علائم کمبود ویتامین A در پرندگان خانگی و روش های درمان

  سه شنبه، 20 مهر 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
علائم کمبود ویتامین A در پرندگان خانگی و روش های درمان
معمولاً طوطی سانان مبتلا به کمبود ویتامین A علایم سینوزیت مزمن را نشان می دهند . در این مطلب نشانه های کمبود این ویتامین را در پرندگان بررسی کرده و روش های درمان را خدمتتان عرض میکنیم. با ما همراه باشید.

یکی از بیماری های رایج و در عین حال قابل جلوگیری در پرندگان بیماریهای ناشی از کمبود ویتامین A است. کمبود ویتامین آ در پرندگان ممکن است همراه بیماری های عفونی و یا تنها بیماری های ناشی از کمبود این ویتامین باشد. در این مقاله به تاثیر ویتامین آ روی پرندگان، مشکلات ناشی از کمبود این ویتامین و همچنین راه هایی برای جبران ویتامین مورد نیاز پرنده ها خواهیم پرداخت. همراه ما باشید.

ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است. این ویتامین یک آنتی اکسیدان می باشد و به رشد و ترمیم بافت کمک می کند و از همه مهم تر برای عملکرد مناسب چشم، شنوایی، پوست، استخوان ها و غشاهای مخاطی بسیار لازم است. این ویتامین در بسیاری از میوه ها و سبزیجات وجود دارد ولی در بیشتر دانه ها وجود ندارد. به کمبود ویتامین A هایپوویتامینوز A می گویند و زمانی این وضعیت رخ می دهد که تغذیه پرنده فقط از دانه ها باشد. وقتی پرنده فقط با دانه ها تغذیه می شود علائم ضعف در پرنده دیده می شود و پرنده مستعد ابتلا به بیماری های باکتریایی، ویروسی و قارچی می گردد. اگر بیماری های ثانویه درمان نشوند باعث مرگ پرنده خواهند شد. در پرندگان زینتی هایپوویتامینوز A را می توان به راحتی با افزودن میوه و سبزیجات دارای Vitamin A رفع کرد.

کمبود ویتامین A در پرندگان خانگی

پرندگانی که رژیم های غذایی خاصی مثل دانه، آجیل، تخمه آفتاب گردان و به ویژه بادام زمینی دارند عموما به کمبود ویتامین A مبتلا می شوند.کمبود ویتامین A در پرندگان خانگی معمولا ناشناخته می ماند. نشانه ها و پیشگیری از کمبود ویتامین A در پرندگان خانگی صحبت می کنیم.

همان طور که گفتیم، پرندگانی که از دانه ها تغذیه می کنند، معمولا دچار کمبود این ویتامین هستند.اما پرندگان خانگی که با میوه ها و سبزیجات تغذیه می شوند، به دلیل غنی بودن این مواد از ویتامین ها و مواد معدنی، نیاز کمتری به ویتامین A دارند.پس اگر حیوانتان همه چیز می خورد برای پیشگیری از کمبود ویتامین A در پرنده، به او میوه هم بدهید.برخی از پرندگان نیاز به ویتامین A ندارند. زیرا این ویتامین در بدن گونه هایی مانند Lories and lorikeets، در کبد تجمع یافته و موجب ایجاد آسیب کبدی می شود.اما عموم پرندگانی که در خانه نگهداری می شوند، باید از میزان کافی ویتامین A بهره مند شوند.

پرنده

عوارض عدم درمان پرنده دچار مشکل

پرنده هایی که درچار کمبود ویتامین آ هستند اگر به موقع جهت درمان اقدام شود خطر مرگ بسیار کم خواهد بود. مرگ در اثر کمبود این ویتامین به تنهای بسیار کم بوده علت مرگ بوجود آمدن بیماری عفونی ثانوی در اثر کمبود و ضعیف شدن بدن است. با شروع درمان بیماری مدت ۱ هفته علایم بهبود مشاهده می شود. اما بیماریهای عفونی باعث تخریب سایر ارگانهای بدن می شود که برنده را به سوی مرگ پیش می برد.

علائم کمبود ویتامین A در پرندگان زینتی

اولین علامت کمبود ویتامین A در پرندگان بر روی صورت آن ها ظاهر شده و خود را به شکل لکه های سفید در چشم، سینوس ها و در داخل و اطراف دهان نشان می دهد.این لکه ها پس از قرار گرفتن در معرض عفونت، کم کم به آبسه پر از چرک تبدیل می شود.آبسه در دهان می تواند موجب تغییر شکل نای (گلوت) شده و مشکلات تنفسی برای حیوان ایجاد کند.گاهی نیز این عفونت ها عاملی برای خفگی و مرگ پرنده هستند.اگر آبسه درمان نشود، رشد کرده و بزرگ می شود و وقتی پرنده دهان خود را باز می کند، به شکل یک توده در سقف دهان او مشاهده می شود.

گاهی نیز این اتفاق موجب ایجاد ترشحات بینی و تورم اطراف چشم خواهد شد.این بیماری در اکثر گونه های طوطی سانان اتفاق می افتدو در اغلب موارد با کمبود ویتامین A یا عوامل محیطی آسیب رسان از قبیل گرد و خاک، محصولات بهداشتی معطر، ذرات معلق اسپری ها یا دود تنباکو مرتبط است.طوطی سانان معمولاً علائمی از قبیل ترشحات از بینی، عطسه، باقی ماندن ترشحات روی سوراخ های بینی و مالیدن و خاراندن منقار بر روی محل نشستن را نشان می دهند.

دیگر علائم کمبود ویتامین آ در پرندگان

  1. خس خس سینه
  2. عطسه
  3. مسدود شدن سوراخ های بینی با پوسته
  4. ورم چشم (گاهی اوقات همراه با ترشح است)
  5. کاهش اشتها
  6. اسهال
  7. کاهش وزن
  8. عق زدن مداوم
  9. بد بو شدن دهان
  10. لزج شدن آب دهان
  11. ضربه زدن نوک ها هنگام تنفس
  12. تیره شدن رنگ پرها
  13. بیحالی
  14. افسردگی

کمبود ویتامین A در پرندگان همچنین می تواند بر روی اندام های داخلی تاثیر گذاشته و منجر به اختلال در هر یک از سیستم ها، مانند سیستم تولید مثل، سیستم گوارشی و یا سیستم تنفسی شود.

نحوه جلوگیری از کمبود ویتامین آ در پرندگان خانگی

مهمترین اصل در پیشگیری از کمبود ویتامین A در پرندگان خانگی رعایت رژیم غذایی مناسب است.درصد ویتامین A موجود در رژیم پرنده باید به دقت بررسی و اندازه گیری شود.در این بین باید اشکال مختلف این ویتامین مانند بتا کاروتن نیز در نظر گرفته شود. بدن پرندگان معمولا این اشکال از ویتامین A را پنهان می کنند.مواد غذایی غنی از ویتامین A و مشتقات این ویتامین شامل میوه ها و سبزیجاتی مانند موارد زیر است:

  1. طالبی و خربزه درختی
  2. فلفل قرمز
  3. برگ کلم بروکلی
  4. شلغم
  5. گل کلم
  6. سیب زمینی شیرین
  7. هویج
  8. چغندر
  9. اسفناج
  10. قاصدک
  11. کاسنی فرنگی
  12. زرده تخم مرغ
  13. کره
  14. جگر

دامپزشک برای پرندگان دچار کمبود A چه می کند؟

دامپزشک پس از دریافت یک شرح حال از حیوان خانگی شما، معاینه را انجام می دهد و علائم بالینی را ملاحظه می نماید. علاوه بر آن، نمونه ای از بافت دستگاه تنفسی را نیز برای ارزیابی سیتولوژیک بر می دارد. آزمایش خون و یک نمونه مدفوع برای آزمایش وجود انگل نیز ممکن است توصیه شود. با این حال، با توجه به ماهیت ظریف پرندگان، دامپزشک ممکن است سوالاتی نیز در مورد رژیم غذایی فعلی پرنده، از شما بپرسد.

زمانی که بیمار به ما مراجعه می کند قبل درمان کمبود ویتامین آزمایشات لازم جهت تشخیص بیماری عفونی را انجام می دهیم و ابتدا تلاش جهت رفع عفونت است. برای آزمایش تست از طریق خون گرفتن از پرنده انجام می شود کشت میکروب انجام داده و آنتی بیوتیکها را شروع می کنیم پرنده به مدت حداقل ۱ هفته در بیمارستان بستری میشود تا مراقبت های اورژانسی و تست ها انجام شود.

پرنده در این مدت دستی تغذیه می شود کمی حال پرنده بهبود پیدا کرد جراحی و نیشتر زدن آبسه انجام میشود. گاهی ممکن است پرنده به مراقبت های ویژه طولانی مدت نیاز داشته باشد دلیل هم بیماری عفونی ثانویه و صدماتی که به بدن زده است. دوباره تکرار می کنیم همیشه پیشگیری بهتر از درمان است طوطی سانان خانواده مستعد بیماریها هست و معالجه این پرندگان بسیار دشوار است به خصوص اگر دلیل بیماری تغذیه اشتباه باشد. کمبود ویتامین ها پروتیین و مینرال باعث بروز بیماریهای زیادی می شوند در زمانی که پرنده به خوبی تغذیه نمی شود ما از مکملهای ویتامین پرنده به خوبی استقبال می کنیم.برای بالا رفتن کیفیت تغذیه بهتر از انواع تخمه ها استفاده کنید. طوطی ها باید سبزیجات دارای برگهای سبز تیره، زرد را مصرف کنن در مصرف سبزیجات تنها در چند مورد معدود استثنا وجود دارد.

پیشگیری از کمبود ویتایمن A در پرندگان

رژیم پرنده باید از نظر درصد ویتامین A و مواد متشکله آن، ارزیابی شود. ارزیابی مواد متشکله این ویتامین (مانند بتاکاروتن) بسیار مهم است. زیرا بدن پرنده آن را به ویتامین A تبدیل می کند. مواد غذایی دارنده اینگونه مواد شامل میوه هایی مانند طالبی و پاپایا و همچنین سبزیجاتی مانند فلفل قرمز، برگ کلم بروکلی، شلغم، سیب زمینی شیرین، هویج، چغندر، اسفناج، قاصدک، کلم، کاسنی، زرده تخم مرغ و جگر می باشند.پس برای اطمینان از اینکه پرنده تان دچار کمبود این ویتامین نمی شود، حتما مواد ذکر شده را در رژیم او بگنجانید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (466 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (327 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (315 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (247 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (214 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (189 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (152 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (137 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (120 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (95 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (89 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (89 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (84 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (83 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
رسوم عجیب جهان پارت 1 ؛ زندگی قبیله اندونزیایی با مردگان! +عکس
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت
(تصاویر) خانه باغ زیبای ترلان پروانه، طناز سریال "گردن زنی"، به سبک روستیک یا روستایی با دیوارهایی از جنس نی خیزران و گلدان‌های بزرگ سفالی
کشف یک گونه جانور نادر و جدید در دریا؛ کوسه‌های شبح در آبهای تاریک نیوزلند دیده شد!+تصاویر
10 مورد از عجیب ترن آدم های دنیا، که از شنیدنشون شاخ درمیآرید! از حامله بودن یک مرد هندی تا خوردن شیشه!+تصاویر
(ویدیو) جنجال جدید و باورنکردنی سریال گردن زنی/ شاید باورتون نشه ولی تو سریال گوش های مهران غفوریان رو با چسب چسبوندن به سرش😲😲
(عکس) سنگ تمام بیرانوند برای تولد لاکچری پسرش با تم شیک و خاص/ فقط قیافه اون سگ با ابهت کنار پسرش
(تصاویر) 5 خانه‌ی حیرت‌انگیز جهان در سال 2024 از نگاه معماران/ جالبه که نه لوکسن نه لاکچری ولی میخکوب‌کنندن
اگه اولین نفر برای قبر خریدن باشی جایزه میگیری! 🤣جایزه اولین کسی که تو بهشت زهرا دفن شد چی بود؟ + عکس
همزاد جنی باور خرافی یا واقعی؟/آیا شما به وجود همزاد باور دارید؟+تصاویر
(ویدئو) روایت افتخارآمیز رضا ناجی از لحظه برنده شدن بهترین بازیگر جشنواره برلین بین چند ابر بازیگر دنیا برای فیلم آواز گنجشک ها
ماجرای جمله ای که امام خمینی(ره) به سید حسن نصرالله گفت/ پیام مهم آیت‌ الله بهجت به سید مقاومت چه بود؟
جلسه غیرعلنی مجلس در مورد مسائل منطقه و حوادث لبنان آغاز شد
سردار عباس نیلفروشان در حملهٔ تروریستیِ رژیم صهیونیستی به هم‌رزمان شهیدش پیوست
(تصاویر) بازیگران معروف سینمای ایران که بازیگری را از پدر و مادر بازیگرشان به ارث برده‌اند/ از دختر گوهر خیراندیش تا پسر پرویز پرستویی
منتخب روز   
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس