دلکو ها، سیستم آوانس گریز از مرکز و وکیومی وجود دارد که موجب می شود با بالا رفتن دور موتور میزان آوانس بین ۳۰ الی ۳۸ درجه دور میل لنگ افزایش یابد.

علائم خرابی دلکو پراید کاربراتوری

یک موتور در حال اجرا مقدار زیادی برق را از طریق سیم پیچ های احتراق به روتور می فرستد، که درون توزیع کننده می چرخد. روتور انرژی را به طور خاص از طریق سیم های جرقه و در نهایت به سیلندرهای موتور در حالت حرکت هدایت می کند. روتور و درپوش، محتویات توزیع کننده را از موتور جدا نگه داشته و قطعات کاری توزیع کننده را تمیز و مرتب نگه می دارید، این در حالی است که از ولتاژ فوق العاده زیادی از انرژی پشتیبانی می کند و آن ها را به برق وصل می کند. ولتاژ بالا طی کار از طریق کل این سیستم توزیع کننده جریان می یابد، اما در صورت بروز مشکل، این ولتاژ جریان پیدا نخواهد کرد.

مشکل در ایجاد جرقه

مشکل در ایجاد جرقه می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. چک کردن روتور و درپوش توزیع کننده خود برای دیدن اینکه آیا آن ها نیاز به تعویض دارند یکی از راه های اطمینان از اینکه همه چیز در حالت کار کاملی است.

استارت نخوردن خودرو

هنگامی که دلکو به درستی کار نمی کند یا دچار نقص فنی شده است، موتور قادر به ارسال جرقه از طریق تمام مدار مورد نیاز برای حرکت سیلندرها نخواهد بود- که در نهایت باعث استارت نخوردن خودرو می شود.

روشن شدن چراغ چک خودرو

درست است که چراغ چک خودرو می تواند به دلایل مختلفی روشن شود، اما روشن شدن این چراغ به همراه سایر علائم خرابی دلکو به این معنی است که شما باید دلکو پراید انژکتوری و یا هر خودروی دیگری را تعویض نمایید.

صداهای بیش از حد یا غیر معمول موتور

اگر دلکو دچار نقص باشد، ممکن است از وسیله نقلیه شما صداهای بسیار عجیب و غریبی به گوش رسد – به ویژه به دلیل اینکه سیلندرها سعی بر حرکت دارند اما عملکرد آن ها با خلل مواجه می شود.

تنظیم دلکو خودروهای کاربراتوری چگونه صورت می گیرد؟

– موتور را روشن کرده و آن را روشن نگهدارید.
– در حالی که موتور روشن است برای آن که دلکو بچرخد، پیچ نگهدارنده را مقداری شل کنید
– اکنون دلکو را مقدار کمی به یک سمت بچرخانید (برای اینکه موتور بتواند راحت تر کار کند و دور آن بالاتر برود)
– در این حالت موتور ریپ می زند
– دلکو را به سمت عکس بچرخانید تا دور موتور پایین آمده و ریپ زدن متوقف شود. زمانی که موتور ریپ نزند خروجی اگزوز صاف خواهد شود و اگر خودرو تپ تپ نکند، دلکو تنظیم شده است.
– برای اطمینان از ریپ نزدن و لرزش موتور کمی گاز بدهید تا دور موتور بالاتر برود
– در صورتی ایجاد لرزش به سمت ریتارد بچرخانید و سپس پیچ را سفت کنید.

تعویض دلکو در خودروهای کاربراتوری

– برای تعویض این قطعه با رویت علائم خرابی دلکو ، باید وایر مرکزی دلکو و همچنین وایرهای وصل شدن به شمع را از روی آن جدا نمایید.
– برای عدم اشتباه و سهولت کار محل اتصال وایر شمع سیلندر شماره یک را در ذهن خود بسپارید.
– مابین کویل و دلکو، سیم های مدار اولیه که موجب جرقه می شود، قرار دارد؛ آن را از کویل جدا کنید.
– همچنین شلنگ هایی که به دیافراگرام های آوانس دلکو متصل هستند را جدا کنید.
– پیچ های که دلکو را به بدنه متصل کرده است را جدا کنید و دلکو را خارج کنید.

