علائم و نشانه های خرابی واتر پمپ خودرو

  دوشنبه، 12 مهر 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
علائم و نشانه های خرابی واتر پمپ خودرو
واترپمپ یکی از مهمترین بخش‌های خودرو است و وظیفه آن این است که آب و ضد یخ را پیوسته در داخل موتور به حرکت در بیاورد تا موتور جوش نیاورد. وجود نشتی در واترپمپ یا نقص در عملکرد آن باعث می‌شود آسیب‌هایی جدی به موتور خودرو وارد بشود. ما در این مطلب نشانه های خرابی واتر پمپ را بررسی میکنیم.

پیشرانه خودرو بدون جریان دائمی آب در موتور عملا مدت زیادی نمی تواند به کار خود ادامه دهد. جریان محلول آب و ضد یخ در موتور خودرو مانع از جوش آوردن پیشرانه می شود. این جریان توسط قطعه ای به نام واتر پمپ خودرو ایجاد می گردد. واتر پمپ با به حرکت درآوردن آب در اطراف موتور و سیلندرها آنها را خنک می کند و سپس آب داغ را به رادیاتور باز می گرداند تا دمای آن در اثر برخورد با جریان هوا کاهش یابد.

واترپمپ قطعه ای با عملکردی ساده است که نقشی حیاتی در خودرو شما ایفا می کند. اگر به دنبال این قطعه هستید محل قرارگیری آن بر روی سیلندر و کنار تسمه تایم است. جریان آب در واترپمپ خودرو توسط پره هایی داخلی که با نیروی مکانیکی کار می کنند، ایجاد می شود. این مایع خنک کننده باید دمای ناشی از سوختن بنزین که حدود 2500 درجه سانتیگراد است را کنترل کرده و دمای موتور را تا حدود 90 درجه سانتیگراد پایین بیاورد.این قطعه توسط تسمه تایم به حرکت در می آید.

نشانه های خرابی واتر پمپ

واتر پمپ یک پمپ پر قدرت است که به صورت مداوم در حال کار است و آب را با سرعت بالایی درون موتور به جریان در می آورد. واتر پمپ ها معمولاً از دو قسمت دچار مشکل می شوند؛ یکی از قسمت آب بندی که شامل فیبر و فنر می شود و دیگری از بخش پره های داخلی آنکه وظیفه پخش کردن مایع خنک کننده را بر عهده دارند.

از آنجایی که آب در درون واتر پمپ در جریان است بنابراین آب بندی آن اهمیت زیادی دارد چرا که در صورت خرابی آب به پشت قطعه نفوذ کرده و باعث خرابی بلبرینگ و در نهایت منجر به قفل شدن واتر پمپ خواهد شد. برای همین در پشت این قسمت یک سوراخ قرار می دهند تا با خرابی فیبر و فنر و در نتیجه عبور آب از آن به سمت بلبرینگ، آب از این سوراخ بیرون بریزد و راننده را از خرابی آن مطلع کند.

واتر پمپ خودرو

نشت خنک کننده در مرکز جلو خودرو شما

پمپ آب شامل چندین واشر و فیبر وفنر است . بعد از گذر زمان ممکن است این واشرها و فیبر وفنر ها به طور کامل خشک شوند و یا به طور کامل شکسته شوند. وقتی این اتفاق می افتد، خنک کننده از پمپ آب نشت می کند و به زمین می ریزد،که معمولا در جلوی ماشین و در مرکز محل موتور خنک کننده (که به نظر می رسد سبز یا گاهی اوقات قرمز رنگ) در مرکز ماشین یا کامیون شما وجود دارد، با مکانیک حرفه ای برای بررسی این مشکل تماس بگیرید. اغلب این موارد نشتی از پمپ آب است که می تواند قبل از اینکه بدتر شود تعمیر شود.

زنگ زدگی، خوردگی پمپ آب

نشت تدریجی در طول زمان باعث ایجاد مواد معدنی مختلف در اطراف پمپ آب می شود. چک کردن زیر هود الزامی است و همچنین پمپ آب ممکن است زنگ زده باشد و در سطح پمپ,مخلوطی از آلودگی با خنک کننده باشد علاوه بر این علائم همچنین ممکن است سوراخ های کوچک از خوردگی در فلز باشد که این علائم باید بلافاصله بررسی شود.

پمپ آب شل می شود و صدای وز وز می دهد

گاهی اوقات ممکن است یک صدای بلند بالا را که از جلوی موتور می آید بشنوید. این به طور معمول توسط یک کمربند شل ایجاد می شود که صدای وز وز یا نابهنجاری را به وجود می آورد. کمربند شل معمولا توسط یک تسمه ای که پاره شده است ایجاد می شود یا اینکه یاتاقان هایی که مونتاژ پمپ آب را انجام می دهند از بین رفته اند. هنگامی که یاتاقان در داخل پمپ آب از بین می رود ، به این معنی است که این قسمت نمی تواند تعمیر شود و باید به طور کامل جایگزین شود.اگر متوجه شوید صدای وز وزی که از جلوی موتور شما به گوش می رسد در هنگام افزایش سرعت افزایش می یابد، به محض اینکه بتوانید وسیله نقلیه خود را بررسی کنید.

موتور بیش از حد گرم شده است

هنگامی که پمپ آب به طور کامل از کار می افتد، قادر به انتقال خنک کننده از طریق بلوک موتور نخواهد بود. این نتیجه در شرایط گرمای بیش از حد است و اگر به سرعت تعمیر نشده یا جایگزین نگردد، می تواند سبب آسیب بیشتر موتور شود مثل سر سیلندرهای ترک خورده ، واشر های سر و یا پیستون های سوخته گردد. اگر متوجه شوید دما سنج موتور به طور مکرر داغ می شود برای بررسی این مشکل باید با مکانیک تماس بگیرید و در صورت لزوم پمپ آب دیگری را جایگزین آن کنید.

بخار از رادیاتور شما می آید

اگر متوجه شوید بخار از جلوی موتور خودرو به هنگام رانندگی یا زمان توقف خودرو ایجاد میشود این یک نشانه فوری می باشد که موتور بیش از حد داغ شده است. همانطور که در بالا توضیح داده شد، زمانی که پمپ آب به درستی کار کند موتور دمای پایدار را حفظ می کند. اگر بخار را از جلوی موتور خودروی خود مشاهده کردید، باید به محدوده ایمن برسید و در اسرع وقت با مکانیک تماس بگیرید. هرگز یک موتور نباید بیش از حد حرارتی باشد.

روشن شدن چراغ هشدار دمای آب

تخریب واتر پمپ باعث داغ شدن موتور می شود. این وضعیت آمپر را بالا می برد و چراغ هشدار دمای آب را هم روشن خواهد کرد. فرقی نمی کند که خودرویی خارجی دارید یا از تولیدات داخلی استفاده می کنید؛ در هر حال، روشن شدن چراغ هشدار دمای آب می تواند یکی از دلایل خرابی واتر پمپ خودرو باشد.

عملکرد نامطلوب کولر خودرو

یکی دیگر از نشانه های هشداردهنده خرابی پمپ آب عملکرد نامطلوب کولر خودرو است. پس اگر کولر خودرویتان به درستی عمل نمی کند، بدانید و آگاه باشید که مثلا شاید پای خرابی پمپ آب به میان است و باید این قطعه را بررسی کنید.

شنیدن صدای ساییدگی از موتور

کاپوت خودرو را بالا بزنید و سعی کنید به صدای موتور گوش بدهید. یکی از نشانه های تخریب پمپ آب، شنیدن صدایی شبیه ساییدگی از موتور است. البته تشخیص این صدا برای متخصصان و راننده های باتجربه ساده به نظر می رسد و شاید برای دیگران کمی دشوار باشد.

نوسانات دمایی خودرو

زمانی که سیستم خنک کننده خودرو به درستی کار می کند، در طیف های دمایی مختلف شاهد ثابت بودن دما خواهید بود. اما اگر دما بین دو حالت عادی و بالا نوسان پیدا می کند، احتمال دارد که پای خرابی واتر پمپ به میان باشد. البته این علامت فقط نشان دهنده خرابی پمپ آب نیست اما نیاز به بررسی وضعیت واتر پمپ دارد.

نحوه تشخیص خرابی واترپمپ

  • یکی از نشانه های خرابی واتر پمپ نشت آب از آن است بنابراین اگر در اطراف واتر پمپ قطرات آب مشاهده کردید یعنی پمپ نشتی دارد.
  • برای مطمئن شدن از نشتی آب یا ضد یخ، خودرو را در سطح صاف پارک کنید و بعد از چند ساعت زیر خودرو را مشاهده کنید اگر مایعات سبز یا نارنجی رنگ ار خودرو نشت کرده باشد یکی از دلایل آن خرابی واتر پمپ است. البته اگر تنها مایع نشت شده آب باشد زیاد جای نگرانی نیست.
  • اگر پولی تسمه ها خراب باشد واتر پمپ آب را به درستی در موتور خودرو نمی چرخاند.
  • شنیده شدن صدای ساییدگی از قطعات موتور نیز می تواند به دلیل خرابی واتر پمپ باشد اما الزاما نمی توان این صدا را ناشی از خرابی واتر پمپ دانست. اگر صداهای غیرعادی از موتور شنیده می شود باید به تعمیرکار مراجعه کنید تا دلیل آن مشخص شود.

پیشگیری از خرابی واتر پمپ

از قدیم گفته اند که پیشگیری بهتر از درمان است. در زمینه مراقبت و نگهداری از خودرو هم این اصل وجود دارد. در این بخش از راه هایی برای جلوگیری از خرابی پمپ آب خودرو خواهید خواند تا دیگر دچار دردسرهای بعدی نشوید:

۱. تعویض مایع خنک کننده

یکی از روش های جلوگیری از خرابی واتر پمپ این است که مایع خنک کننده را بنا به نظر شرکت سازنده خودرو در فاصله زمانی توصیه شده و مناسب تعویض کنید. اگر اجازه بدهید که مایع خنک کننده کهنه و فرسوده شود، واتر پمپ هم زنگ خواهد زد و شما را به دردسر می اندازد.

۲. توجه و دقت در زمان تعویض تسمه واتر پمپ

در زمان تعویض تسمه واتر پمپ به ترازبودن آن با پولی تسمه دقت داشته باشید. تسمه نباید شل یا سفت هم باشد. شل بودن یا سفتی و کشیدگی بیش از حد تسمه مانع از عملکرد صحیح پمپ آب می شود و خرابی به بار می آورد.

۳. تعویض تسمه تایم فرسوده

در هنگام تعویض واتر پمپ حتما به تعویض تسمه تایم هم دقت داشته باشید. تسمه تایم فرسوده باعث خرابی واتر پمپ می شود. معمولا عمر مفید این دو قطعه هم زمان است.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
برادر رهبر معظم انقلاب: من چون برای خانه‌ام فرش خریده بودم تا مدت‌ها خجالت می‌کشیدم آقا و برادرزاده‌هایم را دعوت کنم چون خانه رهبری گلیم و موکت است (635 نظر) تذکر جدی علی دایی به آقای کمدین: دفعه آخرت باشد که ادای من را درآوردی! (309 نظر) وقتی شهربانو منصوریان در جواب هادی ساعی مدرک قبولی برادرش در آزمون دکتری را رو میکند/ تو دیگه کوتاه بیا دختر +عکس (236 نظر) (فیلم) صحبت های شنیده نشده از شهربانو منصوریان در مورد زندگی گذشته اش / افتخار می‌کنم یه روز نون نداشتم بخورم، برای یه لقمه نون جنگیدم / تو مزرعه کار می‌کردم، خدمتکاری می‌کردم ... (173 نظر) هانیه‌سادات رئیسی: این 100 روزی که از شهادت پدرم گذشت برای ما 100 سال بود+ویدیو/ آه از ته دل دختر رئیس‌جمهور شهید با یاد کردن از پدرش (164 نظر) نگاهی به میز عزای شیک و بدون تجملات زهره حمیدی، بازیگر پیشکسوت سینمای ایران/ دیزاین زیبا با گَل، شمع، قرآن و حلوا+عکس (119 نظر) داریوش ارجمند: من تحت تأثیر دو «علی» هستم؛ علی خامنه‌ای و علی شریعتی (103 نظر) شعرخوانی زیبا و تحسین برانگیز رهبر معظم انقلاب: سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی️ عشق محمّد بس است و آل محمّد+ویدیو (93 نظر) شهربانو منصوریان: بحثمون بشه به همسرم حمله ای می کنم که حواسش باشه، پا میزنم و فرار میکنم چون اگه از نزدیک بزنم میزنه زمین منو کشتی گیره+ویدئو (91 نظر) آتشبازی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان در استیج انتخابی مستر المپیا در هند +فیلم/ غول بابلسری مثل یک شیر داره لرز به تن رقبا می اندازه (89 نظر) رضا عطاران: بچه خیلی دوست دارم اما قبل از ازدواج با همسرم توافق کردیم بچه دار نشویم! (76 نظر) ویدا جوان: من از همسرم خواستگاری کردم و مراسممون توی باغچه کوچیک عمه همسرم بود و ما با آژانس اومدیم به مراسم عقدمون+ویدیو (68 نظر) خلاقیت زیبای یک جوان غیرایرانی برای نقاشی چهره نورانی رهبر معظم انقلاب روی دیوار حیاط/ من عاشق آن رهبر نورانی خویشم+عکس (59 نظر) سفر تابستانی بهروز تابانی شیرشاه ایرانی به گردنه حیران اردبیل با جمعی از خوبان +تصاویر/ رقیب تبریزی هادی چوپان راهی جاده های شمال شد (56 نظر) پریناز ایزدیار : خیلی دوست دارم ازدواج کنم و بچه دار بشم ، هر وقت ازدواج کنم برنامه ریزی میکنم به زندگی شخصیم برسم (55 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تلاش ترامپ برای به نمایش درنیامدن فیلم کارگردان ایرانی در آمریکا / کارآموز بلای جان ترامپ می‌شود؟
شهرام حقیقت دوست؛ بازیگری در اوج با یک امضای منحصر به ‌فرد / از خط قرمز تا قلب رقه
تهدیدها و افشاگری‌های هنرمندان؛ واقعیت یا بازی رسانه‌ای؟
کتاب خوب بخوانیم ؛ معرفی کتاب «ناگهان هوس»؛ عاشقانه‌ای دیگر از نویسنده رمان «مثل آب برای شکلات»
معلم بلاگرها اعمال قانون می‌شوند
کتاب خوب بخوانیم ؛ بهترین نامه‌های عاشقانه‌ای‌ که نویسندگان نوشته‌اند؛ روایت‌هایی از عشق و دلدادگی
دانلود آهنگ جدید؛ آهنگ محسن یگانه بنام بترس +متن و موزیک ویدئو/مسافره راهای دور آی ماهی آبای شور
ولخرجی مادر فرح پهلوی از جیب مردم برای ختنه سورون نوه پادشاه مراکش! + سند
(ویدیو) صحبت های جنجالی حمید گودرزی: به هیچ عنوان علاقه‌ای به ازدواج کردن دوباره ندارم، دوباره اشتباه نمیکنم، بعید میدونم هیچوقت عاشق بشم
آغاز ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان استعداد درخشان مقطع ارشد دانشگاه آزاد اسلامی
یادی کنیم از زیباترین و معروف‌ترین دیالوگ عاشقانه‌ی سینمای ایران در "جدایی نادر از سیمین" و شباهتش به دیالوگ هدیه تهرانی در فیلم "غریبانه"
(تصاویر) 2 چیدمان کاملا متفاوت اتاق پسر تبریزی که نفر اول کنکور ریاضی شد و رتبه 1 کنکور تجربی، دختری از بندرعباس
بورسیه‌های تحصیلی «صنعت و دانش» برای داوطلبان کنکور سراسری 1403
(ویدئو) صحنه‌های عجیب از کنترل نامحسوس راننده مسن خودرو پژو 405 / از هیچ خلافی دریغ نکرد؛ پشیمانی دیگر فایده ای ندارد
تجاوز دو شیطان صفت افغانی به یک دختر 13 ساله افغانی در ایران!
منتخب روز   
رهبر معظم انقلاب در مواجه با هنرمندی که موی بلند داشت: چقدر این مدل مو به شما میاد+ ویدیو/تحت تاثیر قرار گرفتن با جمله رهبر فرزانه فرود اضطراری در قزوین؛ از کار افتادن موتور هلی کوپتر هاشمی رفسنجانی که پسرش محسن هم همراه او بود هوش ادبی رهبر انقلاب گم شده سایه را به او بازگرداند / پیام ابتهاج به آیت الله خامنه‌ای: حیف است وقت ایشان که صرف این امور جزیی شود مهران رجبی، کمدین معروف: حضورم در بیمارستان موجب خنده رهبر معظم انقلاب شد قرائت فاتحه رهبر انقلاب و مسئولان کشور بر مزار پدرانشان؛ از مرحوم هاشمی رفسنجانی و شهید رئیسی تا حسن روحانی و خاتمی+عکس رو شدن مشکل الیکا عبدالرزاقی با وسایل همسرش امین زندگانی در برنامه دورهمی / مدیری میگه امین رو با همین میخ کج بپذیر😂 تصویری از غیرت مثال‌زدنی رهبر معظم انقلاب نسبت به زن ایرانی در میان جمعیت+ویدیو/ حایل کردن دستشان برای برخورد نکردن محافظشان با بانوی کرمانشاهی چقدر رهبر معظم انقلاب را می‌شناسیم؟+ویدیو/ دیدن و شنیدن این صحبت‌ها را از دست ندهید مزاح و شوخی رهبر معظم انقلاب با اعضای دولت مسعود پزشکیان حین سخنرانی+ویدیو پذیرایی ساده رهبر معظم انقلاب از مسعود پزشکیان و اعضای دولتش در بیت رهبری؛ شیرینی خشک با آب معدنی و لیوان یکبار مصرف+عکس/ اقدام هوشمندانه رهبری برای جلوگیری از اسراف غوغای حرکت پای پسر خردسال ووشوکار بر روی استیج یک آمفی تئاتر +فیلم/ اولش خجالت میکشید ولی ببین چه آتیش پاره ای زندگی کردن عجیب یک زن با اسکلت شوهرش / ماجرای عجیب زوجی که 5 فرزندشان را به پرورشگاه سپردند