دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / کودک /

علائم و نشانه های شکستگی بینی کودک 

پنجشنبه، 31 تیر 1400
کودکان در حین بازی آنچنان سرمست و شاد می باشند که حواسشان به هیچ چیز به غیر از بازی نمی باشد. همین موضوع باعث زمین خوردن کودک با بینی و ضربه به دماغ کودک می شود.حال برای اینکه از کجا بفهمیم بینی کودک شکسته ، باید نشانه ها و علائم را بررسی کنیم و به درمان آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

بینی یکی از اجزای اصلی صورت است که در ایجاد زیبایی صورت حائز اهمیت می باشد و هرگونه آسیب و شکستگی آن می تواند اثرات روانی بدی را روی روحیه فرد داشته باشد. شکستگی بینی به هرگونه ایجاد شکاف در استخوان تیغه بینی گفته می شود که به دلایل متفاوتی ممکن است ایجاد شود. در این مقاله به بررسی علل شکستگی بینی در کودکان، علائم و درمان آن می پردازیم. شکستگی بینی و آسیب صورت یکی از شایع ترین شکایات در بین کودکان به خصوص در فصل تابستان است. در این فصل به علت رایج شدن بازی هایی مثل دوچرخه سواری ، کشتی گرفتن و حتی دعوا کردن پسر بچه ها در بیرون از منزل، احتمال شکستگی استخوان بینی بیشتر می شود. همچنین در فصل تابستان با توجه به شرکت کردن در کلاسهای ورزشی تابستانی از جمله بسکتبال و والیبال ، احتمال برخورد توپ به صورت کودک وجود دارد. در این موارد معمولاً علائمی از جمله کبودی و بزرگ شدن بینی به علت تورم بافت نرم اتفاق می افتد.

انواع مختلف شکستگی بینی با توجه به ضربه وارده به بینی

براساس شدت و جهت ضربه وارد شده به بینی:

  • ضربه به بخش استخوانی
  • ضربه به بخش غضروفی
  • ضربه به هر دو قسمت غضروف و استخوان

علت شکستگی بینی در کودکان چیست؟

ضرب دیدگی عامل اصلی شکستگی بینی می باشد که معمولاً بر اثر اتفاقاتی از جمله موارد زیر رخ می دهد:

  • زمین خوردن
  • ورزش های مبارزه ای
  • بلند کردن وزنه های سنگین
  • تصادف کردن
  • تمرین جسمانی کودک

اکثر ضرب دیدگی ها منجر به شکستگی بینی نمی شوند. بسیاری از کودکان آسیب دیدگی ببینی را احساس می کنند که تنها در جداره بیرونی بینی آنها اتفاق می افتد.

علائم شکستگی بینی در کودکان چیست؟

۷ علامت شکستگی بینی

توضیحات

ورم بینی ورم بینی کودک در اثر ضربه به خاطر آسیب دیدن رگ های ناحیه بینی رخ می دهد.
خون دماغ شدن

یک علامت مهم شکستگی بینی در کودکان ، خونریزی از بینی است.

برای متوقف کردن خونریزی بینی ، باید کودک به سمت جلو خم شود و با استفاده از پنبه و یا پارچه ، بینی کودک را فشار دهید تا خونریزی متوقف شود.

کبود شدن بینی در اثر شکستن بینی، عروق خونی این ناحیه آسیب می بینند و در نهایت سبب ایجاد کبودی در بینی می شود.
کبودی اطراف چشم در اثر ضربه ، کبودی زیر چشم های کودک ایجاد می شود و حالتی را به نام چشم راکونی ایجاد می کند.
مشکل تنفسی از راه بینی نفس کشیدن سخت از راه بینی ، از دیگر علائم شکستگی بینی در کودک است.
احساس درد در زمان شکستگی بینی در صورتضربه به بینی کودک و درد برای مدت طولانی، به شکستگی بینی کودک مشکوک شوید.
کج شدن بینی در زمان شکستگی بینی در کودکان در صورتی که به شکستگی بینی کودک خود مشکوک شدید ، حتما به پزشک مراجعه کنید تا قبل از التیام خود به خودی و کج شدن بینی ، بینی تان با اصول صحیح و به حالت طبیعی جوش بخورد.

شکستگی بینی در کودکان چگونه تشخیص داده می شود؟

اول از همه باید او را نزد درمانگر ببرید و سابقه سلامت او را بررسی کنید و سپس جزئیات ضرب دیدگی از شما پرسیده می شود و بعد کودک تان را تحت معاینه قرار می دهند که معمولاً این معاینه از داخل و بیرون بینی انجام می گیرد

۱- معاینه بینی

فرد آسیب دیده مورد معاینه پزشک متخصص گوش و حلق و بینی قرار می گیرد. پزشک متخصص با استفاده از ابزارهایی، سوراخ بینی را باز می کند تا قسمت های داخلی بینی را جهت تشخیص شکستگی بینی بررسی کند. معمولا این معاینه دردناک می باشد.

۲- عکسبرداری با اشعه ایکس

پزشک متخصص ممکن است برای درمان شکستگی بینی و بررسی دقیق تر، عکسبرداری با اشعه x را تجویز کند.

۳- سی تی اسکن

بسته به شرایط بیمار، آزمون سی تی اسکن نیز برای تشخیص شکستگی بینی انجام می گیرد تا بررسی دقیق تری از سر و صورت و بینی فرد آسیب دیده انجام گیرد.

شکستگی بینی چگونه درمان می شود؟

درمان این مشکل بستگی به نشانه های کودک مثل سن و وضعیت عمومی سلامت او دارد و همچنین بستگی به شدت شکستگی بینی هم دارد. کودکانی که بعد از آسیب دیدگی کاملاً راست بنشینند، می توانند ورم و خونریزی را کاهش دهند.

درمان اولیه نیز معمولاً مسکن و یخ می باشد. کودکانی که آسیب دیدگی های شدید تر را تجربه می کنند، باید گوش و گلو آنها علاوه بر بینی تحت درمان قرار بگیرد. گاهی اوقات مشکلات گوش و بینی بعد از چند روز بهبود می یابد و به همین دلیل باید مراقب باشید و هر گونه علائمی را به پزشک اطلاع دهید.

بسیاری از کودکان برای بهبود این مشکل نیاز به تعادل و تنظیم استخوان پیدا می کنند زیرا استخوان از محل خودش خارج می شود که معمولا در همان مرحله اول این کار را انجام نمی دهند. این درمان، استخوان بینی را به صورت فیزیکی به جای قبلی خود و صحیحش برمی گرداند. البته در موارد بسیار کمی جراحی نیاز است. جراحی بینی در این شرایط برای کودک دردناک است و به همین دلیل بیهوشی عمومی استفاده می گردد و سپس بینی را گچ خواهند گرفت.

البته بعد از جراحی بینی، ظاهر بینی مانند قبل نخواهد بود. جراحی رینوپلاستی نیز می تواند در این امر موثر باشد و همزمان اقدامات زیبایی را برای بینی کودک انجام دهد. اگر شکستگی بینی بیش از شدید باشد ، ممکن است که سریع او را به اتاق عمل ببرند و مشکلات استخوانی بینی را برطرف کنند.

خطر درمان نشدن شکستگی بینی کودک بعد از 3 روز

چنانچه شکستگی تیغه بینی کودکان و گاها بزرگسالان 3 روز و بیشتر باقی بماند، باعث از بین رفتن سلول های غضروفی بینی شده و موجب بدشکلی هایی در آن می شود.

سختی های بعد از شکستگی بینی در کودکان چیست؟

شکستگی بینی در کودکان گاهی اوقات می تواند توسط رعایت بعضی از نکات جلوگیری شود اما سختی های آن بستگی به شدت آسیب دیدگی دارد که در صورت درمان نشدن ، مشکلاتی را به وجود می آورد که موارد زیر را شامل می شود:

  • خونریزی شدید بینی
  • عفونت مغزی یا بافت اطراف مغز
  • اتصال غیر طبیعی بین دهان و حفره های بینی
  • بهبود نیافتن استخوان بینی
  • بدشکل شدن بینی
  • چرک کردن جداره بینی
  • تومور جداره بینی
  • بسته شدن غدد اشکی

وضعیت های بالا معمولاً نیاز به درمان های اضافه تر مثل مصرف آنتی بیوتیک ها یا جراحی های بیشتر دارد. نوزادانی که به شکستگی بینی دچار می شوند نیز همچنین ممکن است مشکلات تنفسی را تجربه کنند زیرا نوزادان دهان کوچکی دارند و نمی توانند از دهان نفس بکشند. این کودکان باید هر چه سریع تر تحت درمان قرار بگیرند.

کاهش علایم شکستگی بینی

  • مقداری یخ را داخل پارچه پیچیده و بر روی بینی خود قرار دهید. این کار را برای مدت ۱۵ دقیقه ادامه دهید و سپس یخ را بردارید. این کار را چندین بار تکرار کنید. استفاده از یخ در طی یک تا دو روز پس از آسیب دیدگی بینی باید انجام گیرد تا درد و ورم ناشی از آسیب دیدگی بینی و علائم شکستگی بینی کاهش یابد.
  • یخ را به طور مستقیم روی پوست نگذارید و آن را داخل پارچه ای بپیچید و روی محل آسیب دیده بگذارید.
  • در صورتی که بینی آسیب دیده است، در هنگام خواب، سر را بالا نگه دارید تا از ورم بینی و بروز علایم شکستگی بینی جلوگیری شود. می توانید با قرار دادن دو بالش زیر سر، آن را تا حدی بالاتر از سطح بدن قرار دهید.
  • باید از دمیدن (مثل فین کردن) در بینی خود اجتناب کنید، زیرا سبب بدتر شدن علایم می شود.
  • در صورت درد زیاد می توانید از استامینوفن استفاده کنید. برای کودکان هرگز از آسپیرین استفاده نکنید.

بهترین زمان برای درمان شکستگی

شکستگی بینی باید ظرف یک هفته اول جا انداخته شود، روز پنجم و هفتم بهترین زمان برای جااندازی بینی است و این اقدام با بیهوشی کامل کودک انجام می شود تا بتوان کار را با دقت بیشتری انجام داد. بعد از جا اندازی بینی ممکن است، بدشکلی هایی در بینی کودک رخ دهد.بنابراین جا اندازی بینی به معنای صد در صدی درمان نیست اما می تواند از بروز ناهنجاری و بدشکلی هایی که به مرور زمان ایجاد می شود پیشگیری کند تا این بدشکلی ها به صورت وخیم صورت نگیرد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر بینی شروع به خون ریزی کرد یا تب و لرز را در کودک خود مشاهده کردید که نشان دهنده ناهوشیار بودن در او است، حتما با پزشک تماس بگیرید یا به پزشک مراجعه کنید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 09 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
مراحل اکسپت مقاله
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
سابمیت مقاله چیست؟