نحوه نصب دلکو و تنظیم دلکو مگنتی پراید

– به منظور نصب دلکو در ابتدا باید درب آن را بازنمایید تا بتوانید با چرخاندن چکش برق، زائده شفت دلکو را با شیار محل قرارگیری، همراه کنید. این عمل برای نصب دلکو ضروری است.
– برای قرار دادن دلکو در جای اصلی، مراحل را عکس مراحل خارج کردن آن انجام دهید.
– بعد از وصل کردن اولین وایر شمع سیلندر، دقت کنید تا وایرهای دیگر درست بر مبنای ترتیب احتراق موتور و در جهت گردش چکش برق نصب شوند.
– حال با چرخاندن به راست و چپ دور موتور و گاز ماشین را تنظیم نمایید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

3 دیدگاه
  دیدگاه ها
روزبه رامسر
1 سال پیش

خیر ببینی جوانمرد
hadirahmati
2 سال پیش

ممنون از توضیحات شما
یحیی
2 سال پیش

مرسی . کامل و خوب
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (280 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (154 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (139 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (102 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (69 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (52 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (49 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (39 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (34 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (34 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (24 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (24 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (24 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (21 نظر) رونمایی از خواهر زیبا و واقعی رحمان و رحیم پایتخت / فقط شباهت بی حد و اندازه به برادراش+عکس (20 نظر)
دیگران می‌خوانند   
دیدار و گپ و گفت عموپورنگ با شاهرخ خان در هند+ویدیو سکانس خنده دار نعیمه نظام دوست: وقتی جواب تمام سوالای مهران مدیری نعیمه میشه +ویدئو/خودش از خنده تلف نشه بهتره🤣 چگونه هتل مناسبی را در مشهد انتخاب کنیم؟ رونمایی از خواهر واقعی و با کلاس سینا مهراد+عکس/فقط شباهت بی حد و اندازه به برادرش! (فیلم) خوانندگی جذاب و هوش پران مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان رحیم سریال پایتخت با صدای جادویی😍👌 جاهای دیدنی قشم در زمستان که بازدید از آن‌ها پیشنهاد می‌شود مزایای مدرک فنی حرفه ای وشرایط اخذ این مدرک نگاهی به کیک تولد 3 سالگی دختر بهداد سلیمی با طراحی خاص کیک با گربه/مبارکا باشه + عکس چرا سریال حشاشین در ایران مجوز ندارد؟ شباهت بی نظیر و باورنکردنی پسر بزرگ شهاب حسینی در این عکس به عروسک/ با دیدنش شوکه میشین (تصاویر) طرح های کمد خاص و ترسناک یک نجار خارجی همه را انگشت به دهان گذاشت/ حاضری یکی از اینا رو بذاری تو اتاقت؟ داور برنامه محفل پسر دایی علیرضا قربانی از آب درآمد/ نسبت فامیلی قاری قرآن با خواننده اصیل ایرانی+ویدئو خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 رونمایی از همسر اول فریبا نادری با اختلاف سنی زمین تا آسمان+عکس قاب دونفره و احساسی امیر جعفری و مادرش در خانه خدا بدون حضور ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس/ قبول باشه خلاقیت بی نظیر در طراحی مبل با الهام از میوه جات/ مغز تو رو باید طلا گرفت+عکس رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه نرگس محمدی، بازیگر نقش ستایش+عکس/ عاشقانه های نرگس و علی اوجی ارزش صد بار دیدن رو داره👌 اقدام تحسین‌برانگیز رامین رضاییان برای هموطنان سیستان و بلوچستانی/ دمت گرم +عکس ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 نگاهی به کیک تولد 68 سالگی زهره حمیدی بازیگر مبتلا به سرطان/ با آرزوی سلامتی+ عکس ذوق و استرس نعیمه نظام دوست از پیشگویی ازدواجش+ویدیو/ گوله نمک که میگن ایشونه، خوشبخت بشه ایشالا😍 سلفی دو نفره پراحساس سانیا سالاری، ارغوان سریال دلدادگان با مادرش+عکس لحظه وداع فوتبالیست ها با پیکر علی انصاریان، از حضور علی دایی تا پروین و دخترش/ روحش شاد و یادش گرامی+ عکس پای سیب درست کردن ماهرانه رضا داوودنژاد در خانه دلنشین و باسلیقه اش+ویدیو/ چه آشپزخونه مرتب و دلبازی👌 عرض تسلیت چهره های سرشناس ورزشی و حضورشان برای قوت قلب امیرخان قلعه نویی در مراسم ختم خواهرش/از علی دایی تا علیرضا دبیر+ عکس سکانس فراموش نشدنی از سریال متهم گریخت/ مریم امیر جلالی جلو خواستگارا خورد زمین!!😂+ فیلم پریناز ایزدیار بازیگر سریال جیران عروس شد! رونمایی از حلقه ازدواج ظریف و زیبای پریناز ایزدیار +عکس مخالفت جدی امام خمینی و رهبر معظم انقلاب با چندهمسری؛ از ترک کلاس درس بخاطر ازدواج مجدد استاد تا اخراج افراد شاغل در بیت رهبری در صورت اختیار همسر دوم! شب نشینی عاشقانه و جذاب فریبا نادری، پریسیمای سریال ستایش در رستوران لاکچری شوهرش+عکس واکنش محمد مسلمی به گله و شکایت مجید قناد از عمو های فیتیله ای؛ ما بی حرمتی نکردیم+ویدئو (عکس) رونمایی مهران غفوریان، مجری برنامه "شب خوش"، از ماشین میلیاردی و شیکش/ عجب تانکی! 18 علامتی که نشان می دهد یک مرد یک دل نه صد دل عاشقتان شده / ببین تو اطرافیانت چه کسی عاشقت شده! (ویدئو) روسی حرف زدن تحسین برانگیز نعیمه نظام دوست/ اما تاریخ این لحظات ذوق زدگی نعیمه رو فراموش نمیکنه 🤣 (تصاویر) چیدمان اتاق میهمان خانه شاهرخ استخری در بلژیک/ بابا! دمشون گرم! امکاناتشون از بهترین هتل ها هم بیشتره (ویدئو) عجیب ترین شیوه حمل بار با خودرو که به عمرتون دیدید! / هنر نزد ایرانیان است و بس 😂 (عکس) کشف 1118 عتیقه و چند مومیایی در یک خانه مسکونی رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان خلاقیت منحصربفرد سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در ثبت عکس هنری با الهام از بال فرشته/هنر نزد ایرانیان است و بس... عکس یادگاریِ نوستالژی و دلنشین رهبر معظم انقلاب در کنار اولین فرزندشان آقا مصطفی/ فرزند رهبری اینجا 4 ساله بودند شوخ طبعی یک راننده هموطن در طعنه زدن به بی پولی مورد تشویق و تحسین همه قرار گرفت/ بهترین انشای یک خطی برای موضوع علم بهتراست یا ثروت
تیتر امروز   
چرا سریال حشاشین در ایران مجوز ندارد؟ رونمایی از همسر اول فریبا نادری با اختلاف سنی زمین تا آسمان+عکس مخالفت جدی امام خمینی و رهبر معظم انقلاب با چندهمسری؛ از ترک کلاس درس بخاطر ازدواج مجدد استاد تا اخراج افراد شاغل در بیت رهبری در صورت اختیار همسر دوم! 18 علامتی که نشان می دهد یک مرد یک دل نه صد دل عاشقتان شده / ببین تو اطرافیانت چه کسی عاشقت شده! همسر آینده ژوزه مورایس، بازیگر فیلم اصغر فرهادی شد وحشتناکترین مراسم پذیرایی از شرکت کنندگان در مراسم تدفین در برزیل و ونزوئلا/ واقعا باورنکردنی و شوکه کننده ست! خنده بیجا جان جوان تهرانی را گرفت! پیکانی که قیمتش بیشتر از لکسوس بود توسط پلیس یزد توقیف شد محسنی اژه ای؛ باید با متعرضین به جان و مال مردم و بیت‌المال برخورد بازدارنده داشت / با شفافیت و دادگاه علنی بسیار موافقم عوامل روند کاهشی بازار ارز بررسی شد/ ماجرای افت قیمت دلار چرا پنج کنسرت در تهران لغو شد؟ کشمکش بر سر سه هزار میلیارد تومان؛ دولت برنده است یا مجلس؟ اشکان خطیبی سلبریتی بخت برگشته ای که دیگر احساس خوشبختی نمی کند/ حواشی داغ امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 مراقبت رمانتیک پلنگ سفید از جفت باردارش/ واقعا گاهی باید از حیوانات درس مهربانی گرفت😍 (عکس)چهره باورنکردنی و عجیب توکا فرهنگ /دختر داریوش فرهنگ کپی امیر تتلو شد!!
منتخب روز   
نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده