دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / پرورش گل و گیاه /

علائم سرمازدگی گیاهان و روش های جلوگیری از آن 

سه شنبه، 24 فروردین 1400
اگر هوای منطقه محل زندگی شما کمی سرد است و گیاهان حساس به سرما دارید باید به آنها کمک کنید. البته این بستگی به طول مدت سرما، نوع گیاهانی که نگهداری می کنید و دمای هوا دارد.

اگر هوای منطقه محل زندگی شما کمی سرد است و گیاهان حساس به سرما دارید باید به آنها کمک کنید. البته این بستگی به طول مدت سرما، نوع گیاهانی که نگهداری می کنید و دمای هوا دارد. برای بعضی از گیاهان آپارتمانی محافظت از سرما موجب رشد آنها می شود اما اکثر گیاهان در زمستان رشد شان متوقف می شود.

اکثر افراد تصور می کنند که گیاهان فقط در اثر برف و یا سرمای شدیدی که دمای هوا به بیشتر از یک درجه زیر صفر میل می کند، دچار سرمازدگی می شوند. اما جالب است بدانید که شب های صاف و بدون ابر که وزش باد نیز با آن همراه است یکی از شرایطی است که سرمازدگی در گیاهان را ایجاد می کند.

خیلی از اوقات پیش اومده که هنگام رسیدگی به گلدان ها و درختچه ها متوجه سرمازدگی آنها شدیم در حالی که هوا در طول هفته صاف و آفتابی بوده است!

سرمازدگی گیاهان

اما دلیل ایجاد این سرمازدگی چیست؟

هوای صاف و بدون ابر که وزش باد را نیز با خود به همراه دارد یکی از بدترین شرایط آب و هوایی برای گیاهان است و احتمال سرمازدگی را بالا می برد. و برعکس هوای ابری آسیب کمتری به گیاه می زند و احتمال سرمازدگی نیز پایین خواهد بود.

علائم سرمازدگی گیاهان

گفتیم وقتی که گیاه دچار سرمازدگی می شود معممولا عمر آن به پایان نمی رسد، اما از کجا متوجه شویم که گیاه دچار سرمازدگی شده است؟

از علائم و نشانه های سرمازدگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چروکیدگی در برگ ها
  • ابتدا حاشیه و نوک برگ ها قهوه ای رنگ می شود و در نهایت تمام سطح برگ قهوه ای رنگ خواهدشد.
  • روی سطح برگ گیاه حالتی آبدار ایجاد می شود
  • بین رگبرگ های گیاه قهوه ای کم رنگ می شود
  • ساقه گیاه دچار افتادگی می شود
  • جوانه های گل و برگ از بین می روند.
سرمازدگی گیاهان

حفاظت بیشتر از گیاهان در برابر سرمای زمستان

  1. استفاده از یک لایه مالچ

    مالچ گیاهی مانند یه عایق عمل می کند و رطوبت را در درون خاک حفظ می کند. علاوه بر این خاک پوش باعث محافظت از سیستم های ریشه در برابر هوای سرد می شود. مالچ دمای خاک را پایین می آورد و به جذب آب توسط گیاه کمک می کند. یک لایه 2 الی 3 سانتی متری مالچ گیاهی برای هر درخت یا گیاه کفایت می کند. مالچ بدست آمده از گندم یا مالچ پوشال سوزنی برگان به دلیل تجزیه پذیری بالا و ایجاد گرما به شدت توصیه می شود. گل رز و توت فرنگی از جمله گیاهانی هستند که در زمستان به مالچ نیاز دارند. مالچ گیاهی از سرد شدن سریع خاک و گرم شدن یک دفعه جلوگیری می کند. در فصل بهار شما می توانید مالچ را از کنار گیاه حذف کنید.

  2. گیاه خود را کاور کنید

    با استفاده از یک پلاستیک روشن، نایلون یکبار مصرف و یا حتی یک مقوای سفید گیاه را بپوشانید. در موقع کاور کردن گیاه، دقت کنید که برگ ها یا ساقه در فشار نباشد. در بسیاری از کلان شهرها، شهرداری ها اقدام به کاور کردن گیاهان با پلاستیک های مخصوص می کند که این اقدام، گامی کاربردی و آسان در مقابله با سرمای زمستان می باشد. اگر از مقوا یا پوشش تیره استفاده می کنید در طول روز آن را بردارید تا گیاه از نور خورشید استفاده کند.

  3. یک گلخانه کوچک و ساده بسازید!

    به راحتی با چند تکه آهن یا چوب گلخانه ای ساده و کاربردی را بنا کنید. ابتدا چهار چوب را به زمین محکم کنید و سپس با استفاده از پلاستیک آن را بپوشانید. از گذاشتن پنجره جهت تهویه هوا دریغ نکنید.

  4. تامین سیستم گرمایشی

    در زمستان گیاهان برای بقا نیاز به گرما دارند. در گلخانه های پیش ساخته میتوانید از بخاری نفتی، گازوئیلی یا حتی برقی استفاده کنید. در روز شاید نیازی به روشن کردن بخاری نباشد چرا که نور مستقیم خورشید باعث ایجاد محیطی گرم زیر پوشش پلاستیک گلخانه می شود.

چگونه سرمازدگی گیاهان را درمان کنیم؟

اگر گیاه شما دچار سرمازدگی شده است، گیاه را به محل گرم تری انتقال دهید. باید قسمت های سرمازده را از گیاه جدا کنید ولی باید این کار را در فصل بهار انجام دهید، هرگز برای جدا کردن قسمت های یخ زده گیاه عجله نکنید. توجه کنید که این برای گیاهانی است که دچار سرمازدگی شده اند هنوز قسمت هایی از گیاه سالم است.


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
تبدیل پایان نامه به مقاله !
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری